Onko termostaattivika
Onko termostaattivika
220 CDI 110 kw vm -07 ( tuontiauto) -tyhjäkäynnillä paikallaan läpömittari nousee n.80 asteeseen, mutta kun lähtee ajaan tuonne pakkaseen -niin lämpö näyttää aika piankin enään 60 -70 väliin. Palaa taas seistessä siihen 80.
Jos tulee termostaatin uusiminen, -mitä astelukua yleensä käyttetään ?
Jos tulee termostaatin uusiminen, -mitä astelukua yleensä käyttetään ?
Re: Onko termostaattivika
Mun mielestä jos lämmöt nousee yli 80 niin termari ok. Varmaan laskee ajossa siks kun näillä pakkasilla saa senverran viimaa
W210 E320cdi
Re: Onko termostaattivika
Termostaatin asteluvusta ei tarvitse piitata, se on mitä on. Eri asteluvuilla ei ole saatavana.
wiimax.fi
Re: Onko termostaattivika
Omat -09 E200CDI ja -05 C200CDI eivät kyllä laske lämpöjä 100 km/h vauhdissa vaikka pakkasta oli parhaimmillaan -28.
W123 200D -84
W203 200CDI -05
S211 200CDI -09
W203 200CDI -05
S211 200CDI -09
Re: Onko termostaattivika
Milläs te noita lämpöjä noin tarkasti seuraatte? Mittaristossa ei ainakaan löydy kovinkaan tarkkaa asteikkoa.
S211 E320 cdi -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: Onko termostaattivika
Kyllähän siitä mittarista nyt näkee onko lämmöt 75,80 vai 85 astetta?JoneN kirjoitti:Milläs te noita lämpöjä noin tarkasti seuraatte? Mittaristossa ei ainakaan löydy kovinkaan tarkkaa asteikkoa.
Termarivika väittäisin, itellä ainakin ollut monessakin niin, että kaupunkipyörityksessä pysyy 80C ja maantiellä ajaessa laskee ja suoranaisesti vaikuttaa heti kulutukseen. Tullut termarin vaihdoilla aina kuntoon.
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: Onko termostaattivika
Eiköhän ole ?? ainakin 85 ja 92 asteiset. !dealer kirjoitti:Termostaatin asteluvusta ei tarvitse piitata, se on mitä on. Eri asteluvuilla ei ole saatavana.
Samalla teen kysymyksen foorumia katseleville ! -kumpi kannattaa ostaa kun vaikuttaa että vaihto tulee ! -vai nouseeko kesäkuumalla 92 -lämpö liiaksi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: Onko termostaattivika
kalevim kirjoitti:Eiköhän ole ?? ainakin 85 ja 92 asteiset. !dealer kirjoitti:Termostaatin asteluvusta ei tarvitse piitata, se on mitä on. Eri asteluvuilla ei ole saatavana.
Samalla teen kysymyksen foorumia katseleville ! -kumpi kannattaa ostaa kun vaikuttaa että vaihto tulee ! -vai nouseeko kesäkuumalla 92 -lämpö liiaksi?
Dealer varmaankin tarkoitti lähestulkoon että kaikilla mitä sinne myydään toimii, eikä tartte kytätä sitä astelukua. Ehkä jossain afrikassa matalee vois olla paree ?
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: Onko termostaattivika
Kyllä oli termostaattivika !!! -tiedoksi niille jotka vaikkapa tarvii tietoa ( joskuskin).
Nyt lämmöt nousee nopeasti siihen 92 -asteeseen ja pysyy ajaessa vakaasti paikallaan. Ei niinkuin sillä joka poistettiin, pysyi "nipin -napin" 70 -ajaessa. Tyhjäkäyntiä käydessä lämpeni kymmentä korkeammalle !!!
Nyt lämmöt nousee nopeasti siihen 92 -asteeseen ja pysyy ajaessa vakaasti paikallaan. Ei niinkuin sillä joka poistettiin, pysyi "nipin -napin" 70 -ajaessa. Tyhjäkäyntiä käydessä lämpeni kymmentä korkeammalle !!!
Re: Onko termostaattivika
Selvähän tuo. Eli termari oli osittain juminut auki asentoon. Termostaattihan pysyy kiinni niin pitkään kunnes kone lämpenee ja päästää tämän jälkeen kierron kennolle jäähdyttääkseen moottoria. Nyky termareissa on useampi lautanen ja ohivirtaus reikiäkin löytyy, joten aivan tiiviistihhän se ei nyky moottoreissa taida enää olla. Eli paikallaan käydessä termari laskee jäähdytyskiertoon nesteen joka nousee ajanmittaan normaaliin lämpötilaan. Ellei tuulettimen termostaatti käynnistä flektiä niin sitten keittää kone ja kansipahvi sanoo heihei.
Nyt kun termari on "selällään" niin ajamaan lähdettäessä kone jäähtyy ajoviimasta liikaa, kun sen pitäisi pyrkiä pitämään lämpötila vakiona. Termarit on pääosin täysin mekaanisia laitteita jotka säätyvät itsestään nesteen lämpötilan mukaan. Jos termari on revä levällään niin kehnostihhan se lämpöjään pitää.
Nyt kun termari on "selällään" niin ajamaan lähdettäessä kone jäähtyy ajoviimasta liikaa, kun sen pitäisi pyrkiä pitämään lämpötila vakiona. Termarit on pääosin täysin mekaanisia laitteita jotka säätyvät itsestään nesteen lämpötilan mukaan. Jos termari on revä levällään niin kehnostihhan se lämpöjään pitää.
W219 CLS350 vm.2005
Re: Onko termostaattivika
Asiaan liittyen, onko kukaan muu katsonut lämpöjä mittaristosta ja OBD-portista samaan aikaan. Itsellä pisti silmään tuo ero lämmöissä, vai näyttääkö torque ohjelma omiaan (starilla voisi tarkistaa tietty asian)Suksipoika kirjoitti:Kyllähän siitä mittarista nyt näkee onko lämmöt 75,80 vai 85 astetta?JoneN kirjoitti:Milläs te noita lämpöjä noin tarkasti seuraatte? Mittaristossa ei ainakaan löydy kovinkaan tarkkaa asteikkoa.
74 astetta näyttää OBD-portista torquella, kun mittaristossa on jo reilusti yli 80 (Kuva W164:sta)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Onko termostaattivika
Joo sama havainto,torquella n.10c alle.Carly näyttikin sitten samansuuntaista lukemaa kun mittari.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Re: Onko termostaattivika
no huomattavasti lähempänä kuin VW 90 näyttää mittari ja todellisus jossain 50-60
noroljan kirjoitti:Asiaan liittyen, onko kukaan muu katsonut lämpöjä mittaristosta ja OBD-portista samaan aikaan. Itsellä pisti silmään tuo ero lämmöissä, vai näyttääkö torque ohjelma omiaan (starilla voisi tarkistaa tietty asian)Suksipoika kirjoitti:Kyllähän siitä mittarista nyt näkee onko lämmöt 75,80 vai 85 astetta?JoneN kirjoitti:Milläs te noita lämpöjä noin tarkasti seuraatte? Mittaristossa ei ainakaan löydy kovinkaan tarkkaa asteikkoa.
74 astetta näyttää OBD-portista torquella, kun mittaristossa on jo reilusti yli 80 (Kuva W164:sta)
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1324
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko termostaattivika
Ei ole lainkaan harvinaista, että mittari näyttää hieman muuta kuin todellinen lämpötila, ja se on tarkoituksella noin. Kun tieto tulee ECUn kautta, voidaan näin uskotella kuljettajalle, että moottori olisi normaalilämmin, vaikka todellisuus olisi haaleampi tai kuumempi
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Onko termostaattivika
No tota joo... Perustelenpa kysymystäni hiukan tarkemmin. Mulla allekirjoituksen autosta jos vertaa mittariston "palkki"mittaria ja lämmityslaitteesta näkyviin saatavaa lämpötilatietoa niin eroa näiden lämpöjen näyttämä on varsinkin moottorin lämpenemisen aikana yli kymmenenkin astetta.Suksipoika kirjoitti:Kyllähän siitä mittarista nyt näkee onko lämmöt 75,80 vai 85 astetta?JoneN kirjoitti:Milläs te noita lämpöjä noin tarkasti seuraatte? Mittaristossa ei ainakaan löydy kovinkaan tarkkaa asteikkoa.
Ilmeisesti mittaristo ja lämmityslaitteen näyttö ottavat lämpötilatilatiedon täysin eri paikoista koska noinkin isoa eroa on havaittavissa. Kun moottori on lämmin niin mittaristossa näyttäisi palkki olevan 90 asteen paikkeilla ja lämmityslaite näyttää 83-85 astetta.
S211 E320 cdi -09
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1324
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko termostaattivika
Tai kuljettajaa huijataan tarkoituksella...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Onko termostaattivika
Starilla + mittaristossa on sama lämpötila jos paikat on kunnossa
wiimax.fi
Re: Onko termostaattivika
Kyllä tuo mittari on kalibroitu W212:een ainakin niin että 70 = mittarissa n.80astetta, omassa OM651. Tehty kuljettajan silmän lumoksi, olen seurannut starilla. Katottiin tuossa myös V6 samanikänen ja ihan tismalleen sama homma.dealer kirjoitti:Starilla + mittaristossa on sama lämpötila jos paikat on kunnossa
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Onko termostaattivika
Ok, ei ole uudemmista ollut tarvetta tarkastella. Lähinnä W211-203-alkupään 204 varmaan mitä joskus epäilleet näyttääkö mittari oikein.
wiimax.fi