Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?
Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?
Mitä vaaditaan, että autoa voi kutsua superturboksi. Siis nyt tarkoitan dieseliä W124. Pitääkö olla 300D turbosta tehty? Pitääkö hevosvoimia olla tietty määrä esim. 250 ja vääntöä min. 500 nm.? Ei kai tälle taida mitään määritelmää virallisesti olla. Kenellä on Foorumin kovin W124 Superturbodiesel ja mitkä ovat voimavarat ja joitakin kiihdytysarvoja myös kaipaisin?
Eikös turhan helpolla sitten saa kyseisen tittelinAki P kirjoitti:Monessakin yhteydessä tullut esille määritelmä: yli 100Hp/litra.

Seuraavassa projektissa tuo suhde tulee asettumaan sinne 156Hp/litran paikkeille ja pidän sitä silti kohtalaisen mietona...
Tulee varmasti aiheuttamaan närää tällä forumilla nykyinen projektini mutta jos jotakuta kiinnostaa merkistä huolimatta seurata niin tuolla sitä tarinaa päivittyy kohtalaisen usein:
RIISIKIPON TARINA
Re: Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?
Kovin taitaa olla luucacsen 201 superturbo,jossa ei huipputehoa ole edes saatu ulos rullilla kytkinongelmien vuoksi. Tosin monta on suunnilleen samanlaista,liekö muillakin samoja ongelmia ettei parasta tehoa ole penkitettykään?kardaani kirjoitti: Ei kai tälle taida mitään määritelmää virallisesti olla. Kenellä on Foorumin kovin W124 Superturbodiesel ja mitkä ovat voimavarat ja joitakin kiihdytysarvoja myös kaipaisin?
Tuo sataheppaa per litra on tosiaan aika mieto kun puhutaan superturboista. Mutta hatun noston arvoinen suoritus kuitenkin kun saa noilla litratehoilla toimivan pelin ettei tarvi pelätä milloin jostakin porsii...
Ehkä täytyisi keksiä uusi nimitys näille gurujen autoille,niille joissa noin 150hv/litra tai yli? Ehdotuksia...
Joko ensi kesänä kirjoitetaan rajaksi 200hv/litra,sellainen kutina että saattaa moni mersufoorumilainenkin epäillä lukemia joita löytyy. Kaikkeahan ei ole vielä otettu ulos...


Ja siihen suorituskykyyn,tossa mitattua luuucaksen autosta ja lainattua toisesta topicista,mittari G-tech.:
"Kiihtyvyys: 0.7G Teoreettinen varttimaili:11.2sek loppunopeudella 188 ja kiihtyvyyskäyrä sama kuin isolohko Chevy Novalla...
Kytkinkin luisti..."
Ei sitten oo foorumilainen? Tai hyvin vaatimaton sellainen? Ajarolilla ainakin kova kulkuinen auto,ja se tiedossakin. Ja tietotaitoa kaikista eniten tuolta ruokapuolelta... Onko tämä kovakulkuisin enää moottoriin kuuluvalla pumpulla ts. ettei lainattu jo raskaammasta kalustosta?Mauri H. kirjoitti:Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen![]()
Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
Ihmehän se olisikin jollei joku jossain olisi aina kovakulkuisempi

Itte haaveillu bensa-autosta jonkun aikaa. Rehtijiin sanoin,eikös se potuta kun dieselillä mennään eelle että pölähtää? Eihän se haittaa kun sen tietää!

Aina joku menee edelle,aina löytyy nopeampi...
Re: Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?
Ootellaanpa sitä "ratarassia" nähtäväksijpk kirjoitti:[
Joko ensi kesänä kirjoitetaan rajaksi 200hv/litra,sellainen kutina että saattaa moni mersufoorumilainenkin epäillä lukemia joita löytyy. Kaikkeahan ei ole vielä otettu ulos...Kun kaikki supertubot tavan ajossa,entäs sitten kun tehdäänkin kisakireä peli

Joku nimen muutos pitäisi keksiä, koska kohtuu pienellä panostuksella tuo 100hv/litra on saatavilla ainakin hetkellisesti, vaikka se tieten alunperin superturbo raja on ollut.
Ensimmäinen ehdotus:
Eli uusi harrasteluokka kehiin! Miditurbo raja 80hp/litra ja Superturbo raja nostetaan 135Hp/litra. Ja tietysti itsellä taka-ajatuksia ja tavoitteita päästä midi-sarjaan

Joku mersupurkaamo??
Nuilla pohojanmaan valohoitoreissuilla tuntuu olevan valoisa vaikutus itse kenenkin projekteihinMauri H. kirjoitti:Kai se jotain valohoitoa sillä suunnalla kävi hakemassaAki P kirjoitti:Ettei vaan ois joskus sekin yksilö Pohjanmaalla käyny piipahtaan?
Omistaja on forumilta, mutta varovainen mies.

