C124 mystinen sytytysongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Moi!

Potilas on 1988 tehtaalta päässyt 230E. Sammunut, eikä lähde käyntiin. Edellisellä omistajalla ei ollut aikaa/paikkaa tutkia ja ostin pois. Nyt vaan alkaa omat ideat loppua.

Puolalle tulee kyllä 12v, mutta ei anna virranjakajalle menevälle johdolle kipinää.

Tähän mennessä vaihdettua:

YJ rele x2
Kipinänvahvistin x2 (samoilla numeroilla)
ECU x2 (samoilla numeroilla)
Kampiakselin asentotunnistin

Edellinen omistaja oli vaihtanut:
Puolan
Virranjakajan kannen
Virranjakajan pyörijän
Virtalukon pohjan
Tulpat

Tulpanjohdot on mitattu, vaikka sytytys häviää jo ennen sitä.

Lisämaadoitettu akun miinukselta koneeseen tuloksetta.

Nyt on meikällä ideat aika loppu, ideat on kultaakin kalliimpia nyt että saadaan kesäcoupe tulille.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs puolan ja tulpan johdot?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Mitattu ja kokeiltu kahdella eri johdolla puolan ja kipinänvahvistimen välille
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joo mutta toi puolan ja virranjakajan väli.
Kyllä noilla osien vaihdoilla pitää jo toimia muttatulpan johdot ja just toi puolan johto vaikka miten mittailet niin väärin ne on antaneet tietoa...esim. hyvä esimerkki yhdestä lankun m111 koneisen...mittailivat ehjäksi mutta lopullinen syy oli just johdossa ja alkoi pelaamaan.
Kun kaikki muu on jo vaihdettu mutta ei noita....siis....logiikkaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Ei mitään eloa uusilla johdoilla. ketun kettu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos tämä HEI-sytytyksellä jakajan sisässä vai ihan sellainen kahdella pistokkeella ja alipaine letkulla varustettu sytty boxi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Kahdella pistokkeella + alipaine ja kampiakselin asentotunnistin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mittaapas se kampianturin ohmit...oliko anturi uusi vai käytetty?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Pajalle tulin mittaamaan - mittari paskana. Kävin sulakkeet P120 paperilla läpi ja samaten konehuoneen maadotukset - ei kipinää. Vaihdoin vanhan puolan brake cleanerin ja hiekkapaperikäsittelyn jälkeen paikalleen ja kipinä tuli. Eli toinen puola paketista rikki.

Nyt vaan kävi niin, että naksahti ja kadotti virrat.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

atlas kirjoitti:Mittaapas se kampianturin ohmit...oliko anturi uusi vai käytetty?
Käytetty anturi ja 800ohm
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Virrat saatu takaisin käyttämällä eri YJ relettä, sulakkeiden vaihdolla uusiin kuparisiin ja käyttämällä akku irti.

Jopa hörähti, ja sammui.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj ohjaa ryyppyä...entäs laitat bensaa suoraan massamittariin hieman?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

atlas kirjoitti:Yj ohjaa ryyppyä...entäs laitat bensaa suoraan massamittariin hieman?
Täytyy kokeilla. Pari päivää tulee nyt päiväyyöt edelle.
Saan tuosta kickdown releen joka käskyttää mm. pensiinipumppua, sillä lähen testaamaan. Nyt vaikuttas siltä ettei saa ruokaa.

Hassusti vika siirtyy, kun auto on talvesta seissyt nastarenkaista päätellen.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Kahdesti käynyt nyt vajaan tunnin - sitten sammunut. Bensapumppu käy muutamia sekunteja kun laittaa virrat päälle. Käynnistys ja sammuu. Releen ohittamalla nastoista 30 ja 87 pysyy käynnissä.

Kuulostaa siis nyt rele vialta. Kaksi eri relettä ja molemmat tinattu nyt kahdesti. Jos joltain löytyy 002 545 21 05 numerosarjalla oleva varmasti ehjä rele lahden seudulta haluisin kokeilla vielä em. ennen kuin tilaan uuden.

Vai mitä sanoo arvon foorumilaiset, onko vika muualla?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se viittaa siihen releeseen siihen releeseen....joskus on auttanut ihan meisselin tyvellä kun napauttaa releeseen eli kosketus häiriö mutta tällöin tinausta.
Toi relehän vaatii että se saa kierros singnaalin että se älyää että moottori käynnistyi ja se alkaa taas pyörittää bensapumppua..se on pakko oltava kampiakselista kun etumainen kiilapyörä anturi on vain diagnoosi pistokkeelle...muualle ei sen tieto mene.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Kyllä vain. Semmoinen tuli mieleen, että voisiko esim. Viottunut pumppu tehdä myös tuollaista (ei esim. jaksa tehdä painetta) tai määräjakajaja tmv?

Rele vaihdetaan ensimmäisenä, pitää alkaa jo varautumaan mltä vaihtaa seuraavaksi. Kohta on varmaan kone auki ja kesä loppu :crazy:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ehkä alijännite ..joissakin huono kontakti mutta se taas viittaa releeseen...akun jännite kai oli nyt ok?
Pumppu jos pelaa suoralla virralla ei siinä luulisi vikaa olevan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Juu akkua on tasaisesti latailtu ja 12,8V, käynnissä työntää 13,4V.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Juu ei vieläkään..

Tehdasuusi oem kelpuutettu rele ja tulenuusi boschin puola.
Ei vaikutusta.

Bensansuodatin?
Pumpun paineet liian alhaalla?
Määränjakaja?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaada kurkkuun bensaa niin siitähän tiedät jos hörähtää mutta eikös se toiminut normit jos yhdisti suoraan virrat pumpulle?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Juu bensaa kaatamalla käy sekunnin pari pidempään ja pumpun pakkokäytöllä saa käymään (kuulostaa vaan siltä että saa liikaa tuolloin).
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Bensansuodattimen vaihtamalla ei tulosta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis olisiko syy että se saisi liikaa bensaa...tällöin ruiskusuutin irti ja irrallaan putkeen paikalleen..pistoke irti ja paineet syoralla virralla päälle...kuseeko?
Toinen että määriksen tappi vuotaa ja rajusti .
Voihan paineensäädinkin olla rikki mutta harvinaista...
Siis sait sen käyntiin mutta kävi parisekuntia kun kkadoit bensaa kurkkuun ja pumppu oli pakkokäynnillä?
Yksi muuten joka on tehnyt iät ajat ongelmia näissä on varashälyttimet ja ajon estot....muutama tiedossa...niitä katkos paikkoja on noissa monta.
Eli suosittelen kun ollaan jo museoauto iässä että ne poistetaan johto johdolta..tinaillaan o rkkis johdot takisin mistä lyöty poikki ja yksi mahdollinen vika paikka ja jopa ainoa poistettu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, koska mun korvaanikin kuulostaa siltä että hukkuu. Tulpat on heti mustat - > rikkaalla (?). Käynnistyy, käy sekunnin ja sammuu. Lorauttamalla ainetta lautaselle käy sekunnin pidempään. Joskus saattaa käydä parikin sekuntia ilman extrabensaa ja kaasuun koskiessa sammuu. Silti kaasu pohjassa on varmempi käynnistyjä edes sekunniksi. Pumppua pakkosyöttämällä startatessa (vedin piuhat hyttiin) käy tyhjäkäyntiä todella huonosti, tuntuu ku kävis vajaalla äänen ja ryminän puolesta. Silloin kun kävi omillaan, kävi hienosti kunnes sammui.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Päivitystä tänne.

Autoon tehty nyt manuaalinen on-off kytkentä pumpulle, pystyy ajamaan. Eli virtaska katoaa kakkosvaiheessa pumpulta. Kiekkamittari ei sano mitään. Uudet YJ rele ja pa-pumpun releet vaihdettu. Kampiakselin asentotunnistin sanoo 790ohmia. Tuntuu että ecu ei saa tietoa siitä, että kone käy?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä sanoisin että polttoainepumpun rele on viallinen vaikka uusi...jos voisit kokeilla jonkin toisen releellä varmistaaksesi...entäs johdotuksen tutkiminen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Mä epäilen tuota kampiakselin asentotunnistinta kun ei sitä kiekkamittarin värähtelyä tuu mittaristolle. Noita releitä on nyt 2x käytettyä uudelleen tinattua ja yksi uusi. Pitää kattoa kaikki jihdot läpi ja mittailla kun saa aikaseks.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi.
Eli onko niin, että pa-pumppu saa virtaa kun avaimesta kääntää virrat päälle ja startatessa myös, mutta starttauksen jälkeen pumppu ei jää päälle? Ja näin ollen käy noin sekunnin kunnes sammuu?
Screenshot_20190719_065258.jpg
Voisipa siis hyvinkin viitata puuttuvaan rpm tietoon. Kuvan mukaan rele lakkaa vetämästä jos rpm-tieto hukkuu yhdeksi sekunniksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Juurikin näin ja samaa päättelin itse, nimenomaan tuon puuttuvan kierroslukumäärän takia.
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: C124 mystinen sytytysongelma

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

Päivitystä tänne.

Ei pelaa vieläkään.
Koko sisusta purettuna, johdot ehjäksi piipattu sähkökaavioiden kanssa. Pumpulle vedetty myös uusi johto.

Uusien osien lista päivitettynä:
3x bensapumpun rele (orkkis, käytetty ja uusi)
2x ECU (orkkis ja samoilla numeroilla purkuosa)
1x EHA
1x lämpötila-anturi
3x kampiakselin asentotunnistin ( orkkis, purkuautosta ja uusi)
2x virtalukon pohja (orkkis ja uusi)

Plus syttypuolen osat mitkä ylhäällä listattuna.

Kylmäkäynnistyssuuttimelta tulee soppaa läpi, ja määräjakalta.



Nyt on ideat loppu. Enään ei voi ku kokeilla taas uudella releellä ja vaihtaa pumpun (mikä kuulostaa typerältä, releitä kun on jo kohta laatikollinen ja pumppu sylkee suoralla virralla reilusti tavaraa määräjakasta läpi).

Ideoita?
Vastaa Viestiin