tason säätö ????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

tason säätö ????

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Ei tasonsäätö farmarissani oikeen pelaa!!!
Onko kokemusta???
Onko tapana jumittua tms...
en ole vielä päässyt alle tutkimaan, mutta otan vinkkejä vastaan.
on ensimmäinen laatuauto alla ja on se kyllä hyvä peli.
Välilä tulee oikeen semmosia tahattomia naurunpyrskähdyksiä , kun on
ihmisen niin hyvä olla.
ps. teen letkuja ammatikseni jos on tarvista niin... :wink:
MB W124 300 TE -86
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Millä tavalla se oirehtii?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

no ku ei se tunnu toimivan ollenkaan. :roll:
MB W124 300 TE -86
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Säätötanko taka-akselistossa voi olla irti.
wiimax.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jyrki kirjoitti:no ku ei se tunnu toimivan ollenkaan. :roll:
Siis peräkö roikkuu kun lastataan ? :roll:

Onko öljysäiliössä varmasti riittävästi öljyä?
Muutamia (ml. oma) olen nähnyt, että pinta on aika alhaalla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

ööliä on, mutta pitää tarkistaa se säätötanko ku pääsee viikonloppuna alle.
On tää kyllä kätevää ku tällee tulee tietoo ku ei oo tota autonkorjaajan vikaa. :D
MB W124 300 TE -86
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

-92:sta farkusta löytyy kaikki osat jos jotain tarviit tason säätö järjestelmään :!: 0500 674559 / Mikko
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo L. kirjoitti:Millä tavalla se oirehtii?
Tuo kyllä kiinnostais kans :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

kiitos!

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Mikko K. kirjoitti:-92:sta farkusta löytyy kaikki osat jos jotain tarviit tason säätö järjestelmään :!: 0500 674559 / Mikko
kiitos . hyvä tietää. aion keretä pukille (myös autopukille ) viikonloppuna, niin paljon selviää. :P
MB W124 300 TE -86
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

ai niin ari66!
Tuntuu ku ei ois koko tasonsäätöä.
istuttiin kontinreunalla ja perä ei liikkunu mihinkään. auto oli käynnissä.
ruiskuttelin sinne vivustoon crc:tä kun kovin näyttivät ruosteiselta.
oli vaan kovin ahdasta etten nähnyt kunnolla koko laitteistoa.
muuttohommissa hoksasin että ei toimi, kun kehuin kavarille että on tasonsäätö ja kaikki! :oops:
MB W124 300 TE -86
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei se minusta toimikaan ihan "silmissä". Mutta sitten sen huomaa, kun lastaa perävaunuun pari kuutiota puutavaraa ja perä ei painu yhtään. Moottorin täytyy olla siis käynnissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

jyrki kirjoitti:Tuntuu ku ei ois koko tasonsäätöä.
istuttiin kontinreunalla ja perä ei liikkunu mihinkään. auto oli käynnissä.
Tuossa on linkki tuosta tasonsäädön toiminnasta jos satut tarvitsemaan..
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Niin tuota, että jos kuormattuna perä ei roiku ja tyhjänä ei pompota, niin eikös se ole sen merkki, että tasosäätösysteemi toimii?
W124 E220T
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

jake kirjoitti:Niin tuota, että jos kuormattuna perä ei roiku ja tyhjänä ei pompota, niin eikös se ole sen merkki, että tasosäätösysteemi toimii?
Niin ja lausahdus "istuttiin kontinreunalla ja perä ei liikkunu mihinkään"??? Mihinkäs sen siitä pitäisi lähtä? Ihan positiivista ainakin, jos se ei liiku hirveästi alaspäin..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jyrki kirjoitti: Tuntuu ku ei ois koko tasonsäätöä.
Sittenhän se toimii kuten mersuissa pitääkin, huomaamattomasti :D
jyrki kirjoitti: istuttiin kontinreunalla ja perä ei liikkunu mihinkään. auto oli käynnissä.
Kuten muutkin totesivat, kunnossa on.
jyrki kirjoitti: muuttohommissa hoksasin että ei toimi, kun kehuin kavarille että on tasonsäätö ja kaikki! :oops:
Olisit lisännyt vielä: "...ja huomaatkos kuinka huomaamattomasti se toimii" 8)


Eli jos vikadiagnoosiin ei ole täydennettävää, niin kaikki ok.
Ainakaan meidän farkussa ei huomaa sen toimintaa mistään muusta, kuin että auto on ryhdissään vaan koko ajan, vaikka kuinka lastaisi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Haepas haulla sanoja "Hydromat" tai "tasonsäätö". Topicceja löytyy runsas ja monipuolinen määrä. Mää itse painiskelin hydromat -ongelmien kanssa karhunpainia kun dieselöin S124sen ja uudessa dieselkoneessa ei ollut hydromatin vaatimaa punppua venttiilikopassa. Olipahan homma mutta hyvä tuli..

Tosin epäilen toisen iskarin olevan hiukkasen vempula kun vähän tuntuu kolahtavan.
Mikolle: "-92:sta farkusta löytyy kaikki osat jos jotain tarviit tason säätö järjestelmään 0500 67455" Paljonko hintaa paljonko ajetuille iskareille, tai millä niit nyt kutsuis hydraulisylintereille?

Mulla on myös jossain tallessa EPC-kuvia hydromat-järjestelmästä jos kiinnostaa. Ei kun siis jos on tarvetta, kaikkiahan toi kiinnostaa varmasti! :wink:
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Niihän mä just sanoin, tai jotain!
istuissa menee alas ja ei nouse takasi normaalitasoon!
pitää ollakkin tarkempi kirjotuksissa, kun muillakin on näköjään töissä
vähä hiljasempaa häin hiihtolomaviikolla.
Tulkaa ny joutessanne ostelemaan letkuja autoihinne.
taidan tehdä pienen lastitestin ja pistän kontin täyteen ja juon presidenttikahvia kupillisen jonka jälkeen tarkistus. 8)
MB W124 300 TE -86
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

kahvit juotu

Viesti Kirjoittaja jyrki »

JIPPIJAJEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NYT se TOIMII ! se eilinen crc ja vasaralla naputtelu auttoi!
pistin taas kyytiin 8kpl hydrauliöljyastioita 20kg/kpl
ja sitten työkaveri ja ite vielä kyytiin = 200kg ihmislihaa, niin jo rupes jekkasemaan.( eilen tehtiin sama testi ja ei toiminu).
KIITOS teknisestä ja henkisestä tuesta t:hydromarketin letkumestari Jyrki.
[/b]
MB W124 300 TE -86
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Itse huomasin että tasonsäätö toimii, kun lastasin 800kg sementtiä takaluukkuun. Perä painui aika alas, mutta kun laittoi käymään niin ihan silmissä nousi normaaliasentoon.
W124 250TD -89
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Peltsi kirjoitti:Itse huomasin että tasonsäätö toimii, kun lastasin 800kg sementtiä takaluukkuun. Perä painui aika alas, mutta kun laittoi käymään niin ihan silmissä nousi normaaliasentoon.
Se on aika reteetä kaataa rautakaupan pihassa penkit, lastata auto täyteen tavaraa ja lähteä ylväänä pystyssä perin kotio päin. Samaan aikaan vieressä isäntä "lastaa" volkkarin peräkammariin pari laastisäkkiä ja jo alkaa iskarit paukkumaan pohjiin :lol: :lol: On tuo vaan sen verran mukava varustus 8)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

epk kirjoitti:kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
Ja eikun sementtimiehet kokeilemaan :shock: Ette muuten uskalla laittaa sinne 2000kg sementtiä...en usko 8)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

epk kirjoitti:kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
Jos edes likimainkaan on raja siellä missä Monroen paineilmaiskareilla, niin ei tule ihan heti vastaan.

Lastasin nimittäin joskus (1990?) Toyota Crownin takaluukkuun hitsauspuikkoja, kun piti tehtaalle semmoinen lasti noutaa.
Enpä siinä kuormaa tehdessä tajunnut, että nehän oikeasti painaakin jotain :oops:

Perä siis roikkui pahasti.
Mutta sittenpä hokasin, että nappia painamallahan homma on hoidossa.
Muistaakseni normaali cruisailupaine oli jossain 1,5-1,8 bar ja tuon mainitun kuorman kanssa siitä tuli nelisen baria, ennen kuin auto ryhdissään oli.

No, ei se mersukaan varmaan tuhansia kiloja kestä.
Mutta tuohon mainittuun tapaukseen peilaten voisi kuvitella, että aika paljon kuitenkin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä toi hydraulinen peräkorkeuden säätö kestää ihan tajuttomia kuormia jos kaikki osat on kunnossa, kaveri on autollaan raahannut vuosia aikamoisia työkaluvarastoja ja onpa parhaina päivinä ollut taakkatelineelläkin reipas hirsikasa kaiken lisäksi.

Tuossa autossa oli perän osat alkuperäiset (silloin 16-vuotiaat).
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onkos joku hurja hankkinut joskus uutena noita Monroen paineilmaiskareita?
Mikä lienee patukoitten käyttöikä? Parissa vehkeessä mitä on tullut vastaan ovat olleet mallia pumppaa 2 x viikossa.
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

epk kirjoitti:kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
Kyllä tuo 800kg oli vähän liikaa kun kaikki paino oli takaosassa. Sinne ei yksinkertaisesti enempää mahtunut. Kuopissa kuului pientä vingahtelua joten aloin säälimään ja tasasin kuormaa paremmin.
W124 250TD -89
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

vesa kirjoitti:Onkos joku hurja hankkinut joskus uutena noita Monroen paineilmaiskareita?
Mikä lienee patukoitten käyttöikä? Parissa vehkeessä mitä on tullut vastaan ovat olleet mallia pumppaa 2 x viikossa.
Mulla oli autossa ne jo ostettaessa.
Parisataatuhatta niillä itse ajoin, yhteensä lienee nelisensataatuhatta olleet alla.

Ja pumppailla ei tarvinnut, kun ei ollut karvalakkimallia :wink:
Eli kompressori oli takaluukussa hattuhyllyn alla ja hallintapaneeli kojelaudassa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
kyllähän sen max painon voi periaatteessa laskea. järjestelmän max paine on muistaakseni 133bar ja jos tietää iskarin männän halkaisijan niin voi laskea että paljon yks iskari jaksaa kannatella. sitten ku iskareita on kaks niin se jaksaa tuplamäärän. ja sit jouset vielä apuna. niillä voi periaatteessa kuitata auton painon pois iskareilta. näin saa suunnilleen sen mitä järjestelmä jaksaa kannatella

ensimmäisenä järjestelmästä taitaa antaa periksi ne paineakut.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Mika.T kirjoitti:
epk kirjoitti:kai noissa tasonsäätö vehkeissäkin tulee rajavastaan jossain vaiheessa, paljonkohan mahtavat kestää kuormaa max. ?
kyllähän sen max painon voi periaatteessa laskea. järjestelmän max paine on muistaakseni 133bar ja jos tietää iskarin männän halkaisijan niin voi laskea että paljon yks iskari jaksaa kannatella. sitten ku iskareita on kaks niin se jaksaa tuplamäärän. ja sit jouset vielä apuna. niillä voi periaatteessa kuitata auton painon pois iskareilta. näin saa suunnilleen sen mitä järjestelmä jaksaa kannatella

ensimmäisenä järjestelmästä taitaa antaa periksi ne paineakut.
F=p*A, eli paine yksikkönä pasc, 1bar = 100pasc, ja A=metreinä, eli siis neliömetreinä.. Ja jaksaa nostaa aivan VIT..TI!!!
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

1 bar = 10^5 Pa
Vastaa Viestiin