kytkin ei irroita moottorijarrutuksella ja vaihde jumittaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

kytkin ei irroita moottorijarrutuksella ja vaihde jumittaa

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

mikähän piru tenavaan iski kun pelkästään moottorijarrulla tuntuu ettei kytkin irroita sekä vaihde jumittaa,joutuu selvästi enemmän käyttämään voimaa että saa vaihteen pois päältä.vaihteet menee päälle täysin normaalisti ja lähtee päältä mutta heti kun on moottorijarrutusta niin johan jumittaa.lisäksi jos auton jättää sammuksiin lievään alamäkeen vaihdepäällä ja painaa kytkimen pohjaan niin auto ei liiku mihinkään ja vaihde on jumissa,eli kytkin ei irrota???mutta mitenköhän tämä on mahdollista kun muuten irroittaa normaalisti ja liikkeelle lähtiessäkin polinta saa monta senttiä nostaa ennen kuin kytkin tarraa kiinni.mitään sivuääniä ei kuulu kytkin pohjassa eikä kytkin ylhäällä mitä nyt getrakin normaali rallatus kovalla vauhtipyörällä ja jousettomalla levyllä.en ymmärrä??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kytkin ei irroita moottorijarrutuksella ja vaihde jumitt

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensin mietin että keskiössä on vikaa mutta jos se on jousittamaton...tutkipa ensin että sulla on yleensä aski kiinni koneessa ettei se pääse jotenkin kieroon jarrutksessa tai irvistämään liitoksesta.
Voihan olla että pääakselin laakeroinnissa askissa on väljää ja kampeaisi tietyissä oloissa.....,itse kytkimen eli kampuran keskellä oleva silmälaakeri on paska..tämä voisi muuten olla todennäköisempi.
toki paineasetelmassakin voi olla jotain...kuitenkin sanoisin että noi on irroitettava ja tutkittava mikä siellä on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: kytkin ei irroita moottorijarrutuksella ja vaihde jumitt

Viesti Kirjoittaja Forestman »

silverhawk kirjoitti:mikähän piru tenavaan iski kun pelkästään moottorijarrulla tuntuu ettei kytkin irroita sekä vaihde jumittaa,joutuu selvästi enemmän käyttämään voimaa että saa vaihteen pois päältä.vaihteet menee päälle täysin normaalisti ja lähtee päältä mutta heti kun on moottorijarrutusta niin johan jumittaa.lisäksi jos auton jättää sammuksiin lievään alamäkeen vaihdepäällä ja painaa kytkimen pohjaan niin auto ei liiku mihinkään ja vaihde on jumissa,eli kytkin ei irrota???mutta mitenköhän tämä on mahdollista kun muuten irroittaa normaalisti ja liikkeelle lähtiessäkin polinta saa monta senttiä nostaa ennen kuin kytkin tarraa kiinni.mitään sivuääniä ei kuulu kytkin pohjassa eikä kytkin ylhäällä mitä nyt getrakin normaali rallatus kovalla vauhtipyörällä ja jousettomalla levyllä.en ymmärrä??
Minulla teki samaa tosin traktorissa, kun vauhtipyörän silmälaakeri jumitti. Oli remontin yhteydessä pesty painepesurilla, eikä ollut kuivattu ja voideltu.
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: kytkin ei irroita moottorijarrutuksella ja vaihde jumitt

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

itse kytkimen eli kampuran keskellä oleva silmälaakeri on paska..tämä voisi muuten olla todennäköisempi.
toki paineasetelmassakin voi olla jotain...kuitenkin sanoisin että noi on irroitettava ja tutkittava mikä siellä on.
asetelma on aika vähän ajettu,siinä tuskin vikaa.ihan sama tuli itsellänikin mieleen että voisko olla silmälaakeri.mutta se ihmetyttää ettei se anna mitään ääntä,kytkimen kun painaa pohjaan jolloin laakeri lähtee pyörimään ja vaikka polkee kaasua kytkin pohjassa niin ei anna ääntä eikä polkimessa tunnu värinää.mutta osaa kai se äänetönkin olla,toivottavasti ei ole kytkinakselin laakeria syönyt piloille.aukaistavahan tämä on,jokuhan siellä on pielessä.
Vastaa Viestiin