s212 perä ylhäällä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Vaihtelin kesikset alle ja kun laskin tunkit alas, niin perä jäi ylös, ei aivan tappiin,mutta selkeästi avarin normitasoa ylemmäs. Ajelin tuollaisenaan päivän, eikä mitään virheilmoituksia mittaristoon tullut. Tasonsäätö kyllä jotenkin toimi, koska laski autoa hitusen alemmas, kun matkustajat nousi autosta, mutta ei normaalille tasolle kuitenkaan.

Tarkistin ne säätöanturien pallonivelet ja aivan jumissa oli kaikki, mutta sain ne herkisteltyä, kun irroitin ne muoviset tangot ja putsasin sekä voitelin nivelet, mutta tästä huolimatta perä jäi vieläkin liian ylös :shock: Ilmeisesti jumineet tangot olivat aiheuttaneet sen, että ne pellit, johon anturit on kiinnitetty olivat vääntyneet joten anturi oli väärässä asennossa ja sai virheelistä tietoa perän korkeudesta.

Vääntelin niitä anturien kiinnityspeltejä hieman ja näin sain perän alemmas, mutta hiukan epätarkka tuo säätö on, koska toinen puoli on kaaresta keskiöön mitattuna 4mm alempana, silmällä ei erota, joten olkoon noin toistaiseksi.

Ne metalliset pallot oli melko syöpyneet ja muovisen tangon kupit kuluneet, joten puhdistuksen jälkeen nivelien sovitus on melko löysä ja epäilen, että eivät välttämättä tule pysymään paikallaan kovin pitkään, joten anturit pitänee uusia, koska niveliä ja tankoja ei ainakaan KL:än mukaan saa erikseen, vai saako jostain??? Anturit oli hinnaltaan muikeat 265€/kpl ja kun ilmeisesti toimivat, niin tuntuu tyhmältä vaihtaa niitä.

Jos oikeasti on niin, että niveliä ja tankoja ei saa erikseen mistään, niin onko hyvää vinkkiä mistä antureita saa järkevään hintaan?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mikä on tuon anturin virallinen nimi, tai sitten varaosanumero tietysti helpottaisi etsintää. WDD2122051A467775 on merssu mihin tarvitaan
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Näihin löytyy tarvikkeena ns. säätötankoja jotka on käytännössä palloniveliä ja kierretankoa. Alkuperäisiä tankoja ei irto-osana saa.

"Lowering links" Googleen auton mallin kaveriksi niin pitäisi löytyä tuloksia. Hintaa noilla valmiilla ratkaisuilla on osiin verrattuna aika reilusti, kuvasta kun katsoo idean ja autosta tarvittavan koon niin melko helposti nuo rakentaa itsekin. Toki uusiin antureihin verrattuna nuokin on puoli-ilmaisia :D
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Henkka1000 kirjoitti:Näihin löytyy tarvikkeena ns. säätötankoja jotka on käytännössä palloniveliä ja kierretankoa. Alkuperäisiä tankoja ei irto-osana saa.

"Lowering links" Googleen auton mallin kaveriksi niin pitäisi löytyä tuloksia. Hintaa noilla valmiilla ratkaisuilla on osiin verrattuna aika reilusti, kuvasta kun katsoo idean ja autosta tarvittavan koon niin melko helposti nuo rakentaa itsekin. Toki uusiin antureihin verrattuna nuokin on puoli-ilmaisia :D
Jees ja tuollaisia löysin hakusanalla "kulmapallonivel" noihin sopivan mittainen kierretanko väliin, niin saattaisi tulla toimiva... :idea: https://www.laakerinetti.com/asm06-kulm ... -8239.html" onclick="window.open(this.href);return false; nuo on jo halvempaa kuin saippua :wink:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jännä juttu, mutta kun perä oli n. kolmisen senttiä ylempänä, niin tuntui kuin olisi ajaessa kääntynyt jotenkin hätäisemmin ja nyt taas kun on alempana niin rauhallisemmin, vai kuvittelenko vain? :eh: ja sitten :idea: :kannattaa aina keväin syksyin kun vaihtaa renkaat, niin voidella nuo nivelet!
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

tahtoomersun kirjoitti:Jännä juttu, mutta kun perä oli n. kolmisen senttiä ylempänä, niin tuntui kuin olisi ajaessa kääntynyt jotenkin hätäisemmin ja nyt taas kun on alempana niin rauhallisemmin, vai kuvittelenko vain? :eh: ja sitten :idea: :kannattaa aina keväin syksyin kun vaihtaa renkaat, niin voidella nuo nivelet!
Kyllähän tuolla korkeudenmuutoksella jo pyöränkulmissakin jonkunlainen muutos tapahtuu, ja toki korkeammassa autossa painopistekin on ylempänä. Mutta se, että huomaako näitä eroja todellisuudessa, onkin sitten vaikeampi kysymys :geek:

