Ilmamassamittari ja kiihtyvyys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Ilmamassamittari ja kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ota kiihtyvyysaika esim. välillä 60-90 tai joku sopiva sillä puhdistetulla mittarilla ja vertaa huomenna uuteen. Verstailla on varmaan paljon vaihdettu ilmamäärämittareita, jotka olisi voinut tulla kuntoon puhdistuksella? Kyllä 400 euroa on aika paljon rahaa, jos veholta uuden ostaisi. Sillähän saa jo paljon esim. jarruosaa tai koko alustan autoon (niin w123:seen ainaskin).

Edit: Otsikkoa muutettu / Ari66
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hyvä idea, pitääpä mitata.
On vaan lähdettävä mittailemaan jonnekin sivummalle, voi saada äkkiä vihamiehiä jos kehäykkösellä alkaa leikkimään :D

Referenssi keskustelulle löytyy täältä:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=19168
Viimeksi muokannut Ari66, Su 20.03.2005 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

Re: Ilmamassamittari ja kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja takope »

kardaani kirjoitti:Ota kiihtyvyysaika esim. välillä 60-90 tai joku sopiva sillä puhdistetulla mittarilla ja vertaa huomenna uuteen. Verstailla on varmaan paljon vaihdettu ilmamäärämittareita, jotka olisi voinut tulla kuntoon puhdistuksella? Kyllä 400 euroa on aika paljon rahaa, jos veholta uuden ostaisi.
Persana vieköön, tai Metro-Autossa. Laittoivat mulle uuden. Mitähän ne tekivät
sille vanhalle osalle. Tietysti putsasivat ja laitoivat jollekin toiselle. Per**le ja mulle sanottiin, ettei voi muuta kun vaihtaa uuteen. :twisted:
Vielä kerran ***kele, sillä 430€:lla kun hakis Tallinasta 80% mäyriä niin ainetta riitäis loppuelämäks. Vaikka olis vähän kovempikin jano. :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18195
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvähän tuo on että Mersuihin joudutte uusia osia ostamaan jos sille rahalle vaihtoehtoisena käyttötarkoituksena on aina alkoholi.

Ei kärsi perhe, työ eikä oma kunto. :D
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ilmamassamittari ja kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja veskola »

kakskuuskytäse kirjoitti:Persana vieköön, tai Metro-Autossa. Laittoivat mulle uuden.
Niillä antureilla on ollut sellainen ominaisuus, että alkavat vanhemmiten näyttämään väärin. Tuo tapahtuu pikkuhiljaa ja ykskaks pudotaan sieltä ecun ikkunasta ulos. Sama ilmiö tapahtuu sähkölampulle, joka ei kertakaikkiaan ole ikuinen kuten ei mikään muukaan metallilanka jota kuumennetaan sähkövirralla.

Nyt tuon ilmiön lisäksi on se likaantuminen, joka estää ilmavirtaa jäähdyttämästä lankaa. Noiden yhteisvaikutus on sitten se viimeinen tikki. Puhdistamalla saadaan anturi takaisi kartalle, mutta kuinka pitkään se siellä pysyy on toinen juttu.

Äärimmäistä luotettavuutta haettaessa, (eli mersujen huolloissa :lol:) , uusi osa on siltä kantilta oikea ratkaisu. Hinnoittelu taasen on hanurista, kyseisen osan tuotantokustannukset on varmaankin 10 €, jos sitäkään.

Kaiken kaikkiaan tuommonen maf on paska värkki, suoraan sanottuna, niin kun monet muutkin viritykset näissä nykyautoissa. :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nyt on mitattuna.
Käyttämälläni tekniikalla 60-90 km/h kesti kolmen eri mittauksen perusteella aika tarkkaan 6 sekuntia.

Vertailutulos sitten alkuviikolla uudella anturilla...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Uusi mittari on paikoillaan.
Piti vaihtaa koko hoito, sen verran erilaiset ruuvit boschilaisessa, että anturia ei samoilla torxeilla auki saanut vaikka sitä reikämallin avainta sille tarjosikin.

