W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Morjes.
Iltojen pimetessä mieleen hiipi ajatus että on saatava taas talviauto.
W202 C180 palveli viimetalven hienosti mutta tehoa oli auttamatta liian vähän.
Ajatus jostain ahdetusta pikku dieselistä pienellä budjetilla tuntui hyvälle.
Kolmisen viikkoa sitten mökillä istuessa löytyi suht läheltä edullinen leimaamaton 220 Dsl manuaali, soitto tästä ja haku saatiin sovittua seuraavalle päivälle!
Kuva

Muutamaksi päiväksi takas mökille ja sen jälkeen talliin.
Vanhan vikalistan viat;
Takaiskarin alapään kiinnityksen korjaaminen
Alatukivarren vaihto
Käsijarru romujen vaihto
Sekä parin paikan hitsaamisen jälkeen näyttämään konttorille ja vuoden leima tuli.
Samalla vaihdettiin ääntävän vesipumpun tilalle uusi sekä moniurahihna.
Ruostetta on korissa paljon mutta se ei haittaa käyttöä talvi liukurina, eipähän tarvitse sääliä. :roll:
Tarkoitus talven jälkeen ottaa tekniikka talteen ja laittaa koppa paaliin.
Viimeksi muokannut velis, To 04.10.2018 15:28. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Seuraavaksi oli vuorossa armoton osien metsästys.
Viton pumppu 6mm löytyi pahimpaan hätään huolehtimaan dieselin saannista kun ei nopealla aikataululla tullut mistään 7mm pumppua vastaan.
Tämän vuoksi sai heittää 500km lenkin illalla vielä töiden jälkeen.
Onneksi läheltä sentään löytyi 200d kone mistä hyödynnettiin polttoainesuodattimen jalka, ennakkosäätimen ratas, öljysuodattimen jalka sekä alipainepumppu.

Lauantain koittaessa kiirehdettiin talliin ja illalla oli mekaaninen pumppu paikallaan. Pumppu säädettiin jo pöydällä "täysille" ja hieno säädettiin koneen käydessä. Kun vaihtoi öljysuodattimen jalan niin piti tukkia kaksi vesikanavaa (22mm ja 34mm?). Vakio suutinputket saatiin taiteltua toimiviksi, joskaan ei niin näteiksi. Polttoaineen lämmitin jäi myöskin tarpeettomaksi.
Kuva
Kaasuvivusto toteutettiin hitsaamalla pumpun karaan latikka johon kiinnitettiin vakio kaasuvaijeri. Ihan ok tuntuisi toimivan.
Käyntiin lähdön kanssa ei ollut ongelmia, mutta koeajolla huomattiin isohko öjyvuoto.
Syyksi paljastui jakopään kopassa oleva ~3mm öljykanava jota ei huomattu tukkia alipainepumpun vaihdon yhteydessä.

Kuva
Tämä pirulainen kanava tukittiin tekemällä reikään 4mm jenga ja laittamalla siihen tiivisteliimalla 4mm topruuvi.
Viimeksi muokannut velis, Pe 21.09.2018 01:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Ilman saannista huolehtimaan löytyi om606 vakio ahdin pakosarjoineen.
Tästä piti pätkästä ylimääräiset pari putkea pois ja tulpata.
Hukkaportti hitsattiin kiinni asentoon.
Kuva

Sarja istui hyvin paikalleeen.
Kuva

Turbon öljynkierto on otettu 200d:stä peräisin olevasta öljynsuodattimen jalasta öljynpaineanturin paikasta.
Paluulle ei meinannut löytyä fiksua paikkaa ja päädyttiin hitsaamaan nippa öljypohjan yläreunaan 19mm letkulle.
Kuva

Pakokaasujen poistumisesta huolehtii 3" downpipe ja loppuputkisto 2.25" ilman vaimentimia, nämä kaikki rosteria. Hitsaus meinasi olla haastavaa kun ei ollut tiggiä käytössä lyhyellä varoitusajalla ja piti hitsata puikolla.

Vakio huohotus imusarjasta tukittiin ettei käy hassusti.

Välijäähdytimmenä palvelee motonetin 140 x 550 x 65 mm kokoinen paketti.
Jouduttiin siirtämään syyläriä reilu 5cm taaksepäin että tälle saatiin tilaa.
Ahtoputket rakennettiin 2" ja imusarjalle menevä putki 2,5 putkesta.
Nämä tehtiin hirmu kiireellä ja hitsattiin puikolla myös joten jälki ei ole kauneinta mutta ajaa asiansa.
Kuva

Nämä tehtiin taas seuraavana viikonloppuna ja tiukasta aikataulusta johtuen ei tullut hirveesti kuvia otettua.
Vielä puuttuu ilmanputsari, alipaine sammutin ja huohotus pitäisi tehdä fiksummin.
Saiko vakio egr:stä hyödynnettyä jotai sammuttimelle?