OT. Rouva aikoi olla farkulla vielä yli pääsiäisen lapissa ja penkitys olis heti pääsiäisen jälkeen tiistaina - taitaa jäädä tomaatin säädöt vähän heikoille

Jani kirjoitti:Tuskinpa on vielä, eikä tuota varmaankaan kannata edes yrittää.MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ?
Eihän bensavehkeillä mitään tee
Pitää saada oma projekti kesäksi valmiiksi niin sitten tietää miten paljon on eroa ...

Bensaturbo
Kyllä niitä bensaturboja montakin. ne nyt vaan ei mainosta itseään foorumilla.
Ens kesänä tulee yks lisää........
Ens kesänä tulee yks lisää........
MarkusSK kirjoitti:Jani kirjoitti:Tuskinpa on vielä, eikä tuota varmaankaan kannata edes yrittää.MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ?
Eihän bensavehkeillä mitään tee
Pitää saada oma projekti kesäksi valmiiksi niin sitten tietää miten paljon on eroa ...
Mikäs mottori on lähtökohtana? Millasillas leluilla rakennat?
Re: Bensaturbo
Joo ajatelin kysellä kun ei ole näkynyt Bensa vehkeitä.NFS kirjoitti:Kyllä niitä bensaturboja montakin. ne nyt vaan ei mainosta itseään foorumilla.
Ens kesänä tulee yks lisää........

Kesäää ootellessa

Suurin este tuollaiseen bolt-on henkiselle asennukselle silmällä pitäen kauheita tehoja, on tuo vaparihenkinen lähtökohta.. Jos tehoja paljon, niin menee kaikki uusiksi ja moni ei varmasti sellaisia rahoja äkkiä lähe laittamaan. Jos kovia litratehoja bensoista haluaa nähdä, niin noilla autoilla joissa turbot valmiina.MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ?
Eikä kannata liikaa katsella bensoissa niitä huipputehoja, vaan tehon laajuutta. 1.8T VAG on varmasti tehokas oikeilla muutoksilla, mutta aikamoinen piikki vaan, eipä paljoa ole iloa kuin kahvepöydässä. Hieman miettimällä muutoksia ja hyvällä säätäjällä saadaan muikeata käyttövoimaa piiitkäälle alueelle, ei tarvi lähtä aina kauhomaan vaihteita alaspäin, riittää kun painaa kaasua.
Ja eikös tehokkaimmat dieselit ole kaikki tehty tavalla tai toisella valmiisiin turbokoneisiin? Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vaikka bensa "Superin" saisi kestämäänkin, niin bensankulutus on usein aika tolkuton normaaliajossa ja varsinkin talvella. Muskelijenkeistä nyt puhumattakaan. Tuskin Maurin autokaan kuluttaa sen enempää kuin vakio matka-ajossa, tosin varmasti tarvittaessa saa poltettua dieseliä, mutta kustannukset löytynevät jostain muualta herkästi...
Kyllä se näin on että bensa vehkeisiin maksaa osat mansikoita.PT kirjoitti:Suurin este tuollaiseen bolt-on henkiselle asennukselle silmällä pitäen kauheita tehoja, on tuo vaparihenkinen lähtökohta.. Jos tehoja paljon, niin menee kaikki uusiksi ja moni ei varmasti sellaisia rahoja äkkiä lähe laittamaan. Jos kovia litratehoja bensoista haluaa nähdä, niin noilla autoilla joissa turbot valmiina.MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ?
Eikä kannata liikaa katsella bensoissa niitä huipputehoja, vaan tehon laajuutta. 1.8T VAG on varmasti tehokas oikeilla muutoksilla, mutta aikamoinen piikki vaan, eipä paljoa ole iloa kuin kahvepöydässä. Hieman miettimällä muutoksia ja hyvällä säätäjällä saadaan muikeata käyttövoimaa piiitkäälle alueelle, ei tarvi lähtä aina kauhomaan vaihteita alaspäin, riittää kun painaa kaasua.
Ja eikös tehokkaimmat dieselit ole kaikki tehty tavalla tai toisella valmiisiin turbokoneisiin? Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.


