W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Morjes.
Iltojen pimetessä mieleen hiipi ajatus että on saatava taas talviauto.
W202 C180 palveli viimetalven hienosti mutta tehoa oli auttamatta liian vähän.
Ajatus jostain ahdetusta pikku dieselistä pienellä budjetilla tuntui hyvälle.
Kolmisen viikkoa sitten mökillä istuessa löytyi suht läheltä edullinen leimaamaton 220 Dsl manuaali, soitto tästä ja haku saatiin sovittua seuraavalle päivälle!
Muutamaksi päiväksi takas mökille ja sen jälkeen talliin.
Vanhan vikalistan viat;
Takaiskarin alapään kiinnityksen korjaaminen
Alatukivarren vaihto
Käsijarru romujen vaihto
Sekä parin paikan hitsaamisen jälkeen näyttämään konttorille ja vuoden leima tuli.
Samalla vaihdettiin ääntävän vesipumpun tilalle uusi sekä moniurahihna.
Ruostetta on korissa paljon mutta se ei haittaa käyttöä talvi liukurina, eipähän tarvitse sääliä.
Tarkoitus talven jälkeen ottaa tekniikka talteen ja laittaa koppa paaliin.
Iltojen pimetessä mieleen hiipi ajatus että on saatava taas talviauto.
W202 C180 palveli viimetalven hienosti mutta tehoa oli auttamatta liian vähän.
Ajatus jostain ahdetusta pikku dieselistä pienellä budjetilla tuntui hyvälle.
Kolmisen viikkoa sitten mökillä istuessa löytyi suht läheltä edullinen leimaamaton 220 Dsl manuaali, soitto tästä ja haku saatiin sovittua seuraavalle päivälle!
Muutamaksi päiväksi takas mökille ja sen jälkeen talliin.
Vanhan vikalistan viat;
Takaiskarin alapään kiinnityksen korjaaminen
Alatukivarren vaihto
Käsijarru romujen vaihto
Sekä parin paikan hitsaamisen jälkeen näyttämään konttorille ja vuoden leima tuli.
Samalla vaihdettiin ääntävän vesipumpun tilalle uusi sekä moniurahihna.
Ruostetta on korissa paljon mutta se ei haittaa käyttöä talvi liukurina, eipähän tarvitse sääliä.
Tarkoitus talven jälkeen ottaa tekniikka talteen ja laittaa koppa paaliin.
Viimeksi muokannut velis, To 04.10.2018 15:28. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri
Seuraavaksi oli vuorossa armoton osien metsästys.
Viton pumppu 6mm löytyi pahimpaan hätään huolehtimaan dieselin saannista kun ei nopealla aikataululla tullut mistään 7mm pumppua vastaan.
Tämän vuoksi sai heittää 500km lenkin illalla vielä töiden jälkeen.
Onneksi läheltä sentään löytyi 200d kone mistä hyödynnettiin polttoainesuodattimen jalka, ennakkosäätimen ratas, öljysuodattimen jalka sekä alipainepumppu.
Lauantain koittaessa kiirehdettiin talliin ja illalla oli mekaaninen pumppu paikallaan. Pumppu säädettiin jo pöydällä "täysille" ja hieno säädettiin koneen käydessä. Kun vaihtoi öljysuodattimen jalan niin piti tukkia kaksi vesikanavaa (22mm ja 34mm?). Vakio suutinputket saatiin taiteltua toimiviksi, joskaan ei niin näteiksi. Polttoaineen lämmitin jäi myöskin tarpeettomaksi.
Kaasuvivusto toteutettiin hitsaamalla pumpun karaan latikka johon kiinnitettiin vakio kaasuvaijeri. Ihan ok tuntuisi toimivan.
Käyntiin lähdön kanssa ei ollut ongelmia, mutta koeajolla huomattiin isohko öjyvuoto.
Syyksi paljastui jakopään kopassa oleva ~3mm öljykanava jota ei huomattu tukkia alipainepumpun vaihdon yhteydessä.
Tämä pirulainen kanava tukittiin tekemällä reikään 4mm jenga ja laittamalla siihen tiivisteliimalla 4mm topruuvi.
Viton pumppu 6mm löytyi pahimpaan hätään huolehtimaan dieselin saannista kun ei nopealla aikataululla tullut mistään 7mm pumppua vastaan.
Tämän vuoksi sai heittää 500km lenkin illalla vielä töiden jälkeen.
Onneksi läheltä sentään löytyi 200d kone mistä hyödynnettiin polttoainesuodattimen jalka, ennakkosäätimen ratas, öljysuodattimen jalka sekä alipainepumppu.
Lauantain koittaessa kiirehdettiin talliin ja illalla oli mekaaninen pumppu paikallaan. Pumppu säädettiin jo pöydällä "täysille" ja hieno säädettiin koneen käydessä. Kun vaihtoi öljysuodattimen jalan niin piti tukkia kaksi vesikanavaa (22mm ja 34mm?). Vakio suutinputket saatiin taiteltua toimiviksi, joskaan ei niin näteiksi. Polttoaineen lämmitin jäi myöskin tarpeettomaksi.
Kaasuvivusto toteutettiin hitsaamalla pumpun karaan latikka johon kiinnitettiin vakio kaasuvaijeri. Ihan ok tuntuisi toimivan.
Käyntiin lähdön kanssa ei ollut ongelmia, mutta koeajolla huomattiin isohko öjyvuoto.
Syyksi paljastui jakopään kopassa oleva ~3mm öljykanava jota ei huomattu tukkia alipainepumpun vaihdon yhteydessä.
Tämä pirulainen kanava tukittiin tekemällä reikään 4mm jenga ja laittamalla siihen tiivisteliimalla 4mm topruuvi.
Viimeksi muokannut velis, Pe 21.09.2018 01:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri
Ilman saannista huolehtimaan löytyi om606 vakio ahdin pakosarjoineen.
Tästä piti pätkästä ylimääräiset pari putkea pois ja tulpata.
Hukkaportti hitsattiin kiinni asentoon.
Sarja istui hyvin paikalleeen.
Turbon öljynkierto on otettu 200d:stä peräisin olevasta öljynsuodattimen jalasta öljynpaineanturin paikasta.
Paluulle ei meinannut löytyä fiksua paikkaa ja päädyttiin hitsaamaan nippa öljypohjan yläreunaan 19mm letkulle.
Pakokaasujen poistumisesta huolehtii 3" downpipe ja loppuputkisto 2.25" ilman vaimentimia, nämä kaikki rosteria. Hitsaus meinasi olla haastavaa kun ei ollut tiggiä käytössä lyhyellä varoitusajalla ja piti hitsata puikolla.
Vakio huohotus imusarjasta tukittiin ettei käy hassusti.
Välijäähdytimmenä palvelee motonetin 140 x 550 x 65 mm kokoinen paketti.
Jouduttiin siirtämään syyläriä reilu 5cm taaksepäin että tälle saatiin tilaa.
Ahtoputket rakennettiin 2" ja imusarjalle menevä putki 2,5 putkesta.
Nämä tehtiin hirmu kiireellä ja hitsattiin puikolla myös joten jälki ei ole kauneinta mutta ajaa asiansa.
Nämä tehtiin taas seuraavana viikonloppuna ja tiukasta aikataulusta johtuen ei tullut hirveesti kuvia otettua.
Vielä puuttuu ilmanputsari, alipaine sammutin ja huohotus pitäisi tehdä fiksummin.
Saiko vakio egr:stä hyödynnettyä jotai sammuttimelle?
Kytkin ei pidä enään käytännössä yhtään, alkaa heti luistaa ahtojen noustessa.
Onko jollain tähän halpa ja fiksu ratkaisu?
Onko tämä kovalla vai kaksoismassalla?
Mahdollisesti olisi saatavilla 603 ja 606 asetelma, levy ja vauhtipyörä?
Yksi vaihtoehto olisi 228 sintteri levy, skylinen vakio asetelma jolle joutuu poraamaan uuden jaon vauhtipyörään ja muutenkin siloittamaan sen.
Ajatuksia mikä olisi toimivin?
Tästä piti pätkästä ylimääräiset pari putkea pois ja tulpata.
Hukkaportti hitsattiin kiinni asentoon.
Sarja istui hyvin paikalleeen.
Turbon öljynkierto on otettu 200d:stä peräisin olevasta öljynsuodattimen jalasta öljynpaineanturin paikasta.
Paluulle ei meinannut löytyä fiksua paikkaa ja päädyttiin hitsaamaan nippa öljypohjan yläreunaan 19mm letkulle.
Pakokaasujen poistumisesta huolehtii 3" downpipe ja loppuputkisto 2.25" ilman vaimentimia, nämä kaikki rosteria. Hitsaus meinasi olla haastavaa kun ei ollut tiggiä käytössä lyhyellä varoitusajalla ja piti hitsata puikolla.
Vakio huohotus imusarjasta tukittiin ettei käy hassusti.
Välijäähdytimmenä palvelee motonetin 140 x 550 x 65 mm kokoinen paketti.
Jouduttiin siirtämään syyläriä reilu 5cm taaksepäin että tälle saatiin tilaa.
Ahtoputket rakennettiin 2" ja imusarjalle menevä putki 2,5 putkesta.
Nämä tehtiin hirmu kiireellä ja hitsattiin puikolla myös joten jälki ei ole kauneinta mutta ajaa asiansa.
Nämä tehtiin taas seuraavana viikonloppuna ja tiukasta aikataulusta johtuen ei tullut hirveesti kuvia otettua.
Vielä puuttuu ilmanputsari, alipaine sammutin ja huohotus pitäisi tehdä fiksummin.
Saiko vakio egr:stä hyödynnettyä jotai sammuttimelle?
Kytkin ei pidä enään käytännössä yhtään, alkaa heti luistaa ahtojen noustessa.
Onko jollain tähän halpa ja fiksu ratkaisu?
Onko tämä kovalla vai kaksoismassalla?
Mahdollisesti olisi saatavilla 603 ja 606 asetelma, levy ja vauhtipyörä?
Yksi vaihtoehto olisi 228 sintteri levy, skylinen vakio asetelma jolle joutuu poraamaan uuden jaon vauhtipyörään ja muutenkin siloittamaan sen.
Ajatuksia mikä olisi toimivin?
Viimeksi muokannut velis, Pe 21.09.2018 01:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri
Tuossa lie pitkäakselinen loota... Kytkin sen mukaan, tehonkestolla tuskin niin väliä jos lähtökohta on että sutii tyhjää suurimman osan ajasta...
Joskus tein talviautoon sammuttimen keskuslukituksen alipainepumpusta, syystä että sellanen oli hyllyssä, oli helppo tehdä eikä lauantai iltana parempaa vaihtoehtoa ollut tarjolla vei tilaa, sitä oli, ei ollut siisti, ketä kiinnosti... Mutta toimi ainakin
Joskus tein talviautoon sammuttimen keskuslukituksen alipainepumpusta, syystä että sellanen oli hyllyssä, oli helppo tehdä eikä lauantai iltana parempaa vaihtoehtoa ollut tarjolla vei tilaa, sitä oli, ei ollut siisti, ketä kiinnosti... Mutta toimi ainakin
Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri
Tallissa oottelee kaksi cobra monaco kuppipenkkia, TRS:ssän 6- piste vyöt x2 ja kiinan pojat toi "OMP" ratin ja keskiön.
Hydrauli käsijarru pitäisi vielä hommata.
Sain myös tarjouksen jokkis kaarista joka oli mielestäni niin edullinen ettei kannata itse ruveta taivuttelemaan ja leikkelemään putkia.
Tämä pitää sisällään pääkaaren ja puolisivukaaret taivutettuna ja loput putket määrämittaan leikeltynä.
Sisustan tekemisen kanssa en pidä vielä kiirettä kun talveen on senverran aikaa.
Tekniikka puoli pitää saada ensin toimivaksi
Taitaa sieltä kiinasta olla tulossa vielä joku led-baarikin.
Hydrauli käsijarru pitäisi vielä hommata.
Sain myös tarjouksen jokkis kaarista joka oli mielestäni niin edullinen ettei kannata itse ruveta taivuttelemaan ja leikkelemään putkia.
Tämä pitää sisällään pääkaaren ja puolisivukaaret taivutettuna ja loput putket määrämittaan leikeltynä.
Sisustan tekemisen kanssa en pidä vielä kiirettä kun talveen on senverran aikaa.
Tekniikka puoli pitää saada ensin toimivaksi
Taitaa sieltä kiinasta olla tulossa vielä joku led-baarikin.
Viimeksi muokannut velis, To 20.09.2018 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri
Itselläkin semmonen mielikuva että olis pitkäakselinen.ulppis kirjoitti:Tuossa lie pitkäakselinen loota... Kytkin sen mukaan, tehonkestolla tuskin niin väliä jos lähtökohta on että sutii tyhjää suurimman osan ajasta...
Joskus tein talviautoon sammuttimen keskuslukituksen alipainepumpusta, syystä että sellanen oli hyllyssä, oli helppo tehdä eikä lauantai iltana parempaa vaihtoehtoa ollut tarjolla vei tilaa, sitä oli, ei ollut siisti, ketä kiinnosti... Mutta toimi ainakin
Pitää kattella minkä kokoonpanon sinne sovittaa kun nyppää laatikon irti.
Haha, jospa tolle sammuttimelle keksis jotain muuta
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Välillä tännekin päivitystä, kun perjantaina pääsi vihdoin talliin väkertämään.
Ilmansuodattimeksi hain biltemasta isoimmain vapaasti virtaavan.
Huohotus laitettiin turbon ja putsarin väliputkeen.
Kuvassa on vanha rikkinäinen paisari mikä on nyttemmin vaihdettu uuteen.
Autossa oli tosiaan pitkä akselinen laatikko.
Om603:sta otettiin vauhtipyörä sekä (uusi) asetelma. Vauhtipyörää kevennettiin vähän ja silotettiin samalla. Tiedän että tämä jakaa mielipiteitä varmasti, mutta omasta mielestä kone on nyt hiukan kierrosherkempi.
Kaverilta löytyi myös käyttämätön 228mm jousittamaton nelilapainen sintterilevy joka sujahti paikalleen.
Vanha kytkinlevy oli 215mm niin siksi joutui myös vauhtipyörän vaihtamaan.
Jostain syystä kytkimen vaihdon jälkeen auto ei suostunut starttaamaan, vaikka koneen maadotus laitettiin samaan paikkaan vaihdelaatikon yhden pultin alle missä se alunperinkin on. Lisämaadoituksella tämä ongelma korjaantui. Pitänee tutkia kun ottaa seuraavaksi auton ylös.
Uusi kytkin pitää hienosti ja nyt vasta pääsi kunnolla koeajamaan.
Ihan toimivalta paketilta tuntuu, vetäviä kierroksia tosin täytyy säätää hieman lisää.
Auto ahtaa nyt 1,8 baria.
Jotain muuta pientä tehtiin samalla, esimerkiksi ABA klemmarit vaihdettiin kunnollisiin. Nyt pitää saada hiukan kilometrejä alle ja todeta paketti toimintavarmaksi niin voi alkaa tekemään sisustaa.
Ilmansuodattimeksi hain biltemasta isoimmain vapaasti virtaavan.
Huohotus laitettiin turbon ja putsarin väliputkeen.
Kuvassa on vanha rikkinäinen paisari mikä on nyttemmin vaihdettu uuteen.
Autossa oli tosiaan pitkä akselinen laatikko.
Om603:sta otettiin vauhtipyörä sekä (uusi) asetelma. Vauhtipyörää kevennettiin vähän ja silotettiin samalla. Tiedän että tämä jakaa mielipiteitä varmasti, mutta omasta mielestä kone on nyt hiukan kierrosherkempi.
Kaverilta löytyi myös käyttämätön 228mm jousittamaton nelilapainen sintterilevy joka sujahti paikalleen.
Vanha kytkinlevy oli 215mm niin siksi joutui myös vauhtipyörän vaihtamaan.
Jostain syystä kytkimen vaihdon jälkeen auto ei suostunut starttaamaan, vaikka koneen maadotus laitettiin samaan paikkaan vaihdelaatikon yhden pultin alle missä se alunperinkin on. Lisämaadoituksella tämä ongelma korjaantui. Pitänee tutkia kun ottaa seuraavaksi auton ylös.
Uusi kytkin pitää hienosti ja nyt vasta pääsi kunnolla koeajamaan.
Ihan toimivalta paketilta tuntuu, vetäviä kierroksia tosin täytyy säätää hieman lisää.
Auto ahtaa nyt 1,8 baria.
Jotain muuta pientä tehtiin samalla, esimerkiksi ABA klemmarit vaihdettiin kunnollisiin. Nyt pitää saada hiukan kilometrejä alle ja todeta paketti toimintavarmaksi niin voi alkaa tekemään sisustaa.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ei taida olla ihan katulaillinen näin tehtynä. Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti. Rekkarikin näkyy kuvassa voipi tulla puheluja jo ilman kolariakin.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ihmettelen suuresti jos jotakuta kiinnostaa. Eri asia jos joku ottaa oikein asiakseen käräyttää.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Eipä tuo asia mitenkään eroa vaikkapa w123:sta tai pystäristä, jossa ahdettu 606, josta penkitetty leimaa varten 160hv ja todellisuus onkin jotain muuta..Sharedoc kirjoitti:Ei taida olla ihan katulaillinen näin tehtynä. Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti. Rekkarikin näkyy kuvassa voipi tulla puheluja jo ilman kolariakin.
Näkisin turhana murehtia tätä kovinpaljoa.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ihmettelen myös jos jotain kiinnostaa se niin paljon että alkaa vakuutusmiehet soittelee.
Foorumit on pullollaan tieliikenne käytössä olevia autoja joissa tehot ylittää heittämällä tehorajan.
Ei tämä lain silmissä eroa mitenkään autosta joka on ohjelmoitu tai autosta jossa on pumppua ruuvattu. Ei nekään muutoskatsasmattomina ole laillisia tieliikenteeseen. Tosin nämä minun muutokset näkee päällepäin..
Itse en myöskään kuvissa rekkaria näe, vaan siirtolapun
Kyllä on hienoa rakentaa jotain jos ainoa kommentti ot länkytys laittomuudesta..
Foorumit on pullollaan tieliikenne käytössä olevia autoja joissa tehot ylittää heittämällä tehorajan.
Ei tämä lain silmissä eroa mitenkään autosta joka on ohjelmoitu tai autosta jossa on pumppua ruuvattu. Ei nekään muutoskatsasmattomina ole laillisia tieliikenteeseen. Tosin nämä minun muutokset näkee päällepäin..
Itse en myöskään kuvissa rekkaria näe, vaan siirtolapun
Kyllä on hienoa rakentaa jotain jos ainoa kommentti ot länkytys laittomuudesta..
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Vähäpäästöisen auton turbotus tässä kyseessä. Siirtokilvetkin on nimellä. Jos tietentahtoen jotain ei-katulaillista haluaa tehdä niin ainakin kilvet kannattaa peittää kuvista.
Viimeksi muokannut Sharedoc, To 04.10.2018 16:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Vähäpäästöisyydelläkään ei oo nykyisin merkitystä, samalla tavalla penkkilapulla + vertailutodistuksella tämän topicinkin auton saa leimattua ahtimelleSharedoc kirjoitti:Vähäpäästöisen auton turbotus tässä kyseessä.
Siirtokilvet on nimellä.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Oma w202 on muutoskatsastettu om606 ja hx40, miksei om604:sta saisi muutoskatsasttetua?Sharedoc kirjoitti:Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
Pakko hieman kyseenalaistaa, ootkohan Doc nyt varmasti ihan oikeessa paikassa, jos autofoorumilla pahotat mieles autojen virittelystä?
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ei sitä olekaan eikä tarvi. Onhan bensa koneitakin turbotettu vaikka kuinka paljon, ja harvasta niistä on turboversio ollut saatavilla.Sharedoc kirjoitti:Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
Se verrataan siihen minkä koneen tehoihin se turbotettuna menee, tai tehokkaampaan.
Päästöistä ei tarvita euro2:sta sen kummempia todistuksia kuin konttorilla otettava pakokaasutesti.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ei ole mitään virittämistä vastaan. Varmaan w202 koppaan saa vähäpäästöisen turbon laitettua jos kone on lähtöisin vähäpäästöisestä autosta ja alunperin jo turbolla, muttei se taida om604-koneella onnistua katulaillisesti, koska om604 ei mersu tee turbolla missään mallissa. Om605 turbolla on tehty w202aa.
Pointtini vaan ettei kannata rekkaria näyttää jos rakentelee ei-katulaillista autoa.
Pointtini vaan ettei kannata rekkaria näyttää jos rakentelee ei-katulaillista autoa.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Lueppa viimevuoden alussa tullut trafin uudistus. Ei enää päästöluokat ja vähäpäästöisyys vaikuta samalla tavalla katsastuksiin.Sharedoc kirjoitti:Ei ole mitään virittämistä vastaan. Varmaan w202 koppaan saa vähäpäästöisen turbon laitettua jos kone on lähtöisin vähäpäästöisestä autosta ja alunperin jo turbolla, muttei se taida om604-koneella onnistua katulaillisesti, koska om604 ei mersu tee turbolla missään mallissa. Om605 turbolla on tehty w202aa.
Pointtini vaan ettei kannata rekkaria näyttää jos rakentelee ei-katulaillista autoa.
Ps. Jos AP tarviaa osia niin mullon yks viton pumpullinen OM601 purussa, kun alkoi himottaa 290 om602 niin jäänee yli.. mulla oli tarkotus kanssa om604 ahtaa ja nakata viton pumppu.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Toi muutoshan on ollut voimassa 2 tai 3 vuotta. Euro 2 päästöluokkaan asti saa muutoksia tehdä ihan niinkuin ennen niihin "ei vähäpäästöisiin". E39 M5 bemariakin on euro2 jolloin siihen voi laillisesti laittaa vaikka remmiahtimen.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Tästä ei siis tule ongelmaa nykyään.Trafi kirjoitti:2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Juuri näin, eli kannattaa muutoskatsastaa lailliseksi.Sharedoc kirjoitti:Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti.
wiimax.fi
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Vauhtipyörään saattaisi sopia helposti volvoon tarkoitettu sachs sre 763 asetelma. Pulttijakokin täsmää ainakin vanhempien mersujen vauhtipyörään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Noille tehoille mitä avaamattomasta om604 saa, niin uskoisin että esim sprintterin tai jonkun CDI-mersun kytkin olisi riittävä ja ajettavuus pysyisi kohtalaisena. 270CDI tais olla 224mm levyä? Noista yksilevyisistä sinttereistä on väähän huonoja kokemuksia itsellä, jäällä tai radalla miksei.
Haistelen että tässä tehdään budjetilla eikä järkevintä, niin sillä ymmärrän tuon sintterinkin valinnan jos se on halvalla löytänyt tiensä tuohon..
Olikos tää 717.460 lootalla? jos on niin muista olla hyvinkin varovainen
Haistelen että tässä tehdään budjetilla eikä järkevintä, niin sillä ymmärrän tuon sintterinkin valinnan jos se on halvalla löytänyt tiensä tuohon..
Olikos tää 717.460 lootalla? jos on niin muista olla hyvinkin varovainen
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Mennään tolla 603 asetelmalla niin pitkään kuin mahdollista.
Mielestäni ajettavuus on yllättävänkin hyvä tolla sintteri levyllä.
Ja ei tämä käyttöauton virkaa tule toimittamaan niin tolla pärjää hyvin.
Viimestään siinä kohtaa kun vaihtaa kuppipenkit ja 6-piste vyöt niin ajomukavuus on tiessään.
Ja niinkuin otsikossaki lukee niin budjetilla tehdään talvilelua.
