Aamulla kun piti autolla lähteä liikenteeseen kuului surina, syyksi selvisi että 12v kiertovesipumppu pyörii ja ilmeisesti pyörinyt koko yön kun oli akku vähä vajaa sitten palautukin mieleen kun eilen kaupassa käynnin ajaksi meinasin panna rest-toiminnon päälle niin ei toiminut, tähän en sen enempää kiinnittänyt sitten kuitenkaan huomiota. Oletan että viat liittyvät toisiinsa onko ehdotuksia vian syyksi?
Siksi kysyinkin jos olet webastolle tehnyt jotain nyt kun häikkää ollut aikasemmin. Mittailemaan vaan mistä virta tulee,jollei webasto ohjaa niin eikö se sieltä lämmönsäätöpaneelin kautta ohjaus tule. Joku varmaan osaa neuvoa paremmin.
Käytin pumpun liitintä irti muutamaksi sekunniksi. Pumppu jäi hiljaiseksi., eikä enää totellut edes starilla ohjatessa. Hetken ajan päästä taas kun laittoi virrat päälle, niin pumppu lähti pyörimään eikä sammu millään. Tällä ei vaikutusta restin toimintaan, napista ei tapahdu mitään. Mikäs neuvoksi?
MiHe kirjoitti:kato sieltä starikoneelta doccareista tai kytkiksestä mikä sitä ohjaa?
Eikai tuota paljo muut ohjaile kun etupään ilmastointiyksikkö?? Tosiaan vielä testailin, piuhaa kun käyttää irti 5 sekuntia niin sen jälkeen pysyy hiljaa, mutta kun virrat laittaa päälle niin lähtee pyörimään eikä sammu...
Moottorin lämpöä,akun jännitettä mitataan,mikä antaa kiertovesipumpulle luvan pyöriä? Mainitsinkin jo että starista en juuri ymmärrä,ehkä saman verran kun sika pohjantähdestä
Noniin nyt alkoi taas todelliset ongelmat aamulla akku ihan tyhjä, ei mitään elämää missään kohtaa autoa illala jätin auton siihen tilaan että käytin pumpun johtoa irti ja laitoin takaisin, pumppu ei jäänyt pyörimään. Ja kun auton sain käyntiin niin ei mitään ilmoituksia tullut ruutuun, onko normaalia? Eikö yleensä tuu aina nuo esp herjat sun muut kun on akku ollu tyhjä??? Ja nyt kun työmaan pihaan sammuyin auton niin pumppu myös sammui kutennkuului ja rest-toimintontoimi taas kuten pitääkin kyllä mun autoon tulee sitte erikoisia vikoja aina yleensä
M13 kiertovesipumppu saa sähköt suoraan etu-SAM:ilta. Elektronisesti ohjattu, ei relettä eikä omaa sulaketta.
pe54.21-p-2106-97saa
WIS ei näytä onko ohjaus suoraan C30 piiristä vai kD releen takaa, sen kD releen voisi varmuudeksi vaihtaa uuteen/toiseen.
Eikö auto näytä mitään outoja vikakoodeja? Varmaan kannattaisi selata TIPS:istä tyyppiongelmia. Esim. sellainen johtonipun asennusvirhe rintapellin tuntumassa, vesikourussa missä mahtoi olla kun joku ruuvi lävisti johtonipun ja sotki CAN-väylää ja muutakin. Tuollaisessa tapauksessa vikakoodit voi johtaa pahasti harhaan, ainakin yksittäiset.
Kaikki toimi normaalisti monta päivää tuon akun tyhjenemisen jälkeen, mutta tänään taas pumppu jäi pyörimään. Mitään uusia vikakoodeja ei tule. Voitko DBFI kertoa missä tuo mainitsemasi kd rele sijaitsee?
Eilen kun vikataas ilmaantui niin irrotin pumpun johdon yöksi ettei olisi akku tyhjä, mutta kuitenkin aamulla auto pimeenä. Apuakku kaapeleilla kiinni ja virta päälle. Ei vikailmotuksia mittarin näyttöön alijännitteestä eikä mitään muutakaan ilmoitusta. Otin apuakun irti ja koitin autoa käyntiin. Eka starttaus, ei edes pyöräytä starttia ja nyt tuli vikailmoituksia ruutuun. Toinen käynnistysyritys ja auto lähti normaalisti käyntiin. Eli akku ei koskaan ollutkaan tyhjä oliko akussa kuitenkin virtaa ja onko siellä joku suoja joka katkoo kaikki virrat jostain syystä? Tai yhdistääkö se taka akun ja etu akun tarvittaessa? Harmi vaan kun ei ollu mittaria saatavilla olis päässy mittaan napajännitteet akuista..
Kumpi akku tyhjenee, vai tyhjeneekö molemmat? Starttiakulla ei pitäisi olla mitään kulutusta auton seistessä, onko etuakun kunto testattu? Dieselissä käytetään tarvittaessa taka-akku starttiapuun, en muista tarkemmin millä ehdoilla. Yleensä pre-faceliftistä kerrotaan auton olevan pimeänä kun taka-akku on tyhjentynyt mutta käynnistyy silti etu-akulla ja tietenkin muukin auto herää eloon laturista.
DBFI kirjoitti:Kumpi akku tyhjenee, vai tyhjeneekö molemmat? Starttiakulla ei pitäisi olla mitään kulutusta auton seistessä, onko etuakun kunto testattu? Dieselissä käytetään tarvittaessa taka-akku starttiapuun, en muista tarkemmin millä ehdoilla. Yleensä pre-faceliftistä kerrotaan auton olevan pimeänä kun taka-akku on tyhjentynyt mutta käynnistyy silti etu-akulla ja tietenkin muukin auto herää eloon laturista.
No niinpäs olikin joo. Taka akun jouduin uusimaan viime keväänä, ja molemmat on testattu, kunnossa ovat eikä autokaan oo valittanut alijännitteestä tuon viime kevään akun vaihdon jälkeen.
Olis ollu kyllä kiva mitata nuo akkujen jännitteet kun oli tilanne päällä mutta kun oma yleismittari joutui hajonneen lonkerotölkin alle, ei oikeen mittari tykänny
Vaihdoin autoon takatilan kiertovesipumpun. Sen jälkeen ei ole ongelma ilmaantunut. Voiko tuo vaikuttaa asiaan? Nyt on toiminut pian kuukauden ja joka päivä ajossa....