-91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
-91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Kysymykset: Mistä kannattaa akseli tilata ja kannattaako samalla vaihtaa toinenkin? Miten vaihdetaan,irroitetaanko laipoista vai pitääkö perän takalaatta irroittaa ja sokat irti perästä kuten 123:ssa vai miten yksinkertaisemmin vaihto tapahtuu? En oo senparemmin asiaan vielä perehtynyt kun tapahtui tässä illalla ja alkaa jo hämärtää. Arvasin mitä kävi kun napsahti,veto loppu siihen ja eikun soitto kaverille hinaamaan. Ei voi mihinkään enää luottaa... Noh,auto on mulla ollut kuukautta vaille 19 vuotta ja nyt jätti ekakerran tielle että ei se nyt niin paha... Kiitos neuvoista!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Voithan katsoa toisen puolen ulomman nivelen suoja kumin alle siihen missä on kiristin...siitä se ruostuu ja ohenee..jos paksu niin hyvä ja ohut niin vaihtoon sekin.
Eli 30 millin 12 kanttinen hylsy jolla ensin pyörän navan päästä mutteri auki ...sitten ne kuusi vetarin pulttia laipasta perästä irti ja pujottelet sen pois...voi olla kuusiokolo pultit,tähti tai torx päillä ne...jos nyplääntyy niin laikalla pää pois ja irroittelet sitten irrallaan...itse en ole laittanut lukkoliimaa noihin asentaessa ja on kestäneet paikallaan jos joutuu joskus irroittamaan.
Uutta toki saa mutta onko lie miten kestäviä...vanhatkin hyvä vaihto ehto kunhan ostaessa kurkkaat ennen ostoa kumen alle...eli mittaa ensin perän päästä laippa paksuus niin tiedät sen..joko 100 tai 110mm..meniköhän nyt oikein...ja jos asd niin se on tällöin lyhyempi mutta niitäkin on molempina.
Luulen että sulla on toi 110mm laipalla.
Eli 30 millin 12 kanttinen hylsy jolla ensin pyörän navan päästä mutteri auki ...sitten ne kuusi vetarin pulttia laipasta perästä irti ja pujottelet sen pois...voi olla kuusiokolo pultit,tähti tai torx päillä ne...jos nyplääntyy niin laikalla pää pois ja irroittelet sitten irrallaan...itse en ole laittanut lukkoliimaa noihin asentaessa ja on kestäneet paikallaan jos joutuu joskus irroittamaan.
Uutta toki saa mutta onko lie miten kestäviä...vanhatkin hyvä vaihto ehto kunhan ostaessa kurkkaat ennen ostoa kumen alle...eli mittaa ensin perän päästä laippa paksuus niin tiedät sen..joko 100 tai 110mm..meniköhän nyt oikein...ja jos asd niin se on tällöin lyhyempi mutta niitäkin on molempina.
Luulen että sulla on toi 110mm laipalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Kävin mittaamassa pyörännavan laipan ja sain tulokseksi 105mm eikä siinä paljon kuraa ole sama tulos perän laipasta.ainakaan mauserin 100mm ei riittänyt. Otan huomenna auki jos sitten saan tarkemman mitan... No sitten vaan tarjouksia hyväkuntoisesta akselista. Salossa oleilen joten jos läheltä löytyy niin voisin käydä hakemassakin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Raptecilta löytynee, sieltä tilasin omaani muutama vuosi sitten. Hinta pyörinee 100 e kantturoissa hyvällä käytetyllä. 044-3474732.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
mittaappa se perän puoleinen laippa.. voisi löytyä vetarit..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Kun toi mun mauserin kärjet ei ihan yllä laipan puoliväliin niin näyttää 106mm,eli satakympppi on lähempänä...eikka86 kirjoitti:mittaappa se perän puoleinen laippa.. voisi löytyä vetarit..
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Ok.. noi olikin 100 laipoilla..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Ja pulttien reiät ei sovi vai? Toi perän laippa on se 106mm nýt kun se on irti nii mittasin. Mistä nää sata ja sata kymmenen tulee kun ei ne kuitenkaan ole niin. Ja kumpaa tämä nyt sitte on kun ei oo sata eikä satakymmenen? Mittaappa ite mitä sulla näyttää ne vetarit.eikka86 kirjoitti:Ok.. noi olikin 100 laipoilla..
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
juu 100 laipat mulla on.. ei käy pultin reijätkään 110 laipalliseen..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83
(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Jos perä laippa ja sehän on isompi halkaisijaltaan mutta vetonivelen kohdaltahan se on ohuempi..eli jos siitä mittaa ...kumpi lie oikea tapa...itsekään muista.
Mittaus tulos pitäisi olla se 100 tai 110mm
Mittaus tulos pitäisi olla se 100 tai 110mm
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Niin mutta mistä kohtaa mittaat että saat 100mm,perän vai pyörän laipasta? Mielestäni päivällä kun mittasin niin molemmissa oli 106mm. Laippahan on keskeltä ohuempi mutta mielestäni ei niin paljoa että sataseen pääsis. Pitää mittailla huomenna uudelleen. Joku vois nyt selvittää sen mistä kuuluu mitata.eikka86 kirjoitti:juu 100 laipat mulla on.. ei käy pultin reijätkään 110 laipalliseen..
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Tuosta kun katot eka tarkennekuvan, niin pitäs näkyä mitta 110mm. https://www.autopurkaamot.com/naytaosa. ... armari+-92#" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja mittaat sitten, millanen vetari sulla on tuohon passannut.
Tuossa linkissä näkyy pikkuperän (100mm) vetari ja pienihän tuo on verrattuna 110:iin.
https://www.autopurkaamot.com/naytaosa. ... +sedan+-88" onclick="window.open(this.href);return false;
Itekin tuota joskus pähkäilin, kun tuli vähän mitä sattuu mittoja, kun mauseri ei oikein yltänyt ja 230E:hen piti perä vaihtaa.
Ja mittaat sitten, millanen vetari sulla on tuohon passannut.
Tuossa linkissä näkyy pikkuperän (100mm) vetari ja pienihän tuo on verrattuna 110:iin.
https://www.autopurkaamot.com/naytaosa. ... +sedan+-88" onclick="window.open(this.href);return false;
Itekin tuota joskus pähkäilin, kun tuli vähän mitä sattuu mittoja, kun mauseri ei oikein yltänyt ja 230E:hen piti perä vaihtaa.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Nonii kiiitos,tämä selvitti. Minähän olen mitannut akselin pään,nivelen mötikkää... sen enempää ajattelematta ja tossahan oli kuva jossa mitattiin siis LAIPPAa joka on kiinni perässä. TIETENKIN ja sehän mulla on 110mm. tasan. Ja sit eikun etsimään... Vielä senverran että onko oikea ja vasen samanlaiset vai onko pyörimissuunnalla merkitystä kumpaan laittaa?R-N-X kirjoitti:Tuosta kun katot eka tarkennekuvan, niin pitäs näkyä mitta 110mm. https://www.autopurkaamot.com/naytaosa. ... armari+-92#" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja mittaat sitten, millanen vetari sulla on tuohon passannut.
Tuossa linkissä näkyy pikkuperän (100mm) vetari ja pienihän tuo on verrattuna 110:iin.
https://www.autopurkaamot.com/naytaosa. ... +sedan+-88" onclick="window.open(this.href);return false;
Itekin tuota joskus pähkäilin, kun tuli vähän mitä sattuu mittoja, kun mauseri ei oikein yltänyt ja 230E:hen piti perä vaihtaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Dodii,viikko sitte vaihdoin vetarit ja hyvä että molemmat! Toinen oli samasta kohtaa jo ohut myös. Mutta askarruttamaan jäi miksi ruoste syö juuri siitä akselin ohueksi? Onko se alunperin ohuempi siitäkohtaa? Ja miksei akseli ruostu muualta ohueksi,vaikkapa laipan puolelta jossa rakenne on samanlainen eikä vaseliinia riitä myöskään siella vastaavaan kohtaan akselia? Vai rasittaako murtonivel värinällään juuri tähänkohtaan akselia? Outo juttu.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Kumin sisäpuolella rasvaa ja ulkopuolella kuivaa. Klemmarin kohdalla aina kosteaa, korroosio nakertaa.jsmaa kirjoitti:Dodii,viikko sitte vaihdoin vetarit ja hyvä että molemmat! Toinen oli samasta kohtaa jo ohut myös. Mutta askarruttamaan jäi miksi ruoste syö juuri siitä akselin ohueksi? Onko se alunperin ohuempi siitäkohtaa? Ja miksei akseli ruostu muualta ohueksi,vaikkapa laipan puolelta jossa rakenne on samanlainen eikä vaseliinia riitä myöskään siella vastaavaan kohtaan akselia? Vai rasittaako murtonivel värinällään juuri tähänkohtaan akselia? Outo juttu.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
Katsoitiko niistä mitkä tuli paikalleen oliko niissä ruoste syönyt akselia?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: -91 W124 300D OIKEANPUOLEN VETOAKSELI POIKKI!
En katsonut kun otin KL:stä uudet. En sitten muuta tiedä niiden laadusta mutta on ainakin reilusti paksummat akselit,33mm kun alkuperäiset oli 25mm.atlas kirjoitti:Katsoitiko niistä mitkä tuli paikalleen oliko niissä ruoste syönyt akselia?
Ihmetyttämään jäi pyörännavan mutterin kiristysmomentti,300Nm !!! Onko tarpeellista? Oma momentti ei riittänyt kuin vähän yli 200 mutta vedin kyllä vielä kiinteällä vähän yli. Pitää riittää! Ihme että niiinkin ohut mutteri kestää...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75