Se on ilmeisesti automaattivaihteiston akkuun liittyvä, mitä vaikutusta sillä
on automaattivaihteiston toimintaan?
Onko kiireellinenkin asia, vai annanko sen vaan palaa? Vikailmoitus ei tule aina
näkyviin, kun auton käynnistää.
Marmoritiskilla akku maksaa 140 € + tunti töitä 98 € , osaako tuon itse vaihtaa vai
tuleeko ongelmia ( mersun varaosamyyjä sanoi, että vaikka akun ostaisi muualta just samalla osanumerolla
kuin mersuliikkeestä, saattaa jännitteessä olla eroja ja tulla näin ongelmia
Joku varmaan osaa lukea kristallipallosta tai tietää muuten vaan. Ilman runkonumeroa minä en arvaile, onko autossa Stop/Start (isompi akku takaluukussa) vai ei (pieni akku kojelauden päädyn uumenissa).
Akun speksit näkyy myös siitä vanhasta akusta vaikka varmaan haluaisit ensin ostaa uuden ja vasta sitten kaivaa vanhan esille.
Boss49 kirjoitti:( mersun varaosamyyjä sanoi, että vaikka akun ostaisi muualta just samalla osanumerolla
kuin mersuliikkeestä, saattaa jännitteessä olla eroja ja tulla näin ongelmia
Meikäläinen saattaisi jopa suuttua jos tälläistä soopaa joku merkkiliikkee heppu kehtaisi suoltaa suustaan ulos vasten kasvoja
DBFI kirjoitti:Joku varmaan osaa lukea kristallipallosta tai tietää muuten vaan. Ilman runkonumeroa minä en arvaile, onko autossa Stop/Start (isompi akku takaluukussa) vai ei (pieni akku kojelauden päädyn uumenissa).
Akun speksit näkyy myös siitä vanhasta akusta vaikka varmaan haluaisit ensin ostaa uuden ja vasta sitten kaivaa vanhan esille.
Auton tavaratilassa on isompi akku, onko se siis vaihdettava, vai onko niitä akkuja enemmänkin? Liittyykö vikakoodi siis start/stop-systeemiin,
liittyykö se siis mitenkään automaattilaatikkoon?
Automaattivaihteistolla ei ole mitään akkua, mistä moinen ajatus ?
Testaa lisäakku ja vaihda(ta) se jos on viallinen, ellei ole Starilla selviää mikä aiheuttaa herjan näytössä.
mersun varaosamyyjä sanoi, että vaikka akun ostaisi muualta just samalla osanumerolla
kuin mersuliikkeestä, saattaa jännitteessä olla eroja
[quote="dealer"]Automaattivaihteistolla ei ole mitään akkua, mistä moinen ajatus ?
Testaa lisäakku ja vaihda(ta) se jos on viallinen, ellei ole Starilla selviää mikä aiheuttaa herjan näytössä.
Häiriöviestin Auxiliary battery Malfunction selitys ohjekirjassa : Automaattivaihteiston vara-akku ei enää lataudu.
ISM:n varavirtaa antaa se akku kun hätätilanteessa ei ole mekaanista aluevaihtomahdollisuutta. Makuasia onko tuo automaattivaihteiston osa vai erillinen.
Se kertoo siitä kakkosakusta että on rikki. Se mitä korjaus jonkin toisen autoon maksaa ei kerro mitä se sinun autoon maksaa, koska akkuja on erilaisia ja eri paikassa.
Jos taas - todella todella harvoin - ilmoitus kertoisi jostain muusta viasta, sehän ei tässä selviä vaan autoa tutkimalla.
Mulla sama homma w205:ssä. En mennyt kiinankopioihin, vaan ostin alkuperäisen osan. Se on isohko konkka, joka sijaitsee apumiehen jalkatilassa. Youtubesta vaihto-ohjeet, ja itse vaihdoin. Aikaa meni vartti. Torxia vaan tarvittiin. Ei herjaa enää, eikä tarvittu mitään koodaamista.
Ketjun aloittajalla W212 ja ymmärtääkseni uudella kyselijällä 246 joissa kummassakin pikkuakku, ei konkkaa kuten 205:ssä. Muuten ihan hyvä tietää miten 205:ssa hoitui eikä sillä sinänsä suurta merkitystä ole vaihdetaanko pikkuakku vai iso konkka mutta tuosta vaan saattoi saada sen käsityksen että noissa muissakin on isohko konkka.
Nyt tuli samainen viesti itselle 2010 4m rattivaihteilla ja akku moottoritilassa, ei startstop. Ymmärsin jostain, että tässä mallissa ei pitäisi edes olla pikkuakkua.
Nyt on ollut kovat pakkaset ja paljon pätkäajoa, joten laitan auton nyt lataukseen, iltapäivästä 200km reissulle. Auto kyllä käynnistyi esilämmityksen jölkeen ongelmitta.
Voikohan tuo viesti liittyä mahdolliseen matalaan akkujännitteeseen vai menikö akku rikki pakkasilla?
AaPoo kirjoitti: ↑To 15.12.2022 12:20
Nyt tuli samainen viesti itselle 2010 4m rattivaihteilla ja akku moottoritilassa, ei startstop. Ymmärsin jostain, että tässä mallissa ei pitäisi edes olla pikkuakkua.
Nyt on ollut kovat pakkaset ja paljon pätkäajoa, joten laitan auton nyt lataukseen, iltapäivästä 200km reissulle. Auto kyllä käynnistyi esilämmityksen jölkeen ongelmitta.
Voikohan tuo viesti liittyä mahdolliseen matalaan akkujännitteeseen vai menikö akku rikki pakkasilla?
Jos/kun ei ole start/stop-auto niin ei ole sitä moottoripyörän akkua. Rattivaihteilla viittaat kaiketi siihen vaihdevipuun rattiakselilla, ei vaihteenvaihtoläpysköihin. V6:ssa on sähköinen vaihdealueen valitsija ja sille on pieni akku kojelaudan vasemmassa päässä tai niillä main.
AUX battery varoitus liittyy siihen pikkuakkuun eikä vaikuta starttaamiseen (jos pääakku on kunnossa).
AaPoo kirjoitti: ↑To 15.12.2022 12:20
Nyt tuli samainen viesti itselle 2010 4m rattivaihteilla ja akku moottoritilassa, ei startstop. Ymmärsin jostain, että tässä mallissa ei pitäisi edes olla pikkuakkua.
Nyt on ollut kovat pakkaset ja paljon pätkäajoa, joten laitan auton nyt lataukseen, iltapäivästä 200km reissulle. Auto kyllä käynnistyi esilämmityksen jölkeen ongelmitta.
Voikohan tuo viesti liittyä mahdolliseen matalaan akkujännitteeseen vai menikö akku rikki pakkasilla?
Jos/kun ei ole start/stop-auto niin ei ole sitä moottoripyörän akkua. Rattivaihteilla viittaat kaiketi siihen vaihdevipuun rattiakselilla, ei vaihteenvaihtoläpysköihin. V6:ssa on sähköinen vaihdealueen valitsija ja sille on pieni akku kojelaudan vasemmassa päässä tai niillä main.
AUX battery varoitus liittyy siihen pikkuakkuun eikä vaikuta starttaamiseen (jos pääakku on kunnossa).
Muistinkin omaavani epc:n, pikkuakku löytyy. Rattiläpyskät ja sähköinen vaihteenvalitsin ratin vieressä. Latasin akun eikä herjannut startatessa enää.
Gigantista löytyy 25 eurolla tähän sopiva akku. Pitänee vaihtaa joku päivä.
Onko tällaisesta ketjusta hyötyä jollekin tulevaisuudessa? Useita kysyjiä mutta paljastaako yksikään auton runkonumeroa että joku mahdollisesti tulevaisuudessa saisi tarkalleen tietää minkälainen auto ja millä varusteilla. Vaikka kysytään tarkempia tietoja/runkonumeroa niin ei. Juttu on jotain tasoa, että ”minun mersu”. Jos oikeen tarkaksi innostuu niin ee-sarjalainenhan se on…
Foorumin yksi hyödyllisimpiä ideoita kai on että tieto olisi tallessa tulevaisuutta ajatellen jos joku muukin ihmettelee saman asian kanssa.
Toisin kuin facebookin ryhmät jolla ei tee suurimmaksi osaksi hevon p…..
Tämä ongelmahan ei koske pelkästään tätä ketjua…
Tarkat tiedot potilaasta ja kun homma/ongelma etenee tai ratkeaa lopullisesti niin mikä oli ratkaisu! Kiitos!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
WDD2120021A526773 eli start-stopilla varustettu vuosimallin 2012 W212 antoi useampana päivänä saman ilmoituksen "Auxiliary battery failure".
Omalta kannalta suurin murhe lisäakun halvaantumisesta oli HOLD toiminnan puute, jota ilman automaattivaihteinen tuntuu vielä tavallistakin kömpelömmältä ajaa.
Akun vaihdolla näytti korjaantuvan, Akkutalo Oulu, 52 €. Nyt vaihdettu akku kesti pari vuotta pidempään kuin vastaava alkuperäinen. Starttiakku ei ole vielä kiukutellut eikä toistaiseksi ole näkynyt yhtään Webaston akkuvahtikatkaisua.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Omalta kannalta suurin murhe lisäakun halvaantumisesta oli HOLD toiminnan puute, jota ilman automaattivaihteinen tuntuu vielä tavallistakin kömpelömmältä ajaa.
Automaatti kömpelö?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
740 GLE kirjoitti: ↑Pe 10.03.2023 19:42
Omalta kannalta suurin murhe lisäakun halvaantumisesta oli HOLD toiminnan puute, jota ilman automaattivaihteinen tuntuu vielä tavallistakin kömpelömmältä ajaa.
