Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Terve,
lämpötilan säätö toimii epämääräisesti magneettiventtiilien vaihdon jälkeenkin.
Kuljettajan puolen lämmönsäätökin oli tänään mykkä max-säätöä lukuunottamatta. Elikkä lämpöjä tulee tänään molemmin puolin ainoastaan maxilla.
Siispä nyt tarvitsisin säädinyksikön sijaintitiedon. Loogisin paikka sille olisi ohjaamon puolella verhousten alla rintapellissä? Kummalla puolen? Vai missä? Ken tietäisi?
lämpötilan säätö toimii epämääräisesti magneettiventtiilien vaihdon jälkeenkin.
Kuljettajan puolen lämmönsäätökin oli tänään mykkä max-säätöä lukuunottamatta. Elikkä lämpöjä tulee tänään molemmin puolin ainoastaan maxilla.
Siispä nyt tarvitsisin säädinyksikön sijaintitiedon. Loogisin paikka sille olisi ohjaamon puolella verhousten alla rintapellissä? Kummalla puolen? Vai missä? Ken tietäisi?
Kiitos tiedosta.
Suurkiitokset.SEV8 kirjoitti:Ko. yksikkö WIS:n mukaan vänkärin puolella jalkatilassa (vasemmalla ylhäällä), vaatii vänkärin jalkatilan verhoilun irrotuksen.
Alanpa illalla askareisiin. Kuskin puolen verhoiluita olen aiemmin raoitellut. Voi olla työlästäkin.
/ Jo vain
Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Tämähän tarkoittaa sitä, että venttiileille ei tule ollenkaan virtaa tai venttiilit/kelat ovat rikki. Siis jos tulee vain pelkkää kuumaa säätöpyörien asennosta riippumatta.jovain kirjoitti: Kuljettajan puolen lämmönsäätökin oli tänään mykkä max-säätöä lukuunottamatta. Elikkä lämpöjä tulee tänään molemmin puolin ainoastaan maxilla.
Lämmityslaitteen virtapiirissä on paljon asianosaisia, vika voi olla lähes missä tahansa.

Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Niinpä. Lämpötilaan reagoivia thermistoreita (lämpötilan mukaan vastusta "loihtivia") = venttiilien ohjausvirtaan vaikuttavia antureita lienee useampia. Ainakin edessä 1 kpl / molemmin puolin. Liekkö takanakin.SEV8 kirjoitti:jovain kirjoitti:
Lämmityslaitteen virtapiirissä on paljon asianosaisia, vika voi olla lähes missä tahansa.
Uskon kuitenkin säädinyksikön viallisuuteen koska nuo thermistorin sisältävät virtapiirit lienevät täysin erillisiä silmukoita ja tässä tapauksessa molemmat puolet ovat toimettomia?
Tuo edellinen kappale oli maalaisjärjen päätelmää.
Josko nuo thermistoritkin löytyvät verhousten purkuoperaatioiden jälkeen.
Toimituksesta on tulossa haasteellinen. Vielä en kuitenkaan luovuta. ...keles.
Ensin tulen varmistamaan säädinyksikön liitynnät johtimiin. Liekkö tinauksia ovat.
/ Jo vain
Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Sähkökaaviota selamalla niin lämpöautomatiikka saadaan rajoitettua seuraaviin osiin:jovain kirjoitti:SEV8 kirjoitti:Niinpä. Lämpötilaan reagoivia thermistoreita (lämpötilan mukaan vastusta "loihtivia") = venttiilien ohjausvirtaan vaikuttavia antureita lienee useampia. Ainakin edessä 1 kpl / molemmin puolin. Liekkö takanakin.jovain kirjoitti:
Lämmityslaitteen virtapiirissä on paljon asianosaisia, vika voi olla lähes missä tahansa.
Uskon kuitenkin säädinyksikön viallisuuteen koska nuo thermistorin sisältävät virtapiirit lienevät täysin erillisiä silmukoita ja tässä tapauksessa molemmat puolet ovat toimettomia?
Tuo edellinen kappale oli maalaisjärjen päätelmää.
Josko nuo thermistoritkin löytyvät verhousten purkuoperaatioiden jälkeen.
Toimituksesta on tulossa haasteellinen. Vielä en kuitenkaan luovuta. ...keles.
Ensin tulen varmistamaan säädinyksikön liitynnät johtimiin. Liekkö tinauksia ovat.
/ Jo vain
2 x lämpötilansäätöpyörää
2 x lämpöantureita
1 x säätöyksikkö
1 x magneettiventtiili (tuplamallinen)
sen lisäksi niin piiristä menee yksi karva puhallinmoottorin kytkimelle jossa se ohjaa lamppua.
Magneettiventtiileille tulee suoraan plussaa akusta sulakkeen 7 kautta ja sieltä lähtee edelleen johdot suoraan lämppärisäätöpyörille. Säätöpyörät siis kytkevät maahan tarpeellisen määrän virtaa. Tämä "maa" vaan ei ole suoraan rungossa vaan menee säätöyksikköön jolloin se pääsee vielä vaikuttamaan paljonko oikeasti virtaa menee maahan. Näin niinkuin kansantajuisesti ilmaistuna.
lämpöanturit sitten ovat toisesta päästään kiinni säätöpyörissä ja toisesta päästä kiinni ohjausyksikössä.
En tiedä ohjausyksikön sisäistä kytkentää eikä minulla ole mitään tietoa sen toimintatavasta, mutta kaiken kaikkiaan niin silmämääräisesti kytkentää tarkastelemalla niin kytkentä ikäänkuin mielestäni on rakennettu siten että ohjausyksikössä ei olisi mitään "älykkyyttä".
Veikkaan että magneettiventtiileiden virrantarve on liikaa säätöpyörien kierukoille + termistoreille ja säätöyksikkö vain on transistoroitu pääteaste joka summaa muut signaalit ja sitten tuottaa tarpeeksi virtaa näille.
Minä mittaisin ensin mikä on jännite säätöpyörien navoissa 5. ja seuraisin että korreloiko se yhtään minkään kanssa. Sitten olisi mielenkiintoista seurata miten tuo korreloi napojen 3 ja neljä kanssa (lämpötila-anturit) sekä lopuksi napojen 1 (säätöpyörän lähtö) kanssa.
Siitä sitten vaan tekemään johtopäätöksiä.

Huomaa että tämä on vain minun pikainen päätelmä kytkentäkaaviota katsellessa eli jos joku oikeasti on guru tuon tiimoilta niin korjatkoon. Itsellä jää myös vähän tuo lämpö päälle varsinkin apparin puolella mutta veikkan että tuo korjaantuu ihan magneettiventtiilin sisuskalut uusimalla.
Jos päädyt heittämään tuon säätöboksin mäkeen niin otan kernaasti vastaan ja avaan sen. Olen melko varma että se on hyvin yksinkertainen värkki jos sitä ei vaan ole pilattu valamalla se epoksiin tms.
Niin, ja jos joku vielä voi kertoa missä noi lämpöanturit fyysisesti sijaitsevat niin otan tiedon kernaasti vastaan.
,Tero
Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Hyvän ja ennen kaikkea kansantajuisen selvityksen väsäsit. Tuosta on iloa, kun omaakin savottaa viedään eteenpäin. Joku viisas tiesi kertoa, että etupään lämpäanturi olisi kattokonsolissa siinä sisävalon katkaisijan vasemalla puolen eräänlaisen rivoituksen alla. Takapäästä ei tule sitten millään mieleen mitään, josko siitä on forumilla ollut koskaan puhettakaan. Tai sitten ei ole osunut silmääntero kirjoitti: Niin, ja jos joku vielä voi kertoa missä noi lämpöanturit fyysisesti sijaitsevat niin otan tiedon kernaasti vastaan.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Terve,tero kirjoitti:
Sähkökaaviota selamalla niin lämpöautomatiikka saadaan rajoitettua seuraaviin osiin:
2 x lämpötilansäätöpyörää
2 x lämpöantureita
1 x säätöyksikkö
1 x magneettiventtiili (tuplamallinen)
sen lisäksi niin piiristä menee yksi karva puhallinmoottorin kytkimelle jossa se ohjaa lamppua.
Magneettiventtiileille tulee suoraan plussaa akusta sulakkeen 7 kautta ja sieltä lähtee edelleen johdot suoraan lämppärisäätöpyörille. Säätöpyörät siis kytkevät maahan tarpeellisen määrän virtaa. Tämä "maa" vaan ei ole suoraan rungossa vaan menee säätöyksikköön jolloin se pääsee vielä vaikuttamaan paljonko oikeasti virtaa menee maahan. Näin niinkuin kansantajuisesti ilmaistuna.
lämpöanturit sitten ovat toisesta päästään kiinni säätöpyörissä ja toisesta päästä kiinni ohjausyksikössä.
En tiedä ohjausyksikön sisäistä kytkentää eikä minulla ole mitään tietoa sen toimintatavasta, mutta kaiken kaikkiaan niin silmämääräisesti kytkentää tarkastelemalla niin kytkentä ikäänkuin mielestäni on rakennettu siten että ohjausyksikössä ei olisi mitään "älykkyyttä".
Veikkaan että magneettiventtiileiden virrantarve on liikaa säätöpyörien kierukoille + termistoreille ja säätöyksikkö vain on transistoroitu pääteaste joka summaa muut signaalit ja sitten tuottaa tarpeeksi virtaa näille.
Minä mittaisin ensin mikä on jännite säätöpyörien navoissa 5. ja seuraisin että korreloiko se yhtään minkään kanssa. Sitten olisi mielenkiintoista seurata miten tuo korreloi napojen 3 ja neljä kanssa (lämpötila-anturit) sekä lopuksi napojen 1 (säätöpyörän lähtö) kanssa.
Siitä sitten vaan tekemään johtopäätöksiä.![]()
Huomaa että tämä on vain minun pikainen päätelmä kytkentäkaaviota katsellessa eli jos joku oikeasti on guru tuon tiimoilta niin korjatkoon. Itsellä jää myös vähän tuo lämpö päälle varsinkin apparin puolella mutta veikkan että tuo korjaantuu ihan magneettiventtiilin sisuskalut uusimalla.
Jos päädyt heittämään tuon säätöboksin mäkeen niin otan kernaasti vastaan ja avaan sen. Olen melko varma että se on hyvin yksinkertainen värkki jos sitä ei vaan ole pilattu valamalla se epoksiin tms.
Niin, ja jos joku vielä voi kertoa missä noi lämpöanturit fyysisesti sijaitsevat niin otan tiedon kernaasti vastaan.
,Tero
kiitos Terollekin.
Kytkentäkaavioon perehdyttyäni tulen hahmottamaan tilanteita tarkemmin.
Tähänastisia havaintoja:
Elikkä säätöpyörän max kytkee magneettiventtiilien ohjauspiuhasta jännitteet nollille / maihin virrat nollille ja lämpöä tulee tällöin täysillä. = venttiilien parkkiasento. Muissa säätöpyörän asennoissa viallisessa tapauksessani holtitonta säännöstelemätöntä ohjausvirtaa on liikaa magneettiventtiilien ohjaamiseksi väliasentoihin ja venttiilit kuroutuvat näin lämmöt minimiasentoihin. Olenkohan oikeassa?
Aina auton käynnistämisen jälkeen venttilit ovat toimivassa järjestelmässä aluksi kesäisinkin ohikiitävän hetken ajan apposen avoinna-asennossa?
Kurkistelin ohjausyksikön sisälle (muoviboxi avautui keposesti vuolupuukolla avustaen) ja piirilevyltä löytyy mm. kolmejalkainen transistori. "Transistoroitu pääteaste". Pari kohtaa piirilevyllä oli ylikuumentuneen ruskeita. Voisin ensi viikolla pistää digikamerakuvan forumjakeluun muiden osasten joukkotunnistettavaksi. Kamera kotiutuu puolenviikon aikoihin.
Piirilevyllä on myös ainakin yksi tai kaksi elektrolyyttikondensaattoria ja muita osia muistini mukaan kymmeniä. Jonkin sortin prosessoreitakin.
Arpomalla voisi vaihtaa ainakin tuon transistorin uuteen vastaavaan. Myös elkojen kunto arveluttaa koska autoni tulee saksalaiselta papalta, joka viime vuosina ajoi sillä ainoastaan pari tuhatta km / vuosi ja elkoilla on taipumus etenkin jännitteettömässä olotilassa kypsyä nopeasti?
/ Jo vain
Re: Sisälämpötilan säädinyksikön sijainti 300 SE?
Hoi!
Ongelmaa nimeltä toimimaton lämpötilansäätöjärjestelmä on hahmoteltu sitkeästi. Ohjausyksikkö on siis löydetty ja järjestelmä testattu, joista ainakin ohjausyksikön ulkopuolinen osa järjestelmää on todettu ehjäksi. Jos jotakuta kiinnostaa lämmönsäätöelektroniikan (muun kun ohjausyksikön osalta) testin toteutus ohjausyksikön liittimestä koestaen, niin ottakoon minuun yhteyttä.
Löydökseksi on jäänyt käteen sulakkeen nro 5 yläkiinnikkeen maallinen ylimääräinen yhteys 85 ohmia. Lämpöjen ohjausyksikön lisäksi kyseisessä sulakkeessa ovat myös takavalot, (lämminvesiventtiili), (vesipumppu), automaattilaatikon elektroniikka (tarkoittanee S/E vipstaakia joka ei muuten autossani toimi).
Elikkä jostakin näistä osasista on yhteyttä maahan ja ohjausyksikön pinneille 4 ja 9 tulee voltteja 12 V maallisen yhteyden sävyttämänä. Voi olla niin että kun tuo ylimääräinen maaloikka saadaan pois niin lämmönsäätelyn ohjausyksikkö herää henkiin.
Tänään tuntuu siltä että olen kypsä luovuttamaan autoni korjaustoimet ammattilaisempien huoviin.
/ Jo vain
Ongelmaa nimeltä toimimaton lämpötilansäätöjärjestelmä on hahmoteltu sitkeästi. Ohjausyksikkö on siis löydetty ja järjestelmä testattu, joista ainakin ohjausyksikön ulkopuolinen osa järjestelmää on todettu ehjäksi. Jos jotakuta kiinnostaa lämmönsäätöelektroniikan (muun kun ohjausyksikön osalta) testin toteutus ohjausyksikön liittimestä koestaen, niin ottakoon minuun yhteyttä.
Löydökseksi on jäänyt käteen sulakkeen nro 5 yläkiinnikkeen maallinen ylimääräinen yhteys 85 ohmia. Lämpöjen ohjausyksikön lisäksi kyseisessä sulakkeessa ovat myös takavalot, (lämminvesiventtiili), (vesipumppu), automaattilaatikon elektroniikka (tarkoittanee S/E vipstaakia joka ei muuten autossani toimi).
Elikkä jostakin näistä osasista on yhteyttä maahan ja ohjausyksikön pinneille 4 ja 9 tulee voltteja 12 V maallisen yhteyden sävyttämänä. Voi olla niin että kun tuo ylimääräinen maaloikka saadaan pois niin lämmönsäätelyn ohjausyksikkö herää henkiin.
Tänään tuntuu siltä että olen kypsä luovuttamaan autoni korjaustoimet ammattilaisempien huoviin.
/ Jo vain