Yksi päivä visioin mielessäni, että miten onnistuisi Mersun dieselin muuttaminen bensakoneeksi? Esikammion reikään jengat tulpille ja kärjetön sytytys, joten jakajaa ei tarvita. Männistä sorvilla tavaraa pois, jotta puristukset saa sopivaksi. Vaparidieselin imusarjaan saisi ruiskun suuttimet laitettua huohotinpillien kohdalle yms..
Olisi varmasti luja bensakoneena, varsinkin alkuperäinen turbodieselkone
Jämsässä kuulemma joku oli muuttanut kauan sitten Saabin koneen dieseliksi ja GM:n 5.7 diesel oli tehty bensalohkoon alunperin.
Olisi varmasti luja bensakoneena, varsinkin alkuperäinen turbodieselkone

Jämsässä kuulemma joku oli muuttanut kauan sitten Saabin koneen dieseliksi ja GM:n 5.7 diesel oli tehty bensalohkoon alunperin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kaverilla oli joskus B malli Ascona, jonka kone oli tehty dieselin alakerrasta ja kansi oli sitten bensavehkeestä. Kierti muistaakseni jonkun 7000 rpm ja tehoja oli jtn 200 hp luokkaa, vapari kone siis. Syytä en tiedä miksi joku sen oli niin rakentanut, oliko pelkän tilavuuden takia (d 2,4 lohko), mutta kiva sillä oli rällätä kun löi vielä kolmosellakin tyhjää
Tuosta polttoaine kulutuksesta. Ole usein ihmetellyt sitä, että minkä takia bensa vehkeet vie niin tolkuttomasti bensaa jos niitä vähänkin kiristää, mutta dieselit ei tunnu vievän juuri vakiota enempää. Onko diesel hyötysuhteeltaan niin paljon parempaa ?

Tuosta polttoaine kulutuksesta. Ole usein ihmetellyt sitä, että minkä takia bensa vehkeet vie niin tolkuttomasti bensaa jos niitä vähänkin kiristää, mutta dieselit ei tunnu vievän juuri vakiota enempää. Onko diesel hyötysuhteeltaan niin paljon parempaa ?

Bensaturbo
Raotetaan nyt sen verran verhoa että mitä koneelle tehtiin , viime syksy ja talvi meni koneen kimpussa, Kaikki uusittu mm. Wisecon männät, PO:n kiertokanget, turbon laakerit, Bmw:n öljysuuttimet. Kone sisäänajossa tällä hetkellä...
Radalla voi näkyä ens kesänä..
Radalla voi näkyä ens kesänä..

Kun bensakonetta virittää niin pitää tehdä kompromisseja ala- ja yläväännön suhteen. Eli jos haluaa lisää vetoja yläkierroksille (tehoa), niin alakierroksien vääntö tippuu. Ja alakierrosten hyötysuhde tippuu myös, eli kulutus kasvaa. Turbottaessa pitää laskea puristussuhdetta, jolloin pienellä kaasulla (ilman ahtopaineita) ajellessa hyötysuhde tippuu. Dieseli sen sijaan käy aina vaan paremmin, mitä enemmän saa juntattua painetta moottoriin. Jos vaan koneen mekaaninen kesto sen sallii.markox kirjoitti:Tuosta polttoaine kulutuksesta. Ole usein ihmetellyt sitä, että minkä takia bensa vehkeet vie niin tolkuttomasti bensaa jos niitä vähänkin kiristää, mutta dieselit ei tunnu vievän juuri vakiota enempää.
Voi se bensankulutus toisaalta laskeakin viritettäessä, varsinkin kun kyseessä on vanha huonosti suunniteltu kone. Esimerkiksi M110 (280E) koneen sylinterin täytössuhde on vakiona 92%. Oikeanlaisilla osilla sen saa nostettua lähelle sataa, ja kapealle kierrosalueelle jopa yli sadan prosentin. Vaikuttaa bensankulutukseen ja/tai tehoon myönteisesti, riippuen osista.
Myös puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta läpi kierrosalueen, mutta nakutusriski kasvaa.
Se on sitäkin.Onko diesel hyötysuhteeltaan niin paljon parempaa ?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]