w210 ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Alle kirjoitusessa oleva -97 väykky ilmastoinnin kompura pysyy päällä ja puhaltaa kylmää n5.min ja sitten kompuran mangneetti kyn irroittaa. Onko tietoa mikä voisi olla vikana. En oo vielä kerinnyt starilla tutkailla kun on työ kiireitä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ainetta on tasan 1000g joten aineen vähyydestä ei ole kiinni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Paineanturi on aika yleinen vika mutta taitaa siellä olla myös joku lämpötila-anturikin. Molempiem arvot näkee testerillä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Väyrysen kylmäainemäärä on 1000 grammaa eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
wiimax.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tää kyseinen auto on kyllä ihan korjaamolla täytetty täyttö koneella ja tyhjiöity ja piti piti tyhjiötä hyvin 10 min ja sinne meni tasan 1000gr ainetta. Itse epäilen paineen tunnistinta.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Väyrysen kylmäainemäärä on 1000 grammaa eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
Mistä tiedät varmuudella onko ylitäyttöä vai ei ?
Oliko kylmäkierto otettu tyhjäksi vacuumiin vai onko vain lisätty 1000g kylmäainetta ? Jos pelkkä täyttö niin järjestelmässä on voinut olla kylmäainetta.
En suostu uskomaan että kukaan niin pässi näitä huoltaa että pelkästään lisäisi kylmäainetta määrän xxxx grammaa, eli tiedän varmuudella ettei ole ylitäyttöä.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Väyrysen kylmäainemäärä on 1000 grammaa eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
Mistä tiedät varmuudella onko ylitäyttöä vai ei ?
Oliko kylmäkierto otettu tyhjäksi vacuumiin vai onko vain lisätty 1000g kylmäainetta ? Jos pelkkä täyttö niin järjestelmässä on voinut olla kylmäainetta.
En suostu uskomaan että kukaan niin pässi näitä huoltaa että pelkästään lisäisi kylmäainetta määrän xxxx grammaa, eli tiedän varmuudella ettei ole ylitäyttöä.
Näitä pässejä on valitettavasti runsain mitoin, jotka eivät osaa muutakuin automaattia käyttää kylmäkonehuollossa. Yrityksellä kylmäluvat, ja työntekijöillä ei mitään osaamista.
Sinähän olet melkoinen fakiiri kun tiedät varmuudella ettei tässä tapauksessa ole ylitäyttöä. Haluaisin tavata tälläisen ihmehenkilön. Täytyy vissiin ajella Ylivieskaan katsomaan tälläistä ihmettä.
Höpö höpö rumilus. Jos tarkkoja ollaan niin selvisihän kylmäaineen määrä jo arska10 viestistä jossa kerrottiin että ainetta on "tasan 1000g", et varmaan osannut lukea kun aloit ylitäytöstä hourimaan.
Tervetuloa Ylivieskaan tutustumaan henkilöihin jotka tällä seudulla autojen ilmastointilaitteita huoltavat, on vähän fiksumpi toimintatapa kuin näköjään teilläpäin.
wiimax.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Häirikkö pihalle foorumilta ja pikaisesti.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Kyllä sakke88 on nyt heränny käsi potassa.

Sitä minä vaan, eikö tuommosen ilmastoinnin huoltoautomaatin pidä ensin ottaa aine vaakalle ja sitten laittaa takaisin oikea määrä? Miten sen voi ylitäyttää? Mittään kylmälaitteista en tiedä, mutta kyllä vika silti voisi olla siinä paineentunnistimessa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

sakke88 kirjoitti: Starista ei tässä tapauksessa paljon apua ole.
Mihin perustat tuon väittämäsi?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

en pyytänyt muuta korjjamolta kuin täyttää ilmastointi. Pitää vaihtaa tuo paineventtiili. Huomenna kerkiän starillani tutkia tuota tarkemmin.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
sakke88 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Väyrysen kylmäainemäärä on 1000 grammaa eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
Mistä tiedät varmuudella onko ylitäyttöä vai ei ?
Oliko kylmäkierto otettu tyhjäksi vacuumiin vai onko vain lisätty 1000g kylmäainetta ? Jos pelkkä täyttö niin järjestelmässä on voinut olla kylmäainetta.
En suostu uskomaan että kukaan niin pässi näitä huoltaa että pelkästään lisäisi kylmäainetta määrän xxxx grammaa, eli tiedän varmuudella ettei ole ylitäyttöä.
Näitä pässejä on valitettavasti runsain mitoin, jotka eivät osaa muutakuin automaattia käyttää kylmäkonehuollossa. Yrityksellä kylmäluvat, ja työntekijöillä ei mitään osaamista.
Sinähän olet melkoinen fakiiri kun tiedät varmuudella ettei tässä tapauksessa ole ylitäyttöä. Haluaisin tavata tälläisen ihmehenkilön. Täytyy vissiin ajella Ylivieskaan katsomaan tälläistä ihmettä.
Höpö höpö rumilus. Jos tarkkoja ollaan niin selvisihän kylmäaineen määrä jo arska10 viestistä jossa kerrottiin että ainetta on "tasan 1000g", et varmaan osannut lukea kun aloit ylitäytöstä hourimaan.
Tervetuloa Ylivieskaan tutustumaan henkilöihin jotka tällä seudulla autojen ilmastointilaitteita huoltavat, on vähän fiksumpi toimintatapa kuin näköjään teilläpäin.
Kylmämestarin pätevyyskirja löytyy. Samalla voidaan katsoa yrityksen kylmäpätevyydet. Jari Marttalalla ei ole TUKES:n mukaan kylmälupaa.
Kyllä on Jari Marttalalla asianmukainen kylmäainelupa ja löytyy TUKESilta.
Mitä itse ajattelet nyt tekeväsi kun syyllistyit tuollaiseen valheelliseen väitteeseen tässä julkisesti :?:
wiimax.fi
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsi ... rekisteri/
Tuolta pystyy tarkistamaan jokainen....... myös Sakke88, ettei tarvi ihan paskaa jauhaa!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Laitoinki tossa yv:llä (negatiivisen) kokemuksen yhdestä paikallisesta korjaamosta ilmastointihuollon onnistumisesta, jos olisi vaikka sama firma täyttänyt. He osasivat täyttää kahdesti peräkkäin systeemin lahjakkaasti ylitäyteen, vaikka tekivät tyhjiöinnin ihan prosessin mukaan. Oli mitä ilmeisemmin huoltolaitteessa joku vika heillä, kun ekan täytön jälkeen tuli ongelmia ja sitten tyhjensivät systeemin uudestaan, jolloin tuli pihalle huomattavasti enemmän tavaraa kuin sinne oli lappujen mukaan edellisen tyhjennyksen jälkeen täytetty. Ei ollu kylläkään Mersu kyseessä.


Mutta, jos lauhduttimen tuuletin ei lähde käyntiin joko anturivian tai puhallinmoottorin vian vuoksi, niin eikö se voisi oireilla suunnilleen tolleen? Toimii hetken, kunnes ruvettaisiin tarvitsemaan puhallusta ja kun sitä ei tule, niin lopulta sammuu. Riippuu tietysti ulkolämpötilasta ja siitä, onko ajoviimaa ja jos on, niin kuinka paljon.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

Mikäs se rumiluksen nimi on nii kahtotaan samalla sekin onko lupia :thumbup:
Star
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

dealer kirjoitti: En suostu uskomaan että kukaan niin pässi näitä huoltaa että pelkästään lisäisi kylmäainetta määrän xxxx grammaa, eli tiedän varmuudella ettei ole ylitäyttöä.
Tarkoitatko että aina tulee talteenottaa, tyhjiöidä ja täyttää uudella? Reijät pitää tutkia, mutta siihen teillä ainakin on työkalu eli piippari.
Kylmämies paikallises ruokakaupas, jos kylmälaitteis ongelmia, ottaa taltee toista sataa kiloa kylmäainetta, tyhjiöi ja täyttää uudella? Kannattaa keskustella paikallisten kylmämiesten kanssa, miksi he raahaavat mukanaan huoltopainemittareita.

Huotopainemittareilla näkee täytöksen. Viestiketjun aloittaja näkee mikä ongelma kylmäkierrossa on, kun laittaa imulinjaan matalapaine mittarin. Kun halutaan vaikka +4C, niin matalapaine on hieman pakkasen puolella. Jos painemittari näyttää huomattavasti kylmenpää niin silloin on tukos jossain, eli yleensä kuivain. Korkeapainemittarilla näkee myös onko paine liian suuri kuumakaasulinjassa.

Oletettuna, että kompura on kunnossa ja kylmäainemäärä oikea.

Ei herneitä nenään :)
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Käsittämätön peli tuollainen huoltopainemittari, näiden asiantuntijoiden viestejä kun lukee, niin sillä näkee ilmeisesti myös anturiviat ja muutkin sähköiset viat :?

Rumilukselta pohjanoteeraus, eikä osaa edes pahoitella väitöksiään luvattomista. Itse en ole viherpiipertäjä joten en jaksa luvista ja ilmastosta stressata jos sinne joku gramma kylmäainetta pääsee. Auton kompura ne kylmäaineet sylkee kuitenkin pikkuhiljaa ilmakehään, joten byhüyyy.
2007 R 320cdi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jep. Kannattaa opetella käyttämään huoltopainemittareita, niin ei tarvi tehdä turhaa työtä.

Anturiviat ja muut sähköongelmat sen jälkeen, kun kylmäainekierto tarkastettu.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Minä kun en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää.. Miten huoltopainemittarista näkee kylmäaineen määrän? Onko siihen joku teoria tai laskentakaava olemassa?
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Korjaaja kirjoitti:Minä kun en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää.. Miten huoltopainemittarista näkee kylmäaineen määrän? Onko siihen joku teoria tai laskentakaava olemassa?
Jos niiden käyttäjillä on se kuuluisa kristallipallo.....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Korjaaja kirjoitti:Minä kun en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää.. Miten huoltopainemittarista näkee kylmäaineen määrän? Onko siihen joku teoria tai laskentakaava olemassa?
Kompuran tehtävä on imeä, niinkun pölynimuri imee :) .

Kun kompura on kunnossa ja kylmäaine määrä on oikea, imulinjan painemittari näyttää oikeaa painetta.
Paine ja lämpötila menee logarytmisesti käsi-kädessä, eli painemittarista näkee myös lämpötilan.

https://duckduckgo.com/?q=log+ph+R134a& ... &ia=images" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Vitonraato kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:Minä kun en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää.. Miten huoltopainemittarista näkee kylmäaineen määrän? Onko siihen joku teoria tai laskentakaava olemassa?
Jos niiden käyttäjillä on se kuuluisa kristallipallo.....
Huoltopainemittarit ja kristallipallo on eri asia :) .

Edelleen, kylmämiehillä on aina huoltopainemittarit mukana :)
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

etrade kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:Minä kun en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää.. Miten huoltopainemittarista näkee kylmäaineen määrän? Onko siihen joku teoria tai laskentakaava olemassa?
Jos niiden käyttäjillä on se kuuluisa kristallipallo.....
Huoltopainemittarit ja kristallipallo on eri asia :) .

Edelleen, kylmämiehillä on aina huoltopainemittarit mukana :)
Käsittääkseni kysymys oli kylmäaineen määrästä ja sen näkymisestä siinä huoltopainemittarissa......
Kerro nyt miten sen määrä näkyy siinä huoltopainemittarissa. eikä miten ne on mukana......
Väännä nyt vaikka rautalangasta se malli, miten se määrä näkyy siitä huoltopainemittarista!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tuossa aiemmin jo kerroin, mitä mittareiden pitää näyttää OK, että voi siirtyä tutkimaan onko sähköissä vikaa, jos kylmäainekierto kunnossa.

Rautalangasta väännettynä, imulinjan paine tulee olla realistinen, verrattuna lämpötilaan. Jos paine pakkasella, niin katso aiempi viesti...

Kannattaa opiskella kylmäainekierto, ja sen ymmärtäminen logarytmisessä paine-entalpia diagrammissa, mistä aiemmin linkki.
Viimeksi muokannut etrade, La 01.09.2018 03:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Ei kait se kompura painetta kehitä jos sähköissä on vikaa, vai onko auton ilmastointi niin aataminaikuinen laite, että kompura tekee täyden paineen ja sitten vasta käy anturit ym läpi. Riippuu varmaan vähän missä sähköissä se vika on?

Siksi kannataisi ensiksi starilla katsoa ja sen jälkeen tehdä muuta jos aihetta. Tai no mulla ei niitä kylmälupia ole, joten joku tässä ajatukseasa täytyy olla väärin...
2007 R 320cdi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tottakai. Jos Starilla näkee heti sähkö ongelman, ja kaikki toimii sen jälkeen, kun sähköt korjannut, niin unohtaa painemittarit.

Kylmämies nyt vain tarkastaa ensin kylmäainekierron, ja sen jälkeen suosittelee testeriä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

etrade kirjoitti:
dealer kirjoitti: En suostu uskomaan että kukaan niin pässi näitä huoltaa että pelkästään lisäisi kylmäainetta määrän xxxx grammaa, eli tiedän varmuudella ettei ole ylitäyttöä.
Tarkoitatko että aina tulee talteenottaa, tyhjiöidä ja täyttää uudella? Reijät pitää tutkia, mutta siihen teillä ainakin on työkalu eli piippari.
Kylmämies paikallises ruokakaupas, jos kylmälaitteis ongelmia, ottaa taltee toista sataa kiloa kylmäainetta, tyhjiöi ja täyttää uudella? Kannattaa keskustella paikallisten kylmämiesten kanssa, miksi he raahaavat mukanaan huoltopainemittareita.

Huotopainemittareilla näkee täytöksen. Viestiketjun aloittaja näkee mikä ongelma kylmäkierrossa on, kun laittaa imulinjaan matalapaine mittarin. Kun halutaan vaikka +4C, niin matalapaine on hieman pakkasen puolella. Jos painemittari näyttää huomattavasti kylmenpää niin silloin on tukos jossain, eli yleensä kuivain. Korkeapainemittarilla näkee myös onko paine liian suuri kuumakaasulinjassa.

Oletettuna, että kompura on kunnossa ja kylmäainemäärä oikea.

Ei herneitä nenään :)
Mersuissa on kylmäainemäärä ollut suurimmillaan väyrysessä josta tässä on puhe, eli 1000g (jossain vanhemmissa saattoi olla hieman enemmän, mutta harvoin tulee enää vastaan, bemarissa jossain 1200g vanhassa niinikään).
204-212-639 jne kylmäainetta on alle 600g. Jos kylmäainetta on noissa 100-200g liian vähän ilmastointi toimii vielä jotenkuten, jos sitä on 100g liikaa se ei enää toimi oikein.
Minä kehtaan julkisesti tunnustaa että en osaa mistään mittareista päätellä riittävän tarkasti paljonko kylmäainettä pitää lisätä että sitä olisi sen jälkeen juuri oikea määrä, ja olen joitain kertoja törmännyt tilanteeseen jossa kylmämies on lisännyt ainetta mutta ilmastointi ei toimi oikein. Eikä toisaalta ole tarvettakaan. Aineet pois, tyhjiö ja täyttö. Aivan ensimmäiseksi Star ja tarvittaessa täytön jälkeen piippari, jos oli tyhjä systeemi. Ei mitään järkeä lähteä muuta kautta selvittämään mitään kun "kaikki" näkyy testerillä.
Kaikki viat on selvinneet toistaiseksi. Toki vanhemmat (-124) hankalampia kun ei voi testerillä tutkia, mutta melkein naapurissa on sellainen sadan kilon kylmämies jolle voi ohjata tutkittavaksi ellei itse vikaa löydä sähköistä.
Tukos on ongelmana niin harvoin että muistan yhden tapauksen, oma 123 jossa oli ryynit lähteneet kuivaimesta kiertoon ja tukkineet paisuntaventtiilin. Tämän sellainen oikea ammattilainen näki heti mittareistaan, kuten etrade kertoi tapahtuvankin. Itse en edes yrittänyt tutkia, kun systeemi oli R12 ja melkein tyhjä kylmäaineesta'
Ruokakaupan systeemit ei kiinnosta, niihin en puutu eikä ole sellaisia lupiakaan.

Rumiluksen edellissivun kirjoituksesta olin aluksi yhteydessä ylläpitoon, katsotaan miten edetään :idea:
wiimax.fi
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Taitaa olla ihan sama, onko väyrysessä kylmäainetta puolikiloa vai puolitoista, jos mittarit näyttävät järkeviä lukemia, karrikoidusti sanottuna. Automaattikoneet ovat siinä mielessä viisaampia tai tyhmempiä, että ne laittavat oikein käytettynä asetetun grammamäärän ainetta laitteeseen. Jos komponentit ovat kunnossa, kylmää puskee ja kaikki toimii sillä kilolla. Huoltomittareilla voi saada sitten himmattua vielä paremmin toimimaan. Ehkä. Huoltomittareilla näkee, onka laitteessa optimaalinen määrä ainetta, mutta sitä ei näe, onko 950g vai 1050g. Olenko ihan hukassa ajatuksen tämän ajatuksen kanssa?
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

sakke88 kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:Taitaa olla ihan sama, onko väyrysessä kylmäainetta puolikiloa vai puolitoista, jos mittarit näyttävät järkeviä lukemia, karrikoidusti sanottuna. Automaattikoneet ovat siinä mielessä viisaampia tai tyhmempiä, että ne laittavat oikein käytettynä asetetun grammamäärän ainetta laitteeseen. Jos komponentit ovat kunnossa, kylmää puskee ja kaikki toimii sillä kilolla. Huoltomittareilla voi saada sitten himmattua vielä paremmin toimimaan. Ehkä. Huoltomittareilla näkee, onka laitteessa optimaalinen määrä ainetta, mutta sitä ei näe, onko 950g vai 1050g. Olenko ihan hukassa ajatuksen tämän ajatuksen kanssa?
Kylmätekniikassa on tärkeää, ettei ylitäyttöä laiteta , eli tiineeksi järjestelmää ei tule dumpata. Ei järjestelmään voi huitaista noinarvoa kylmäainetta.
Kylmämiehet tietävät huoltomittaria käyttäen, milloin järjestelmä on optimissa. Silloin täyttö on kunnossa, kun ei liian vajaa eikä liikaa.
Ilmeisesti nuo on ihan päässälaskuja, kun kerta heti kylmämiehet tietävät paljon painetta pitää mittarin näyttää, joten paljon se on (siinä linjassa mistä nyt yleensä mitataan) jos r134 myrkkyä on väykyssä 950g tai 1050g, siis ihan rehellisesti mitä mittari näyttää tuollon baareja (millibaareja)?

Autot on niin helppoja kun ajaa koneen luokse, tyhjentää ja täyttää systeeemin sillä, mutta kuitenkin, voisi jonkun laskuesimerkin laittaa, jottei mene ihan vaan pätemiseksi tämäkin asia.
2007 R 320cdi
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w210 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Mitä helvettiä sä rumilus teet edes foorumilla, kun et halua keskustella vaan haluat vaan päteä.

Jokaisen alan ammattilainen voi ottaa tuon asenteen jolloin foorumit on ihan turhia. Kylmämiehet vaan on kokemuksesta ylitarkkoja tietojensa kanssa ja haluavat päteä vitutukseen saakka.

Vitullinen kusipää ei voi minkään.
Viimeksi muokannut Huttiainen, La 01.09.2018 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2007 R 320cdi
Vastaa Viestiin