190e tyhjäkäynti kylmänä
190e tyhjäkäynti kylmänä
Suomi MB vm -91 190e 1.8. aj 216tkm Tyypillinen tyhjäkäyntivika bensamersuissa. Tyhjäkäynti seilaa kylmänä. Lähtee hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynti seilaa 500-1500k/min ja sammuukin välillä. Lämpimänä auto toimii kuten pitääkin. Autoa käytin bosch huollossa ja sanovat et kaikki anturit kunnossa mutta seos kylmänä liian suuri(lambda ohitettuna) ja muka pari kylmäjuotosta..! Vika pysyi rahat meni. Vaihdoin sit emännän mersusta (samanlainen) osia eli ilmamäärämittari+määräjakäjan, ruiskun suuttimet, tyhjäkäyntisäätimen(tulee myös virta ja läppä loksaa), kylmäkäynnistyssuuttimen(toimii),ylijännitereleen ja ainut millä oli vaikutusta niin RUISKUNSUUTTIMET!!. Voiko suuttimet vaikuttaa niin et kylmänä ei tyhjäkäynti toimi. Kävin testauttamassa suuttimet ja yksi pikkusen kusi.En tiedä vaikuttaisko tuo itse vikaan noin paljon.Meinaa jo vaihtoehdot loppua. Voiko muuta enää tehdä vai odotella kesää..
No kuten itsekin totesit niin voi.Voiko suuttimet vaikuttaa niin et kylmänä ei tyhjäkäynti toimi
Käytännössä se menee jotenkin näin:
Kylmänä käynnistettäessä ECU aloittaa lpt:n mukaisen kylmäkäynnistysohjelman ja samalla ohjaa tyhjäkäyntiluistia isommalle.
Ajan kulun ja lämpötilan nousun mukaan rikastusta ja luistia ohjataan pienemmälle.
Kun asetettu (ECU:n EPROM:lla) tyhjäkäyntikierrosalue saavutetaan, luistia aletaan hienosäätää ilmamäärämittarin läpän asentotiedon mukaan.
Jos tuo hienosäätö ei jostain syystä onnistu (esim. liian rikas/laiha seos, normaalia suurempi kitka moottorissa, luisti takkuilee, väärää infoa läpän asennosta, jne), niin kierrokset alkaa meneen ylös/alas, kun kierrosluku - signaalin mukaan luistia ohjaamalla yritetään taas päästä asetetulle kierrosalueelle ja hienosäädölle.
Varsinkin kovimmilla pakkasilla tuollainen heijailu on yleistä, mutta yleensä se asettuu kunhan kone vähän lämpiää.
Lämpimällä koneella ja lambda takaisinkytkennällä ei sitten välttämättä ole mitään ongelmia.
Mitähän ne sitten teki tuon hyväksi? Ei näköjään ainakaan suuttimia vaihtaneet.Autoa käytin bosch huollossa ja sanovat et kaikki anturit kunnossa mutta seos kylmänä liian suuri
Jos seoksen rikkaus kylmänä johtuu suuttimista ja säädetään seosta, niin se saattaa vaikuttaa haittaavasti lambda-säätöön lämpimänä.
Minä vaihtasin kyllä suuttimet, vaikkei ne edes kokonaan vikaa korjaisikkaan. Olis vaan helpompi sit metsästellä sitä todellista vikaakin.