Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja postiato »

Kansi menossa koneistettavaksi, uudet venttiilinohjurit asennetaan ja istukat jyrsitään.
Uudet venttiilit hankittu.

Mutta. Onko tarpeen hioa venttiilejä tahnalla jos kaikki on uutta tai koneistettu uudenveroiseksi?
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Koneistamolla tehdään loppu tiivistys hiomalla hieman eli ei tarvetta hiomiseen...muutenkin kylmänä toi kulma ero on pieni jota ei pitäisi läppäilemällä mennä ajamaan nollaan....muutenkin läppäys ei ole mitään kansi remonttia kun ajetaan vaan tiivistepintaa liian leveäksi ja tiivistys huononeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja postiato »

Venttiileitä hiotaan vai seetejä? Sillä kyselen, että pitääkö uudet venttiilit olla mukana koneistamolla?
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Pitää olla mukana
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2375
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Koneistamolla tehdään loppu tiivistys hiomalla hieman eli ei tarvetta hiomiseen...muutenkin kylmänä toi kulma ero on pieni jota ei pitäisi läppäilemällä mennä ajamaan nollaan....muutenkin läppäys ei ole mitään kansi remonttia kun ajetaan vaan tiivistepintaa liian leveäksi ja tiivistys huononeen.
Tuo on oikea tapa tehdä homma.

Väärä tapa, jota olen käyttänyt paljon ajetuissa autoissa joihin ei laiteta rahaa kiinni, on läpätä ventiilit ensin karkealla ja sitten hienolla tahnalla. Kuten mainitsit, kosketuspinta levenee.

Tällä hetkellä on käytössä bensa-auto jossa tuolla väärällä tavalla tehtiin venttiilityöt 53 000km sitten.

Kun käyttää se kannen siellä koneistamolla, on hyvä ennen kasausta tarkistaa venttiileiden tiiveys merkkaamalla kevyesti seetipinta neljästä kohtaa esim. lyijykynällä ja pyöräyttämällä kevyesti venttiiliä seetiä vasten jolloin jokainen merkki pitäisi katketa.

Ettei käy niin että ne venttiilityöt olisivatkin onnistuneet vähemmän hyvin...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusien venttiilien ja istukoiden läppäys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleensä venttiilin ja seetin kulma on 0.5-1astetta eri koska lämmetessään se menee nollaan ja siksikin ei saisi liikaa tahnalla hioa ettei se kulma häviä kokonaan pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin