Automaattinen tasonsäätö pitäisi korjata 300D farkusta
Automaattinen tasonsäätö pitäisi korjata 300D farkusta
Olen omistanut elämäni ensimmäisen mersun vasta yhden päivän.
Mersukuume on ollut jo pidempään ts. noin 17 vuotta. Haave toteutui yllättäen kun kevätaurinko alkoi paistamaan ja mersukuume oli samaan aikaan kovimmillaan. Ostin W124 korisen 300D:n
Ensimmäinen iso remppa olisi nyt takaiskunvaimennuksen korjaus. Auto on kuin lastenvaunu. En uskaltanut koeajaa sillä 80 kovempaa kun tuntui että koko auto hyppää ensimmäisestä kunnon montusta metsään.
Vasen iskunvaimentaja /hydr sylinteri näytti vuotaneen. Voikohan sitä korjata? Saako tiivisteitä/kumeja mistään? Veholta kuulin että siellä olisi citikka tyyppiset kaasupallot menneet myös rikki. Uusi työsylinteri maksaa veholla 461 euroa. Ostan käytetyn sylinterin jos jollakin on myytävänä.
Toimittaako saksasta kukaan uusia osia näihin W124:iin? Jos jollakin olisi osia niin suhtaudun suurella mielenkiinnolla. Tarvitsen myös ruskeaa kuskin penkkiä tai pelkkää selkänojaa ja muuta pientä sisustuksen osaa. Moottorin tukikumit tarvitsen myös. Se tarvii varmaan ostaa uutena ellei jollakin tämän palstan lukijoilla olisi jäänyt ylimääräisiä tyynyjä nurkkiin.
Mersukuume on ollut jo pidempään ts. noin 17 vuotta. Haave toteutui yllättäen kun kevätaurinko alkoi paistamaan ja mersukuume oli samaan aikaan kovimmillaan. Ostin W124 korisen 300D:n
Ensimmäinen iso remppa olisi nyt takaiskunvaimennuksen korjaus. Auto on kuin lastenvaunu. En uskaltanut koeajaa sillä 80 kovempaa kun tuntui että koko auto hyppää ensimmäisestä kunnon montusta metsään.
Vasen iskunvaimentaja /hydr sylinteri näytti vuotaneen. Voikohan sitä korjata? Saako tiivisteitä/kumeja mistään? Veholta kuulin että siellä olisi citikka tyyppiset kaasupallot menneet myös rikki. Uusi työsylinteri maksaa veholla 461 euroa. Ostan käytetyn sylinterin jos jollakin on myytävänä.
Toimittaako saksasta kukaan uusia osia näihin W124:iin? Jos jollakin olisi osia niin suhtaudun suurella mielenkiinnolla. Tarvitsen myös ruskeaa kuskin penkkiä tai pelkkää selkänojaa ja muuta pientä sisustuksen osaa. Moottorin tukikumit tarvitsen myös. Se tarvii varmaan ostaa uutena ellei jollakin tämän palstan lukijoilla olisi jäänyt ylimääräisiä tyynyjä nurkkiin.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Kun ne tai se paineakku (kaasupallot) on rikki, niin iskareissa on koko ajan täysi paine = perä on kova kuin kivi. Ja pomppii montuissa varmasti.
Akut KL:ssä noin 100€ kpl.
Eli vuotava iskari ei tuota pomppuisuutta tee.
Vaikea kai korjata iskaria, mutta ei kai ihan mahdoton.....
Sanoisin, että kannattaisi suosiolla ostaa vaikka käytetty iskari.
Akut KL:ssä noin 100€ kpl.
Eli vuotava iskari ei tuota pomppuisuutta tee.
Vaikea kai korjata iskaria, mutta ei kai ihan mahdoton.....
Sanoisin, että kannattaisi suosiolla ostaa vaikka käytetty iskari.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Paluuletku säiliöstä irti ja pää johonkin tyhjään purkkiin. Uutta öljyä säiliöön ja auto käymään kun letkun päästä tulee kirkasta uutta öljyä auto seis ja letkut kiinni.XUX63 kirjoitti:väittävät perän tasonsäädön olevan ikuinen jos vaihtaa vuosittain öljyt - taitaa olla mullakin alkuperäiset![]()
onko kellään kokemuksia tasonsäädön öljynvaihdosta ? en haulla löytänyt...
