Oli tuossa SLK nelipyöräsuuntauksessa ja takaa oikealla oli camber-kulma hieman poskellaan. No..ei siinä vielä mitään, mutta työn tehnyt kaveri sanoi että "tää nyt on vähän poskellaan, mutta tätä ei näköjään voikaan säätää.."
Voiko asia todella olla näin??? Kovin hirveästi en ymmärrä alustan säätämisestä, mutta tuntuisi aika oudolta jos ko. kulmaa ei pystyisi SLK:ssa säätämään??!!
Kuinka on?? Kertokaapa viisaammat.
camber-kulma
Raumlenker
170:ssa on takapäässä tämä suosittu 5-tukivartinen Saksalaisten "Raumlenkerprinzip":ksi kutsuma rakenne- löytyypi samankaltaisena useimmista uudemmista. Kulkee hyvin suoraan oikeilla jousikorkeuksilla, mutta esim madallettuna pistää Camberit pieleen.
Muistan aika monella keskustelupalstalla (Saksa) etsityn SLK:n Camberin korjauskittien valmistajaa, kun on ensin madallettu. Tästä voisi päätellä/ arvata, ettei SLK:nkaan Camberia voi vakioalustassa säätää- tai ei voi säätää riittävästi ainakaan madallustilanteissa (oletan sinulla olevan vakkarialustan, vai?). Jossakin hallussani olevassa hinnastossa SLK:n Camber-kitti oli merkitty muistaakseni samaksi kuin 124:n ja Väykyn kitti.
124-kuskit osaavat vastata ainakin mitä 124:n varsista voi säätää- veikkaisin, että 170:ssa on sama. Kun olen joskus 170:n alle katsonut, niin ainakin taka-akselin etupuolella ylimmässä tukivarressa oli epäkeskopusla (ei siis taka-akselin yläkohdan ylätukivarressa, vaan siinä seuraavassa)- siitä säätyypi auraus?
Tsiikkaile itsekin kun menet seuraavan kerran- ja pyydä asentajaa näyttämään mistä hänen mielestään voi säätää.
Muistan aika monella keskustelupalstalla (Saksa) etsityn SLK:n Camberin korjauskittien valmistajaa, kun on ensin madallettu. Tästä voisi päätellä/ arvata, ettei SLK:nkaan Camberia voi vakioalustassa säätää- tai ei voi säätää riittävästi ainakaan madallustilanteissa (oletan sinulla olevan vakkarialustan, vai?). Jossakin hallussani olevassa hinnastossa SLK:n Camber-kitti oli merkitty muistaakseni samaksi kuin 124:n ja Väykyn kitti.
124-kuskit osaavat vastata ainakin mitä 124:n varsista voi säätää- veikkaisin, että 170:ssa on sama. Kun olen joskus 170:n alle katsonut, niin ainakin taka-akselin etupuolella ylimmässä tukivarressa oli epäkeskopusla (ei siis taka-akselin yläkohdan ylätukivarressa, vaan siinä seuraavassa)- siitä säätyypi auraus?
Tsiikkaile itsekin kun menet seuraavan kerran- ja pyydä asentajaa näyttämään mistä hänen mielestään voi säätää.
Unelmilla on tapana toteutua...
Hyvää tietoa! Kiitos
Pitää tosiaan hiukan vielä selvitellä tuota asiaa..nimittäin jotenkin musta tuntuu (en tiedä kuvittelenko vain) että ajaessa on pieni "ajokoirailmiö"..tai muuta pientä epävakautta/ hakemista. Tämä tosin korjaantui lähes kokonaan kun kulmat säädettiin kohdalleen..mutta ongelma ei mielestäni poistunut ihan täysin.
Tietysti voi olla että vika johtuu renkaistakin..ainakin aikaisemmissa autoissa on ollut varsin huimia eroja eri renkailla..ja nuo nyt alla olevat Dunlop SP 1:set nyt ei kuitenkaan mitkään ihan parhaat renkaat ole.
Sekin mielenkiintoinen homma tässä oli että säätöön vietäessä aurauskulmat oli millilleen oikeat..paitsi että ne oli oikeat 200 SLK:hon..ja omani on 230..
No..kuten sanoin kiemurtelu ja muu pieni epävakaus hävisi lähes täysin..mutta ei kokonaan..ja siksi jäinkin mietimään tuota camber-kulmaa ja erityisesti sitä ettei niitä voisi säätää ensinkään..
Mutta kuten sanoin: vika voi olla myös renkaissa..tai sitten vain kuvittelen..

Pitää tosiaan hiukan vielä selvitellä tuota asiaa..nimittäin jotenkin musta tuntuu (en tiedä kuvittelenko vain) että ajaessa on pieni "ajokoirailmiö"..tai muuta pientä epävakautta/ hakemista. Tämä tosin korjaantui lähes kokonaan kun kulmat säädettiin kohdalleen..mutta ongelma ei mielestäni poistunut ihan täysin.
Tietysti voi olla että vika johtuu renkaistakin..ainakin aikaisemmissa autoissa on ollut varsin huimia eroja eri renkailla..ja nuo nyt alla olevat Dunlop SP 1:set nyt ei kuitenkaan mitkään ihan parhaat renkaat ole.
Sekin mielenkiintoinen homma tässä oli että säätöön vietäessä aurauskulmat oli millilleen oikeat..paitsi että ne oli oikeat 200 SLK:hon..ja omani on 230..
No..kuten sanoin kiemurtelu ja muu pieni epävakaus hävisi lähes täysin..mutta ei kokonaan..ja siksi jäinkin mietimään tuota camber-kulmaa ja erityisesti sitä ettei niitä voisi säätää ensinkään..
Mutta kuten sanoin: vika voi olla myös renkaissa..tai sitten vain kuvittelen..

Kulmat
Millälailla 200:n ja 230:n kulmat poikkeavat toisistaan? 230:ssa taitaa olla vakoina samat renkaat ja vanteet kuin 320:ssa? Olisiko auraukset sitten erilaiset (samat kuin 320) johtuen vanteiden offseteista ja rengaskoosta?jva kirjoitti:Hyvää tietoa! Kiitos![]()
Sekin mielenkiintoinen homma tässä oli että säätöön vietäessä aurauskulmat oli millilleen oikeat..paitsi että ne oli oikeat 200 SLK:hon..ja omani on 230..
No..kuten sanoin kiemurtelu ja muu pieni epävakaus hävisi lähes täysin..mutta ei kokonaan..ja siksi jäinkin mietimään tuota camber-kulmaa ja erityisesti sitä ettei niitä voisi säätää ensinkään..
Mutta kuten sanoin: vika voi olla myös renkaissa..tai sitten vain kuvittelen..
Hyvä kysymys on myös syy Camberin muuttumiseen- onko jokin pusla antanut periksi? Oletko varomattomalla kaasunkäytöllä tökännyt sivuluisussa johonkin tms? SLK:ssa on niin lyhyt akseliväli (ja lisäksi istut käytännössä lähes takarenkaiden päällä), että takapään kulmien/ renkaiden käyttäytymisen muutokset varmaan tuntuvat hyvin pian. Sama on esim 107SL:ssä.
Unelmilla on tapana toteutua...
200:n ja 230:n aurauskulmissa oli/on taulukon mukaan selkeä ero. (en muista mitään millimääriä/vast..mutta ero oli kuitenkin ihan selvä)
Rengaskoko on eri 200:ssa ja 230:ssa..ja taitaa olla vanteessakin tuuman ero halkaisijassa..samoin ainakin takavanteen ET on eri 200:ssa ja 230:ssa
320:ssa sitten taas taisi olla samat arvot ja AMG:ssa sitten taas omansa.
Itse en ole takapäätä kolauttanut..siitä olen varma, mutta edellisestä omistajasta en osaa sanoa mitään..vaikka kilsoja ei mittarissa juurikaan ostaessa ollut niin kyllähän yksikin kilsa riittää kolauttamiseen
Pitääkin tsekata nuo puslat josko sieltä joku olisi pettänyt.
No..oli miten oli niin kaikenmoiset "pikkuviat" ovat niitä ärsyttävimpiä vikoja mitä autossa voi olla
Rengaskoko on eri 200:ssa ja 230:ssa..ja taitaa olla vanteessakin tuuman ero halkaisijassa..samoin ainakin takavanteen ET on eri 200:ssa ja 230:ssa
320:ssa sitten taas taisi olla samat arvot ja AMG:ssa sitten taas omansa.
Itse en ole takapäätä kolauttanut..siitä olen varma, mutta edellisestä omistajasta en osaa sanoa mitään..vaikka kilsoja ei mittarissa juurikaan ostaessa ollut niin kyllähän yksikin kilsa riittää kolauttamiseen

Pitääkin tsekata nuo puslat josko sieltä joku olisi pettänyt.
No..oli miten oli niin kaikenmoiset "pikkuviat" ovat niitä ärsyttävimpiä vikoja mitä autossa voi olla
