GLA 220 4matic harkinnassa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sorbus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 08.08.2018 14:29

GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja sorbus »

Himottaisin hankkia kyseinen auto. Käytetty, n. -14 -16 vuosimallia, tehokkaammalla dieselillä ja kaksoiskytkinautomaattihan noissa taitaa olla kaikissa. Alla 100 tonnia ajettuna, yksilöllä jota himoitsin, oli ajettu 38 tonnia.

Sattuuko kellään olemaan vastaavaa tai lähes vastaavaa ja haluaisi jakaa kokemuksia?

Mersua en ole ennen omistanut, vaan ajellut lähinnä toyota/vw - laitteilla.

Arvostaisin kovasti luotettavuutta, ts. ettei korjaamolla tarviisi seisottaa koko aikaa. Kokemuksia tästä?

Miten neliveto pelittää? Onko näissä jotain jarruilla tms toimivia lukkoja? Perät yms ei hajoa heti?

Jousituksen kovuutta valiteltiin jossain testissä, onko sama fiilis? Joo käyn kyl koeajolla itsekin, mutta tässä vaiheessa kyselen kun ihan lähellä ei ole yhtään yksilöä testattavana/katsottavana.

Toiminta talvella, pysyykö edes jotenkin lämpimänä? (ymmärrän pienikulutuksisen dieselin rajoitteet) Lähtee käyntiin pakkasella? Vaihteisto toimii?

Kaksoiskytkinvaihteistoakaan ei ole ennen ollut, mites sellanen pelittää esim. venettä luiskalta nostaessa? Sammahteleeko vai osaako annostella niin, että liikkeelle päästään?

Yhdessäkään ei tunnu olevan navia, saako jälkeenpäin tms?

Muuta yleistä kerrottavaa vastaavista/samankaltaisista laitteista?
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Kyselin äskettäin samaa toisessa topicissa, ei vastauksia, enkä haulla ole löytänyt täältä yhden yhtäkään käyttökokemusta. Harvinainen taitaa olla ainakin mersuharrastajien piirissä.
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja mol »

Tuolla on jotain juttua muttei paljoa sielläkään. Melko harvinainenhan tuo GLA täällä taitaa olla.

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=746.0" onclick="window.open(this.href);return false;
C220d T 4-Matic
sorbus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 08.08.2018 14:29

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja sorbus »

Joo ei noita ole myynnissäkään kovin runsaasti, lähistöllä ei yhtään.

Autostadiumin jutussa oli jotain, kiitos siitä.

Jos päädyn hankkimaan kyseisen laitteen, kirjoittelen sitten kokemuksia.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Legge »

Kyllähän tuossa tarvitsee olla melko rakastunut auton muotoiluun ja iso tarve maavaralle, jos moisen laitteen hankkii. Esimerkiksi uutena C-sarjan facelift 4Matic 220d Premium Business Avantgarde on yli 3000 euroa halvempi kuin vastaava GLA. Kyseessä on kuitenkin korotettu A. Tämän takia ei varmaan niitä käytettyjäkään pullahtele hirveästi myyntiin.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Minulla oli työsuhdeautona n. 3 vuotta GLA 180 eli etuvetoinen ja pienellä bensakoneella (premium business varustelulla) . Menee melkein ohi aiheen mutta jos nyt jotakin ja yleisellä tasolla:
- moottorin teho vaatimaton mutta käytökseltään kaupunkiajossa mukava ja melkeinpä riittävä. Vääntöalue on laaja mitä sitten koneesta irtoaa
- ajotietokoneen mukainen pitkän aikavälin keskikulutus oli 6,9 - 7,2 l/100 km
- jousitus melko kova, tavallista A-sarjalaista selvästi kovempi ja tien poikittaiset töyssyt tuli läpi, tärähti tuntuvasti
- automaattivaihteisto (DCT) oli oikeastaan melko hyvä ja liikkeellelähdöt otti pehmeästi verrattuna VW:n DSG-vaihteistoon
- ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa yhtä hyvä kuin perinteinen automaatti ja talven pakkanen vaikutti toimintaan (vaihdot töksähtelivät laatikon ollessa kylmä)
- mun ajot olivat pääosin pääkaupunkiseudulla ilman peräkärryä tai traileria niin että niiden vaikutusta en osaa sanoa
- ohjaus todella hyvä, samoin jarrut (taas vrt. esim. VW tai Audi)
- istuimet myös hyvät ja sopivat pitkällekin matkalle, ajoasennon sain säädettyä helposti hyväksi
- ajettavuus hyvä, ei mainittavaa ura- tai tuuliherkkyyttä, rengasäänet kuuluvat hyvin sisälle
- sisätilat pikkuautomaiset eli ahdasta oli jos enemmän kuin 2 aikuista tai/ja paljon tavaraa
- pikkutavaroille on hyvin erilaisia lokeroita
- tavaratila on pieni mutta iso takaluukku teki lastauksen helpoksi ja takapenkit laskemalla alas tilaa saa lisättyä
- näkyvyys ulos surkeaa, A-pilarit muodostavat laajan katveen eteen sivuille joka haittasi näkemistä erityisesti kiertoliittymissä
- myös näkyvyys ulos sivuille esim. peruuttaessa ulos rivistä parkkipaikalla oli huono
- peruutuskamera on (mielestäni) ehdottoman tärkeä ja hyvä varuste ja se toimi hyvin vaikka oli kova sade ja yön pimeys
- yksityiskohta josta en pitänyt oli vakionopeussäätimen käyttöviiksen sijoitus vilkkuviiksen alapuolelle (vrt. vanhoissa Mersuissa vilkku on alapuolella ja vakionopeussäätimen viiksi yläpuolella), jotenkin GLA:n ratkaisuun en tottunut eikä se tuntunut luontevalta
- vaihdevipu viiksenä ratin oikealla puolella oli ok (mun mielestä) ja siihen tottui nopeasti
- tekniikassa ei mitään ongelmia, kaikki toimi moitteetta
- jo 3 vuotta sitten hinnoittelu oli hieman outo, GLA180 oli kalliimpi kuin vastaava B-sarjalainen vaikka teknisesti ja tiloiltaan olivat lähellä toisiaan
- totesin keväällä uusien GLA:n hintojen nousseen selvästi (GLA180 kesäkuu 2015 vs. toukokuu 2018 mutta vakiovarusteita näytti olevan nykyään enemmän)
- GLA:sta jäi jotenkin ristiriitainen mielipide. Monta hyvää ominaisuutta kuten ajettavuus, ohjaus ja jarrut. Muutamia suorastaan ärsyttäviä asioita, erityisesti ahtaat sisätilat ja huono näkyvyys ulos
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: GLA 220 4matic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja mol »

Onko GLA:ssa pakoputket ihan oikeat vai pelkät koristeet? Tarkoitan siis ainakin Urban- ja AMG Line- versioissa olevia takapuskuriin integroituja röörejä.
C220d T 4-Matic
Vastaa Viestiin