Antureiden kuntoon kannattaa tosiaan renkaidenvaihdon yhteydessä kiinnittää huomiota, jumissa olevat tangot särkevät helposti myös anturin. Itsekin nivelet voitelin viimeisimmällä kerralla, mutta jälkikäteen aloin miettiä, tarttuuko sen seurauksena hiekka sinne vain paremmin --> syö muovisen kupin väljäksi. Siinähän sitä tosin saa hyvän syyn rakennella nuo tangot itsellekin, takapäästä on omassakin toisen anturin jalka vähän vääntynyt, mutta starilla on toistaiseksi vielä saatu säädettyä auto vaateriin :)
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

mahtaisiko serssi tai wd-40 toimia paremmin tuossa pallonivelien voitelussa kuin joku paksumpi tavara?
Rossin dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Ohut rasva suihkepullosta ei siellä pysy ensimmäistä vesikeliä kauempaa ja miinuksena kerää kaiken hiekan sinne nivelen väliin. Uudessa anturissa on parannellut vivustot metalliset suojatuilla kuulanivelillä. Jos auto on vinossa ja testerillä katsottuna antureiden korkeusarvot ovat kuitenkin samat niin silloinhan jompikumpi anturi näyttää väärin jos todellisuudessa auto on vinossa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Näyttä nyt kovasti siltä, että vuotaakin jostain, yön aikana valuu perse tonttiin. Silloin kun oli normia ylempänä ei tuota tehnyt :shock:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja shade_z »

tahtoomersun kirjoitti:Näyttä nyt kovasti siltä, että vuotaakin jostain, yön aikana valuu perse tonttiin. Silloin kun oli normia ylempänä ei tuota tehnyt :shock:
Yleensä kielii siitä että kulumaa pussissa ja vuotoa. vuotaa taitteesta tai lähistöltä ja kun auto erikorkeudella niin materiaali taittuu erikohdasta jolloin sulkee vuotokohdan. Toki voi olla muutakin
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ongelma näissä antureissa on L rauta joka vääntyy helposti jos vaikka linkku on jumissa.
Näin ollen rauta vääntyy ja perää on ylempänä kuin pitää koska eculle tulee oikeat arvot, mitatessa renkaan navasta kaaren on sitten eri arvo kuin pitäisi.
Toinen voi olla kompuran ylipaine venttiili jos rikkoutuu ei päästä ylimääräistä painetta pusseista kun ei aukea tai pysyy auki jolloin perä laskee alle normin. Näissä tilanteissa perä on tasaisesti ylhäällä tai alhaalla ei tois puoleinen silloin kun pussi vuotaa.
Venttiilin saa helposti irti ja voi testata 12V / < 750mA jolloin kara liikkuu helposti.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Pystyykö tuota tasonsäädön korkeutta muuttamaan esim. starilla?
Mun 212 farkussa on perä pikkusen liian alhaalla josta syystä pyörät on yläreunat sisäänpäin kallellaan ja näinollen syö renkaita sisäreunasta... oli edelliset kesärenkaat kankailla sisäreunasta vaikka muuten oli 5 milliä pintaa 75% renkaasta...
Käytin syksyllä 4pyöräsuuntauksessa ja siinä oli vähän aurauksia säädetty takaa, joka auttoi, mutta edelleen oli talven jälkeen syönyt selvästi sisäreunaa talvirenkaista.
Arvelin että jos sentinkään sais perää ylemmäs, niin pyörät oikenis senverta mitä tarttee että kuluis tasasemmin.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

jarskak kirjoitti:Pystyykö tuota tasonsäädön korkeutta muuttamaan esim. starilla?
Kyllä pystyy muuttamaan
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
AsVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 08.05.2018 19:43

