Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mitä vaaditaan, että autoa voi kutsua superturboksi. Siis nyt tarkoitan dieseliä W124. Pitääkö olla 300D turbosta tehty? Pitääkö hevosvoimia olla tietty määrä esim. 250 ja vääntöä min. 500 nm.? Ei kai tälle taida mitään määritelmää virallisesti olla. Kenellä on Foorumin kovin W124 Superturbodiesel ja mitkä ovat voimavarat ja joitakin kiihdytysarvoja myös kaipaisin?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Monessakin yhteydessä tullut esille määritelmä: yli 100Hp/litra.

Haulla löytyy tarinaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Aki P kirjoitti:Monessakin yhteydessä tullut esille määritelmä: yli 100Hp/litra.
Eikös turhan helpolla sitten saa kyseisen tittelin :roll:

Seuraavassa projektissa tuo suhde tulee asettumaan sinne 156Hp/litran paikkeille ja pidän sitä silti kohtalaisen mietona...
Tulee varmasti aiheuttamaan närää tällä forumilla nykyinen projektini mutta jos jotakuta kiinnostaa merkistä huolimatta seurata niin tuolla sitä tarinaa päivittyy kohtalaisen usein:

RIISIKIPON TARINA
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Niin mutta tässä puhutaankin dieseleistä.


Mielenkiintoinen kyllä tuo sun projekti. Itsekin Hondia joskus omistaneena.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?

Viesti Kirjoittaja jpk »

kardaani kirjoitti: Ei kai tälle taida mitään määritelmää virallisesti olla. Kenellä on Foorumin kovin W124 Superturbodiesel ja mitkä ovat voimavarat ja joitakin kiihdytysarvoja myös kaipaisin?
Kovin taitaa olla luucacsen 201 superturbo,jossa ei huipputehoa ole edes saatu ulos rullilla kytkinongelmien vuoksi. Tosin monta on suunnilleen samanlaista,liekö muillakin samoja ongelmia ettei parasta tehoa ole penkitettykään?

Tuo sataheppaa per litra on tosiaan aika mieto kun puhutaan superturboista. Mutta hatun noston arvoinen suoritus kuitenkin kun saa noilla litratehoilla toimivan pelin ettei tarvi pelätä milloin jostakin porsii...

Ehkä täytyisi keksiä uusi nimitys näille gurujen autoille,niille joissa noin 150hv/litra tai yli? Ehdotuksia...

Joko ensi kesänä kirjoitetaan rajaksi 200hv/litra,sellainen kutina että saattaa moni mersufoorumilainenkin epäillä lukemia joita löytyy. Kaikkeahan ei ole vielä otettu ulos... :roll: Kun kaikki supertubot tavan ajossa,entäs sitten kun tehdäänkin kisakireä peli :twisted:

Ja siihen suorituskykyyn,tossa mitattua luuucaksen autosta ja lainattua toisesta topicista,mittari G-tech.:

"Kiihtyvyys: 0.7G Teoreettinen varttimaili:11.2sek loppunopeudella 188 ja kiihtyvyyskäyrä sama kuin isolohko Chevy Novalla...

Kytkinkin luisti..."
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen :lol:

Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Mauri H. kirjoitti:Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen :lol:

Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
Ei sitten oo foorumilainen? Tai hyvin vaatimaton sellainen? Ajarolilla ainakin kova kulkuinen auto,ja se tiedossakin. Ja tietotaitoa kaikista eniten tuolta ruokapuolelta... Onko tämä kovakulkuisin enää moottoriin kuuluvalla pumpulla ts. ettei lainattu jo raskaammasta kalustosta?

Ihmehän se olisikin jollei joku jossain olisi aina kovakulkuisempi :wink:

Itte haaveillu bensa-autosta jonkun aikaa. Rehtijiin sanoin,eikös se potuta kun dieselillä mennään eelle että pölähtää? Eihän se haittaa kun sen tietää! :lol:
Aina joku menee edelle,aina löytyy nopeampi...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: Mikä on Foorumin kovin SUPERTURBODIESEL?

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jpk kirjoitti:[

Joko ensi kesänä kirjoitetaan rajaksi 200hv/litra,sellainen kutina että saattaa moni mersufoorumilainenkin epäillä lukemia joita löytyy. Kaikkeahan ei ole vielä otettu ulos... :roll: Kun kaikki supertubot tavan ajossa,entäs sitten kun tehdäänkin kisakireä peli :twisted:
Ootellaanpa sitä "ratarassia" nähtäväksi :twisted: Eihän näistä tosiaan vielä ole näkynyt "urheiluversiota", kaikki on vaan kauppakasseja ja perheautoja.

Joku nimen muutos pitäisi keksiä, koska kohtuu pienellä panostuksella tuo 100hv/litra on saatavilla ainakin hetkellisesti, vaikka se tieten alunperin superturbo raja on ollut.

Ensimmäinen ehdotus:
Eli uusi harrasteluokka kehiin! Miditurbo raja 80hp/litra ja Superturbo raja nostetaan 135Hp/litra. Ja tietysti itsellä taka-ajatuksia ja tavoitteita päästä midi-sarjaan :D
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

100kW/litra varmaan sopivampi? 100hp/litra on aika mieto. Vai olisko parempi katella vääntöjä...
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Mauri H. kirjoitti:Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen :lol:

Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
:roll:
Billett
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jorma kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen :lol:

Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
:roll:
Ettei vaan ois joskus sekin yksilö Pohjanmaalla käyny piipahtaan? :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
MarkusSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:30
Paikkakunta: SK

Viesti Kirjoittaja MarkusSK »

Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jorma kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Tämän hetken tehokkain peli on kyllä muualla kuin pohjanmaalla. Omistaja vaan ei halua julkisuuteen :lol:

Kytkinongelmia oli siinäkin kyllä.
:roll:

hmmm... :?: Piilossakos sitä touhuillaan...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:Ettei vaan ois joskus sekin yksilö Pohjanmaalla käyny piipahtaan? :wink:
Kai se jotain valohoitoa sillä suunnalla kävi hakemassa :twisted:

Omistaja on forumilta, mutta varovainen mies.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mitäs Maurilla on tehotavoitteena, vai onko tavoitetta? 500/800?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Tuskinpa on vielä, eikä tuota varmaankaan kannata edes yrittää.
Eihän bensavehkeillä mitään tee :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sivonen kirjoitti:Mitäs Maurilla on tehotavoitteena, vai onko tavoitetta? 500/800?
Ei mulla oikeastaa ole mitään ihmeempiä tavoitteita, nyt auto pelaa normikäytössä kuin unelma, ja se on tärkeintä.

Penkkiin ollaan menossa kunhan saa sen kaasuvivuston joskus laitettua uusiksi.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Ettei vaan ois joskus sekin yksilö Pohjanmaalla käyny piipahtaan? :wink:
Kai se jotain valohoitoa sillä suunnalla kävi hakemassa :twisted:

Omistaja on forumilta, mutta varovainen mies.
Nuilla pohojanmaan valohoitoreissuilla tuntuu olevan valoisa vaikutus itse kenenkin projekteihin :lol:

OT. Rouva aikoi olla farkulla vielä yli pääsiäisen lapissa ja penkitys olis heti pääsiäisen jälkeen tiistaina - taitaa jäädä tomaatin säädöt vähän heikoille :cry: Vielä pitäis koittaa sitä pumpun modulaattoria säätää... minkälaisilla laatikon säädöillä ootta käyny penkissä?
Avatar
MarkusSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:30
Paikkakunta: SK

Viesti Kirjoittaja MarkusSK »

Jani kirjoitti:
MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Tuskinpa on vielä, eikä tuota varmaankaan kannata edes yrittää.
Eihän bensavehkeillä mitään tee :roll:

Pitää saada oma projekti kesäksi valmiiksi niin sitten tietää miten paljon on eroa ... :twisted:
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Bensaturbo

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kyllä niitä bensaturboja montakin. ne nyt vaan ei mainosta itseään foorumilla.
Ens kesänä tulee yks lisää........
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

MarkusSK kirjoitti:
Jani kirjoitti:
MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Tuskinpa on vielä, eikä tuota varmaankaan kannata edes yrittää.
Eihän bensavehkeillä mitään tee :roll:

Pitää saada oma projekti kesäksi valmiiksi niin sitten tietää miten paljon on eroa ... :twisted:

Mikäs mottori on lähtökohtana? Millasillas leluilla rakennat?
Avatar
MarkusSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:30
Paikkakunta: SK

Re: Bensaturbo

Viesti Kirjoittaja MarkusSK »

NFS kirjoitti:Kyllä niitä bensaturboja montakin. ne nyt vaan ei mainosta itseään foorumilla.
Ens kesänä tulee yks lisää........
Joo ajatelin kysellä kun ei ole näkynyt Bensa vehkeitä.
:lol:

Kesäää ootellessa :wink:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Suurin este tuollaiseen bolt-on henkiselle asennukselle silmällä pitäen kauheita tehoja, on tuo vaparihenkinen lähtökohta.. Jos tehoja paljon, niin menee kaikki uusiksi ja moni ei varmasti sellaisia rahoja äkkiä lähe laittamaan. Jos kovia litratehoja bensoista haluaa nähdä, niin noilla autoilla joissa turbot valmiina.

Eikä kannata liikaa katsella bensoissa niitä huipputehoja, vaan tehon laajuutta. 1.8T VAG on varmasti tehokas oikeilla muutoksilla, mutta aikamoinen piikki vaan, eipä paljoa ole iloa kuin kahvepöydässä. Hieman miettimällä muutoksia ja hyvällä säätäjällä saadaan muikeata käyttövoimaa piiitkäälle alueelle, ei tarvi lähtä aina kauhomaan vaihteita alaspäin, riittää kun painaa kaasua.

Ja eikös tehokkaimmat dieselit ole kaikki tehty tavalla tai toisella valmiisiin turbokoneisiin? Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Alkuperäisiin turboihinhan noi pääasiallisesti on kovemmat pelit tehty, johtuen järeämmistä osista jne.

Kyllä bensaturboja löytyy tosi koviakin, mutta harvoin vakio-osilla ja arkikäytössä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaikka bensa "Superin" saisi kestämäänkin, niin bensankulutus on usein aika tolkuton normaaliajossa ja varsinkin talvella. Muskelijenkeistä nyt puhumattakaan. Tuskin Maurin autokaan kuluttaa sen enempää kuin vakio matka-ajossa, tosin varmasti tarvittaessa saa poltettua dieseliä, mutta kustannukset löytynevät jostain muualta herkästi...
Avatar
MarkusSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:30
Paikkakunta: SK

Viesti Kirjoittaja MarkusSK »

PT kirjoitti:
MarkusSK kirjoitti:Onkos tieto mersun bensa turboista onko yhtään samoissa teho lukemissa kuin Dieselit täällä foorumilla ? :shock:
Suurin este tuollaiseen bolt-on henkiselle asennukselle silmällä pitäen kauheita tehoja, on tuo vaparihenkinen lähtökohta.. Jos tehoja paljon, niin menee kaikki uusiksi ja moni ei varmasti sellaisia rahoja äkkiä lähe laittamaan. Jos kovia litratehoja bensoista haluaa nähdä, niin noilla autoilla joissa turbot valmiina.

Eikä kannata liikaa katsella bensoissa niitä huipputehoja, vaan tehon laajuutta. 1.8T VAG on varmasti tehokas oikeilla muutoksilla, mutta aikamoinen piikki vaan, eipä paljoa ole iloa kuin kahvepöydässä. Hieman miettimällä muutoksia ja hyvällä säätäjällä saadaan muikeata käyttövoimaa piiitkäälle alueelle, ei tarvi lähtä aina kauhomaan vaihteita alaspäin, riittää kun painaa kaasua.

Ja eikös tehokkaimmat dieselit ole kaikki tehty tavalla tai toisella valmiisiin turbokoneisiin? Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Kyllä se näin on että bensa vehkeisiin maksaa osat mansikoita. :x Eihän mersulla ole alkuperäisiä bensaturboja ja kallista on kun kaikki pitää tehdä itse tai teettää jossain. Tuntuu olevan pohjaton kaivo ja ikuisuus projekti mutta kun aloitin tekemään niin tehdään loppuun asti ...
:wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Yksi päivä visioin mielessäni, että miten onnistuisi Mersun dieselin muuttaminen bensakoneeksi? Esikammion reikään jengat tulpille ja kärjetön sytytys, joten jakajaa ei tarvita. Männistä sorvilla tavaraa pois, jotta puristukset saa sopivaksi. Vaparidieselin imusarjaan saisi ruiskun suuttimet laitettua huohotinpillien kohdalle yms..

Olisi varmasti luja bensakoneena, varsinkin alkuperäinen turbodieselkone :lol:

Jämsässä kuulemma joku oli muuttanut kauan sitten Saabin koneen dieseliksi ja GM:n 5.7 diesel oli tehty bensalohkoon alunperin.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Kaverilla oli joskus B malli Ascona, jonka kone oli tehty dieselin alakerrasta ja kansi oli sitten bensavehkeestä. Kierti muistaakseni jonkun 7000 rpm ja tehoja oli jtn 200 hp luokkaa, vapari kone siis. Syytä en tiedä miksi joku sen oli niin rakentanut, oliko pelkän tilavuuden takia (d 2,4 lohko), mutta kiva sillä oli rällätä kun löi vielä kolmosellakin tyhjää :lol:

Tuosta polttoaine kulutuksesta. Ole usein ihmetellyt sitä, että minkä takia bensa vehkeet vie niin tolkuttomasti bensaa jos niitä vähänkin kiristää, mutta dieselit ei tunnu vievän juuri vakiota enempää. Onko diesel hyötysuhteeltaan niin paljon parempaa ? :roll:
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Bensaturbo

Viesti Kirjoittaja NFS »

Raotetaan nyt sen verran verhoa että mitä koneelle tehtiin , viime syksy ja talvi meni koneen kimpussa, Kaikki uusittu mm. Wisecon männät, PO:n kiertokanget, turbon laakerit, Bmw:n öljysuuttimet. Kone sisäänajossa tällä hetkellä...
Radalla voi näkyä ens kesänä.. :D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

markox kirjoitti:Tuosta polttoaine kulutuksesta. Ole usein ihmetellyt sitä, että minkä takia bensa vehkeet vie niin tolkuttomasti bensaa jos niitä vähänkin kiristää, mutta dieselit ei tunnu vievän juuri vakiota enempää.
Kun bensakonetta virittää niin pitää tehdä kompromisseja ala- ja yläväännön suhteen. Eli jos haluaa lisää vetoja yläkierroksille (tehoa), niin alakierroksien vääntö tippuu. Ja alakierrosten hyötysuhde tippuu myös, eli kulutus kasvaa. Turbottaessa pitää laskea puristussuhdetta, jolloin pienellä kaasulla (ilman ahtopaineita) ajellessa hyötysuhde tippuu. Dieseli sen sijaan käy aina vaan paremmin, mitä enemmän saa juntattua painetta moottoriin. Jos vaan koneen mekaaninen kesto sen sallii.

Voi se bensankulutus toisaalta laskeakin viritettäessä, varsinkin kun kyseessä on vanha huonosti suunniteltu kone. Esimerkiksi M110 (280E) koneen sylinterin täytössuhde on vakiona 92%. Oikeanlaisilla osilla sen saa nostettua lähelle sataa, ja kapealle kierrosalueelle jopa yli sadan prosentin. Vaikuttaa bensankulutukseen ja/tai tehoon myönteisesti, riippuen osista.

Myös puristussuhteen nosto parantaa hyötysuhdetta läpi kierrosalueen, mutta nakutusriski kasvaa.
Onko diesel hyötysuhteeltaan niin paljon parempaa ? :roll:
Se on sitäkin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin