W210 moottorin lämpeneminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Miten rivakasti 270 CDI koneen pitäisi lämmitä noin -5 °C lämpötilasta "normaali lämpöön"? Mikä on koneen "normaali lämpö" - onko se jotain 80 °C mittarin mukaan vai pitäisikö olla jotain enemmän? Olen hämmästynyt koneen polttoainetehokkuudesta. Mittarin mukaan syksyn keskikulutus oli 5,2 l/100 km ja nytkin pakkasten tultua voin noin 5,4 l/100 m. Kattotelineidenkin laittaminen katolle nostaa enemmän kulutusta (n. 0,4...0,5 l/100 km) kun tuo kylmä sää. Ei tässä ainakaan polttoainetta hukkalämmön tuottamiseen käytetä :clap:

Kun koneen kylmästä käynnistää, niin noin 15...20 min tyhjäkäynnin jälkeen ei koneen lämpötila ole yleensä noussut ollenkaan, mielestäni mittari ei nouse ollenkaan tuosta mittarin noin + 40 °C "ala tapista". En tiedä, mutta jostain olin tullut sellaiseen käsitykseen, että tuossa koneessa pitäisi olla jonkinlainen sähköinen lisälämmitin. Onko sellaista olemassa ja miten sen pitäisi toimia - miten toiminnan tai ennen kaikkea toimimattomuuden huomaa?

Onko termostaatin vaihtaminen tuollaiseen koneeseen millainen toimenpide? Missä termostatti sijaitsee ja millaisia työkaluja sen vaihtamiseen tarvitsee? Onko homma sitä tasoa, että menee vaikkapa Motonettiin ja ostaa varaosan, ajelee auton jonnekin pysäköintihalliin, poistaa kaksi 13 mm pulttia, nostaa vanhan termarin pois ja laittaa uuden tilalle - sekä kiristää pultit takaisin ja että tässä onnistumisen mahdollisuus on lähes 100 %?

Onko siitä mitään hyötyä/haittaa, että leikkasin tuollaisen 20...25 cm korkean ja jäähdyttimen levyisen muoviläpyskän jonka laitoin syylarin alareunan eteen tuossa joulukuussa? Levy peittää noin 1/3...1/2 jäähdyttimen pinta-alasta. En osaa sanoa, että tuliko koneesta yhtään lämpimämpi, mutta ei se missään nimessä ainakaan mittarin mukaan "liian kuumaksi" tule. Lämpötilat jäävät pidemmässäkin ajossa selvästi alle 80 °C - mittarin mukaan.

Jotenkin on sellainen tunne, että moottori lämpeää melkoisen hitaasti ja jää vähän viileäksi - vai onko tämä enemmänkin ominaisuus kuin vika... :cry:
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jnes »

Koneen normaali lämpö on se pari viikseä yli 80 C kohdasta. Auto on hidas lämpeneen, itsellä käytössä samanmoinen kulkine. Oireittesi perusteella termarin vaihto edessä. Kyllähän tuo taitaa olla tuon moottorin ominaisuus tuo kylmyys

Sähköistä lisälämmintä kabiinin ei ole mikäli sitä tarkoitat. Tehdasasenteinen webasto pitäisi olla vakiovarusteena. Sille löytyy nappi tuhkakupin vierestä keskikonsolista. Vikakoodit kantsii lukea jossei webasto pelitä

Termostaatti on koneessa kiinni, vaatii jonkinverran purkamista pois. Suojamuovit, ylävesiletku jne.. Muistaakseni vähän joutui ähertämään, että sen saa siitä suihkutukin välistä pois. Niitä saa kyllä vaihdella tämän tästä. Mikäli ei ole saksantuonti niin se pikkutermari kannattaa vaihtaa myös. Sillä ilmeisen iso vaikutus auton lämpeämiseen. Haulla löytyy lisää tietoa.

Kyllähän niistä maskipeitoista/levyistä apua on, mutta mikäli ymmärsin oikein niin olet laittanut sen siihen välijäähdyttimen eteen. Itselläni on maskissa sellainen muovilevy joka tulee sinne sisäpuolelle kiinni. Joko marmorilta tai KL-varaosista haettu, väyryseen tarkoitettu viimasuoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja simoks »

ei nuo cdi:t lämpeä ilman webastoa, eli saa ajaa kyllä 10km tommosella -5 kelillä että rupeaa lämmöt oleen sielä missä pitää, eli se 82astetta noin. Jos ei millään nouse ja jää alle 80 niin termari sökö,ei ole paha kyllä vaihtaa noihin - vartin homma.
W210 E320cdi
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja salla_ »

pikachu kirjoitti:Koneen normaali lämpö on se pari viikseä yli 80 C kohdasta.
Nyt tilanne on se, että jää pitkässäkin ajossa (> 2 h yhtä soittoa maantiellä) pari viikseä 80 °C kohdan alle, eli lähes 0,5 cm alempana.
Sähköistä lisälämmintä kabiinin ei ole mikäli sitä tarkoitat. Tehdasasenteinen webasto pitäisi olla vakiovarusteena. Sille löytyy nappi tuhkakupin vierestä keskikonsolista. Vikakoodit kantsii lukea jossei webasto pelitä
Ei, en kai tarkoita sitä. Tarkoitan lähinnä sähköistä (12 V) lisälämmitintä joka lämmittäisi koneen nopeammin "käyntilämpöiseksi". En tiedä onko tuollaista olemassakaan?

En miellä oikean etulokasuojan päällä olevaa (oikean ajovalon takana oleva) mötikkää webastoksi (miksi siihen tulee sormen vahvuinen akkukaapeli?), yleensä olen tottunut, että Webastossa on jonkinmoinen pakoputki joka tästä kyllä puuttuu. Siinä ajovalon takana olen tunnistanut 1) jäähdytysnesteen paisuntasäiliön, 2) lämmityksen kiertovesipumpun, 3) kyseisen mötikän jonka päällä kiinni ilmeisestikin alipainesäiliö. Sitä en tarkkaan tiedä mikä tuon mötikän tarkoitus on kun siihen kuitenkin muistaakseni tulee jäähdytysjärjestelmän letkuja kiinni. Koodeja en ole lukenut ja en oikein edes tiedä, että miten saisikaan luettua - tämä on täysin vierasta aluetta minulle.

Alemmassa koelaudan keskikonsolin luukussa (jossa myös tupakansytyttimen pistoke) oikealla on nappula jossa muistaakseni luki jotain "heat off" ja siihen syttyy punainen valo kun sen on käsittääkseni kytkeytynyt (off) pois päältä. Tämä on mielestäni minulla aina asennossa "päällä" (valo sammuksissa)
Termostaatti on koneessa kiinni, vaatii jonkinverran purkamista pois.
Jotain sainkin jo tihrusteltua ja paikka onkin nyt jotenkin hanskassa. Ei niitä helpoimpia paikkoja, muttei taida olla pahimmastakaan päästä. Ei tehdä ihan parkkihallissa vaan vaatii ti-paikan.
Niitä saa kyllä vaihdella tämän tästä. Mikäli ei ole saksantuonti niin se pikkutermari kannattaa vaihtaa myös. Sillä ilmeisen iso vaikutus auton lämpeämiseen.
Mitä "tämän tästä" noin niin kuin käytännössä tarkoittaa? Eli pitääkö vaihtaa vuosittain?

On Saksantuonti, eli eikö Saksantuonnissa ole tuota "pikkutermostaattia"?
Kyllähän niistä maskipeitoista/levyistä apua on, mutta mikäli ymmärsin oikein niin olet laittanut sen siihen välijäähdyttimen eteen.
Itselläni ei ole koskaan ollut kauhean modernia autoa. Tämä nyt vuosimallina (vm. 2001) on uusin koskaan omistamani. Tosin sen tiedän, että lähes jokaisen nykydieseliin saan jonkinlaisen "nokkapeitteen". Taitaa olla tuo polttoainetehokkuus tehneen koneista "kylmiä".

Käsitykseni mukaan tuo välijäähdytin on tuolla puskurin alla omassa aukossaan? Siellä muovilevy ei ole. Muovilevy on ihan siinä nipun edessä jossa käsittääkseni on auton moottorin syylari ja ainakin ilmastoinnin kenno. Mitähän muuta siellä mahtaa olla - melko tiukka paketti...
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muutaman tiedän 270cdi niin on huono lämpeneen...220 lämpenee paremmin ...outoa ja kaikki oli ok.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W210 moottorin lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja simoks »

KL-varaosista 48e se viimasuoja maskin taakse, kävin tilaamassa tänään juur itelle moisen. Myös pohjapanssarit jos niitä ei ole, vaikuttaa varmasti jotenkin auton lämpenemiseen. Mutta kannattaa tottua siihen näiden cdi-koneiden kanssa että varsinkaan tyhjäkäynnillä ne ei lämpene mitenkään pakkasilla ilman sitä webastoa.

Itellä oli 9vuotta 200cdi väyrynen ja kaks kertaa siihen termarin vaihdoin kun alkoi jäämään alle 80 mittari kesälläkin.. tosin en tajua miten nuo parikolme astetta voi vaikuttaa mihinkään vaikkei se ole "se oikea" lämpötila moottorille..eri asia jos 60-70 yli ei nouse.
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin