Apuvirtalaitteet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja grisha »

Mikä on teidän kokemus näistä uusista apuvirtalaitteista. Niitä on tarjolla useita, esimerkiksi Telwin drive 13000, Noco GB 70 jne.
Miten hyvin ne toimii, luotettavuus, voiko niitä käyttää, jos oma akku on tyhjä.

Kiitos
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja grisha »

Näyttääkö siltä, että mersu on niin varma laatuauto, ettei mitään tuommoisia käynnistysapuja tarvita. Mulla tämä laatuauto seisoi ehkä viikon verran pakkasessa eikä sitten yrittänytkään käynnistyä. Akun virta oli jo vähissä liian vähien ajojen vuoksi. No lähtihän se sitten kun oli liki vuorokauden laturin päässä. Hyvin se sitten lähtikin. Tuossa tilanteessa joku luotettava apukäynnistin oliss ollut kovasti tarpeeseen.

Kertokaa, jos jollakin on kokemusta vastaavien apuvirtalaitteiden käytöstä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mulla on Telwin Drive 13000, mutta en ole sitä auton starttaamiseen kuitenkaan vielä testannut. Helkutin näppärä se on puhelimen lataamiseen tilanteessa, jossa ei ole mahdollisuutta käyttää varsinaista laturia; sitä olen testannut.

Tekniikan Maailman numeron 8/2016 pikakokeessa olivat startanneet tuolla vehkeellä täysin ongelmattomasti kuuden asteen pakkasessa seisseen 1,6 -litraisen bensakoneen, jota auton oma akku ei jaksanut ollenkaan pyörittää.

Sitten samaisen lehden numerossa 1/2017 oli vertailu 100-160€ apuvirtalähteistä, ja tuo samainen Telwinin malli päätyi siinä testivoittajaksi. Siinä testattiin 2-litraisen moottorin starttaamista niin, että auton oma akku oli kennovikainen, eikä jaksanut pyörittää moottoria lainkaan. Moottorista oli sytytys pois päältä, eli se ei lähtenyt käyntiin. Paras tulos tässä hommassa oli 6 pitkää starttia, toi Telwin jaksoi pyörittää 5 starttia ja loput jaksoivat 2 tai 3. Mitatut (saavutetut) starttivirrat vaihtelivat testin eri laitteiden välillä 90...200A vaihteluvälillä ja kuten tuosta lukemasta pystyy arvaamaankin, niin startti pyöri testissä selvästi normaalia hitaammin.

Kuitenkin TM käsitys on, että noista varsinkin nuo paremmin jaksavat Telwin ja testin toiseksi tullut Noco GB40 sopivat varsin hyvin apukäynnistystarkoitukseen. Ja siitä varoitetaan, ettei tuollaista litiumakkulaitetta sovi päästää kylmenemään, koska kylmästä akusta ei saa kunnolla tehoja pihalle.

Että kyllä minäkin uskon, että varmasti toimivia värkkejä ovat. Itseä ei niin huolestuta, vaikka joskus esim. työpaikalla jäisi Eberi päälle vähän pidemmäksi ajaksin kuin oli tarkoitus, kun tuo värkki on aina mukana.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä ote Koneviestin testistä jossa on jäljitelty todelista tilannetta:

********************************************************************************************************************
Suuremman moottorin haasteet

Ensimmäisen osion lupaavien tulosten perusteella siirryimme astetta isomman moottorin pariin. Testimoottori oli 4,4-litrainen diesel, jonka 12 voltin startin teho oli 3 kilowattia. Tämän kokoisen startin vaatima virtamäärä ylittää selvästi useimpien kokeilussa olleiden laitteiden suositellun suurimman tehon, sillä käynnistysvirta voi kohota jopa yli tuhanteen ampeeriin. Halusimme kuitenkin tietää, missä kohtaa käytännön yläraja kulkee. Myös tässä kokeessa noudatimme aiemmin kerrottua testimenetelmää. Tulokset olivat huonot, voisi sanoa jopa odottamattoman huonot.

Viidestä laitteesta ainoastaan SmartBox 23S jaksoi antaa riittävän sykäyksen moottorin käynnistämiseen. Muilla apukäynnistimillä startti pyörähteli laiskasti kuin verkosta vapautettu kohmettunut made, eikä moottorin käynnistyminen ollut lähelläkään. Emme halunneet ehdoin tahdoin hajottaa Bauhausin laitteen ylivirtasuojaa kesken testin, joten sen kykyä ei koeteltu isomman moottorin käynnistämisessä.

********************************************************************************************************************

ja tässä koko juttu: https://www.koneviesti.fi/artikkelit/pa ... t-1.139960" onclick="window.open(this.href);return false;

Itte ostin tuon GB40 genius Boost startterin. Sitä päästiin oikein käytännössäkin testaamaan kun ukkelin piha-auto 200D ei ihan jaksanu lähtä omalla akullaan niin kun laitoin tuon GB40:sen niin juuri ja juuri jaksoi lähtä eikä ollu edes pakkasta. Minusta ainakaan tuo laite ei vakuuttanut enkä todellakaan suosittele omien kokemuksien perusteella GB40:stä.

Jos olisin nyt hankkimassa niin hankkisin tuon Koneviestin testaaman SmartBox 23S:n
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko nuo kaapelit suprajohtavia? Tuollaisella 800 A virralla pieni kaapeli on punahehkuinen muutamassa sekunnissa. Kumma että sen paremmin Koneviesti kuin Jari Ke ei sitä todellista "starttivirtaa" mitannut. Koneviestistä sen ymmärrän kun ne ei tiedä edes mitä Ah-lukema merkitsee, sitähän ei noissa ole ilmoitettu 12 V:n jännitteelle. Jossain laittessa oli sentään erikseen Wh lukema mutta tavallinen ostajahan ei sitä ymmärrä.

Ei niissä pikkupurkeissa ole 12 V:n litium akkua ja silti Koneviesti tulkitsee 24 V:n laitteen tarvitsevan kaksi sisäistä akkua.

Veikkaan että parhaimmillaan tuollainen purkki toimisi jos se lataisi sitä tyhjää akkua niin suurella virralla kuin pystyy ja akku ottaa vastaan. Samalla herättää sen tyhjän, kylmän akun antamaan vähän enemmän virtaa kuin ilman apuvempainta.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lähestyin aihetta siitä näkövinkkelistä että kun koitetaan oikeaa moottoria niin se voisi ehkä parhaiten antaa perspektiiviä siihen mikä laite nuista parhaiten mahdollisesti toimisi? Loppupeleissä kun taitaa olla niin että edes monella meistä (lukeudun näihin) ei käytännössä ole paljonkaan käsitystä siitä miten laitetta kuormitettaessa virta korreloi jännitteeseen ja sitä kautta paljonka laitteen antama teho loppupeleissä on? Helpolla luullaan että iso virta = paras laite? Noin yksinkertainen tämä aihe ei kuitenkaan ole.

Tämä GB ei ollut tuossa testissä mutta se näkemys mikä minulla laitteesta on niin ei ole mairitteleva. Viimeistellyn näköinen se kyllä on.

Jos saa tuon lehden käsinsä niin kannattaa koittaa miettiä ennen lukemista että jos laitteen antama virta kuormitustilanteessa on iso niin miten se käytännössä ilmenee starttiavainta käännettäessä pienehköä moottoria käynnistettäessä? Entäs jos virta onkin vain puolet tuosta isosta niin miten sen ptäisi starttitilanteessa ilmetä? (yritetään startata samaa pientä moottoria samoissa olosuhteissa samasta lähtötilanteesta) Kummassa tapauksessa moottori pyörii startin voimalla vikkelämin? Miksi? Tuo kysymysasettelu hieman helpottaa pohtimista mutta uskon että lopputulos saattaapi useammat meistä yllättää ja loppupeleissä kun aihetta miettii niin ihan selvää pässinlihaa se on.

Mehän sittemin koitettiin käynnistää tyhjällä akulla sekä tuolla GB40:llä. W124 200D ei tuolla yhdistelmällä lähtenyt. Pyöri niin vaivoin että ei toivoakaan. Toki ilman laitetta taisi mittarivalotkin olla todella himmeät.

