W638 -03 112 cdi vito

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
veksutti
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W638 -03 112 cdi vito

Viesti Kirjoittaja veksutti »

Löytyykö kyseiseen menopeliin sähkökaaviota jostakin? kun repsikan oven keskuslukitus ja peilin säätö ei toimi josko johtosarjat olisi jostakin katkennut, peilin säätö liittimeltä yhteys tulee 4 piuhaan kuskin oveen mutta punavalkoinen piuha ei ole yhteydessä napeille..

Toinen asia että kuinka paha rasti olisi vaihtaa veivi ikkunat sähkösäätöisiksi?

kaavio auttaisi ymmärtämään
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W638 -03 112 cdi vito

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Sähkökaavioissa en osaa auttaa, itselläkin on vain Pocket Mechanic josta puuttu useita kaavioita (ja ne jotka löytyvät eivät kaikki ole yksi-yhteen sopivia). En tiedä, onko Autodatassa Viton kaavioita, tähän asti olen pärjäillyt ilmankin.

Useimmin ne johdot katkeavat haitarikumin sisältä, joko kokonaan tai osittain poikki (tuolloin kaapelin kuori voi näyttää ehjältä). Ovilasien, peilien, valojen, turvatyynyjen yms. eri autoista katkenneita johtoja olen korjannut pätkällä uutta johtoa haitarikumin sisälle. Liitokset olen tehnyt tina-abikoilla, kriittisissä paikoissa lisäksi kutistesukalla vahvistettuna. Pelkkä tinaus ja teippi päälle-meneteltmä ei tahdo kestää autokäytössä, vaan johto katkeaa uudelleen tinauksen vierestä. Toki tavallisiakin abikoja voi käyttää, kunhan suojaa liitoksen (ruosteelta ja hapettumiselta) esim. kutistesukalla.

Sähkölasit voi lisätä jälkeenpäinkin, joskin se vaatii jo ropaamista. Jos autossa ei ole alunperin ollut sähkölaseja, ei siinä luultavasti ole myöskään johtosarjaa ja releitä näiltä osin. Tällöin jää esim. mukavuustoiminto pois, tai on työläämpi totetuttaa.
Itse korvasin kuskin mekaanisen koneiston sähkötoimiseksi (apukuskinpuoleinen ovi odottaa kesää ja sopivaa aikaa), hankkimalla purkaamolta toimivan koneiston ja oven nappipanelin (löytyipä samanlainen "jalopuukoristeinen" kuin alkuperäinenkin. Lisäksi tein oven sisälle kahdesta tuplareleestä suunnanvaihtokytkennän. Koska moottorissa lähtevässä liittimessä on vain kaksi johtoa, tarvitaan lasin liikkeille suunnanvaihtokytkentä releillä.

Jännitteen ovelle vedin sieltä hanskalokeron alla olevasta sulakerasiasta, jonka modasin laajennettavaksi malliksi ns. venekäyttöön tehdystä rasiasta. Alkuperäinen on todella minimalistinen, eli siihen ei voinut enää lisätä mitään. Lisäksi tarvitaan maadoitus (- eli paluujohto), lähin Earth Point löytyy myös apukuskin jalkatilasta. Molemmat johdot vedetään haitarikumin läpi oven sisälle. Jos haluaa molemmat ovilasit sähköisiksi, on kuskin oven oikeanpuoleinen nappi sekä repsikan oven nappi kytkettävä rinnan (jos haluaa repsikan lasit käskytettäväksi molemmista ovista).

Etteivät nappien valot palaisi kokoaikaisesti, lisäsin relekytkennän joka katkaisee ovimoottorilta sähköt auton ollessa sammuksissa. Se sijaitsee tekemäni uuden sulakekotelon vieressä, ja katkaisee sähkölasin virtapiirin. releelle otin ohjauksen radiolle menevästä johdosta, ja maadoituksen samasta maadoituspisteestä kuin sähkölasillekin.

Oma harrastevitoni on vaatinut paljonkin kaikenlaista ropausta, sekä lisäyksiä että edellisen omistajan tekemien kötöstysten korjaamista. Asiaa ehkä on helpottanut, että olen tehnyt työtä sähkön ja automaation parissa. Tuo oma toteutukseni oli mahdollisimman yksinkertainen lisäys.

Toivottavasti sepustukseni auttaa havainnollistamaan ko. homman.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin