D:n Tyhjäkäyntiongelmista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

D:n Tyhjäkäyntiongelmista

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

No niin.
Nyt on ensimmäinen vaihe takana. Autohan siis saattoi sammua kun otti jalan pois kaasulta ja tyhjäkäynti oli yleensä vaeltavaa. Pumppu on ajettu penkissä ja säädetty oikeisiin arvoihin. Joitain pikkuosia vaihdettu. Mutta kun pumppu laitettiin autoon kiinni niin ongelmat jatkui eli auton sai vieläkin sammumaan. putsari vaihdettu ja tankkiin heitetty jotain ainetta joka aukaisee vanhat röörit mutta ei mitään vaikutusta. Yhden kerran kävi niin että kun auto oli sammunut niin se ei lähtenyt enää käyntiin. Kun pikkuvasaralla napautti pumpun kylkeen niin sen jälkeen käynnistyi. Joten diagnoosiksi tuli kaasun säätötangon ajoittainen takeltelu pumpun sisällä. Jos sisäkalut uusii olisi hinta-arvio noin 1500 egee. Tilattiin peruskunnostettu vaihtopumppu joka takuuvarmasti toimii, hinta 750 + kohtuulliset työkulut. Kaiken lisäksi kun olivat siirtäneet autoa ulos hallista niin vetoakseli pamahti poikki. Olivat olleet varsin ihmeissään että miten se nyt on mahdollista, mutta sehän on tyyppivika vanhemmiten. Nyt on siis taas odottelua että saadaan uusi pumppu ja vetoakseli.
Jos siis kierrokset käy liian alhaalla kaasun vapauttamisen jälkeen, todennäköisiä syitä on väärät perussäädöt, epäkeskosäätimen virheellinen toiminta tai säätötangon jumittaminen.
-300D -85
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

On perkuleen kalliit osat noihin 300:siin. Aikanaan kun katselin hyvää 250D tai 300D niin monet varotteli erityisesti siitä että jos 300D pumppu hilahtaa niin kallista korjata. Itsellä oli meinaan vastaavia ongelmia mutta sammumista se ei aiheuttanut, ainoastaan tyhjäkäynti vaelteli ja käynti oli epätasaista. Syyksi selvisi pumpun laakeri. En muista mikä laakeri se oli kun en noita pumppujakaan erityisemmin tunne mutta jokin sellanen joka saataa rikkoa koko pumpun koska "haulit" saattavat tulla kuulemma kuoresta läpi jos oikein huonoksi laakerin päästää. Olisiko sen akselin laakeri mikä pyörittää koko laitosta? Sain ensin tilalle takuu kunnossa olevan pumpun joka kuitenkin osottautui vialliseksi. Tämä pumppu aiheutti sen että kierrokset eivät laskeneen normaalilla tavalla (4000rpm n. 10-15s tyhjäkäynnille). Oli muuten mielenkiintoinen peli ajella kaupungissa liukkailla :)

Liiallinen syöttö voisi aiheuttaa vastaavaa mutta perusasiat tarkistettiin ja remontin teki paikallinen pumppu guru. Eipä auttanut muutakun laakeroida vanha ja taas mennään puolimiljoonaa. Osat ei ollut tohon 200D pumppuun kalliita ja pumpun irroittaminen käy ammattimieheltä varsin nopeasti.

Olen kuullut kanssa että noi vetoakselit voivat pamahdella lähes tulkoon itsestään. Vaivaako kyseinen ongelma vain noita oikein moottorilla varustettuja vai onko kyseistä ongelmaa myös puolimoottori vehkeissä? Onko kyseessä vetarin väsyminen vaiko korroosio syönyt ajan mittaan?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Enpä vielä itse ole tutkinut vetaria mutta mitä olen kuullut muilta niin ajan mitttaan nivelet käyvät kuivaksi ja jonain päivänä lyö jumiin niin että akseli napsahtaa poikki. En usko että sitä saa helposti revittelemällä poikki, tai ainahan vehkeet rikottua saa jos oikein yrittää, mutta omassa autossa kun on vielä automaattiloota niin ei luulisi vetarien joutuvan hirveen koville.
Jokatapauksessa olen tyytyväinen ettei se hajonnut missään moottoritie nopeuksissa.

Se pumpun hinta tuntuu minusta aika kohtuulliselta kun ei tarvi maksaa sen alkuperäisen säädöistä mitään koska siitä ei ollut apua.
Ensi viikolla se nähdään onko oireet hävinny.
-300D -85
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Sähköinen tyhjäkäynnin säätö?

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Nyt viisammat neuvokaapa mutta kun minulla on sellainen muistikuva että 200D ja 250D on mekaaninen tyhjäkäynnin säätö siinä kun 300D sekä 250D turbo ja 300D turbo ovat sähköisellä tyhjäkäynnin säädöllä.

Eli jos se palikka on sökönä niin siinähän syyllinen piilee.

Joskin tuo vasaralla pumppua :shock: -juttu tuo asiaan oman lisämausteensa... Huoh... Paha sitä on autoa diagnosoida maallikon tietokoneen ruudulta :-D

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Niinpä
Ilman automaattia ja ilmastointia olevissa 200 D ja 250 D malleissa on alipaineella toimiva säädin. muissa on sähköinen säädin.
Kun tuon töpselin ottaa pumpulta irti pitäisi tyhjäkäynnin muuttua, mutta ei sammua. Käsittääkseni sammumista ei pitäisi tapahtua kun sammuttimesta. Aikaisemmin liittimestä mitattuna siihen tuli jännite, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta oliko liitin irti vai kiinni. Myöskään ei ole tietoa siitä säätyykö tyhjäkäynti jännitteen muutoksella vai pitääkö jännite olla vakio? Tyhjäkäynti säädetään kuitenkin pumpun takaa ja se pitäisi tehdä liitin irrallaan ainakin korjausoppaan mukaan. Kyllä tässä olen pitemmän aikaa yrittäny kysellä aiheesta mutta kun ei vaan varmaa tietoa ole tullut mistään.
Kiinostaisi ihan helvetisti tietää että miten tuo systeemi kaikenkaikkiaan toimii. Toivottavasti tämä remontti antaa vastauksen. Tuloksia pitänee odotella ainakin ensi viikon alkuun asti.
-300D -85
Vastaa Viestiin