Eräänä päivänä pelkääjän puolen takapyörän...jostain alkoi kuulumaan kolinaa.
Luulin laakerin menneen, joten korjaamoon ( työpaikan lähellä). Diagnoosi: ei ole, vaan "joku rengas/pusla/tms, puuttuu, joten "ei haittaa ajoa", oli ohjeistus.
Kolina kuitenkin yltyi, joten vein toiseen korjaamoon (lähempänä kotia). Diagnoosi: takaiskari mennyt.
Ja siitä alkoi ahdistus! Kyseinen iskari maksaa varaosaliikkeessä noin 750,-. Juu, kyllä! Ei siis mikään perusmötikkä. Ei sitten ollut mitään saumaa tilata siihen hätään, enkä tiedä haluanko. Vaikka rakkaalla mersullani on ajettu nyt vaivaiset 340 000 km, niin tahtoisin vielä pitää sen. Vuodessa ajelen noin 50 000 km, mutta totuus on: kyseessä olevan sellainen ...tonnin rimpula

Eli KYSYMYS olisi tässä: Voiko tätä iskaria korjata? Tämä iskari on jokin sellainen, joka säätää itsensä öljyllä. Säiliössä on öljyä ja toinen iskari on ihan kunnossa, mutta korjaamon mukaan tämä on "ihan jäykkä".
Iskari on itsessään lyhyt, jossa on myös sellainen putki eli letku, josta öljy kulkeutuu itse iskariin. Jos siis mitään ymmärsin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Monroe leveling system vaan jokin mersun oma juttu.
Häiritsee vaan niin, kun joku on joskus maininnut tällaisen "automaatti" täyttöisen iskarin olevan ikuinen, mutta eipä taida ollakaan. Enkä sitten myös ole lopultakaan täysin vakuuttunut onko vika iskarissa vai missä, koska korjaamot olivat niin eri linjoilla. Kolina kuuluu, mutta ei jää "heilumaan", kuten muistelen mersua, jolla ajoin vuoden -87 paikkeilla kilometrin verran.
Kaunis kiitos, jos jollain olisi jotain ideaa.