Itse en laittaisi kuin Mersun omaa hydrauliöljyä. 10 euron purkki. Taitaa mennä vähintään kaksi purkillista? Ainakin itsellä meni lisäyksessä puoli purkkia, ja oli pinta vielä reilusti yli puolivälin..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Iskari vaihdettu mutta pumppu ei ime öljyä
Vaihdoin tasonsäätöiskarin sitten uuteen. Puhdistin myös öljytankin sillä siellä oli mustaa mönjää pohjalla. Sitten panin uudet öljyt sisään ja kone käyntiin. Perä ei muutttunut miksikään. Eikä paluuputkista alkanut tulemaan öljyä. Onkohan pumppu sökö? On voinut käydä kuivana jonkin aikaa.
Vai onko järjestelmän täytössä jokin niksi silloin kun se on päässyt "täysin tyhjäksi?
Vai onko järjestelmän täytössä jokin niksi silloin kun se on päässyt "täysin tyhjäksi?
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Nyt tasonsäätö kunnossa mutta entä ASD
Juuh sehän alkoi imemään öljyä kun annoin vauhtia paineilmalla sieltä täyttösäiliön korkista. Tasonsäätö alkoi toimimaan. Öljyä tulee kuitenkin vain ohuemmasta paluuputkesta. Seurasin letkuja auton alla ja päättelin sen ohuemman tulevan tasonsäätöpiiristä. Paksumpi paluuletku näyttää tulevan ASD piiriltä. Avasin alapuolen ASD venttiiliboksin suojamuovin ja käytin ilmausruuvia auki, mutta ei sieltä tullut muuta kuin öljyä.
Mitenkähän ASD:n toiminnan voisi testata? Hyvin tuo lähtee kyllä jäällä liikkeelle, ainakin kun vertaan aikaisempaan kokemuksiini takavetoautoista
(Ford Escort vm 75). Takapyörien sutiessa syttyy myös mittaritaulussa oleva keltainen valo jossa on kolmio ja huutomerkki sen sisässä, mutta mitähän sitten pitäisi tapahtua. Vetääkö ASD:n rele joka sitten aukaisee magneettiventtiilin ja öljy pääsee perään. Siellä on ilmeisesti jarrupakat.
Yksi paineputki menee vasemmalle puolen ja sieltä jatkaa toinen putki oikealle puolelle. Siellä sitten on ilmausruuvi, mutta oli sen verran hankalassa paikassa että en vielä eilen sitä kokeillut avata. Mistä se systeemi tietää jarruttaa sitä enemmän sutivaa pyörää? Onko tuosta systeemistä kellään mitään kuvaa?
Mittaritaulun ASD:n merkkivalo syttyy kun laitan virrat päälle mutta sammuu heti kun kone käynnistyy.
Käytin tuossa systeemin huuhtelussa ihan normaalia maatilan hydrauliikkaöljyä. Kun homma toimii niin vaihdan sitten sinne ne 8,5€ litarhintaiset febin ZHM:t. En tiedä vuotaako kannenpäässä olevan pumpun tiiviste moottoriöljyä hydrauliikkaöljyn sekaan. Seuraan värin mustumista.
Ainakaan muutaman kilometrin ajon jälkeen väri ei ole tummunut.
Mitenkähän ASD:n toiminnan voisi testata? Hyvin tuo lähtee kyllä jäällä liikkeelle, ainakin kun vertaan aikaisempaan kokemuksiini takavetoautoista
(Ford Escort vm 75). Takapyörien sutiessa syttyy myös mittaritaulussa oleva keltainen valo jossa on kolmio ja huutomerkki sen sisässä, mutta mitähän sitten pitäisi tapahtua. Vetääkö ASD:n rele joka sitten aukaisee magneettiventtiilin ja öljy pääsee perään. Siellä on ilmeisesti jarrupakat.
Yksi paineputki menee vasemmalle puolen ja sieltä jatkaa toinen putki oikealle puolelle. Siellä sitten on ilmausruuvi, mutta oli sen verran hankalassa paikassa että en vielä eilen sitä kokeillut avata. Mistä se systeemi tietää jarruttaa sitä enemmän sutivaa pyörää? Onko tuosta systeemistä kellään mitään kuvaa?
