
Päälimmäiset havainnot ja fiilikset tähän mennessä:
- Ihan siisti ja muutenkin sitä mitä kuvittelin auton olevankin, tosin maalivikoja on pikkaisen enemmän löytynyt kun mitä ostaessa huomasin (oikeaoppisesti vesisateessa tehty koeajo ja kauppa...)
- Ominaisuuksia tuntuu olevan. Tietysti käyttöohje oli jäänyt johonkin matkan varrelle, mutta netistä kaivoin ameriikan mallin manuaalin ja sitä olen nyt tavannut sivulle 174/440. Varusteiden ja ominaisuuksien määrään nähden komentosilta on onnistuttu pitämään melko selkeänä ja helposti lähestyttävänä
- Vähän harmaavarpunenhan tuo on, muutenkin kuin väriltään. Tuntuu että joka neljäs vastaantuleva auto on samanlainen - vielä kun ei ole silmä oikein harjaantunut erottamaan Mersun malleja - vuosimalleista puhumattakaan - toisistaan. Mutta vähäeleisen tyylikäs ja kyllähän harmaa on laiskan miehen väri

- Sisusta muuten tyylikäs, mutta mittaristosta en oikein tykkää, ihan kuin se olisi nykäisty jostain japonialaisesta peruskinneristä.
- Ajokokemuksia tosiaan toistaiseksi vähän, ei oikein osaa vielä sanoa juuta eikä jaata. Kokemus on osoittanut että vähintään 500 km pitää ajaa, ennenkuin osaa oikein mitään kommentoida. Mutta ei se nyt ainakaan huono ole. Jaa no adaptiivisesta nopeussäätimsestä totesin että maksimiin säädettynäkin pitää etäisyyden edellä menevään minun makuun liian pienenä. Saksassa ei tietysti kivet ja nastat ropisekaan samaan malliin.
Havaitut viat ja puutteet:
- Se käsikirja (vai -t) puuttuu, pitää kysäisitä edelliseltä omistajalta jos on hänellä vielä tallessa
- Oikea reaktiotanko väljä
- Oikean ajovalon korkeussäätö ei toimi, pysyy napakasti ala-asennossa. Hyviä neuvoja otetaan vastaan.
- Pieniä käytön jälkiä siellä täällä, mutta ikä huomioiden varsin siisti. Suomiautostatus valitettavasti näkyy alustassa ja kiveniskemien määrässä.
- Navigaatiolaitteeseen ei kuulemma saada yhteyttä. Kyllä siellä joku purkki takaluukussa on
Tarpeet n. kiireellisyysjärjestyksessä. Saa tarjota tai vinkata mistä löytyy:
- Se reaktiotanko
- Vannesarja kesärenkailla tai ilman, OEM-tyyliä mieluusti ja kokolailla virheettömät sais olla. 17-19 tuumaa.
- Ne manuaalit, suomenkieliset.
- Roiskeläpät eteen, riittävästi on kyljet jo saaneet hiekkapuhallusta. Mistähän löytyisi sellaiset ei ihan törkeen näköiset? En nyt ala itse roiskeläppäkumista askartelemaan...
- Sisustaan B-pilarin alaosan verhoilu kuskin puolelle. Mistä?
- OIkean takaoven kynnyslistan alla oleva muovinen "kehys". Mistä?
Tulevaisuuden suunnitelmat
- Auto on hankittu toiseksi käyttikseksi, kun pari talvea on nyt mennyt harrastekalustolla ja tuntuu että se saa riittää. Keväällä voi olla ettei enää tarvi kahta käyttöautoa niin pitää viimeistään sitten päättää että onko tämä tullut meille pidemmäksikin aikaa. Oikeastaan olin etsimässä jotain ihan erilaista, mutta tässä on kaikki perheen käyttöautolta vaaditut ominaisuudet (paitsi koukku pitää vielä laittaa), niin voisi olla mahdollisesti Volkkarin seuraaja sitten.
- Mukana tuli täysi kierros jarrukamoja (pala ja levyt), tarvii ne vaihdella kunhan inspiraatio iskee. Onkos mitä kommervenkkejä tuon sähköhydraulisen jarrujärjestelmän kanssa, varmaan jostain intternetin syövereistä ohjeet löytyy?
- Meinasin myllyttää ja laittaa pinnoitteen, mutta kun huomasin että vähän paikkamaalailuakin olisi, niin laitoin nyt vain vahan. Ehkäpä "syssymmällä" sitten
- Tietysti nuo viat pitää laittaa kuntoon asap
Sitten vielä niitä huulen pyöreyttä aiheuttaneita juttuja (onhan niitä jotain jo tuossa edellä):
- Saako tuon Comandin juttelemaan modernien älypuhelimien kanssa jollain konstilla?
- Mistähän tuota Navin toimimattomuutta lähtisi purkamaan? "Navigation Device unavailable" kuuluu herja. Tosin eipä sille juuri käyttöä taida olla, mutta olisihan se kiva saada toimimaan kun sellainen kerran on
- Mitä tarkoittaa "light circuit headlamp mode", vaihtoehdot manual/constant? Ei ollut ameriikan Joen manuaalissa tuollaista
Siinäpä aluksi tarinaa, jotain varmaan unohtuikin, palailen niihin sitten - ja varmasti uuttakin ihmeteltävää ilmaantuu. Saa kommentoida tai olla kommentoimatta, mutta kaikki viisaus otetaan kiitollisuudella vastaan.
