Lämppärin kennon putsaus? W210
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: La 20.05.2017 15:40
Lämppärin kennon putsaus? W210
Miten kennon voi puhdistaa väyrysestä ?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: La 20.05.2017 15:40
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Sisäpuolelta.
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Joko jäähdytin neste järjestelmän puhdistus aineella..itse tein konetiski tableteilla..3kpl ...ensin nesteet pois ja tavara sisään....niin pitkään ajoa että tulee kuumaa...kunnolla huuhtelee ja nesteet takaisin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Nyt kun ei ole jäätymisvaaraa,niin vettä ja sitruunahappoa. Desilitra sitruunahappoa (jauhetta esim. apteekista) kymmeneen litraan vettä,sitten vaan ajooon, parin päivän päästä happovedet,huuhtelu ja uudet jäähdytysnesteet sisään ja hyvä tuli. Tulee puhdasta ja lämmitystehon erossa huomaa heti.
Jos on ruostumia ja muuta epäpuhtautta järjestelmässä niin kaikkein edullisin ja vaivattomin puhdistuskonsti. Tietty konetiskiainetabletit on helppo juttu myös.
Jos on ruostumia ja muuta epäpuhtautta järjestelmässä niin kaikkein edullisin ja vaivattomin puhdistuskonsti. Tietty konetiskiainetabletit on helppo juttu myös.
61.98N,5.13E
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Itsellä puhdistui kun tuli haaleaa pakkasilla niin konetiski tableteilla ja ei tarvinnut kun käyttö lämpöön päästä niin kynsiä jo poltti eli aika nopea on toi tabletti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
sitä sitruunahappoa on niissä konepesutableteissa,sekä muuta hyvää jotka irroittaa rasvaa,muttei vahingoita kumiosia eikä tiivisteitä.
61.98N,5.13E
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
ulkosuomalainen kirjoitti:sitä sitruunahappoa on niissä konepesutableteissa,sekä muuta hyvää jotka irroittaa rasvaa,muttei vahingoita kumiosia eikä tiivisteitä.
ei oo sitruunahappoa vaan natriumkarbonaattia eli soodaa koska konetiskiaineet ovat emäksisiä ph n11 emäksinen tavarahan syö tarpeeksi voimakkaana alumiinia. sitruunahappohan on hapan ja ph n2,5 ja ei vahingoita rautaa eikä alumiinia laimeina seoksina vaan puhdistaa ne tehokkaasti.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Miksei voi käyttää aineita, mitkä siihen tarkoitettu? Tuossa yksi esimerkki.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608019/S ... ine-300-ml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/fi/tuote/608019/S ... ine-300-ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Putsasin omastani w211 lämmittimenkennon näin.
Tarvikkeet:
- vedenkeitin 1,7-2,0 litraa
- 12V uppopumppu Biltema, tuote No 25-980 14,90€
- 2 kpl kumiletku, d sisä 16mm L= 1m
- radiaattorinpuhdistusaine KING 250 ml
Sitten vain purettava lasinpyyhkijät, niiden alla oleva muovinen tuulilasin levyinen muovinen suoja, pyyhinkoneisto >>irrotettava letkut vesiventtiilistä >> irrotettava vesiventtiili kennosta>> puhdistusletkujen kiinnitys kennon lähtöihin.
Seuraavaksi kaadetaan puhdistusaine vedenkeittimeen + lisättävä vettä täyteen >>laitettava menoletkun päässä oleva uppopumppu keittimeen, sekä paluuletku.
Virrat päälle ja kuuman puhdistusnesteen kierrätys 30min, sen jälkeen vaihdetaan kierrätyssuunta ja toiset 30min.
Lopputulos!! Lämmitin toimii kuin kenno olisi uusi!!
Tarvikkeet:
- vedenkeitin 1,7-2,0 litraa
- 12V uppopumppu Biltema, tuote No 25-980 14,90€
- 2 kpl kumiletku, d sisä 16mm L= 1m
- radiaattorinpuhdistusaine KING 250 ml
Sitten vain purettava lasinpyyhkijät, niiden alla oleva muovinen tuulilasin levyinen muovinen suoja, pyyhinkoneisto >>irrotettava letkut vesiventtiilistä >> irrotettava vesiventtiili kennosta>> puhdistusletkujen kiinnitys kennon lähtöihin.
Seuraavaksi kaadetaan puhdistusaine vedenkeittimeen + lisättävä vettä täyteen >>laitettava menoletkun päässä oleva uppopumppu keittimeen, sekä paluuletku.
Virrat päälle ja kuuman puhdistusnesteen kierrätys 30min, sen jälkeen vaihdetaan kierrätyssuunta ja toiset 30min.
Lopputulos!! Lämmitin toimii kuin kenno olisi uusi!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Arvoitukseksi jäi, mitä etuja tällä savotalla ja tarvikkeiden hankkimisella on verrattuna siihen, että vaan kaadetaan koko järjestelmään puhdistusaine, käytetään ohjeen mukainen aika, huudellaan ja laitetaan uudet nesteet sisään mitään purkamatta?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Varmaan tuo kunnolla lämmin liemi ja suunnan vaihto. Ja tiedä bilteman pumpusta kuinka paljon paukkua lyödä sitä paineen alla.
08 Clk 220
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Enpä ole kuullutkaan, etä 211:ssa olisi heikko lämmitysteho kennon tukkeutumisesta johtuen. Ilmeisesti on käytetty jotain paikkausainetta aiemmin ja se aiheuttanut tukkeutumista, jos ongelmaa on ollut.
Edellä esitetty puhdistustapa näyttää ihan kätevältä, mutta ehkä sama tulos olisi saavutettu normaalilla puhdistuksellakin.
Pesuaine jäähtyy nopeasti kun yhtä litraa kierrätetään kennolla ja Bilteman pumpun tuotto on samoissa auton kiertovesipumpun kanssa.
Etuna tuolla "erillisellä" puhdistuksella on ainakin se, ettei mahdollisesti moottorista irtoava paska kierrä sisäkennolle.
Edellä esitetty puhdistustapa näyttää ihan kätevältä, mutta ehkä sama tulos olisi saavutettu normaalilla puhdistuksellakin.
Pesuaine jäähtyy nopeasti kun yhtä litraa kierrätetään kennolla ja Bilteman pumpun tuotto on samoissa auton kiertovesipumpun kanssa.
Etuna tuolla "erillisellä" puhdistuksella on ainakin se, ettei mahdollisesti moottorista irtoava paska kierrä sisäkennolle.
wiimax.fi
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
"Arvoitukseksi jäi, mitä etuja tällä savotalla ja tarvikkeiden hankkimisella on verrattuna siihen, että vaan kaadetaan koko järjestelmään puhdistusaine, käytetään ohjeen mukainen aika, huudellaan ja laitetaan uudet nesteet sisään mitään purkamatta?"
No, minäpä kerron miksi!
Kokeilin useamman kerran eri merkkisillä "liemillä" koko järjestelmän putsausta, mutta laihat olivat tulokset.
W211 jäähdytysjärjestelmän kokonaistilavuus on n 12 -litraa ja näiden "liemien" käyttösuositus on, että 1-2 pullollista riittää ko määrään sekoitettuna veteen. Sitten ajoa 15-20 km, huuhtelu + uudet nesteet sisään ja asian pitäisi olla Ok!
Mutta, vaikka asia hieman parani, niin lämpöä ei kuitenkaan tullut kuin olisi pitänyt. Aloin miettimään ns täsmäputsausta mahdollisimman voimakkaalla puhdistusseoksella, siis 250 ml putsausainetta 1,7-litraan sekoitettuna + lähes 100 asteen lämmössä kierrätys vain kennossa! Autossani (320 CDI ) km-mittari näyttää jo lukemaa 907000 km. Perus syy on varmaan se, että vuosia sitten kesällä vedin a-vaunua ja sähkötoiminen jäähdyttimenpuhallin tuli tiensä päähän ja kone pääsi kiehumaan >>> kannentiiviste kärähti >>>hätäapuna syylärisementtiä annokset koneeseen. Myöhemmin kannen oikaisu, uusi puhallin ja sen jälkeen kaikki Ok lukuun ottamatta lämppärin kennon vajavaista toimintaa.
No, minäpä kerron miksi!
Kokeilin useamman kerran eri merkkisillä "liemillä" koko järjestelmän putsausta, mutta laihat olivat tulokset.
W211 jäähdytysjärjestelmän kokonaistilavuus on n 12 -litraa ja näiden "liemien" käyttösuositus on, että 1-2 pullollista riittää ko määrään sekoitettuna veteen. Sitten ajoa 15-20 km, huuhtelu + uudet nesteet sisään ja asian pitäisi olla Ok!
Mutta, vaikka asia hieman parani, niin lämpöä ei kuitenkaan tullut kuin olisi pitänyt. Aloin miettimään ns täsmäputsausta mahdollisimman voimakkaalla puhdistusseoksella, siis 250 ml putsausainetta 1,7-litraan sekoitettuna + lähes 100 asteen lämmössä kierrätys vain kennossa! Autossani (320 CDI ) km-mittari näyttää jo lukemaa 907000 km. Perus syy on varmaan se, että vuosia sitten kesällä vedin a-vaunua ja sähkötoiminen jäähdyttimenpuhallin tuli tiensä päähän ja kone pääsi kiehumaan >>> kannentiiviste kärähti >>>hätäapuna syylärisementtiä annokset koneeseen. Myöhemmin kannen oikaisu, uusi puhallin ja sen jälkeen kaikki Ok lukuun ottamatta lämppärin kennon vajavaista toimintaa.
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Toki puhdistusainetta tarvitaan paljon enemmän koko systeemiin kuin pelkästään yhteen kennoon. Ja noissa litkuissa annostukset ovat kyllä aika laihoja. Kait siksi, ettei valmistaja joutuisi vastuuseen jos jostakin syystä aine aiheuttaisi vahinkoa. Sama koskee myös polttoainejärjestelmien puhdistusaineita ja monia muita kuluttajatuotteita.
Etuna koko systeemin pesussa on se, että jos likaa on niin paljon, että lämppärin teho ei riitä, niin sitä samaa likaa on sitten koko kierrossa. Jäähdyttimen tehokin on taatusti heikentynyt. Eli jos normi käsittely ei riitä, niin tehokkaampi annos tarvitaan, eikä silloin ole syytä pestä ainoastaan lämppärin kennoa.
Tehokkain aine noista valmiista kaupan hyllyn kamoista on omien kokemuksien mukaan ollut Bar's Nural jauhe. Se on siis jauhe, josta tulee paljon vahvempi latinki kuin niistä pikkuputeleista litkuja. Pari purkkia, niin kyllä lähtee ja nopeaan.
En ole omien vanhusten kennojen tehon heikkenemistä havainnut. Luulen, että jäähdytysnesteiden vaihtovälejä ei monikaan ota todesta. Ja jos ne vaihdetaan, niin kuinka moni käyttää lantraukseen tislattua vettä? Kannattaisi, koska se ei aiheuta kattilakiveä.
Pahimmillaan liian vanha neste ja lika systeemissä on aiheuttanut kannen tiivisteen vuotoa sisäisten syöpymien seurauksena.
Etuna koko systeemin pesussa on se, että jos likaa on niin paljon, että lämppärin teho ei riitä, niin sitä samaa likaa on sitten koko kierrossa. Jäähdyttimen tehokin on taatusti heikentynyt. Eli jos normi käsittely ei riitä, niin tehokkaampi annos tarvitaan, eikä silloin ole syytä pestä ainoastaan lämppärin kennoa.
Tehokkain aine noista valmiista kaupan hyllyn kamoista on omien kokemuksien mukaan ollut Bar's Nural jauhe. Se on siis jauhe, josta tulee paljon vahvempi latinki kuin niistä pikkuputeleista litkuja. Pari purkkia, niin kyllä lähtee ja nopeaan.
En ole omien vanhusten kennojen tehon heikkenemistä havainnut. Luulen, että jäähdytysnesteiden vaihtovälejä ei monikaan ota todesta. Ja jos ne vaihdetaan, niin kuinka moni käyttää lantraukseen tislattua vettä? Kannattaisi, koska se ei aiheuta kattilakiveä.
Pahimmillaan liian vanha neste ja lika systeemissä on aiheuttanut kannen tiivisteen vuotoa sisäisten syöpymien seurauksena.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Kiitoksia kommenteistanne ko viestikeskusteluissa! >>> Lämppäriprobleema ratkaistu!!
Re: Lämppärin kennon putsaus? W210
Itsellä talvikäyttiksenä Audi A4 B5. Noissa aika tyypillistä on juuri tuon kattilakiven kerääntyminen ilmeisesti kennon asennon ja lämppärin suhteellisen rauhallisen nestekierron yhteistyönä. Muutaman kerran tullut tuossakin huuhdottua. Itse olen huuhtonut ensin ihan vesiletkulla vastavirtaan. Sitten ruokasoodasta ja lämpimästä vedestä tehty liemi kennoon vaikuttamaan. Ja huuhtelu taas kiertosuuntaa vastaan. Miksi ruokasooda? Sillähän myös kahvinkeittimestä saa kattilakiven pois. Etikkakin käy. Ja vastavirtaan siksi että kennoon jämähtänyt törky joka ei ehkä mahdu läpi menee takaisin siihen suuntaan mistä tullutkin. Joku kerta katsoin ilmastoinnin anturitiedoista että kotelolta lähtevän ilman lämpötila nousi vaatimattomat 30 astetta. Nyt olen kyllä sekoittanut jäähdytysnesteen tislattuun veteen.