Tuota kaapelijuttua on mietitty ainakin tässä GB:ssä ja on tehty siten että on todella ohutsäikeistä kaapelia jolloin mm² on saatu paljon ja kaapelien kytkentäkohta leukoihin on viety lähelle leukojen kärkeä. Lisäksi kaapelit ovat lyhyet että juuri ja juuri saa 100Ah:n akun napoihin leuat kiinni. Leuat on myös tanakkaa tekoa. Siinä mielessä silti samoilla linjoilla et kepuliksi käy 1kA:n virroilla.
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja grisha »

Entäs GB 70. Siinä luvataan hetkellistä 2000 A virtapiikkiä.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

grisha kirjoitti:Entäs GB 70. Siinä luvataan hetkellistä 2000 A virtapiikkiä.
:D
Kyllähän sopiva kondensaattori sellaisen pystyy antamaan. Siinä ei varmaan määritellä 'piikkiä', kyllä mekin normaaleille hydeventtiileille joille yleensä annetaan 1-2A painettiin menemään useiden kymmenien ämpäreiden piikkiä, sen kesto tosin oli vain muutamia millisekunteja. Silti kela lämpiää melko äkkiä jos venttiiliä naksuttelee useita kertoja sekunnissa.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tumoisella lähti sprinteri käyntiin lähtö tilantaestta missä akku oli niin tyhjä että keskusulukitus ei toiminut
http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500254/ ... 2-V-700--A" onclick="window.open(this.href);return false;

tiedä sitten onko hyvä vai ei mutta auton omistaja sen tkei niin jokainen tekee autollen mitä haluaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Laskekaapa kuinka pitkään Telwinin 100 F konkasta revitään 400 A.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja etrade »

Suosittelisin sitä 5€ jännitteen koettimen ostoa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vanhanliiton autot varmaankin sietää hyvin näitä laitteita ja voisi kuvitella että aihetta on mietitty laitevalmistajaien tuotekehityksessä myös uusien autojen kantilta? Kait kuitenkin lienee niin että tuo laite on hätävara eli jos tilanne on se että on paikassa missä lämmitintä ei ole käytettävissä ja / tai akku on tyhjä jne. niin auto on kuitenkin vielä mahdollista saada käyntiin? Ei tuon laitteen varaan varmaankaan kannata käynnistyksiä jättää ja esim. huonoksi menneen akunostoa lykätä? Uusi vara-akku ja kunnolliset kaapelit matkassa mukana toimii varmasti mutta on tuossakin järjestelyssä omat haittansa.

Itte jätin laitteen Kainuun korpeen kelkkahommia varten meinaan ukkeli ei voi montaa kertaa nykäistä narusta ja ajattelin et jos mettässä/kalalla käy niin et virta loppuu niin kelkan tuo laite jaksaa kyllä punoa käyntiin. Siellä kun ei puhelinkaan välttämättä toimi ja välimatkat apujoukoille on helpolla kymmeniä kilometreja niin saattaa oikeasti joutua ongelmiin jos kelkka ei lähdekään esim tulppien kastelun tms. jälkeen. Tietty voi kysyä että pakkoko sinne mettään tai kalalle on mennä? Vastaus ei varmaankaan yllätä. Pakko se on mennä :lol:
grisha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 22.02.2013 14:40

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja grisha »

Tuossa edellä kerrotun perusteella kiinnostus ohjautuu GB 70:een. Siis esillä olleiden pohjalta. Siinä on Litium akku ja käynnistysvirran hetkelliseksi huipuksi arvaillaan 2000A. Mitenkähän hyvin tuo pyörittää heikossa hapessa olevaa diesel-moottoria.
Oliko näin?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aiemmin kirjoitin ja

Lainaan / toistan itteäni
Jari Ke kirjoitti: Helpolla luullaan että iso virta = paras laite? Noin yksinkertainen tämä aihe ei kuitenkaan ole.
Todellakaan ei ole noin simppeli tämä aihe !!!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

DBFI kirjoitti:... Koneviestistä sen ymmärrän kun ne ei tiedä edes mitä Ah-lukema merkitsee, sitähän ei noissa ole ilmoitettu 12 V:n jännitteelle. Jossain laittessa oli sentään erikseen Wh lukema mutta tavallinen ostajahan ei sitä ymmärrä.
...
Tuosta tuli Mieleeni, että olen ihmetellyt, että minkä helkutin takia noissa muutenkin kapasiteetti ilmoitetaan milliampeeritunteina, kun se on kokoluokkaa 12 000mAh. Käsittääkseni 12Ah olisi sama asia yksinkertaisemmin ilmaistuna. Ei esim. uimahalleissakaan yleensä ilmoiteta, että altaan pituus on vaikka 50 000 millimetriä. No joo, se on tosiaan sitten vielä eri juttu, että toi 12Ah ei kerro kapasiteetista yhtään mitään, jos jännite ei ole tiedossa.

