Super-Turbo ja muu tekniikka

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Super-Turbo ja muu tekniikka

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ajelin loppuviikosta etelä-pohojanmaalta kotio Ouluun ja täytyy sanoa että kun oli morkoolin tuen ähky-moottorille tuntenut, niin vaikea on olla ilman. Täytyy nyt antaa kaikille muille touhuajille neuvoksi että laittakaa voimansiirto oikeesti kuntoon. Vaikka mullakin on laatikko kasattu syksyllä uusista osista ja ei pysty stonen käsittelyn jälkeen ajamaan kuin täysillä paineilla (siis ei ahto), muuten luistaa heti. Maurilla oli pitänyt XXX HP saakka joten kannattaa olla tarkkana jos teetättää laatikkoremppaa. JarkkoS on hovi-seppä näissä asioissa ainakin jos ollaan liikkeellä Stone tai Jorma osastolla.

Suoraan sanottuna alkaa jo ärsyttään ajella ilman morkoolia kun tunteen jo tietää... Voihan sitä tietty askinkin polttaa mutta odotellaanhan vielä :?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Lootakos on perusrempattu syksyllä?

Melkein se Stonen moottorin käsittelyn jälkeen vaatii laatikon vahvistelutuokion, vakiolla ei pitkälle pötkitä jonka olet jo todennutkin :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllähän tuosta Stonen kanssa jo juteltiin, ja aivan selvä juttu on että ei pidä. Jos loota on tehty 400 Nm väännölle ja kone pukkaa enemmän niin eipä ihme :lol:
Viimeksi muokannut Mauri H., To 27.10.2005 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin :(

Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko :-) ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

XUX63 kirjoitti:Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin :(

Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko :-) ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Pitää kysyä kun ei muisti riitä :oops: , eli kävikös loota meillä vai jossain muualla? :)

Kyllähän manuaalikoneisto olisi kova juttu, mutta kauhiasti suunnittelua ja testausta vaatisi. Ja jumalattomasti hommaa.

Shift kit on kohta testauksessa, ts.paineennostosarja. Kunhan laatikko pääsee testille niin saadaan kokemuksia semmoisesta jutusta.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jarkko S kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin :(

Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko :-) ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Pitää kysyä kun ei muisti riitä :oops: , eli kävikös loota meillä vai jossain muualla? :)

Kyllähän manuaalikoneisto olisi kova juttu, mutta kauhiasti suunnittelua ja testausta vaatisi. Ja jumalattomasti hommaa.

Shift kit on kohta testauksessa, ts.paineennostosarja. Kunhan laatikko pääsee testille niin saadaan kokemuksia semmoisesta jutusta.
Ihan huoleti vaan :D Ei käynyt laatikko teillä kylässä. Oli alunperin tarkoitus pidättäytyä sellaisessa 200-300hp teholuokassa ja siitä syystä en alkanut lootaa lähettelemään, tehtiin "vaan" perusremppa mutta kumman löysäksi tuo jäi. Voisi tietenkin kokeilla vielä vaijerin kiristystä ja rukata alipaineita mutta kun letku on jo irti, onko tuolla enään vaikutusta ?

Jotenkin siinä pääsi käymään niin, että nuo tehot ja väännöt hiukan pompsahti - suureksi osaksi "mannelavetti vastaan ferrari" episodien innoittamana :twisted: eli kiitos stonen !

Laitan yv:tä tuosta laatikosta niin katellaan...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pääsipä tulemaan sellainen kuva, ettet ole ruuvannut lisää painetta vaihteiston kupeesta.

Siinä tapauksessa. Alipaineletkut paikalleen ja kipin kapin kiristelemään ruuvia laatikon kupeesta. Ei se vaihteisto kaikkeen vakiokunnossa veny, mutta aika pitkälle se kuitenkin riitää.

Homma menee pääpiirteittäin niin, että vaijerista säädetään kierrokset ja ruuvista jämäkkyys.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

eli vaijeria tiukalle ja jostain laatikon alta löytyi suojuksen alta tankoa myötäpäivään :twisted: Kohta lähdetään !!!!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuolta tähtiklubin puolelta löytyy hyvät säätöohjeet. Tosin hommahan hoituu, kun vain ottaa vaihteiston vasemmasta kupeesta suojakorkin pois ja ruuvaa sen alta löytyvää ruuvia niin monta kierrosta kiinni päin, että alkaa pitää. Sillä ruuvilla pystyy vaikuttamaan paljon vaihteiston toimintaan.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kiitokset, sieltä minä olin ne joskus lukenutkin ja jotakin oli jäänyt mieleenkin. Säätänyt en vielä koskaan mutta nyt testaillaan...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä siitä säätämällä hyvä tulee. Kannattaa säätää niin, ettei jää turhia luistoja kaasupohjassa, kestää paljon paremmin. Alipainepuolen kikailuilla voi yrittää tehdä normaalivaihdoista mahdollisimman normaalit. Sitten kun perehdyt säätöön enemmän, niin kaasu pohjassa pitäisi alipaineet saada mahdollisimman pieniksi ja pienella kaasulla suuriksi. Alipaineita voi tarkkailla helpoiten vaikkapa vääräoppisten ahtopainemittarilla, missä on siis myös alipainealue. Pumpun kupeesta säädintä kääntämällä voi vaikuttaa noihin alipaineisiin. Virityskäyttöön voi alipainepuolelle tehdä myös sellaisen lisäyksen, että se päästää kaiken alipaineen pois tiukassa vedossa.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mutta kun laatikko luistaa ilman alipaineletkua niin ei siinä enää mitkään säädöt auta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

stonehead kirjoitti:mutta kun laatikko luistaa ilman alipaineletkua niin ei siinä enää mitkään säädöt auta
Joo, ei taida auttaa enää.

Ymmärtääkseni ilman alipainetta laatikko vaihtaa aina täysillä, kun modulaattori ei saa sitä painetta suorittaakseen säätöä.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ihmeen löysäksi on pakka jäänyt :-(

Muistaakseni siellä pitäis olla jotain säätöjä vielä, joita vois tehdä öljynvaihdon yhteydessä mutta tämä on kyllä ihan mutua ???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:Ihmeen löysäksi on pakka jäänyt :-(

Muistaakseni siellä pitäis olla jotain säätöjä vielä, joita vois tehdä öljynvaihdon yhteydessä mutta tämä on kyllä ihan mutua ???
Valitettava totuus on se että nelilevyinen ei yksinkertaisesti jaksa pitää vaikka olisi miten säädetty, menee pilalle vaan pikavauhtia, joten suosittelen lämpimästi vahvistusoperaatiota mahdollisimman pikaisesti, ennen kevättä.

On niiiiiin paljon mukavampi ajaa kun laatikko on kondiksessa.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mauri H. kirjoitti:Valitettava totuus on se että nelilevyinen ei yksinkertaisesti jaksa pitää vaikka olisi miten säädetty, menee pilalle vaan pikavauhtia, joten suosittelen lämpimästi vahvistusoperaatiota mahdollisimman pikaisesti, ennen kevättä.

On niiiiiin paljon mukavampi ajaa kun laatikko on kondiksessa.
On tuosta jo haasteltu "yyveitse" herra XUX63:n kanssa :)
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

stonehead kirjoitti:mutta kun laatikko luistaa ilman alipaineletkua niin ei siinä enää mitkään säädöt auta
Onkos se vaihteistossa oleva säätö pyöritetty tappiin. Alipainepuolen säätäminenen ei kovin paljon mihinkään auta. Itselläni heikompi laatikko luisti myös ilman alipaineletkuja, mutta vaihteistosta säätämällä löytyi sopivat säädöt ja luisto loppui. Vaihteistossa oleva säätö vaikuttaa paljon, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Voi jumanklavita äijät :lol:

istuin koneen ääressä yli 01:00 yöllä ja heräsin aamulla ennen kuutta että kerkeen säätää laatikon paineita. Pyöritin ensin

2 kierrosta - testi = ihan jees :)
+4 kierrosta - testi = alko hymyilyttään :D
+2 kierrosta - testi = h..vetin pitkä harmaa patsas perässä pitkin pohjantietä kaukaisuuteen !!! Suupielet jäi varmaan linnanmaan ramppiin kun auto oli jo melkein haukiputaalla, niin oli suu messingillä. 8) :roll: :shock: :lol: :lol: :P :roll: :shock: :shock: 8)

Aski ei luista yhtään ja vaihtaa tosi napakasti. Kierroksia pitää säätää vielä vähän ylemmäksi mutta kun työt häiritsee harrastuksia.

Seuraava update on Stonelta tulossa = "herätyskello" !!! Pitää saada ahdot nouseen nopeemmin. Stonella on onneksi kaikkea turbotukseen ns heti toimituksella joten kohta päästään testaamaan kestääkö laatikko luistamatta sen.

Summa Summarum : Laatikko oli jätetty pajalta lähtiessä aivan liian herrasmiesmäiseen säätöön - minähän olen toki herrasmies :twisted:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Katsos vaan, enpä tiennyt että se modulaattori voi säätää vaihtopaineita vaikka alipaine on katkaistu, kaikkea sitä oppii :shock:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Laatikko on jo nyt modulaattorista sen verran tiukalle säädetty että alipainesäätö on pakko ottaa käyttöön jos antaa rouvankin ajella. Mulle kyllä sopii tuo hevosen potkukin :P
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mitäs minä sanoin :!:

Nyt vain säätele alipaineet niin, että vaihteluväli tulee mahdollisimma isoksi. Esimerksiksi 0.7-0.1baria, kääntelemällä pumpun kupeesta alipainesäädintä. Sitten vain jokin patentti päästämään alipaineet pois systeemistä kun ajetaan reilummin. Silloin alipaine voi vaihdella mahdollisimman paljon ja samalla vaihteisto pystyy toimimaan mahdollisimman laajalla alueella hyvin. Normaaliajossa vaihto voi olla jopa mukavaa ja silti kaasupohjassa laatikko voi vaihtaa niin jämäkästi kuin vain noilla teholla pystyy.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pumpun modulaattoria kääntäessä pitää olla tosi tarkkana ettei rajoita kaasuvivun liikettä.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

mut se pumpun kyljessä oleva modulaattori on nätti säätää jos on joku kaverina polkemassa kaasua...
Itse tein ja säästin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

petska kirjoitti:mut se pumpun kyljessä oleva modulaattori on nätti säätää jos on joku kaverina polkemassa kaasua...
Ei siinä kaveria tarvii kun toisella kädellä vetää kaasuvivun pohjaan ja toisella kääntää modulaattoria. Niin minä sen olen tehnyt, mutta kannattaa tietää se että se voi estää kaasua avautumasta kokonaan jos liikaa kääntää.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ei tarvikkaan välttämättä mut helpottaa hommaa ja jos vääntää liikaa vastakkaiseen suuntaan niin voipi jäädä vaikka tyhjäkäynti isolle mut kaikihan yleensä selviä kun tarpeeksi kokeilee...
Itse tein ja säästin
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

8 kierrosta kireemmälle? :shock:

Taitaapi olla herra modulaattori aikastalailla pohjassa :D

Eihän tuossa, jos pelaa hyvin ni mikäs siinä sitten :P
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Aika pohjassa joo... Ei oo ihan tarkkaa kuvaa siitä, mikä on pohjassa. Tosi kevyesti meni eli ei tarvinnut ainakaan voimalla kiristää. Milloinka se modulaattori on "pohjassa" ? Kokeilin minä sitä muutaman kierroksen enemmänkin mutten käynyt edes testaamassa kunhan tunnustelin :shock: Nyt ainakin tuntuu toimivan ihan hyvin. Pohjantiellä on jo uusi musta pinnoite, tosin nyt lumen päällä. Vielä hiukan säätöä vaijerin kanssa. Katellaan sitten kevään korvalla vahvistus/shift-kit hommaa. Se lienee syytä toteuttaa ennenkuin sulilla ihan villintyy :twisted:

Eli seuraavaksi pumpun modulaattorin kimppuun....
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kyllä se diisselikin kiihtyy kun malttaa vaan vähän odotella. kyllähän ne vääntää ja jaksaa mennä kuhan vauhtiin saa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

nokileka kirjoitti:kyllä se diisselikin kiihtyy kun malttaa vaan vähän odotella. kyllähän ne vääntää ja jaksaa mennä kuhan vauhtiin saa.
Joo, joka ylämäessä ei oo pakko pienempää laittaa :lol:
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

saapa nähdä keneltä seuraavaksi lähtee ajokortti kuivuun...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Vastaa Viestiin