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja AsVi »

Huollossa ilmoittivat saman ongelman eli että korkeustason tunnistinanturitangot ovat jumissa. Korjaus siis uusiminen maksaisi arviolta 700 euroa. Kallista. Onko helpompaa ja edullisempaa tapaa saada tangor toimimaan? Kuinka tuo voitelu onnistuu?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

AsVi kirjoitti:Huollossa ilmoittivat saman ongelman eli että korkeustason tunnistinanturitangot ovat jumissa. Korjaus siis uusiminen maksaisi arviolta 700 euroa. Kallista. Onko helpompaa ja edullisempaa tapaa saada tangor toimimaan? Kuinka tuo voitelu onnistuu?
Irroitat tangot (muovia) varovasti pallonivelistä. Putsaat ruosteet niistä palloista ja sitten tankoje kuppeihin rasvaa ja paikalleen. Itsellä niistä nivelistä tuli kyllä hiukan löysät, mutta on pysyneet paikallaan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

AsVi kirjoitti:Huollossa ilmoittivat saman ongelman eli että korkeustason tunnistinanturitangot ovat jumissa. Korjaus siis uusiminen maksaisi arviolta 700 euroa. Kallista. Onko helpompaa ja edullisempaa tapaa saada tangor toimimaan? Kuinka tuo voitelu onnistuu?
Jos ne jumittaa niin siihen tangon varteen sopii muistaakseni 8mm avolenkki. Suihkuttelet esim wd40 tjtn reilusti ja heiluttelet niitä tankoja samalla varovasti. Ne alkaa liikkua pikkuhiljaa jouhevasti. Sen jälkeen joku parempi kama sinne esim terva jne. Eivät jumita heti uudestaan.
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

shade_z kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Näyttä nyt kovasti siltä, että vuotaakin jostain, yön aikana valuu perse tonttiin. Silloin kun oli normia ylempänä ei tuota tehnyt :shock:
Yleensä kielii siitä että kulumaa pussissa ja vuotoa. vuotaa taitteesta tai lähistöltä ja kun auto erikorkeudella niin materiaali taittuu erikohdasta jolloin sulkee vuotokohdan. Toki voi olla muutakin
Saattaa ihan yhtä hyvin olla ilmaletku hankautunut puhki vararengaskotelon kohdalta tai säätötangot jumissa. Kannattaa tutkia ennen kun alkaa tilailemaan pusseja.
Konda80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 11.03.2025 13:21

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Konda80 »

Onko jollain tietoo et kun perä on normaalilla korkeudella niin paljonko on mitta kaaresta pyörän napaan?
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Pitäisi olla 365mm, ainakin avantgardessa. Toki saattaa hiukan heittää jos ei ole täysin tasaisella alustalla.
Myös linkun kulmarautaa voi hiukan vääntää jos ei ole oikeassa tasossa. Ovat heppoista materiaalia ja vääntyvät herkästi jos linkki on jumissa vaikka.
Ainakin itsellä ne vääntyi hiukan kun perä nousi maksimiin venttiili vian takia.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Pitääkö s212 mersun ilmajousitusta rassatessa / korjatessa aina kalibroida perän korkeus jotenkin?

Oli putki poikki ja toinen pussi oli ihan tontissa. Nyt kun putki ehjä niin ajon jälkeen auton perä vanteen keskiöstä kaareen 40cm, milemmilla puolill. Kun aikaisemmin oli 365mm mikä lienee oikea. Sen verean etupäässä on myös keskeltä kaaren reunaan.

Vai onko siis tuo tasonsäätölinkku jumissa? Ja antaa nousta nuin korkeelle?
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: s212 perä ylhäällä

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Saattaa olla tasonsäätölinkun kulma rauta taipunut...
Jos linkki on ollut jumissa jo, vääntää se helposti kulma rautaa myös.
Tätä ainakin s212 on ollut.
Kun linkut liikkuu kuin uutena kääntymistä ei tapahdu.
ilman testeriä pitäisi olla hyvin tasainen alusta jotta ei mene yli säätö sekä hiukan vääntää käsin & mittaa.
Testerillä kalibrointi tilassa ennen automaattista kalibrointia näkee antureiden arvot silloin voi raudat viimeistellä oikeaan asentoon.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Vastaa Viestiin