Ilmamassamittari ja kiihtyvyys
Ilmamassamittari ja kiihtyvyys
Ota kiihtyvyysaika esim. välillä 60-90 tai joku sopiva sillä puhdistetulla mittarilla ja vertaa huomenna uuteen. Verstailla on varmaan paljon vaihdettu ilmamäärämittareita, jotka olisi voinut tulla kuntoon puhdistuksella? Kyllä 400 euroa on aika paljon rahaa, jos veholta uuden ostaisi. Sillähän saa jo paljon esim. jarruosaa tai koko alustan autoon (niin w123:seen ainaskin).
Edit: Otsikkoa muutettu / Ari66
Edit: Otsikkoa muutettu / Ari66
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hyvä idea, pitääpä mitata.
On vaan lähdettävä mittailemaan jonnekin sivummalle, voi saada äkkiä vihamiehiä jos kehäykkösellä alkaa leikkimään
Referenssi keskustelulle löytyy täältä:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=19168
On vaan lähdettävä mittailemaan jonnekin sivummalle, voi saada äkkiä vihamiehiä jos kehäykkösellä alkaa leikkimään

Referenssi keskustelulle löytyy täältä:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=19168
Viimeksi muokannut Ari66, Su 20.03.2005 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Ilmamassamittari ja kiihtyvyys
Persana vieköön, tai Metro-Autossa. Laittoivat mulle uuden. Mitähän ne tekivätkardaani kirjoitti:Ota kiihtyvyysaika esim. välillä 60-90 tai joku sopiva sillä puhdistetulla mittarilla ja vertaa huomenna uuteen. Verstailla on varmaan paljon vaihdettu ilmamäärämittareita, jotka olisi voinut tulla kuntoon puhdistuksella? Kyllä 400 euroa on aika paljon rahaa, jos veholta uuden ostaisi.
sille vanhalle osalle. Tietysti putsasivat ja laitoivat jollekin toiselle. Per**le ja mulle sanottiin, ettei voi muuta kun vaihtaa uuteen.

Vielä kerran ***kele, sillä 430€:lla kun hakis Tallinasta 80% mäyriä niin ainetta riitäis loppuelämäks. Vaikka olis vähän kovempikin jano.

Re: Ilmamassamittari ja kiihtyvyys
Niillä antureilla on ollut sellainen ominaisuus, että alkavat vanhemmiten näyttämään väärin. Tuo tapahtuu pikkuhiljaa ja ykskaks pudotaan sieltä ecun ikkunasta ulos. Sama ilmiö tapahtuu sähkölampulle, joka ei kertakaikkiaan ole ikuinen kuten ei mikään muukaan metallilanka jota kuumennetaan sähkövirralla.kakskuuskytäse kirjoitti:Persana vieköön, tai Metro-Autossa. Laittoivat mulle uuden.
Nyt tuon ilmiön lisäksi on se likaantuminen, joka estää ilmavirtaa jäähdyttämästä lankaa. Noiden yhteisvaikutus on sitten se viimeinen tikki. Puhdistamalla saadaan anturi takaisi kartalle, mutta kuinka pitkään se siellä pysyy on toinen juttu.
Äärimmäistä luotettavuutta haettaessa, (eli mersujen huolloissa

Kaiken kaikkiaan tuommonen maf on paska värkki, suoraan sanottuna, niin kun monet muutkin viritykset näissä nykyautoissa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nyt on mitattuna.
Käyttämälläni tekniikalla 60-90 km/h kesti kolmen eri mittauksen perusteella aika tarkkaan 6 sekuntia.
Vertailutulos sitten alkuviikolla uudella anturilla...
Käyttämälläni tekniikalla 60-90 km/h kesti kolmen eri mittauksen perusteella aika tarkkaan 6 sekuntia.
Vertailutulos sitten alkuviikolla uudella anturilla...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Uusi mittari on paikoillaan.
Piti vaihtaa koko hoito, sen verran erilaiset ruuvit boschilaisessa, että anturia ei samoilla torxeilla auki saanut vaikka sitä reikämallin avainta sille tarjosikin.
Kiihtyvyyttä näillä liikennemäärillä ei vielä toistaiseksi pystynyt mittaamaan kuin kerran.
Tulos uudella mittarilla oli 5,68 sek kun vanhalla kolmen mittauksen paras aika oli 5,73.
Tuosta voinee päätellä ettei huonompaan suuntaan ainakaan mennyt, joskaan kovin korkeatasoista tiedettä nämä mittaustavat eivät edusta
Ja ripaus mutua, ehkä käy vähän "terävämmin", mene ja tiedä
Piti vaihtaa koko hoito, sen verran erilaiset ruuvit boschilaisessa, että anturia ei samoilla torxeilla auki saanut vaikka sitä reikämallin avainta sille tarjosikin.
Kiihtyvyyttä näillä liikennemäärillä ei vielä toistaiseksi pystynyt mittaamaan kuin kerran.
Tulos uudella mittarilla oli 5,68 sek kun vanhalla kolmen mittauksen paras aika oli 5,73.
Tuosta voinee päätellä ettei huonompaan suuntaan ainakaan mennyt, joskaan kovin korkeatasoista tiedettä nämä mittaustavat eivät edusta

Ja ripaus mutua, ehkä käy vähän "terävämmin", mene ja tiedä

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ei nyt aivan tasaisella, lentokenttä kun oli varattuna kuulemma joillekin Finnairin ja SASsin koneilleAH kirjoitti:Hiukan OT, onko nuo arvot tasaisella mitattuja? Kolmos vaihteella?

Vitosella kuuttakymppiä ja siitä kaasu lattiaan eli laatikko vaihtoi alaspäin käsittääkseni kolmoselle.
Halusin tähän nimenomaan tuon laatikonkin toiminnan mukaan.
Kolmonen varmaan olisi muuten ollut paras tällä nopeusvälillä.
Tai vielä parempi olisi ollut 120-150, mutta......

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Siihen kun osaisikin aukottoman oikein vastata....m4rcuz kirjoitti:Mitenkäs tuollainen ilmamassamittarin puhdistus kannattaa tehdä, ettei hajota koko anturia?
Itse käytin ensin Dylek NF -nimistä elektroniikkalaitteiden puhdistusainetta.
Sitten perään Top Servicen Mini Cleaneria, joka on tarkoitettu samaan käyttöön.
Molemmat siis suihkeita.
Tuon ensimmäisen oli tarkoitus antaa pieni liuottava efekti ja jälkimmäisen pestä kakat pois.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tässä on jotain maf linkkejä:
http://www.fordscorpio.co.uk/cleanmaf.htm
http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf
http://www.fordscorpio.co.uk/cleanmaf.htm
http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sitruuna happo vois olla tohon puhdistamiseen oiva aine. Saa Apteekista jauheena. Silla olen puhdistanut Primus lämmittimien hehkutulppia. 15 min. lioitus ja huuhtelu raanan alla ja hyvä tulee. Sopiskohan tähänkin? 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ehkä, mutta anturissa on elektroniikkaa.mjo33400 kirjoitti:Sopiskohan tähänkin?
Vaikka se näyttääkin päälle päin hermeettisesti suljetulta, voiko siitä olla 101% varma?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
En lähtis kokeilemaan ko. ainetta. Ilmamassamittarissa on muovia (runko) ja kumia (eristeitä, tiivisteitä), ne ei välttämättä tykkää hapoista vaikka itse anturi varmasti voisi puhdistuakin. Anturi on herkkä ja sen kanssa saa olla varovainen.mjo33400 kirjoitti:Sitruuna happo vois olla tohon puhdistamiseen oiva aine.
Tässä yksi tapa, mitä näkyy käytettävän aika paljon:
1. mittarin irroitus
2. kumitiivisteiden irroittaminen mittarista, koska ne eivät tykkää liuottimista
3. ruiskutetaan lankoihin kaasuttimen puhdistussprayta niin että niissä oleva p*ska liukenee
4. ruiskutetaan perään sellaista jarrujenpuhdistussprayta mikä puhaltaa liuenneen p*skan pois sekä haihtuu pois kokonaan eikä jätä jämiä
5. kuivataan hentoisella paineilmapuhalluksella
6. kasataan tiivisteineen
7. asennetaan paikalleen
En tiedä sopiiko tämä menettely Mersun ilmamassamittareihin enkä ota vastuuta jos joku tyrii homman näiden ohjeiden mukaan toimiessaan...

- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Menetelmää käyttäen, yhden elvytin ja toisen tuhosin.PaHa kirjoitti:Onko puhdistamanne anturit toimineet vielä kunnolla?
50/50 siis.
Eli toimivaa ei kannata ruiskutella.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mites poraaminen.
VAG-hemmot ovat porailleet reiän huonoarvoisiin maffeihin ja saaneet lisää käyttöaikaa jopa vuosia.
Onkos mese-miehet tehny samaa.
Ite ajattelin kokeilla jossain vaiheessa, tuota porausta vanhaan maffiin.
vessu
Onkos mese-miehet tehny samaa.
Ite ajattelin kokeilla jossain vaiheessa, tuota porausta vanhaan maffiin.
vessu
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Reikä porataan siten, että ilmanvirtaus sen mittaavan langan "läpi", ohi, kasvaa. Tällöin anturi luulee, että siellä menee enemmän ilmaa kuin oikeasti menee, eli sillä kompensoidaan siinä langan päällä olevan paska- (=eriste) kerroksen vaikutusta.Ari66 kirjoitti:Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
Kannattaa aloittaa pienellä reiällä ja suurentaa sitä, jonkinlainen mittari, vaikkapa yleismittari ja ilmavirtaus olisi tuossa kovasana kun viilaa reikää.
Toisaalta voidaan rakentaa MAF signaalin "boosteri", eli vahvistetaan sitä MAF anturin antamaa signaalia, se on vielä parempi tapa elvyttää huonoksi mennyt MAF.
Pitää mitata tyhjäkäynnillä tietyssä lämpötilassa paljonko jännitettä terve MAF antaa ja sitten vahvistaa huonon MAF:n antama arvo samaksi.
Onko tuollaisten MAF signaalin vahvistajille kysyntää, semmosia taitaa kohta syntyä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
MAF Booster™veskola kirjoitti:Onko tuollaisten MAF signaalin vahvistajille kysyntää, semmosia taitaa kohta syntyä ?

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ota anturi käteen ja katso ilman tulosuunnastaAri66 kirjoitti:Mihin kohtaan reikä porataan ja kuinka suuri ?
- Alareunasta löytyy aukko, mistä näkyy metallinen piikki
- Poraa anturin takaseinään piikin kohdalle mahdollisimman iso reikä (~10mm)
Nyt ilma menee alkuperäisestä aukosta sisään, virtaa piikin ohi ja tulee takaseinän poratusta reiästä ulos.
Vanhemmiten anturi antaa liian pieniä virtausarvoja. Kun anturin kuoreen porataan reikä, virtaus anturissa kasvaa ja arvo nousee. Paraneeko arvot poraamalla ja jos paranee, niin miten pitkäksi aikaa, sitä on vaikea arvata.
Eli poraus on pelkkää tekohengitystä rikkinäiselle anturille.
Huom! Ehjää anturia ei kannata porata, koska arvot pomppaavat helposti asteikolta yli.
Mutta eikös se oo parempi jos roskisosalle saa lisää elin aikaa, ennen kuin paiskaa roskiin.
Vessu
http://www.geocities.com/tech4tdi/
tuolla olis ohjeet boosterille.
tuolla olis ohjeet boosterille.
Re:
Hei ja suur kiitos. Minulla 240 C benzin. Vika oli moottorin kuva ilmestyi näyttöön. Korjaamolle saivat kyllä vikakoodin pois jaauto toimi ok. kun ajoi ilman kaasun kengitystä. Kaasu pohjaan ja vika päällä. Sit Veholle tohon Vantaalle, siellä sama tutkivat jamaksoin turhaan 250 euroa.Ari66 kirjoitti:Nyt on mitattuna.
Käyttämälläni tekniikalla 60-90 km/h kesti kolmen eri mittauksen perusteella aika tarkkaan 6 sekuntia.
Vertailutulos sitten alkuviikolla uudella anturilla...
Kunnes lueskelin juttujasi ilmamassamittarista ja totesin, noinhan sen pitää olla. Uusi alkuperäninen ja nyt kaikki viat pois, benziinin kulutuskin taas ok