Mittaritaulun ASD:n merkkivalo syttyy kun laitan virrat päälle mutta sammuu heti kun kone käynnistyy.
Käytin tuossa systeemin huuhtelussa ihan normaalia maatilan hydrauliikkaöljyä. Kun homma toimii niin vaihdan sitten sinne ne 8,5€ litarhintaiset febin ZHM:t. En tiedä vuotaako kannenpäässä olevan pumpun tiiviste moottoriöljyä hydrauliikkaöljyn sekaan. Seuraan värin mustumista.
Ainakaan muutaman kilometrin ajon jälkeen väri ei ole tummunut.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
ASD ei jarruta sutivaa pyörää, vaan ABS:in tunnistimilla huomaa takapyörien ja etupyörien nopeuseron. Tällöin järjestelmä päästää hydrauliöljynpainetta perään, jossa kitkalevyt lukittuvat, perästä tulee siis kiinteä alle 25 km/h nopeuksissa.
Jos ASD:n ilmausruuvista tulee pelkkää öljyä on se kunnossa.
Voisitko vielä kuvailla miten se auto käyttäytyy, ei vieläkään selvinnyt onko perä ihan löysä vai kivikova?
Jos ASD:n ilmausruuvista tulee pelkkää öljyä on se kunnossa.
Voisitko vielä kuvailla miten se auto käyttäytyy, ei vieläkään selvinnyt onko perä ihan löysä vai kivikova?
Oireet ennen ja nyt
Joo tasonsäätö ei alkuun pelittänyt ollenkaan, vaikka olin vaihtanut iskarin ja täyttänyt öljysäiliön . Se oli sellainen tosilöysä. Aivan kuin koko iskareita ei olisi ollut lainkaan.
Nyt kun pumppu alkoi imemään ja öljy alkoi kiertämään siitä tuli sellainen kuin
autot yleensäkin kun iskarit on kunnossa. Esim kun minä 100 kg painoisena pompin vetokoukun päällä kuin raivostunut apina niin auto ei jää heijaamaan vaan vakautuu heti kun lopetan "heilutuksen".
Sitä mä en vain ymmärrä että minne se iskareissa ollut ilma on mennyt. Iskariin kun tulee vain yksi putki sieltä pallon juuressa olevasta venttiilistä, minne taas tulee putki tasonsäädin venttiililtä. Toisen puolen iskarikin oli nimittäin tyhjä. Tarkistin sen avaamalla liitoksen ja painamalla iskarin männän sisään jolloin sieltä ei tullutkaan öljyä. Tein tämän tyhjennysoperaation alunperin siksi että halusin sen vanhan mustuneen öljyn kaiken pois myös toisesta sylinteristä.
Nyt kun pumppu alkoi imemään ja öljy alkoi kiertämään siitä tuli sellainen kuin
autot yleensäkin kun iskarit on kunnossa. Esim kun minä 100 kg painoisena pompin vetokoukun päällä kuin raivostunut apina niin auto ei jää heijaamaan vaan vakautuu heti kun lopetan "heilutuksen".
Sitä mä en vain ymmärrä että minne se iskareissa ollut ilma on mennyt. Iskariin kun tulee vain yksi putki sieltä pallon juuressa olevasta venttiilistä, minne taas tulee putki tasonsäädin venttiililtä. Toisen puolen iskarikin oli nimittäin tyhjä. Tarkistin sen avaamalla liitoksen ja painamalla iskarin männän sisään jolloin sieltä ei tullutkaan öljyä. Tein tämän tyhjennysoperaation alunperin siksi että halusin sen vanhan mustuneen öljyn kaiken pois myös toisesta sylinteristä.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Kyyti on hyvää
Joo
Nyt on kyyti tasanen kuin junassa. Ensi kertaa mulla omassa autossa onkin kyyti kaasupallojen varassa. Että kait se sitikan insinööritkin on jotain hyvää keksineet.
Nyt on kyyti tasanen kuin junassa. Ensi kertaa mulla omassa autossa onkin kyyti kaasupallojen varassa. Että kait se sitikan insinööritkin on jotain hyvää keksineet.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79