270 CDI:n laatikon lämpö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 10.01.2011 12:25
Paikkakunta: Kymijoen mutkassa

270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Heippa. Ajattelin kysyä osaavammilta, mistä johtuvat ongelmat.

Ensiksi kyseessä 2002 mallinen farkku väyrynen 270 cdi koneella. Vaihteisto 5 v automaatti. Hinasin sillä asuntoperävaunua n. 30 km ja laatikko meni vikatilaan.
Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Vika hävisi. Jatkoin ajoa ja alle 10 km:n se meni uudelleen vikatilaan. Toisin sanoen kakkosvaihteelle jäi.
Nyt tein saman tempun eli sammutin ja käynnistin uudelleen. Vika ei kuittaantunutkaan pois vaan jäi päälle. Jatkoin hinausta kakkosella ja sain vaunun perille.

Ennen hinausta olin ajanut 50 km ja auto seisoi 1-2 tuntia ennen hinauksen alkua. Moottorin lämpö oli normaali siihen asti. Hinatessa moottorin lämpö nousi n. 90 asteeseen mittaria
tulkiten. Varmaan vaihteisto myös kuumeni. Olisiko se syy vikatilaan. Ihmettelenkin miten lootaöljy jäähtyy? Jossain on lauhdutin. En tiedä tarkemmin. Etsin sitä aiemmin vaihtaessani
laatikon öljyt n. vuosi sitten huuhtelemalla. En nähnyt sinne mihin vaihteistosta lähtevät putket menivät.

Tarviikohan väyrynen lisälauhduttimen sellaiseen hinaukseen? Vuosi sitten vaihdoin johdinlevyn ja ulostulon holkin öljynvaihdon yhteydessä. Kyb- venttiili jäi vaihtamatta. Voisiko sillä
olla osuutta asiaan?

Starilla saatiin kuitattua viat pois (korialla), mutta jatkoa ajatellen kyselen näitä juttuja.
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Unohdit kertoa mikä aiheutti vikatilan, eli mitä vikamuistista löytyi ?
wiimax.fi
Avatar
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 10.01.2011 12:25
Paikkakunta: Kymijoen mutkassa

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Otin kuvia testerin näytöstä, mutten saa niitä siirrettyä tänne. En taida oivaltaa miten se tehdään. Taidan kirjoittaa ensimmäiset viat.

P220A Kierroslukutietojen vertailu tunnistimien Y3/6n2 ja Y3/6n3 välillä ei ole uskottava. Olemassa nyt ja tallennettu.

P2500 Vaihteistossa on ei-sallittu välityssuhde. Tallennettu.

P2222 Rakenneosan Y3/6b1 (vaihteiston öljyn lämpätilantunnistin ) ja (tai) Y3/6s1 ( käynnistyksen estokärjet ) signaali ei ole uskottava. Tallennettu.

P2602 Venttiilien jännitteensaannissa on vika. Tallennettu.

Näiden lisäksi oli liuta kytkentäarvojen adaptio-arvoja seka raja-arvo sarake, lisäksi mittausarvo sarake. Mittausarvor eivät ylittäneet raja-arvoja miltään osin. Ne on kuvina tallessa kyllä, mutten osaa siirtää tähän.
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oliko johdinlevy laadukas tuote ? Takuuta jäljellä ?
wiimax.fi
Avatar
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 10.01.2011 12:25
Paikkakunta: Kymijoen mutkassa

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Johdinlevy on KL varaosista tilattu. Onko epäiltävissä sen laatu?
Tilattu viime kesänä. Päivää en muista.
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä sieltä hankittuja ole tarvinnut takuuseen vaihdella. Mielenkiintoinen juttu, kerrohan jos vikatila toistuu...
wiimax.fi
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ettei vain joku olisi ohittanut lauhduttimelle menevät putket letkunpätkällä jolloin öljyt kuumenevat liiaksi ja kakkonen jää päälle?
kun vika toistuu tarpeeksi monta kertaa niin vikatila ei kuittaudu enää virtojen sammuksella vaan vaatii vikakoodien poiston!
noita ohituksia ja siitä seuraavia ongelmia on tullut useampi tutkittua!normiajossa ei välttämättä tee vikatilaa mutta kärrynkanssa tekee ja varsinkin lämpimällä kelillä!
ML W164
Avatar
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 10.01.2011 12:25
Paikkakunta: Kymijoen mutkassa

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Etsin sen laatikon jäähdytyspaikan. Sinne meneviä putkia ei ole ropailtu. Ihmeellinen paikka se lauhdutin on, sellainen alumiinipömpeli öljynsuodattimen takana imusarjan allepäin mennessä.
Olisikohan asiaa lisäpuhallin eteen tai lisä jäähdytyskenno esim?
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ei se se pömpeli ole. Syylariin ne putket lootalta pitäisi mennä. (alareunaan). Jossain näissä on kuulemma erillinen kenno keulalla, mutta ei ainakaan omasta väykyssä.

Onko tuolle laatikon liikalämmölle mitään perusteita, vai vain päättelyä. Kärryä omalla on vedetty varmaan 250tkm perässä vakio jäähyllä ilman ongelmia.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Vaikka remontista ei kauaa olekaan niin onko nyt öljyn määrä tarkistettu, samoin että TCUssa ei ole öljyä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

noroljan kirjoitti:Ei se se pömpeli ole. Syylariin ne putket lootalta pitäisi mennä. (alareunaan). Jossain näissä on kuulemma erillinen kenno keulalla, mutta ei ainakaan omasta väykyssä.
Kyllä ne putket menee sinne imusarjan alle lämmönvaihtimeen eikä syyläriin tässä mallissa.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja noroljan »

jukkis. kirjoitti:
noroljan kirjoitti:Ei se se pömpeli ole. Syylariin ne putket lootalta pitäisi mennä. (alareunaan). Jossain näissä on kuulemma erillinen kenno keulalla, mutta ei ainakaan omasta väykyssä.
Kyllä ne putket menee sinne imusarjan alle lämmönvaihtimeen eikä syyläriin tässä mallissa.
Jahas, no sitten kirjottelin höpöjä :)
tenhon kirjoitti: P220A Kierroslukutietojen vertailu tunnistimien Y3/6n2 ja Y3/6n3 välillä ei ole uskottava. Olemassa nyt ja tallennettu.
Eikös tämä nyt kuitenkin viittaa siihen johdinlevyyn... Tai sitten TCU on tosiaan täynnä öljyä eikä osaa käsitellä tietoja.tai töpselissa/johdoissa häikkää.
tenhon kirjoitti:Moottorin lämpö oli normaali siihen asti. Hinatessa moottorin lämpö nousi n. 90 asteeseen mittaria tulkiten. Varmaan vaihteisto myös kuumeni. Olisiko se syy vikatilaan.
Eikös tuo 90 ole ihan normaali lämpö, mitäs se oli ennenkuin siihen nousi?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

noroljan kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:
noroljan kirjoitti:Ei se se pömpeli ole. Syylariin ne putket lootalta pitäisi mennä. (alareunaan). Jossain näissä on kuulemma erillinen kenno keulalla, mutta ei ainakaan omasta väykyssä.
Kyllä ne putket menee sinne imusarjan alle lämmönvaihtimeen eikä syyläriin tässä mallissa.
Jahas, no sitten kirjottelin höpöjä :)
Kun tässähän oli kysymys väykystä. W211:ssa ne kyllä menee sinne siiläriin ja eikös sitäkin saanut jo loppuvuodesta -02
Avatar
tenhon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 10.01.2011 12:25
Paikkakunta: Kymijoen mutkassa

Re: 270 CDI:n laatikon lämpö

Viesti Kirjoittaja tenhon »

Normaalilämpö tässä on ollut 80-82 mittarinäyttämällä. Tässä vaunun vedossa se nousi 90:een asteeseen. Vaunu oli 1300 kiloinen.

Öljyn pinnankorkeuden tarkistin ajon jälkeen ja se oli normaali.

TCU:n eli sen mustan ohjainboxin avasin myös, eikä siellä ollut öljyä. Vuisi sitten oli mutta silloin putsasin sen. Johtimien läpivientiholkin uusin myös vuosi sitten.

Alunperin autolla ajettu 160 tkm ja sitten tehty ensimmäinen vaihteistoöljynvaihto. Kun auto tuli minulle, oli mittarissa n. 340 tkm. Tein silloin sen vaihdon.
Vanhat öljyt olivat tumman ruskeita vaahtoisia ja pahanhajuisia. Voihan tämäkin seikka vaikuttaa asiaan. Kuluneet levyt esim.?
C-180 2001 2.0l bensa farkku.
E 270 CDI 2002 Ensimmäinen diesel-auto.
Vastaa Viestiin