Kylläpä s211 perä kitisee
Kylläpä s211 perä kitisee
Olen ajellut paljon hiekka- ja sorateitä, ja tunturiteitä! HUomasin että sen jälkeen on alkanut perästä kuulua kitinää. Sellaista kun kumi on tiukassa puristuksessa ja painon voimasta se joutuu väkisin liikkumaan. Tai jos hyppii vetokoukun päällä. Yritin paikallistaa muttei ollut helppo. Vaikutti että kitinä olisi lähtöisin alatukivarsien suunnalta. Mitähän tuollaisesta korjauksesta joutuu maksamaan?
-
- Mersumaanikko
Re: Kylläpä s211 perä kitisee
Itse tehtynä ~20€ puoli kun vaihtaa narinapuslanvenit kirjoitti:Olen ajellut paljon hiekka- ja sorateitä, ja tunturiteitä! HUomasin että sen jälkeen on alkanut perästä kuulua kitinää. Sellaista kun kumi on tiukassa puristuksessa ja painon voimasta se joutuu väkisin liikkumaan. Tai jos hyppii vetokoukun päällä. Yritin paikallistaa muttei ollut helppo. Vaikutti että kitinä olisi lähtöisin alatukivarsien suunnalta. Mitähän tuollaisesta korjauksesta joutuu maksamaan?
tai vielä halvempaa kaivelee kivet pois koloista,
vaihtaa rikkinäisen jousen
Mökkillä
'
'
Kuulostaapa uskomattoman halvalta! Tarvitaanko ulosvetäjää, olisiko fiksuinta vaihtaa samalla muutkin puslat, jos siinä samassa availee laitteita? Yritin katsoa kuvia mutta ei ainakaan vielä löytynyt.
Tiedä sitten tuosta 211-kopasta, mutta ainakin 124-kopasta saa kätevästi tukivarren takaa irti kun ottaa ensin koiranluun pultin ja iskarin pultin irti, laittaa tunkin tukivarren alle tukevasti, sitten avaa takatukivarren ulomman TAI sisemmän pultin irti, jättäen toisen pultin paikalle, ja sitten tunkin kanssa laskee tukivarren alas, jousi tulee samalla alas ja sen saa nakattua sivuun. Sitten irrottaa sen tukivarren pultin minkä kiinni vielä jätti, ja näin on tukivarsi kourassa. Näin saa SISEMMÄN helpommin vaihdettua; se kannattaa samaan syssyyn laittaa.
Ulompihan on napakappaleessa kiinni, ei tukivarressa.
Uuden prässäämiseen paikalle tulet tarvitsemaan sopivan kokoisen hylsyn, kierretankoa (mieluiten 8.8 kovuus vähintään), pari mutteria ja pari lattaraudan palaista, missä on reikä keskellä kierretangolle, ne lattaraudat täytyy itse työstää sopivan kokoisiksi että mahtuvat napakappaleeseen hollille niin, että eivät osu mihinkään tiellä olevaan, mutta niin, että hela mahtuu tulemaan ulos niiden välistä. Vähän huono selostus. Ulompaa helaa eri varsinaista narinan aiheuttajaa "narinahelaa" vaihdettaessa. On olemassa myös esim KLANNIN, tosin hintavahko, helatyökalu nimenomaan mersuille. Tavallisen hylsyn kanssa prässättäessä on riski, että uuden helan kumiosa hajoaa puristuessaan hylsyn väliin.
Pajalla vaihtavat nopeasti, itse tehtäessä säästää, jos työkalut ja taitoa löytyy, mutta moni näkee työn ja vaivan olevan niin suuria, että pajalle vienti järkevämpää. Itse vaihdoin itse, ja oli yllättävän mukavaa puuhastella. Mutta voivat olla hankalia itse vaihtaa ilman kokemusta.
Ulompihan on napakappaleessa kiinni, ei tukivarressa.
Uuden prässäämiseen paikalle tulet tarvitsemaan sopivan kokoisen hylsyn, kierretankoa (mieluiten 8.8 kovuus vähintään), pari mutteria ja pari lattaraudan palaista, missä on reikä keskellä kierretangolle, ne lattaraudat täytyy itse työstää sopivan kokoisiksi että mahtuvat napakappaleeseen hollille niin, että eivät osu mihinkään tiellä olevaan, mutta niin, että hela mahtuu tulemaan ulos niiden välistä. Vähän huono selostus. Ulompaa helaa eri varsinaista narinan aiheuttajaa "narinahelaa" vaihdettaessa. On olemassa myös esim KLANNIN, tosin hintavahko, helatyökalu nimenomaan mersuille. Tavallisen hylsyn kanssa prässättäessä on riski, että uuden helan kumiosa hajoaa puristuessaan hylsyn väliin.
Pajalla vaihtavat nopeasti, itse tehtäessä säästää, jos työkalut ja taitoa löytyy, mutta moni näkee työn ja vaivan olevan niin suuria, että pajalle vienti järkevämpää. Itse vaihdoin itse, ja oli yllättävän mukavaa puuhastella. Mutta voivat olla hankalia itse vaihtaa ilman kokemusta.
Farmari 211 on ilmajousitus takana. Tasonsäätö. Muuttaa asiaa aikalailla verrattuna 124:een.
Tai oikeastaan lukuunottamatta sitä että 211:ssa on ilmapussi kierrejousen tilalla niin rakennehan on aika paljon sukua.
Mutta siitäpä seuraa yhtä ja toista pikku askaretta lisää.
Pistä hakuun s211 narinanivel.
Tai oikeastaan lukuunottamatta sitä että 211:ssa on ilmapussi kierrejousen tilalla niin rakennehan on aika paljon sukua.
Mutta siitäpä seuraa yhtä ja toista pikku askaretta lisää.
Pistä hakuun s211 narinanivel.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Taka alimmat helat olivat loppu. Molemmat.
Farkussa taka alatukivarsi jossa ns. narinhela on, niin se on valua eikä peltiä niin kuin sedanissa. Se pitää halkasta keskeltä jotta voi vaihtaa sen helan, saattaa mennä rikki jos prässillä vankasti painaa vaan läpi ilman halkasua.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää 
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T

S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Täytyypi tuo muistaa, toinen auto on farkku. Vai onko se alumiininen, valurautahan on kyllä kova ja painava?nh1131 kirjoitti:Farkussa taka alatukivarsi jossa ns. narinhela on, niin se on valua eikä peltiä niin kuin sedanissa. Se pitää halkasta keskeltä jotta voi vaihtaa sen helan, saattaa mennä rikki jos prässillä vankasti painaa vaan läpi ilman halkasua.
valua, mutta alumiinia.
-
- Mersumaanikko
Ja kerran kun sen vaihtaa niin samalla siinä poistaa sen reunan sieltä reiästä niin seuravan kerran voi sitten vaihtaa paljon helpommin,
muistaa vaan katsoa että asentaa narina helan oikeaan kohtaan kuin se stoppari reuna on sieltä pois
muistaa vaan katsoa että asentaa narina helan oikeaan kohtaan kuin se stoppari reuna on sieltä pois
Mökkillä
'
'
Miksi ? Umpikumia ja kestää suunnilleen sen mitä autokin.Näin saa SISEMMÄN helpommin vaihdettua; se kannattaa samaan syssyyn laittaa.
wiimax.fi
Huomasin että auton perä nousi hieman korkeammalle. Sen verran nivelpuslissa oli väljyyttä.