W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
W204 moottorin vasen tuki on menossa vaihtoon kotikonstein. Netistä löytyy runsaasti erimerkkisiä tarvikevaraosia hintaan noin 50 - 150 euroa. Onko kokemuksia – sopivatko mitkä tahansa tarvikeosat ilman ongelmia?
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Tuossa oli siis kysymykseni. Sitten taustaa vähän pitemmästi, jos jotakuta kiinnostaa:
Ostin ko. auton (C220CDI vm. 2009, ajettu ostaessa reilut 100 000 km) vajaat neljä vuotta sitten. Niin kauan kuin muistan, on moottori pitänyt vähän karkeaa ääntä vielä käyntilämpötilan saavutettuaankin, mutta jonkin aikaa sen jälkeen karkeus on kadonnut. (Voi kyllä olla, että korva on tottunut ääneen, ja ettei sitä olisikaan kuulunut alusta lähtien. Nyt mittarissa on vajaat 300 000 km.)
Muutama viikko sitten käynnistyksen jälkeen pakkasessa tyhjäkäynnillä koko auto tärisi ja kuului tosi kova jyrinä. Vähän kierroksia, ja jyrinä loppui. Jyrinää kuului paikallaan ja ajossa aina tyhjäkäynnillä ehkä suurin piirtein yhtä kauan kuin em. karkeaa ääntä, eli moottorin lämmön levitessä muuallekin kuin moottoriin jyrinä vaimeni / pehmeni ja lopulta katosi.
Käynnistän muuten aina vasta polttoainelämmittimen oltua päällä noin 20 - 40 min.
Tutkittaessa ja ihmetellessä kävi ilmi, että vasemman tuen sisällä oli vettä, joka suihkusi sieltä pois paineilmalla – tässä vaiheessa oltiin ajamisen jälkeen lämpimässä tallissa ja vesi siis nestemäistä, ei enää jäätä. Vasen tuki on päältä auki, joten oletus on, että moottoritilan pohjalevyistä huolimatta tilaan on pikkuhiljaa pöllynnyt lunta, joka on sulanut, jäätynyt, lisääntynyt, sulanut, jäätynyt, lisääntynyt, sulanut jne. ja saavutettuaan lopulta ”kriittisen massan” on tehnyt tuesta pakkasessa kivikovan kappaleen. Moottori oli siis suoraan yhteydessä runkoon niin kauan kuin jää oli tarpeeksi kovaa. Ja jyrinä sen mukainen.
EDIT: Lisäyksenä vielä, että kun auto oli ilmassa, niin moottorin vasen pää (ajosuunnassa katsottuna) nousi pari, kolme senttiä, kun vasemman tuen alaosan pienestä reiästä puhallettiin paineilmaa sisään. Oikealla puolella moottori liikahti ehkä pari milliä. Kun auto on maassa ja moottoria retuuttaa koko painolla, niin vasen pää heiluu pystysuunnassa senttitolkulla, mutta oikea pää vain muutaman millin. Viittaisi siis EHKÄ siihen, että vasen tuki on sökö.
Miksi lumi / vesi / jää sitten on jäänyt tuen sisälle, eikä ole valunut alaosan pienestä reiästä pois; oletus on, että vaimennusmekanismi on rikki / väsähtänyt ja makaa reiän päällä tukkien sen. Autodoc piste fi -sivulla tarjolla olevissa tuissa on valittavissa hydrolaakeri ja kumimetallilaakeri – en tiedä, kumpi siellä nyt on, mutta rikki tuntuu olevan (tai olisiko väsynyttä ja littaantunutta kumia, kun kerran reikä on tukossa).
Aiheesta löytyi jonkin verran kokemuksia foorumin hae-toiminnolla, mutta ajattelin tehdä uuden avauksen, jossa selviäisi nimenomaan tuo tarvikevaraosien sopivuus. Aiemmissa remonteissa muiden varaosien suhteen kun on ollut ongelmia (esim. sopivan ahtopaineputken löytämisessä – tai löytyihän se sitten, kun tilattiin alkuperäisvaraosa).
Ostin ko. auton (C220CDI vm. 2009, ajettu ostaessa reilut 100 000 km) vajaat neljä vuotta sitten. Niin kauan kuin muistan, on moottori pitänyt vähän karkeaa ääntä vielä käyntilämpötilan saavutettuaankin, mutta jonkin aikaa sen jälkeen karkeus on kadonnut. (Voi kyllä olla, että korva on tottunut ääneen, ja ettei sitä olisikaan kuulunut alusta lähtien. Nyt mittarissa on vajaat 300 000 km.)
Muutama viikko sitten käynnistyksen jälkeen pakkasessa tyhjäkäynnillä koko auto tärisi ja kuului tosi kova jyrinä. Vähän kierroksia, ja jyrinä loppui. Jyrinää kuului paikallaan ja ajossa aina tyhjäkäynnillä ehkä suurin piirtein yhtä kauan kuin em. karkeaa ääntä, eli moottorin lämmön levitessä muuallekin kuin moottoriin jyrinä vaimeni / pehmeni ja lopulta katosi.
Käynnistän muuten aina vasta polttoainelämmittimen oltua päällä noin 20 - 40 min.
Tutkittaessa ja ihmetellessä kävi ilmi, että vasemman tuen sisällä oli vettä, joka suihkusi sieltä pois paineilmalla – tässä vaiheessa oltiin ajamisen jälkeen lämpimässä tallissa ja vesi siis nestemäistä, ei enää jäätä. Vasen tuki on päältä auki, joten oletus on, että moottoritilan pohjalevyistä huolimatta tilaan on pikkuhiljaa pöllynnyt lunta, joka on sulanut, jäätynyt, lisääntynyt, sulanut, jäätynyt, lisääntynyt, sulanut jne. ja saavutettuaan lopulta ”kriittisen massan” on tehnyt tuesta pakkasessa kivikovan kappaleen. Moottori oli siis suoraan yhteydessä runkoon niin kauan kuin jää oli tarpeeksi kovaa. Ja jyrinä sen mukainen.
EDIT: Lisäyksenä vielä, että kun auto oli ilmassa, niin moottorin vasen pää (ajosuunnassa katsottuna) nousi pari, kolme senttiä, kun vasemman tuen alaosan pienestä reiästä puhallettiin paineilmaa sisään. Oikealla puolella moottori liikahti ehkä pari milliä. Kun auto on maassa ja moottoria retuuttaa koko painolla, niin vasen pää heiluu pystysuunnassa senttitolkulla, mutta oikea pää vain muutaman millin. Viittaisi siis EHKÄ siihen, että vasen tuki on sökö.
Miksi lumi / vesi / jää sitten on jäänyt tuen sisälle, eikä ole valunut alaosan pienestä reiästä pois; oletus on, että vaimennusmekanismi on rikki / väsähtänyt ja makaa reiän päällä tukkien sen. Autodoc piste fi -sivulla tarjolla olevissa tuissa on valittavissa hydrolaakeri ja kumimetallilaakeri – en tiedä, kumpi siellä nyt on, mutta rikki tuntuu olevan (tai olisiko väsynyttä ja littaantunutta kumia, kun kerran reikä on tukossa).
Aiheesta löytyi jonkin verran kokemuksia foorumin hae-toiminnolla, mutta ajattelin tehdä uuden avauksen, jossa selviäisi nimenomaan tuo tarvikevaraosien sopivuus. Aiemmissa remonteissa muiden varaosien suhteen kun on ollut ongelmia (esim. sopivan ahtopaineputken löytämisessä – tai löytyihän se sitten, kun tilattiin alkuperäisvaraosa).
Viimeksi muokannut Clutch, Ma 12.02.2018 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Tämä ei ole korjaus tai neuvo ongelmaasi, vaan jaan kokemuksen samankaltaisesta ongelmasta:
"Muutama viikko sitten käynnistyksen jälkeen pakkasessa tyhjäkäynnillä koko auto tärisi ja kuului tosi kova jyrinä. Vähän kierroksia, ja jyrinä loppui. Jyrinää kuului paikallaan ja ajossa aina tyhjäkäynnillä ehkä suurin piirtein yhtä kauan kuin em. karkeaa ääntä, eli moottorin lämmön levitessä muuallekin kuin moottoriin jyrinä vaimeni / pehmeni ja lopulta katosi.
Käynnistän muuten aina vasta polttoainelämmittimen oltua päällä noin 20 - 40 min."
Minulla on 2009 220d ja tapahtui juurikin noin 140tkm kohdalla. Viime huollossa pyysin Vehoa tarkastamaan tuet ym moottorin kannakkeet.
Vastaus oli ettei vikaa ole/löytynyt. Tuet on kuulemma hydrauliset ja vika oireilee öljyvuotona ja niitä ei autossani ollut. Mitään ei niiden osalta tehty.
"Muutama viikko sitten käynnistyksen jälkeen pakkasessa tyhjäkäynnillä koko auto tärisi ja kuului tosi kova jyrinä. Vähän kierroksia, ja jyrinä loppui. Jyrinää kuului paikallaan ja ajossa aina tyhjäkäynnillä ehkä suurin piirtein yhtä kauan kuin em. karkeaa ääntä, eli moottorin lämmön levitessä muuallekin kuin moottoriin jyrinä vaimeni / pehmeni ja lopulta katosi.
Käynnistän muuten aina vasta polttoainelämmittimen oltua päällä noin 20 - 40 min."
Minulla on 2009 220d ja tapahtui juurikin noin 140tkm kohdalla. Viime huollossa pyysin Vehoa tarkastamaan tuet ym moottorin kannakkeet.
Vastaus oli ettei vikaa ole/löytynyt. Tuet on kuulemma hydrauliset ja vika oireilee öljyvuotona ja niitä ei autossani ollut. Mitään ei niiden osalta tehty.
W213 E300e sedan
_____________
EX:T
W205 250 CDI coupe
W204 220 cdi sedan
W203 200 bensa sedan
W202 200 bensa sedan
W110 190 bensa sedan
_____________
EX:T
W205 250 CDI coupe
W204 220 cdi sedan
W203 200 bensa sedan
W202 200 bensa sedan
W110 190 bensa sedan
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
No onpa outoa. Loppuiko jyrinä sitten itsekseen?reisat kirjoitti:Minulla on 2009 220d ja tapahtui juurikin noin 140tkm kohdalla. Viime huollossa pyysin Vehoa tarkastamaan tuet ym moottorin kannakkeet. Vastaus oli ettei vikaa ole/löytynyt. Tuet on kuulemma hydrauliset ja vika oireilee öljyvuotona ja niitä ei autossani ollut. Mitään ei niiden osalta tehty.
Lisäyksenä vielä (ja lisäsin tämän myös tuohon taustaselostukseen), että kun auto oli ilmassa, niin moottorin vasen pää (ajosuunnassa katsottuna) nousi pari, kolme senttiä, kun vasemman tuen alaosan pienestä reiästä puhallettiin paineilmaa sisään. Oikealla puolella moottori liikahti ehkä pari milliä. Kun auto on maassa ja moottoria retuuttaa koko painolla, niin vasen pää heiluu pystysuunnassa senttitolkulla, mutta oikea pää vain muutaman millin. Viittaisi siis EHKÄ siihen, että vasen tuki on sökö.
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Rikki ne on. Minä vaihdatin kaikki.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=190321" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=190321" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 250CDI
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Ok. Ja käytitkö tarvikevaraosia? Sopivatko ilman ongelmia?Ed Hunter kirjoitti:Rikki ne on. Minä vaihdatin kaikki.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=190321" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Ai tuossa oli linkki. Tutkin, mitä siellä lukee.
Edit2:
Jep, tuo Lemförder on yksi Autodoc.fi -sivun ( https://www.autodoc.fi/autonosat/mootto ... di-204-202 ) lukuisista vaihtoehdoista, joita katselin - ja itse asiassa olin laittamassa sattumalta juuri tuon kuvan avaukseen esimerkiksi, mutta en sitten laittanutkaan, vaan ajattelin olla "johdattelematta" vahingossa.
Sulla siis tämä sopi paikalleen ongelmitta? https://www.autoteiledirekt.de/lemforder-1273493.html
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Kyllä. Kaikki linkissä mainitut kaksi moottorin tyynyä ja vaihdelaatikon kannake vaihdettiin, eikä ongelmia. Kannattaa toki varmistaa, vaikka tuolla autodocin sivulla rekkarilla, että varmasti passaa.
PS. Nuo autoteiledirektit, autoihinvaraosat, topautoosat, autodoc yms. mitä nuita kaikkia onkaan, on kaikki samaa firmaa. Osta sieltä mistä halvimmalla saat samalla osanumerolla
PS. Nuo autoteiledirektit, autoihinvaraosat, topautoosat, autodoc yms. mitä nuita kaikkia onkaan, on kaikki samaa firmaa. Osta sieltä mistä halvimmalla saat samalla osanumerolla

S212 250CDI
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Merkkihuollossa tuen hinta on 195,- euroa. Netissä vaihtelee vähän päälle 50,- eurosta 120,- euroon.Ed Hunter kirjoitti:...Osta sieltä mistä halvimmalla saat samalla osanumerolla
Sanoivat merkkihuollossa, että ei ole edes olemassa muita kuin kumiratkaisuja - nyt en kylläkään muista tarkkaa sanamuotoa. Kuitenkin autodocin listassa rekisteritunnuksen perusteella oli vain yksi, jossa kiinnitysmallin kohdalla lukee "kumimetallilaakeri". Lopuissa luki "hydrolaakeri" tai ei lukenut mitään.
Kaiken huipuksi rekisteritunnuksen perusteella autodoc tarjoaa 170-hevosvoimaista mallia. Tämä minun autoni [jonka rekkarin perusteella siis hain] puolestaan on Hollannista tuotu 163-hevosvoimainen. Vuosi sitten korjaamo tilasi tarvikeahtopaineputken rekisteritunnuksen perusteella, ja se oli väärä, ja piti tilata alkuperäisvaraosa.
Kun etsii moottorin tukea mallin perusteella, siis ilman rekisteritunnusta mutta oikeilla hevosvoimilla, tulee tällainen lista, jossa on tarjolla vain hydrolaakeria tai kiinnitysmallia ei mainita:
https://www.autodoc.fi/autonosat/mootto ... -c-220-cdi
Tämä menee jo aika spesifiksi, mutta onkohan tähän kenelläkään viisautta? Tohdinko tilata osan autodocista tai vastaavasta? Sitä ei varmaankaan saa sitten palauttaa, vaikka olisi väärä. Merkkihuollon tuki varmasti pannaan paikalleen ja kokeillaan niin kauan, että on varmasti oikeanlainen tuki, mutta sekä osa että työ maksavat sitten ties mitä.
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Kysy runkonumerolla bald.de :stä. Kaikki osat mitä sieltä olen tilannut on ollut sopivia. Toiseksi ovat oem osia.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Tässä on nyt sellainen vähän epätieteellinen lähestymistapa: et postita tänne autosi valmistenumeroa tai edes tarkempaa tyyppiä (W204.xxx) niin että joku pilkunn***ija voisi antaa täsmällisen vastauksen mikä osa siihen tarkalleen kuuluu. Sensijaan odotat että täältä ratkeaa kansanäänestyksellä onko autodoc.fi p***seestä vai ei?Clutch kirjoitti:Merkkihuollossa tuen hinta on 195,- euroa. Netissä vaihtelee vähän päälle 50,- eurosta 120,- euroon.
Sanoivat merkkihuollossa, että ei ole edes olemassa muita kuin kumiratkaisuja - nyt en kylläkään muista tarkkaa sanamuotoa. Kuitenkin autodocin listassa rekisteritunnuksen perusteella oli vain yksi, jossa kiinnitysmallin kohdalla lukee "kumimetallilaakeri". Lopuissa luki "hydrolaakeri" tai ei lukenut mitään.