En itse ole tuota HOLDia kaivannut sen enempää automaatissa kuin manuaalissakaan, ihan turha toiminto...
Jürgen kirjoitti: ↑La 11.03.2023 15:26
En itse ole tuota HOLDia kaivannut sen enempää automaatissa kuin manuaalissakaan, ihan turha toiminto...
Esimerkki siitä kuinka erilaisia mersukuskien mieltymykset on. Itse käytän vähintään aina punaisissa valoissa HOLDia, monesti muulloinkin. Sprinterissä (2017) harmittaa kun ei hold'ia ole ja joutuu jarrua polkemaan. Automaattihan ajaisi päin punaista jos ei jarrua painaisi.
Makuasioita. Minä pidän näistä vanhoista Mersuista koska ne tuntuvat autoilta, jotka tekevät minkä kuljettaja pyytää eivätkä keksi omiaan. Kaarteeseen käännetty auto jatkaa kaartamista kunnes toisin määrätään. Ja silloin kun lisäakku on kunnossa, pysähtymään käsketty auto myös uskoo annetun komennon eikä pyri ryömimään liikkeelle jarrupolkimella annetusta selvästä komennosta piittaamatta. Ilmankin voi elää, mutta auto tuntuu kovin vanhanaikaiselta.
Manuaalivaihteisessa en pidä holdin puutetta oikeastaan minkäänlaisena asiana. Talviajossa toinen automaatissa kokemani kömpelyys on epämääräinen vetopyörien sidonta moottorijarrutuksella. Rattiflipuista saa kääntösädettä pienemmälle, mutta jos sen vetää överiksi, ei ole kytkinpoljinta, jota hieman luistattamalla voi keventää vetopyörien sidontaa juuri haluttuun annostukseen.
Tässä suhteessa sekä mutkasta suoraan kampeava kuljettajalle vastaan vääntävä W/S213 ja olemattomalla moottorijarrutuksella toimiva 213 9G-Tronic vaikeuttavat ajamista tarpeettomasti. Onneksi 213 sentään kulkee suuntavakaammin ja toisaalta ainakin S213 kaarretasapaino on niin virheetön, etten ole kaivannut mahdollisuutta pakottaa lievää yliohjausta lift-off oversteerillä, kuten omassa W212:ssa joudun aika usein tekemään. W212 tuntuu vaativan hyvät talvirenkaat. Aliohjaus alkaa korostua renkaiden kuluessa ja V70 altistukseni vuoksi olen keskimääräistä pahemmin allerginen autolle, jossa ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta auto ei aiokaan kääntyä. Telaketjuteknokraatilla on vielä sellainen "minä itse" periaate, että tekee mieli ainakin yrittää itse ensin ennen kuin huutaa suojelusenkeliä apuun.
Pidän hyvänä asiana, että auton suojelusenkeli on jatkuvasti vahdissa minun virheeni varalta, mutta en voi sietää autoa, joka on suunniteltu siten, ettei se käänny liukkaaseen mutkaan ellei suojelusenkeli nyki kesken kaarteen jarrua takapyörään pakottaakseen vastahakoisen auton kääntymään teinityyliin takajarruilla.
Hyvä ajettavuus tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Vaikkapa raskasnokkaisen ison Citroenin ja BMW E60 kuljettaja moittii minun auton ajettavuutta, molemmat eri tavoin, ja molemmat ovat oikeassa. Citikkakuskin mielestä W212 ei ole riittävän suuntavakaa. Minun autoni pilalle liian leveillä renkailla rengastanut edellinen omistaja lähti rahat saatuaan etsimään C6:tta. Hänen arvionsa epävakaudesta suhteessa etuvetoiseen, jonka etupuskurin päällä makaa lehmän raato on aivan todellinen. Minä en vaan huoli autoa, joka kulkee ratista piittaamatta "kuin kiskoilla". Tahdon valita oman ajosuuntani itse kiskoista välittämättä, joten en huoli vaihdossa hänen Citikkaansa, vaikka sen kyydissä istunkin mielelläni. BMW kuski valittaa W212 ohjauksen epämääräisyydestä ja heikosta keskityksestä. Myös hän on oikeassa, mutta minä en välitä siitäkään vaikka havaitsen itsekin samat ilmiöt. Minun ei tarvitse tuntea sormissani onko pyörän alle jäävä hiekanmurunen punagraniittia vai harmaata. Perinnemersujen (kuten W212) filosofiaan kuuluu, että jos kuski haluaa istua ratin takana muutaman tunnin ihan rauhassa, häntä ei pidä häiritä tyhjänpäiväisellä informaatiotulvalla. Mission critical tieto välittyy silti selvästi ja rivakastikin kääntymään komennettu auto tottelee tasapainoisesti ja loogisesti.
En edes odota muiden olevan samaa mieltä, mutta näin minä sen näen.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä