Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Moi, en tiedä onko täällä foorumilla aiemmin käsitelty asiaa kuinka oikeaoppisesti vaihdetaan mersuun seisontajarrukengät kun itse olen niitä vaihtanut omaan 300 D -90 sieltä -90 luvulta lähtien ja sehän menee joskus nätisti ne kengät jousineen sinne paikoilleen kun taas toisinaan tuntuu niinkuin olis koskaan ennen tehnyt sitä hommaa
Itse olen tehnyt niin että se jäykempi jousi ensin toiseen kenkään ja sitten pujotellut sen sieltä vaijerilinkun takaa läpi ja kiinni toiseen kenkään, jonka jälkeen "taistellut" kengät sen vaijerilinkun hahloihin.Tämän operaation jälkeen sitten pienempi jousi toiselle puolen kenkiin, joka on helppo nakki ja sen jälkeen pienen taistelun jälkeen kenkien kiristinpyörykkä siihen väliin ja lopuksi kenkien pidätinjouset paikoilleen.Näin tehtynä hommaan meni tällä kertaa 2 h vaihdettuna sekä palat, levyt ja kengät.kertokaahan oma kokemus tästä rempasta, ostin nimittäin eka kerran oikean jousenvenytyskoukunki jolla ei tehnyt hevonvittua koko hommassa
Itse olen tehnyt niin että se jäykempi jousi ensin toiseen kenkään ja sitten pujotellut sen sieltä vaijerilinkun takaa läpi ja kiinni toiseen kenkään, jonka jälkeen "taistellut" kengät sen vaijerilinkun hahloihin.Tämän operaation jälkeen sitten pienempi jousi toiselle puolen kenkiin, joka on helppo nakki ja sen jälkeen pienen taistelun jälkeen kenkien kiristinpyörykkä siihen väliin ja lopuksi kenkien pidätinjouset paikoilleen.Näin tehtynä hommaan meni tällä kertaa 2 h vaihdettuna sekä palat, levyt ja kengät.kertokaahan oma kokemus tästä rempasta, ostin nimittäin eka kerran oikean jousenvenytyskoukunki jolla ei tehnyt hevonvittua koko hommassa
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Semmoisen oman kokemuksen voin kertoa, että niille kiinnitysjousille tarkoitettu työkalu on aika näppärä apu tuossa hommassa. Olkoonkin, ettei niiden jousien irrottaminen ja poistaminen ole ollenkaan se hankalin homma tuossa kokonaisuudessa. Joku tuon tyylinen: https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Jar ... 12700.html
Muuten kokemukset aika samankaltaisia. Lisäksi joskus kävi niin, että toinen - vai olikohan molemmat, ei muista - seisontajarru jäi laahaamaan, vaikka mitä olisi tehnyt. Oli Zimmermannin uudet levyt ja kengät vissiin Boschia ja ostin uudet alkuperäiset levittimetkin, ja löysäsin vaijereiden säätöä, mutta aina vaan laahasi. Lopultakaan ei selvinnyt, että mistä se johtui, mutta jonkun aikaa kun ajeli, niin laahaus loppui, kun kitkapinnat vissiin kuluivat sen verran. Olettaakseni joku mittavirhe siellä oli joko levyssä tai kengissä. Aika monta kertaa noiden kanssa on tullut askarreltua, mutta tuo tapaus on ainukertainen tähän mennessä.
Muuten kokemukset aika samankaltaisia. Lisäksi joskus kävi niin, että toinen - vai olikohan molemmat, ei muista - seisontajarru jäi laahaamaan, vaikka mitä olisi tehnyt. Oli Zimmermannin uudet levyt ja kengät vissiin Boschia ja ostin uudet alkuperäiset levittimetkin, ja löysäsin vaijereiden säätöä, mutta aina vaan laahasi. Lopultakaan ei selvinnyt, että mistä se johtui, mutta jonkun aikaa kun ajeli, niin laahaus loppui, kun kitkapinnat vissiin kuluivat sen verran. Olettaakseni joku mittavirhe siellä oli joko levyssä tai kengissä. Aika monta kertaa noiden kanssa on tullut askarreltua, mutta tuo tapaus on ainukertainen tähän mennessä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Ei suoranaisesti liity aiheeseen, mutta en malta olla laittamatta. Selailin huvikseni tuon edellä linkittämäni firman muita jarrutyökaluja, ja tässä on ainakin mennyt suomennos melko vahvasti päin pärsettä:
https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Jar ... 12700.html
Eikä ole hintakaan tuommoisesta vehkeestä ainakaan kovin vähäinen...
https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Jar ... 12700.html
Eikä ole hintakaan tuommoisesta vehkeestä ainakaan kovin vähäinen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Juu ne kenkien pidätinjouset menee hyvin paikoilleen sopiva levyisellä lattameisselillä ja ne lähenninjouset lähtee näppärästi pois myös meisselillä, itse myös muistan joskus ollu samanmoinen tapaus noiden kenkien sopivuuden kanssa mutta tosiaan äkkiä muotoutuvat kun reissun heittää
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Ensin yläjousi (sehän tulee kenkien takapuolelle) ja säätörullajuttu paikoilleen kenkiin, sitten pakettina ne paikalleen, seuraavaksi kenkien kiinnitysjouset, viimeiseksi jäykempi alajousi.
Kiinnitysjousiin on oma työkalu, alajousi pihdeillä (tai meisselillä).
Kiinnitysjousiin on oma työkalu, alajousi pihdeillä (tai meisselillä).
wiimax.fi
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Kenkien pidikejousten asennukseen tulee näppärä työkalu, ku 6mm putkeen sahaa halkion päähän. Sillä saa painettua ja käännettyä jousta.
Dealerin mainitsematta järjestyksessä olen laittanut paikalleen paitsi taisin venyttää alajousen paikalleen ennen pidikejousia.
Dealerin mainitsematta järjestyksessä olen laittanut paikalleen paitsi taisin venyttää alajousen paikalleen ennen pidikejousia.
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Tuollaisen olen tehnyt tosta 6mm paksuisesta varrellisesta isosta ruuvimeisselistä.JanneW124 kirjoitti:Kenkien pidikejousten asennukseen tulee näppärä työkalu, ku 6mm putkeen sahaa halkion päähän. Sillä saa painettua ja käännennettyä jousta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Olet sitten tehnyt homman samalla lailla kuin minäkin, ihmettelen tuota dealerin asennus tapaa että löysempi yläjousi ensin, tuntuu kyllä vaikeammalta tavalta.JanneW124 kirjoitti:Kenkien pidikejousten asennukseen tulee näppärä työkalu, ku 6mm putkeen sahaa halkion päähän. Sillä saa painettua ja käännettyä jousta.
Dealerin mainitsematta järjestyksessä olen laittanut paikalleen paitsi taisin venyttää alajousen paikalleen ennen pidikejousia.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Eihän tuo minun tapa välttämättä oikea ole, eikä ainakaan ainoa oikea mutta kun on joitain satoja kenkäpareja noin asentanut niin aika näppärästi se käy.
wiimax.fi
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Juu pääasia että hommh käyttää ja voihan tuo ollakki aivan oikea tapa kun luin tarkemmin sinun tekstin niin jäykempi jousi etupuolelle kun itsellä se on aikojen saatossa mennyt takapuolelle joka on sitä asennusta sitten vaikeuttanut mutta on kuitekki toiminut aivan samalla lailladealer kirjoitti:Eihän tuo minun tapa välttämättä oikea ole, eikä ainakaan ainoa oikea mutta kun on joitain satoja kenkäpareja noin asentanut niin aika näppärästi se käy.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Järkyttävää että tuollainen erillinen rumpujarru pitää edes olla olemasssa. Täysin sairasta.
GM kun osti Saabin niin tuli sama sairaus siihenkin. Onneksi 9000 sai jatkaa vuoteen -98 ilman erillistä saatanan rumpujarrua.
Mitä kettua tuo rumpujarru pitää esim Sprintteris? Ei yhtään mitään. Saatana, joutuu aina ennen katsastusta vetämään käppärin laahaamaan että saa läpi.
On kyllä niin perkeleen sairas systeemi. Olen yrittäny useammankin kerran kysyä topikeis että vieläkö tuo Lusiferin suunnittelema käsijarru on uusiskin autois, mutta ikinä ei ole tullut vastausta.
GM kun osti Saabin niin tuli sama sairaus siihenkin. Onneksi 9000 sai jatkaa vuoteen -98 ilman erillistä saatanan rumpujarrua.
Mitä kettua tuo rumpujarru pitää esim Sprintteris? Ei yhtään mitään. Saatana, joutuu aina ennen katsastusta vetämään käppärin laahaamaan että saa läpi.
On kyllä niin perkeleen sairas systeemi. Olen yrittäny useammankin kerran kysyä topikeis että vieläkö tuo Lusiferin suunnittelema käsijarru on uusiskin autois, mutta ikinä ei ole tullut vastausta.
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Parempi kuitenkin näin jos vertaa seisontajarruun joka käyttää levyjarrujen satulaa. Niistä "parhaana" esimerkkinä eräät Mazdat takavuosilta, joka vuosi uudet satulat että saa sen verran pitämään että leimalta selviää. Tai vaikkapa vanha Saabin etusatulaseisontajarru%¤%&&/
Sprinterissä on kyllä omat juttunsa, liian pienet kengät ja "jakolaatikko" auton alla jumissa vähän väliä.
Sprinterissä on kyllä omat juttunsa, liian pienet kengät ja "jakolaatikko" auton alla jumissa vähän väliä.
wiimax.fi
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
En ole ikinä omistanu mazdaa ja nuo etujarru systeemit on eri juttu, mikä sinänsä karmea muistutus niiden olemassaolosta.
Ei ne raskaiskaan käytä erillistä rumpujarrua, vaan jarrukello tekee työn.
Ei ne raskaiskaan käytä erillistä rumpujarrua, vaan jarrukello tekee työn.
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Töissä jo opittu että noita levyjarrulla myös seisontajarrun hoitavia autoja kun tulee remonttiin (siis katsastuksessa hylätty seisontajarrusta) pääsee sekä korjaamo että asiakas helpoimmalla kun tilaa valmiiksi vaihtosatulat.
Aika moneen satulat onkin kohtuuhintaisia eli alle satasen kappale.
Helpoin seisontajarru omissa autoissa on ollut tuossa jahtiautossa, SJ410 Suzukissa; rumpu kardaanissa. Ei ole tarvinnut ainakaan neljääntoista vuoteen remonttia tehdä minkäänlaista ja varmasti pitää.
Aika moneen satulat onkin kohtuuhintaisia eli alle satasen kappale.
Helpoin seisontajarru omissa autoissa on ollut tuossa jahtiautossa, SJ410 Suzukissa; rumpu kardaanissa. Ei ole tarvinnut ainakaan neljääntoista vuoteen remonttia tehdä minkäänlaista ja varmasti pitää.
wiimax.fi
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Vanhemmissa Range Rovereissa ja Discossa sama. Hieno systeemi. Kunhan ei kässäriä yritädealer kirjoitti: Helpoin seisontajarru omissa autoissa on ollut tuossa jahtiautossa, SJ410 Suzukissa; rumpu kardaanissa. Ei ole tarvinnut ainakaan neljääntoista vuoteen remonttia tehdä minkäänlaista ja varmasti pitää.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Taisi olla myös Toyota HJ60 tai Nissan Patrol tuo systeemi. Tai liekö molemmissa.
Kässärin yrittämisestä puheenollen, kerran serkkupojan Saab 96:lla ajellessa näytti uhkaavasti siltä ettei saba käänny halutulla lailla liukkaassa risteyksessä joten tein salamannopean päätöksen avittaa kässärillä.
Vieläkö lie kärkikolmio vinossa
Kässärin yrittämisestä puheenollen, kerran serkkupojan Saab 96:lla ajellessa näytti uhkaavasti siltä ettei saba käänny halutulla lailla liukkaassa risteyksessä joten tein salamannopean päätöksen avittaa kässärillä.
Vieläkö lie kärkikolmio vinossa
wiimax.fi
- räimänparoni
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11
Re: Mersujen seisontajarrukenkien vaihto
Nuo kenkien pidätinjouset olen pyöräyttänyt paikoilleen M6 Helicoilin asennusavaimella. Muuten samat kokemukset ko operaatiosta kuin muilla. Patrollissa oli kardaanikäsijarru, ja vanhoissa Mopareissa