Kytkin ei pidä enään käytännössä yhtään, alkaa heti luistaa ahtojen noustessa.
Onko jollain tähän halpa ja fiksu ratkaisu?
Onko tämä kovalla vai kaksoismassalla?
Mahdollisesti olisi saatavilla 603 ja 606 asetelma, levy ja vauhtipyörä?
Yksi vaihtoehto olisi 228 sintteri levy, skylinen vakio asetelma jolle joutuu poraamaan uuden jaon vauhtipyörään ja muutenkin siloittamaan sen.
Ajatuksia mikä olisi toimivin?
Viimeksi muokannut velis, Pe 21.09.2018 01:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ulppis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 17.12.2015 20:03

Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja ulppis »

Tuossa lie pitkäakselinen loota... Kytkin sen mukaan, tehonkestolla tuskin niin väliä jos lähtökohta on että sutii tyhjää suurimman osan ajasta...
Joskus tein talviautoon sammuttimen keskuslukituksen alipainepumpusta, syystä että sellanen oli hyllyssä, oli helppo tehdä eikä lauantai iltana parempaa vaihtoehtoa ollut tarjolla :D vei tilaa, sitä oli, ei ollut siisti, ketä kiinnosti... Mutta toimi ainakin
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Tallissa oottelee kaksi cobra monaco kuppipenkkia, TRS:ssän 6- piste vyöt x2 ja kiinan pojat toi "OMP" ratin ja keskiön.
Hydrauli käsijarru pitäisi vielä hommata.
Sain myös tarjouksen jokkis kaarista joka oli mielestäni niin edullinen ettei kannata itse ruveta taivuttelemaan ja leikkelemään putkia.
Tämä pitää sisällään pääkaaren ja puolisivukaaret taivutettuna ja loput putket määrämittaan leikeltynä.
Sisustan tekemisen kanssa en pidä vielä kiirettä kun talveen on senverran aikaa.
Tekniikka puoli pitää saada ensin toimivaksi
Taitaa sieltä kiinasta olla tulossa vielä joku led-baarikin.
Viimeksi muokannut velis, To 20.09.2018 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220d "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

ulppis kirjoitti:Tuossa lie pitkäakselinen loota... Kytkin sen mukaan, tehonkestolla tuskin niin väliä jos lähtökohta on että sutii tyhjää suurimman osan ajasta...
Joskus tein talviautoon sammuttimen keskuslukituksen alipainepumpusta, syystä että sellanen oli hyllyssä, oli helppo tehdä eikä lauantai iltana parempaa vaihtoehtoa ollut tarjolla :D vei tilaa, sitä oli, ei ollut siisti, ketä kiinnosti... Mutta toimi ainakin
Itselläkin semmonen mielikuva että olis pitkäakselinen.
Pitää kattella minkä kokoonpanon sinne sovittaa kun nyppää laatikon irti.
Haha, jospa tolle sammuttimelle keksis jotain muuta :D
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Välillä tännekin päivitystä, kun perjantaina pääsi vihdoin talliin väkertämään.

Ilmansuodattimeksi hain biltemasta isoimmain vapaasti virtaavan.
Huohotus laitettiin turbon ja putsarin väliputkeen.
Kuvassa on vanha rikkinäinen paisari mikä on nyttemmin vaihdettu uuteen.

Kuva

Autossa oli tosiaan pitkä akselinen laatikko.
Om603:sta otettiin vauhtipyörä sekä (uusi) asetelma. Vauhtipyörää kevennettiin vähän ja silotettiin samalla. Tiedän että tämä jakaa mielipiteitä varmasti, mutta omasta mielestä kone on nyt hiukan kierrosherkempi.
Kaverilta löytyi myös käyttämätön 228mm jousittamaton nelilapainen sintterilevy joka sujahti paikalleen.
Vanha kytkinlevy oli 215mm niin siksi joutui myös vauhtipyörän vaihtamaan.

Kuva

Jostain syystä kytkimen vaihdon jälkeen auto ei suostunut starttaamaan, vaikka koneen maadotus laitettiin samaan paikkaan vaihdelaatikon yhden pultin alle missä se alunperinkin on. Lisämaadoituksella tämä ongelma korjaantui. Pitänee tutkia kun ottaa seuraavaksi auton ylös.

Uusi kytkin pitää hienosti ja nyt vasta pääsi kunnolla koeajamaan.
Ihan toimivalta paketilta tuntuu, vetäviä kierroksia tosin täytyy säätää hieman lisää.
Auto ahtaa nyt 1,8 baria.

Jotain muuta pientä tehtiin samalla, esimerkiksi ABA klemmarit vaihdettiin kunnollisiin. Nyt pitää saada hiukan kilometrejä alle ja todeta paketti toimintavarmaksi niin voi alkaa tekemään sisustaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ei taida olla ihan katulaillinen näin tehtynä. Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti. Rekkarikin näkyy kuvassa voipi tulla puheluja jo ilman kolariakin.
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Taski »

Ihmettelen suuresti jos jotakuta kiinnostaa. Eri asia jos joku ottaa oikein asiakseen käräyttää.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Sharedoc kirjoitti:Ei taida olla ihan katulaillinen näin tehtynä. Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti. Rekkarikin näkyy kuvassa voipi tulla puheluja jo ilman kolariakin.
Eipä tuo asia mitenkään eroa vaikkapa w123:sta tai pystäristä, jossa ahdettu 606, josta penkitetty leimaa varten 160hv ja todellisuus onkin jotain muuta..
Näkisin turhana murehtia tätä kovinpaljoa.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Ihmettelen myös jos jotain kiinnostaa se niin paljon että alkaa vakuutusmiehet soittelee.
Foorumit on pullollaan tieliikenne käytössä olevia autoja joissa tehot ylittää heittämällä tehorajan.
Ei tämä lain silmissä eroa mitenkään autosta joka on ohjelmoitu tai autosta jossa on pumppua ruuvattu. Ei nekään muutoskatsasmattomina ole laillisia tieliikenteeseen. Tosin nämä minun muutokset näkee päällepäin..

Itse en myöskään kuvissa rekkaria näe, vaan siirtolapun :?

Kyllä on hienoa rakentaa jotain jos ainoa kommentti ot länkytys laittomuudesta..
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vähäpäästöisen auton turbotus tässä kyseessä. Siirtokilvetkin on nimellä. Jos tietentahtoen jotain ei-katulaillista haluaa tehdä niin ainakin kilvet kannattaa peittää kuvista.
Viimeksi muokannut Sharedoc, To 04.10.2018 16:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Sharedoc kirjoitti:Vähäpäästöisen auton turbotus tässä kyseessä.
Siirtokilvet on nimellä.
Vähäpäästöisyydelläkään ei oo nykyisin merkitystä, samalla tavalla penkkilapulla + vertailutodistuksella tämän topicinkin auton saa leimattua ahtimelle :thumbup:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
Avatar
pavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 20.08.2011 22:47

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja pavee »

Sharedoc kirjoitti:Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
Oma w202 on muutoskatsastettu om606 ja hx40, miksei om604:sta saisi muutoskatsasttetua?

Pakko hieman kyseenalaistaa, ootkohan Doc nyt varmasti ihan oikeessa paikassa, jos autofoorumilla pahotat mieles autojen virittelystä?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Sharedoc kirjoitti:Ei kai om604-konetta ole koskaan mersulla saanu turbolla? Mihin voi verrata?
Ei sitä olekaan eikä tarvi. Onhan bensa koneitakin turbotettu vaikka kuinka paljon, ja harvasta niistä on turboversio ollut saatavilla.
Se verrataan siihen minkä koneen tehoihin se turbotettuna menee, tai tehokkaampaan.

Päästöistä ei tarvita euro2:sta sen kummempia todistuksia kuin konttorilla otettava pakokaasutesti.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ei ole mitään virittämistä vastaan. Varmaan w202 koppaan saa vähäpäästöisen turbon laitettua jos kone on lähtöisin vähäpäästöisestä autosta ja alunperin jo turbolla, muttei se taida om604-koneella onnistua katulaillisesti, koska om604 ei mersu tee turbolla missään mallissa. Om605 turbolla on tehty w202aa.

Pointtini vaan ettei kannata rekkaria näyttää jos rakentelee ei-katulaillista autoa.
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Sharedoc kirjoitti:Ei ole mitään virittämistä vastaan. Varmaan w202 koppaan saa vähäpäästöisen turbon laitettua jos kone on lähtöisin vähäpäästöisestä autosta ja alunperin jo turbolla, muttei se taida om604-koneella onnistua katulaillisesti, koska om604 ei mersu tee turbolla missään mallissa. Om605 turbolla on tehty w202aa.