En huomannut katsoa laatikon kyljestä notuleita, silmään otti vaan pellilätkällä peitetty mittarin vaijerin paikka eli tähän on joskus laatikko vaihdettu. Pitänee tarkistaa seuraavan kerran kun käy auton alla.
Onko tietoa mitä tollainen avaamaton om604 kestää ja mijä paikka antautuu ekana.
Olis tossa tyrkyllä 603 turbon kiertokanget jotka ilmeisesti tähän sopii kun holkittaa yläpäät.
Paljon pumpusta uskaltaa ruuvata vetäviä kierroksia?
Ts. Kuinka paljon kone kestää kiertää?
Mielestäni ajettavuus on yllättävänkin hyvä tolla sintteri levyllä.
Ja ei tämä käyttöauton virkaa tule toimittamaan niin tolla pärjää hyvin.
Viimestään siinä kohtaa kun vaihtaa kuppipenkit ja 6-piste vyöt niin ajomukavuus on tiessään.
Ja niinkuin otsikossaki lukee niin budjetilla tehdään talvilelua.
En huomannut katsoa laatikon kyljestä notuleita, silmään otti vaan pellilätkällä peitetty mittarin vaijerin paikka eli tähän on joskus laatikko vaihdettu. Pitänee tarkistaa seuraavan kerran kun käy auton alla.
Onko tietoa mitä tollainen avaamaton om604 kestää ja mijä paikka antautuu ekana.
Olis tossa tyrkyllä 603 turbon kiertokanget jotka ilmeisesti tähän sopii kun holkittaa yläpäät.
Paljon pumpusta uskaltaa ruuvata vetäviä kierroksia?
Ts. Kuinka paljon kone kestää kiertää?
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
kovat pojat on kertonu että moottorin lämmöt ja pakopaineet jos saa pysymään hyvinä niin sen 250 kestää. Veivithän on melko hennot, Ö.sumut löytyy ja kansi melko hengittävä. Jostain ruotsinsivulta sai modatun om605 peltitiivisteen, semmosen kun vettää liimalla kiinni niin ei tule siltäosin ongelmaa.. samasta paikkaa sai veivejäkin.velis kirjoitti:
En huomannut katsoa laatikon kyljestä notuleita, silmään otti vaan pellilätkällä peitetty mittarin vaijerin paikka eli tähän on joskus laatikko vaihdettu. Pitänee tarkistaa seuraavan kerran kun käy auton alla.
Onko tietoa mitä tollainen avaamaton om604 kestää ja mijä paikka antautuu ekana.
Olis tossa tyrkyllä 603 turbon kiertokanget jotka ilmeisesti tähän sopii kun holkittaa yläpäät.
Paljon pumpusta uskaltaa ruuvata vetäviä kierroksia?
Ts. Kuinka paljon kone kestää kiertää?
Turbollisista ei sit männät eikä veivit käy, isku ja poraus eri... 200D kampiraudan kun laittaa ja putkittaa niin saa 605/606 veivit ja männät käymään, eli järkevämpi olisi etsiä tai tehdä öljysumullinen OM601-lohko ja siihen 606/605 turbokonneen veivit ja männät ja 604 hattu päälle.
OM601 + Viton pumppu, ruukkasin morkoolin veke ja taisin kaks tai puoltoista kiekkaa laittaa vetäviä.. ja namiruuvi niin ulos kun sopi...
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Menipä kauan vastata, pahoittelut.dealer kirjoitti:Jokos / vieläkös tämä on nipussa ?
Kyllä tämä on nipussa, taas..
Yhden pumpun säätöharjoitusten jälkeen ei mersu enään meinannut käydä kunnolla mitenkään.
Alakierroksilla rötäs ja ylhäällä veti jotenkin kummallisen äänimaailman saattelemana. Kone lämpesi myös turhan paljon.
Tallilla kävi jos jonkin näköistä "pumppuspesialistia" koittamassa saada autoa säätöihin.
Parin viikon ihmettelyn jälkeen otettiin kone auki ja selvisi ettei vika ollutkaan pumpussa.
Kaikki kanget näyttivät tältä.
Lieneeköhän syynä märkäpuristus?
"Ehjä" vaihtomoottori löytyi lähes 300km päästä, lähdettiin sitä hakemaan sillä ajatuksella että vanha kone pois ja uusi tilalle.
Vaihtomoottori olikin jumissa, ja senkun sai pyörimään niin koneessa ei ollut puristuksia yhtään.
No onneksi näistä sai tehtyä yhden toimivan uudella alakerralla ja vanhalla kannella.
Samalla tuli vaihettua kansipahvi, joka laitettiin liimalla kiinni.
Onneksi tuli otettua kansi irti, ei olisi enää vanha pahvi pitkään mennyt.
Viimeksi muokannut velis, To 10.01.2019 04:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Ralliratti, kupit ja 6-pistevyöt ovat myös löytäneet paikoilleen autoon.
Hydraulikäsijarru pitäisi asentaa vielä ennen 19.1 olevia jääratapäiviä.
Mielestäni auto on onnistunut talviautoksi ja on erittäin helppo ja hyvä ajaa tässä käyttötarkoituksessa.
Pumpusta tuli säädettyä reilusti vetäviä kierroksia lisää niin nyttei hyydy kun vaihtaa vaihdetta.
Joka vaihteella jaksaa sutia liukkaalla ilman mitään kytkinpommia.
Vaikka tehoa on riittävästi talvikäyttöön, niin aina tule hieman ahneeksi, joten tähänkin on tulossa 7mm pumppu tämän kuun aikana....
Vielä auki mikä (budjetti) ahdin toimisi tämän kaverina?
Hydraulikäsijarru pitäisi asentaa vielä ennen 19.1 olevia jääratapäiviä.
Mielestäni auto on onnistunut talviautoksi ja on erittäin helppo ja hyvä ajaa tässä käyttötarkoituksessa.
Pumpusta tuli säädettyä reilusti vetäviä kierroksia lisää niin nyttei hyydy kun vaihtaa vaihdetta.
Joka vaihteella jaksaa sutia liukkaalla ilman mitään kytkinpommia.
Vaikka tehoa on riittävästi talvikäyttöön, niin aina tule hieman ahneeksi, joten tähänkin on tulossa 7mm pumppu tämän kuun aikana....
Vielä auki mikä (budjetti) ahdin toimisi tämän kaverina?
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Eikös se perus ebayn GTX2867R (?) Ole aina hyvä vaihtoehto näihin budjettiliukureihin? Uusi 400~480€ ja on kuulalaakeriahdin, niin herääkin ennen huomista useassa moottorivaihtoehdossavelis kirjoitti: Vielä auki mikä (budjetti) ahdin toimisi tämän kaverina?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
velis kirjoitti: .
[ https://imageshack.com/i/pnV0VB8mj ]
Kaikki kanget näyttivät tältä.
Lieneeköhän syynä märkäpuristus?
Näkyy olevan nuo heikommat veivit koneessa, nuo ei paljoa tarvi niin ovat mutkalla.
Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri
Niin, näitä 604 on ilmeisesti kaksilla eri veiveillä?Näkyy olevan nuo heikommat veivit koneessa, nuo ei paljoa tarvi niin ovat mutkalla.
Nyt uudella alakerralla on ajettu +4tkm hieman isommilla ahdoilla ja
syötöillä kun ensimmäisellä kokoonpanolla ja on vielä kestänyt.
Ei tullut kurkattua mitkä kanget tässä alakerrassa on.
Ei kiinnostaisi alkaa vaihtaa vahvempia veivejä.
Tuo saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto.Eikös se perus ebayn GTX2867R (?) Ole aina hyvä vaihtoehto näihin budjettiliukureihin? Uusi 400~480€ ja on kuulalaakeriahdin, niin herääkin ennen huomista useassa moottorivaihtoehdossa
Olen miettinyt myös hx35 jollain #11-12 pakopesällä, saattaisi myös olla toimiva ratkaisu.
Jos sellainen sattuisi käytettynä jostain löytymään..