Kiihtyvyyttä näillä liikennemäärillä ei vielä toistaiseksi pystynyt mittaamaan kuin kerran.
Tulos uudella mittarilla oli 5,68 sek kun vanhalla kolmen mittauksen paras aika oli 5,73.
Tuosta voinee päätellä ettei huonompaan suuntaan ainakaan mennyt, joskaan kovin korkeatasoista tiedettä nämä mittaustavat eivät edusta :lol:

Ja ripaus mutua, ehkä käy vähän "terävämmin", mene ja tiedä :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Ari66 kirjoitti:Tulos uudella mittarilla oli 5,68 sek kun vanhalla kolmen mittauksen paras aika oli 5,73.
Hiukan OT, onko nuo arvot tasaisella mitattuja? Kolmos vaihteella?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AH kirjoitti:Hiukan OT, onko nuo arvot tasaisella mitattuja? Kolmos vaihteella?
Ei nyt aivan tasaisella, lentokenttä kun oli varattuna kuulemma joillekin Finnairin ja SASsin koneille :D
Vitosella kuuttakymppiä ja siitä kaasu lattiaan eli laatikko vaihtoi alaspäin käsittääkseni kolmoselle.

Halusin tähän nimenomaan tuon laatikonkin toiminnan mukaan.
Kolmonen varmaan olisi muuten ollut paras tällä nopeusvälillä.
Tai vielä parempi olisi ollut 120-150, mutta...... :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mitenkäs tuollainen ilmamassamittarin puhdistus kannattaa tehdä, ettei hajota koko anturia?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

m4rcuz kirjoitti:Mitenkäs tuollainen ilmamassamittarin puhdistus kannattaa tehdä, ettei hajota koko anturia?
Siihen kun osaisikin aukottoman oikein vastata....

Itse käytin ensin Dylek NF -nimistä elektroniikkalaitteiden puhdistusainetta.
Sitten perään Top Servicen Mini Cleaneria, joka on tarkoitettu samaan käyttöön.
Molemmat siis suihkeita.

Tuon ensimmäisen oli tarkoitus antaa pieni liuottava efekti ja jälkimmäisen pestä kakat pois.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Me taas kokeiltiin Opelin Boschilaista puhdistaa CRC:n elektroniikan puhdistusaineella, mutta tuo ilmamäärämittari meni kyllä sillä kertaa aivan "mykäksi". Tosin samalla myös porailtiin siihen ylimääräisiä reikiä :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisää tietoa: www.skg.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sitruuna happo vois olla tohon puhdistamiseen oiva aine. Saa Apteekista jauheena. Silla olen puhdistanut Primus lämmittimien hehkutulppia. 15 min. lioitus ja huuhtelu raanan alla ja hyvä tulee. Sopiskohan tähänkin? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

mjo33400 kirjoitti:Sopiskohan tähänkin? :roll:
Ehkä, mutta anturissa on elektroniikkaa.
Vaikka se näyttääkin päälle päin hermeettisesti suljetulta, voiko siitä olla 101% varma?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

mjo33400 kirjoitti:Sitruuna happo vois olla tohon puhdistamiseen oiva aine.
En lähtis kokeilemaan ko. ainetta. Ilmamassamittarissa on muovia (runko) ja kumia (eristeitä, tiivisteitä), ne ei välttämättä tykkää hapoista vaikka itse anturi varmasti voisi puhdistuakin. Anturi on herkkä ja sen kanssa saa olla varovainen.

Tässä yksi tapa, mitä näkyy käytettävän aika paljon:

1. mittarin irroitus
2. kumitiivisteiden irroittaminen mittarista, koska ne eivät tykkää liuottimista
3. ruiskutetaan lankoihin kaasuttimen puhdistussprayta niin että niissä oleva p*ska liukenee
4. ruiskutetaan perään sellaista jarrujenpuhdistussprayta mikä puhaltaa liuenneen p*skan pois sekä haihtuu pois kokonaan eikä jätä jämiä
5. kuivataan hentoisella paineilmapuhalluksella
6. kasataan tiivisteineen
7. asennetaan paikalleen

En tiedä sopiiko tämä menettely Mersun ilmamassamittareihin enkä ota vastuuta jos joku tyrii homman näiden ohjeiden mukaan toimiessaan... :)
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PaHa kirjoitti:Onko puhdistamanne anturit toimineet vielä kunnolla?
Menetelmää käyttäen, yhden elvytin ja toisen tuhosin.
50/50 siis.

Eli toimivaa ei kannata ruiskutella.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Mites poraaminen.

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

VAG-hemmot ovat porailleet reiän huonoarvoisiin maffeihin ja saaneet lisää käyttöaikaa jopa vuosia.
Onkos mese-miehet tehny samaa.
Ite ajattelin kokeilla jossain vaiheessa, tuota porausta vanhaan maffiin.
vessu
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ari66 kirjoitti:Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
Reikä porataan siten, että ilmanvirtaus sen mittaavan langan "läpi", ohi, kasvaa. Tällöin anturi luulee, että siellä menee enemmän ilmaa kuin oikeasti menee, eli sillä kompensoidaan siinä langan päällä olevan paska- (=eriste) kerroksen vaikutusta.

Kannattaa aloittaa pienellä reiällä ja suurentaa sitä, jonkinlainen mittari, vaikkapa yleismittari ja ilmavirtaus olisi tuossa kovasana kun viilaa reikää.

Toisaalta voidaan rakentaa MAF signaalin "boosteri", eli vahvistetaan sitä MAF anturin antamaa signaalia, se on vielä parempi tapa elvyttää huonoksi mennyt MAF.

Pitää mitata tyhjäkäynnillä tietyssä lämpötilassa paljonko jännitettä terve MAF antaa ja sitten vahvistaa huonon MAF:n antama arvo samaksi.

Onko tuollaisten MAF signaalin vahvistajille kysyntää, semmosia taitaa kohta syntyä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Onko tuollaisten MAF signaalin vahvistajille kysyntää, semmosia taitaa kohta syntyä ?
MAF Booster™

:lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Itse puhdistin tosi törkyisen HFM -ilmamassamittarin tinnerillä ja perään kevyesti paineilmaa...hyvin toimi ainakin mulla. Ei siis mennyt rikki ja puhdistui.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Ari66 kirjoitti:Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
Ota anturi käteen ja katso ilman tulosuunnasta
- Alareunasta löytyy aukko, mistä näkyy metallinen piikki
- Poraa anturin takaseinään piikin kohdalle mahdollisimman iso reikä (~10mm)
Nyt ilma menee alkuperäisestä aukosta sisään, virtaa piikin ohi ja tulee takaseinän poratusta reiästä ulos.

Vanhemmiten anturi antaa liian pieniä virtausarvoja. Kun anturin kuoreen porataan reikä, virtaus anturissa kasvaa ja arvo nousee. Paraneeko arvot poraamalla ja jos paranee, niin miten pitkäksi aikaa, sitä on vaikea arvata.
Eli poraus on pelkkää tekohengitystä rikkinäiselle anturille.

Huom! Ehjää anturia ei kannata porata, koska arvot pomppaavat helposti asteikolta yli.

Mutta eikös se oo parempi jos roskisosalle saa lisää elin aikaa, ennen kuin paiskaa roskiin.

Vessu
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

http://www.geocities.com/tech4tdi/
tuolla olis ohjeet boosterille.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Käytös koheni, kun putsasin MAFfin jarrujen puhd.sprayllä.
En poraillut vielä.
laatikon pohjalla on vanha volkkarin MAFfi .sitä aattelin kokeilla joku päivä aakkoseen.
Vessu
kauna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2012 17:09

Re:

Viesti Kirjoittaja kauna »

Ari66 kirjoitti:Nyt on mitattuna.
Käyttämälläni tekniikalla 60-90 km/h kesti kolmen eri mittauksen perusteella aika tarkkaan 6 sekuntia.

Vertailutulos sitten alkuviikolla uudella anturilla...
Hei ja suur kiitos. Minulla 240 C benzin. Vika oli moottorin kuva ilmestyi näyttöön. Korjaamolle saivat kyllä vikakoodin pois jaauto toimi ok. kun ajoi ilman kaasun kengitystä. Kaasu pohjaan ja vika päällä. Sit Veholle tohon Vantaalle, siellä sama tutkivat jamaksoin turhaan 250 euroa.
Kunnes lueskelin juttujasi ilmamassamittarista ja totesin, noinhan sen pitää olla. Uusi alkuperäninen ja nyt kaikki viat pois, benziinin kulutuskin taas ok
Vastaa Viestiin