Pointtini vaan ettei kannata rekkaria näyttää jos rakentelee ei-katulaillista autoa.
Lueppa viimevuoden alussa tullut trafin uudistus. Ei enää päästöluokat ja vähäpäästöisyys vaikuta samalla tavalla katsastuksiin.

Ps. Jos AP tarviaa osia niin mullon yks viton pumpullinen OM601 purussa, kun alkoi himottaa 290 om602 niin jäänee yli.. mulla oli tarkotus kanssa om604 ahtaa ja nakata viton pumppu.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5386
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toi muutoshan on ollut voimassa 2 tai 3 vuotta. Euro 2 päästöluokkaan asti saa muutoksia tehdä ihan niinkuin ennen niihin "ei vähäpäästöisiin". E39 M5 bemariakin on euro2 jolloin siihen voi laillisesti laittaa vaikka remmiahtimen.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Trafi kirjoitti:2.3 Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Tästä ei siis tule ongelmaa nykyään.
Sharedoc kirjoitti:Kolariin sattuessa voi vakuutusyhtiön miehet katsella kriittisesti.
Juuri näin, eli kannattaa muutoskatsastaa lailliseksi.
wiimax.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vauhtipyörään saattaisi sopia helposti volvoon tarkoitettu sachs sre 763 asetelma. Pulttijakokin täsmää ainakin vanhempien mersujen vauhtipyörään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Noille tehoille mitä avaamattomasta om604 saa, niin uskoisin että esim sprintterin tai jonkun CDI-mersun kytkin olisi riittävä ja ajettavuus pysyisi kohtalaisena. 270CDI tais olla 224mm levyä? Noista yksilevyisistä sinttereistä on väähän huonoja kokemuksia itsellä, jäällä tai radalla miksei.

Haistelen että tässä tehdään budjetilla eikä järkevintä, niin sillä ymmärrän tuon sintterinkin valinnan jos se on halvalla löytänyt tiensä tuohon..

Olikos tää 717.460 lootalla? jos on niin muista olla hyvinkin varovainen :silent:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Mennään tolla 603 asetelmalla niin pitkään kuin mahdollista.
Mielestäni ajettavuus on yllättävänkin hyvä tolla sintteri levyllä.
Ja ei tämä käyttöauton virkaa tule toimittamaan niin tolla pärjää hyvin.
Viimestään siinä kohtaa kun vaihtaa kuppipenkit ja 6-piste vyöt niin ajomukavuus on tiessään.
Ja niinkuin otsikossaki lukee niin budjetilla tehdään talvilelua. :D

En huomannut katsoa laatikon kyljestä notuleita, silmään otti vaan pellilätkällä peitetty mittarin vaijerin paikka eli tähän on joskus laatikko vaihdettu. Pitänee tarkistaa seuraavan kerran kun käy auton alla.
Onko tietoa mitä tollainen avaamaton om604 kestää ja mijä paikka antautuu ekana.
Olis tossa tyrkyllä 603 turbon kiertokanget jotka ilmeisesti tähän sopii kun holkittaa yläpäät.
Paljon pumpusta uskaltaa ruuvata vetäviä kierroksia?
Ts. Kuinka paljon kone kestää kiertää?
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

velis kirjoitti:

En huomannut katsoa laatikon kyljestä notuleita, silmään otti vaan pellilätkällä peitetty mittarin vaijerin paikka eli tähän on joskus laatikko vaihdettu. Pitänee tarkistaa seuraavan kerran kun käy auton alla.
Onko tietoa mitä tollainen avaamaton om604 kestää ja mijä paikka antautuu ekana.
Olis tossa tyrkyllä 603 turbon kiertokanget jotka ilmeisesti tähän sopii kun holkittaa yläpäät.
Paljon pumpusta uskaltaa ruuvata vetäviä kierroksia?
Ts. Kuinka paljon kone kestää kiertää?
kovat pojat on kertonu että moottorin lämmöt ja pakopaineet jos saa pysymään hyvinä niin sen 250 kestää. Veivithän on melko hennot, Ö.sumut löytyy ja kansi melko hengittävä. Jostain ruotsinsivulta sai modatun om605 peltitiivisteen, semmosen kun vettää liimalla kiinni niin ei tule siltäosin ongelmaa.. samasta paikkaa sai veivejäkin.

Turbollisista ei sit männät eikä veivit käy, isku ja poraus eri... 200D kampiraudan kun laittaa ja putkittaa niin saa 605/606 veivit ja männät käymään, eli järkevämpi olisi etsiä tai tehdä öljysumullinen OM601-lohko ja siihen 606/605 turbokonneen veivit ja männät ja 604 hattu päälle.

OM601 + Viton pumppu, ruukkasin morkoolin veke ja taisin kaks tai puoltoista kiekkaa laittaa vetäviä.. ja namiruuvi niin ulos kun sopi...
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jokos / vieläkös tämä on nipussa ?
wiimax.fi
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

dealer kirjoitti:Jokos / vieläkös tämä on nipussa ?
Menipä kauan vastata, pahoittelut.
Kyllä tämä on nipussa, taas..

Yhden pumpun säätöharjoitusten jälkeen ei mersu enään meinannut käydä kunnolla mitenkään.
Alakierroksilla rötäs ja ylhäällä veti jotenkin kummallisen äänimaailman saattelemana. Kone lämpesi myös turhan paljon.
Tallilla kävi jos jonkin näköistä "pumppuspesialistia" koittamassa saada autoa säätöihin.
Parin viikon ihmettelyn jälkeen otettiin kone auki ja selvisi ettei vika ollutkaan pumpussa.

Kuva
Kaikki kanget näyttivät tältä.
Lieneeköhän syynä märkäpuristus?

"Ehjä" vaihtomoottori löytyi lähes 300km päästä, lähdettiin sitä hakemaan sillä ajatuksella että vanha kone pois ja uusi tilalle.
Vaihtomoottori olikin jumissa, ja senkun sai pyörimään niin koneessa ei ollut puristuksia yhtään.
No onneksi näistä sai tehtyä yhden toimivan uudella alakerralla ja vanhalla kannella.
Samalla tuli vaihettua kansipahvi, joka laitettiin liimalla kiinni.
Onneksi tuli otettua kansi irti, ei olisi enää vanha pahvi pitkään mennyt.
Viimeksi muokannut velis, To 10.01.2019 04:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Ralliratti, kupit ja 6-pistevyöt ovat myös löytäneet paikoilleen autoon.
Hydraulikäsijarru pitäisi asentaa vielä ennen 19.1 olevia jääratapäiviä.

Kuva

Mielestäni auto on onnistunut talviautoksi ja on erittäin helppo ja hyvä ajaa tässä käyttötarkoituksessa.
Pumpusta tuli säädettyä reilusti vetäviä kierroksia lisää niin nyttei hyydy kun vaihtaa vaihdetta.
Joka vaihteella jaksaa sutia liukkaalla ilman mitään kytkinpommia.
Vaikka tehoa on riittävästi talvikäyttöön, niin aina tule hieman ahneeksi, joten tähänkin on tulossa 7mm pumppu tämän kuun aikana....
Vielä auki mikä (budjetti) ahdin toimisi tämän kaverina?
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

velis kirjoitti: Vielä auki mikä (budjetti) ahdin toimisi tämän kaverina?
Eikös se perus ebayn GTX2867R (?) Ole aina hyvä vaihtoehto näihin budjettiliukureihin? Uusi 400~480€ ja on kuulalaakeriahdin, niin herääkin ennen huomista useassa moottorivaihtoehdossa
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

velis kirjoitti: .

[ https://imageshack.com/i/pnV0VB8mj ]
Kaikki kanget näyttivät tältä.
Lieneeköhän syynä märkäpuristus?

Näkyy olevan nuo heikommat veivit koneessa, nuo ei paljoa tarvi niin ovat mutkalla.
velis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 12.02.2018 22:32

Re: W202 220 Dsl "turbo" budjetti liukuri

Viesti Kirjoittaja velis »

Näkyy olevan nuo heikommat veivit koneessa, nuo ei paljoa tarvi niin ovat mutkalla.
Niin, näitä 604 on ilmeisesti kaksilla eri veiveillä?
Nyt uudella alakerralla on ajettu +4tkm hieman isommilla ahdoilla ja
syötöillä kun ensimmäisellä kokoonpanolla ja on vielä kestänyt.
Ei tullut kurkattua mitkä kanget tässä alakerrassa on.
Ei kiinnostaisi alkaa vaihtaa vahvempia veivejä.
Eikös se perus ebayn GTX2867R (?) Ole aina hyvä vaihtoehto näihin budjettiliukureihin? Uusi 400~480€ ja on kuulalaakeriahdin, niin herääkin ennen huomista useassa moottorivaihtoehdossa
Tuo saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Olen miettinyt myös hx35 jollain #11-12 pakopesällä, saattaisi myös olla toimiva ratkaisu.
Jos sellainen sattuisi käytettynä jostain löytymään..
Vastaa Viestiin