Kyseessä siis W639 -06 ja kilometrejä n 360 tkm.
Huoltokirjan mukaan laatikon öljyt vaihdettu neljä kertaa, kaksi viimeisintä ainakin huuhtelemalla. Viimeisin laatikon öljyjen vaihto n 350 tkm ja samalla uusittu Kyb-venttiili. Öljynä Fuchs Titan ATF 4134, jossa MB 236.14 luokitus.
Yllättäen vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan eikä vaihda kolmosta suuremmalle lainkaan. Tämän jälkeen ei vaikutusta ollut vaikka kepistä yritti vaihtaa, näytössä pysyi D. Auton sammutus, avaimen pois käyttö ja uudelleen käynnistyksen jälkeen ei ongelmaa loppumatkalla ollut vaan laatikko toimi normaalisti. Seuraavalla matkalla alkuvaiheessa laatikko toimi normaalisti, mutta alkoi kesken matkan oireilemaan samanlailla. Kiihdyttäessä ei vaihdetta vaihtanut enään kolmosesta eteenpäin. Auton uudelleen käynnistyksen jälkeen jälleen laatikko toimi normaalisti.
iCarsoftin MB II -vikakoodinlukijalla laatikosta löytyi vikakoodiksi "P2203 Component Y3/6n3 (Rpm sensor 3) is faulty" tallennettuna, muttei "päällä olevana" vikana. Käsittääkseni koodi viittaisi laatikon johdinlevyyn integroituun pyörintänopeus-anturiin.
Vikakoodin nollauksen jälkeen ajettu n 50 km eikä oire vielä ole toistunut. Koelenkillä anturi antoi lukijalle arvoja ja vaikutti toimivan "normaalisti".
Onko vastaava oireilua muillakin ja liekkö yleistä?
Voisiko oireilu enteillä johdinlevyn vaihtoa lähiaikoina vai olisiko muita mistä ongelma voisi johtua?
W639 722.682 ei vaihda 3 -->
Re: W639 722.682 ei vaihda 3 -->
Joo teki w211 722.699 laatikko vastaavan kuun alussa. Kilometrejä mittarissa kohta 400tkm.
Eli jämähti kertaalleen kolmoselle, eikä suostunut vaihtamaan mihinkään suuntaan, ennen kuin käynnistin uudelleen. Seuraavan n 700km ajon aikana ei oireillut - eli tämän verran ajoin ennen kuin aukasin laatikon.
Star vikakoodi ohjasi tuohon samaiseen RPM tunnistin 3:een, joka olikin melko hyvin kerännyt tahmaa ympärilleen, kun johdinlevyn vaihdoin. Nyt reilu tonni ajettuna projektin jälkeen, eikä ole oireillut.
Eli jämähti kertaalleen kolmoselle, eikä suostunut vaihtamaan mihinkään suuntaan, ennen kuin käynnistin uudelleen. Seuraavan n 700km ajon aikana ei oireillut - eli tämän verran ajoin ennen kuin aukasin laatikon.
Star vikakoodi ohjasi tuohon samaiseen RPM tunnistin 3:een, joka olikin melko hyvin kerännyt tahmaa ympärilleen, kun johdinlevyn vaihdoin. Nyt reilu tonni ajettuna projektin jälkeen, eikä ole oireillut.
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W639 722.682 ei vaihda 3 -->
Ongelman jatko-osa:
Johdinlevyn puhdistus ja uudet öljyt ei auttaneet. Öljypohjasta öljyt pois ja uudella öljyllä täyttö. Samalla pistoke, tiivisteet ja suodattimen uusinta.
Hetken aikaan toimi mutta sen jälkeen samat oireet ja vikakoodit. 3 kertaa parin viikon sama vikakoodin.
Johdinlevyn vaihto ja sen jälkeen toiminut moitteetta n 2 tkm.
Johdinlevyn puhdistus ja uudet öljyt ei auttaneet. Öljypohjasta öljyt pois ja uudella öljyllä täyttö. Samalla pistoke, tiivisteet ja suodattimen uusinta.
Hetken aikaan toimi mutta sen jälkeen samat oireet ja vikakoodit. 3 kertaa parin viikon sama vikakoodin.
Johdinlevyn vaihto ja sen jälkeen toiminut moitteetta n 2 tkm.