Kaiken huipuksi rekisteritunnuksen perusteella autodoc tarjoaa 170-hevosvoimaista mallia. Tämä minun autoni [jonka rekkarin perusteella siis hain] puolestaan on Hollannista tuotu 163-hevosvoimainen. Vuosi sitten korjaamo tilasi tarvikeahtopaineputken rekisteritunnuksen perusteella, ja se oli väärä, ja piti tilata alkuperäisvaraosa.
Kun etsii moottorin tukea mallin perusteella, siis ilman rekisteritunnusta mutta oikeilla hevosvoimilla, tulee tällainen lista, jossa on tarjolla vain hydrolaakeria tai kiinnitysmallia ei mainita:
https://www.autodoc.fi/autonosat/mootto ... -c-220-cdi
Tämä menee jo aika spesifiksi, mutta onkohan tähän kenelläkään viisautta? Tohdinko tilata osan autodocista tai vastaavasta? Sitä ei varmaankaan saa sitten palauttaa, vaikka olisi väärä. Merkkihuollon tuki varmasti pannaan paikalleen ja kokeillaan niin kauan, että on varmasti oikeanlainen tuki, mutta sekä osa että työ maksavat sitten ties mitä.
Insinöörin neuvo:
1. Hanki EPC joko liittymällä kerhoon tai jollakin muulla konstilla
2. Etsi sieltä auton valmistenumeron perusteella oikea varaosanumero
3. Etsi varaosalle nettihaulla hintavaihtoehdot eri osaluokille ("ulkomaalainen alkuperäisvaraosakauppa", "alkuperäislaatua", tunnettu valmistaja, myy EU-alueella, alibaba.com, käytetty osa)
4. Nyt astuu kuvaan inhimillinen osuus: ratkaise mitä laatua haluat ja mitä voit siitä maksaa
5. Kun olet päättänyt haluatko alkuperäisen vai tarvikeosan, käy vielä kysymässä kotimaisesta merkkiliikkeestä, ylesvaraosaliikkeestä tai purkamosta mitä ko. osa maksaa, tällöin sinulla on tarvittaessa palautusoikeus
6. osta
Oma veikkaukseni on että kaikissa nelipyttyisissä dieseleissä on sama osanumero ja näinollen tarvikeosatkin ovat toteutukseltaan samanlaisia (tai huonompia). Mutta tämä on vaan veikkaus. Tunnepohjalta. Ja on se parempi varmaan kun joku Rellun vastaava osa.
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Olen syvästi pahoillani kansanäänestyksen järjestämisestä. Luulin tyhmien kysymysten olevan yksi tällaisen palstan päätarkoituksista, enkä tiennyt, että täällä pitää olla insinööri (tarkemmin opistoinsinööri, ilmeisesti) ja tietää autoista kaiken, ennen kuin saa kysyä mitään.jysi kirjoitti:...et postita tänne autosi valmistenumeroa tai edes tarkempaa tyyppiä (W204.xxx) niin että joku pilkunn***ija voisi antaa täsmällisen vastauksen mikä osa siihen tarkalleen kuuluu. Sensijaan odotat että täältä ratkeaa kansanäänestyksellä onko autodoc.fi p***seestä vai ei?
Insinöörin neuvo:
1. Hanki EPC joko...
Tosin sitten ei olisi enää mitään kysyttävää. Olisiko jompi kumpi meistä väärässä paikassa, arvoisa insinööri "jysi"?
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Nähtävästi.Clutch kirjoitti:Tosin sitten ei olisi enää mitään kysyttävää. Olisiko jompi kumpi meistä väärässä paikassa, arvoisa insinööri "jysi"?
Re: W204 moottorin tuen vaihtaminen - tarvikevaraosat
Tilasin kl-varaosista rek.n tuli oikeat samalla vaihteiston tukikumi osat+vaihto 450e
wallu