Erikoiselta kuulostaa se, että Jarin kokemusten perusteella toi GB 40 ei ole ollenkaan tai on enintään juuri ja juuri toimiva värkki, kun taas TM testin perusteella sillä startit onnistuivat kaikkein parhaiten ja pisimpään. Virtalukemia ei siinäkään testissä kerrottu laitekohtaisesti, mutta esim. ton Telwinin kohdalla kerrottiin johtojen lämmenneen huomattavasti testin aikana. Siinä on 5,3mm^2 kaapelit ja suurin sallittu starttaamisaika on ohjeen mukaan rajattu 3 sekuntiin. Sen jälkeen 15s tauko ja taas 3s starttia ja sen jälkeen aina 2min tauko starttien välissä. Eli on siinä siihen vissiin varauduttu, että virtaa on enemmän kuin mitä johdot helposti kestäisivät. Ja aika vähäiseltä toi 3s kuulostaa, varsinkin, jos on joku vähän vanhempi moottori, joka ei ole tarkoituskaan käynnistyä aina heti, kun moottori on pyörähtänyt noin puoli kierrosta tai jotain.

No joo, omaani en ole edelleenkään testannut, kun mulla on suunnilleen akut kuosissaan ainakin toistaiseksi. Voisi kyllä kokeilla vaikka laittaa yksi vanha akku johonkin vanhempaan autoon ja kokeilla, mitä tuolla vehkeellä saa tai ei saa toimeksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Kuva

Tällainen :roll: apuvirtalaite on toiminut hyvin.

Niitä tupakkiaskin kokoisia kuulemma voi käyttää jos akku on tyhjentynyt esim. auton sisävalon jäätyä päälle, eikä kyseessä ole kuutosdieselillä varustettu ässä tms. virtasyöppö.
Meillä korjaamolla vaan useimmat lisävirtatarpeet liittyvät siihen ettei auto käynnisty jostain muusta syystä ja halutaan kokeilla miltä kuulostaa, tai testerillä tutkia mitä tapahtuu kun startataan.
wiimax.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Käytän samaa menetelmää kuin dealer, kotona. Kokonaisen ylimääräisen akun rahtaaminen kontissa taas ei ole oikein miellyttävää joten pelkät kaapelit on mukana tien päällä.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Mä taidan olla taas monivammainen :D
Tallilla on yli 5m pitkät paksut kaapelit ja extra-akku. Ja tosiaan sen verran inhottavan järeät että niitä halua kuljetella henkilöautossa. Yli 5m siksi, että saa auton mitan ylikin, jos startattava onkin juuri se jonka keula on seinää päin.
Sitten mulla on tuommoinen raahattava deffa, 33Ah ja ja 800A herättää kuolleetkin :mrgreen:
http://www.ringautomotive.com/uk/produc ... on/REPP265" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota pidetään mukana harrasteautoissa pitkillä reissuilla yms kun voisi virta loppua.
Tietty kaikissa autoissa on apuvirtakaapelitkin, paitsi tuo 15-käyttis, johon moisia ei laiteta kiinni, ja piste.
Sitten mulla on pyörissä reissussa noita liti-powerbankeja, kerran vasta startannut pyörän moisella, mutta sitäkin useammin ladattu vaimon luuria reissussa :wave:
Ja kevyet apukaapelit, tehty teinien kaiutinkaapelista.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Ajokoira77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:51

Re: Apuvirtalaitteet

Viesti Kirjoittaja Ajokoira77 »

TM:n testin lukeminen ei onnistu ilman tilausta, mutta tuloksia on referoitu täällä https://www.testivoittaja.net/apukaynni ... ivoittaja/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin