Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Tapahtui C 220 CDI 2009:lle
Mese taas kerralla läpi elokuun katsastuksesta, yesh. Paitsi että kuuluu sellainen ääni kuin pakoputki olisi jatkokohdasta löysällä....
Vaimo tulossa työreissusta 15. syyskuuta Hesasta, kun alkaa tapahtua. Mese hyytyy Porvooon motarilla Sipoonlahden sillan jälkeen ( juu sen saman sillan jossa ajoin 50 rajoituksella siltaremontin aikaan tutkaan 107 km/h.
Auto lavetille ja siitä mese pajalle Porvooseen. Seuraavana päivänä saan diagnoosin. Nokka-akselin asentoanturi rikki, elikkäs 67 € ja tunti töitä. No ei paha jos tolla selviää !!
Pari päivää odottelua ja Povoosta soitto. " Kuule, ei se vika olekaan siinä anturissa, saattaapi olla johtosarjassa". Vikaa etsitään ja uusi puhelu "johtosarja on ehjä, vika voi olla nokka-akselin synkronointirenkaassa jos se on liikahtanut eikä anna käynnistää autoa". "Vaatii venakopan irroittamisen ja huomattiin että yhden ruiskun pohjaiiviste on rikki myös".
Taas pari päivää menee mukavasti vaimon Audilla ajellessa kun Porvoosta tulee puhelu. "Nokka-akselin synkronointirengas oli paikoillaan,,,,huomattiin muuten että yksi ruisku on rikki. Maksaa 650 € + työt ja se pohjatiiviste vaihdettaisiin myös ? ". No tottakai vaihdetaan. täytyyhän se Mese saada kuntoon.
Muutan päivän päästä Porvoo taas kilauttaa. " Autoon vaihdettu ruisku ja tiiviste. Mitään vikakoodia ei tule mutta auto ei käynnisty. Jutellaan maahantuojan kanssa onko vika ECU:ssa. Maksaa noin 2000 €". Seuraavana päivänä Porvoo ilmoittaa että auto on saatu käyntiin jäädyttämällä ECU kylmäspreyllä. Kerron että haen auton pois koska en halua maksaa ECU:sta 2000 euroa, vaan ostan tarvittaessa purkuautosta 450 €:lla ECU:n, jonka voin palauttaa jos autoni ei sillä käynnisty.
Torstai aaamuna työkaverin kyydissä Porvooseen ja lunastan mersun hintaan 1450 €. Kohti aamuaurinkoa ja Kouvolaa, Suomi-Popilta Jaajon juttuja kuunnellessa mese hyytyy 11 kilsaa ajettuani.
Soitto hinauspalveluun, mese laveille ja kohti Kouvolaa ja kotipihaa. Google esille ja etsimään ECU:n korjaajaa. Löytyyhän noita, korjaajia mistä valita.
Vaasasta löytyy oikeen AAA-luokiteltu elektroniikkapaja, joka lupaa laittaa ECU:n kuntoon ja jos ei saa kuntoon, niin laittaapi mulla toimivan ECU:n hyllystä korjauksen hinnalla. ECU pakettiin ja Vaasan matkalle. Odotellaan rauhassa, nyt on ammattimiehet asialla.
Parin viikon ja muutaman kymmenen puhelun jälkeen selviää että Vaasan liikkeellä ei ole laitteistoa jolla analysoida onko ECU:ssa vikaa, eikä ole sitä toimivaa ECU:a hyllyssä. Sen sijaan oli tinattu kampaliittimen juotokset, jos niissä vaikka olisi ollut vikaa. Hintaa juottamiselle 130 €. Mukana oli lappu "Juotokset korjatttu, jos ei toimi niin hommaa toinen ECU, voidaan kloonata samaan hintaan".
No niin, mitäs nyt keksitään. Taas Kuukkeli esiin ja Askolasta löytyy seuraava paja. Soitto Askolaan ja sieltä vastaa asiallinen kaveri joka kertoo että kyllä se vika siellä ECU:ssa on jos kerta se on jäädyttämällä käyntiin lähtenyt. "Tuoppa ECU tänne niin laitetaan kuntoon". Mahtavaa !! Oli sopivasti reissu Espooseen viikonloppuja ja tulomatkalla sunnuntaina jätin ECU:n Askolaan.
Sunnuntai- illalla tuleekin soitto Askolasta. ECU:ssa on joku komponentti liimatttu jollakin tuntematomalla aineella ja Askolan insinööri ei uskalla ottaa komponenttia irti, eikä ole muutenkaan kiinnostunut koko asiasta. Täh ! Mitä helvettiä ? Miksi sitten tarjosi apua jos ei oikeesti tee sille boxille mitään ??
Vaasan AAA-luokiteltu Tivoli lupasi kloonata ECU:n samaan hintaan joten käskin Askolaa lähettämään ECU:n Vaasaan ja sitten etsimään ECU:a. Sellainen löytyy Italiasta hintaan 230 € ja Eurasta hintaan 450 €. Luigilla oli sen verran vahvat referenssit ja kun Eura lupasi ottaa ECU:n takaisin ja palauttaa rahat jos sillä ei tähtikeula starttaa niin Euran kanssa kaupat ja ECU sieltä Vaasaan.
Muutama viikko meni mukavasti vaimon Audilla ja anopin Pololla ja sitten koitti suuri päivä. ECU:ja tuli postissa kaksi kappaletta. Kloonattu meseen ja tulille !Vaan eipä lähdekään. Ei lähde kloonatulla. Orkkis paikoilleen ja start, mutta sillä ei edes starttaa !!!!
Soitto Vaasaan ja selviää että kloonaus tässä tapauksessa tarkoittaa että orkkis boksista on juotettu joku piiri irti ja tinattu se "uuteen" boxiin, jolloin ajonesto on siirretty uuteen ja sillä pitäisi alkaa mesen ryskyttämään. Mutta ei !!
Seuraavana aamuna lavetti pihaa ja mese Kouvolaan paikalliseen Mese-liikeseen. Iltapäivällä tuleekin puhelu "kuule autossa on kampiakselin asennonosoitin rikki. 250 € tekee ja töitä sopivasti". No hitto ! "Tilatkaa äkkiä ja laittakaa se loota kuntoon !"
Ja taas mennään !! Tulee puhelu ja ilmoitus että kampiakselin osoitin on vaihdettu, mitään vikakoodia ei tule, mutta ei käynnisty !!!! "Nyt pitäisi tilata uusi ECU koska autossa ei ole orkkis ECU paikoillaan niin ei voi olla varma toimiiko tuo kloonattu ECU". Noh, ei kai auta kun tilata uusi ECU. 1700 €.
Sitten, keskiviikkona 16.11 tulee ilmoitus joka tässä vaiheessa ei ihmeemmin yllättänyt. "Autoon on vaihdettu uusi ECU. Meillä on hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät on ne, että yhtään vikakoodia ei ole ja huonot on ne että auto ei käynnisty !". Asentaja lähti lomalle ( toivottavasti ei hermosellaiselle mun auton takia ) ja homma jatkuuu Kotkassa heti tai meillä 28.11, jos ei ole kiire. No ei ole kiire enää kun kiesi on ollut jos 2kk poissa ajosta.
Viivan alapuolella taitaa olla kohta 4000 € jos laskee kakki hinaukset mukaan. Noh rahaahan se vaan on......
Päätin sitten avautua maahantuojalle ja kertoa mitä olen mieltä tämän päivän autojen vianetsinnästä ja tavasta että vaihdellaan 1700 € osa ja todetaan että oho, ei se ollutkaan rikki. Jotenkin mulla vaan on sellainen kutina että olisi mahdollista tehdä sellainen ihmekone, jonka voisi kytkeä autoon ECU:n paikalle tai jonnekin muualle ja todeta missä vika on.
Niin, vianetsintä jota auton mukaan ei ole, jatkuu 28.11. Mistäköhän lähdetään liikkeelle etsimään vikaa jota ei ole.
Nokka-akselin asennonosoitin, kampiakselin asennonosoitin, hajonnut ECU, vai oliko se hajonnut.
Tarina jatkuu...............
Mese taas kerralla läpi elokuun katsastuksesta, yesh. Paitsi että kuuluu sellainen ääni kuin pakoputki olisi jatkokohdasta löysällä....
Vaimo tulossa työreissusta 15. syyskuuta Hesasta, kun alkaa tapahtua. Mese hyytyy Porvooon motarilla Sipoonlahden sillan jälkeen ( juu sen saman sillan jossa ajoin 50 rajoituksella siltaremontin aikaan tutkaan 107 km/h.
Auto lavetille ja siitä mese pajalle Porvooseen. Seuraavana päivänä saan diagnoosin. Nokka-akselin asentoanturi rikki, elikkäs 67 € ja tunti töitä. No ei paha jos tolla selviää !!
Pari päivää odottelua ja Povoosta soitto. " Kuule, ei se vika olekaan siinä anturissa, saattaapi olla johtosarjassa". Vikaa etsitään ja uusi puhelu "johtosarja on ehjä, vika voi olla nokka-akselin synkronointirenkaassa jos se on liikahtanut eikä anna käynnistää autoa". "Vaatii venakopan irroittamisen ja huomattiin että yhden ruiskun pohjaiiviste on rikki myös".
Taas pari päivää menee mukavasti vaimon Audilla ajellessa kun Porvoosta tulee puhelu. "Nokka-akselin synkronointirengas oli paikoillaan,,,,huomattiin muuten että yksi ruisku on rikki. Maksaa 650 € + työt ja se pohjatiiviste vaihdettaisiin myös ? ". No tottakai vaihdetaan. täytyyhän se Mese saada kuntoon.
Muutan päivän päästä Porvoo taas kilauttaa. " Autoon vaihdettu ruisku ja tiiviste. Mitään vikakoodia ei tule mutta auto ei käynnisty. Jutellaan maahantuojan kanssa onko vika ECU:ssa. Maksaa noin 2000 €". Seuraavana päivänä Porvoo ilmoittaa että auto on saatu käyntiin jäädyttämällä ECU kylmäspreyllä. Kerron että haen auton pois koska en halua maksaa ECU:sta 2000 euroa, vaan ostan tarvittaessa purkuautosta 450 €:lla ECU:n, jonka voin palauttaa jos autoni ei sillä käynnisty.
Torstai aaamuna työkaverin kyydissä Porvooseen ja lunastan mersun hintaan 1450 €. Kohti aamuaurinkoa ja Kouvolaa, Suomi-Popilta Jaajon juttuja kuunnellessa mese hyytyy 11 kilsaa ajettuani.
Soitto hinauspalveluun, mese laveille ja kohti Kouvolaa ja kotipihaa. Google esille ja etsimään ECU:n korjaajaa. Löytyyhän noita, korjaajia mistä valita.
Vaasasta löytyy oikeen AAA-luokiteltu elektroniikkapaja, joka lupaa laittaa ECU:n kuntoon ja jos ei saa kuntoon, niin laittaapi mulla toimivan ECU:n hyllystä korjauksen hinnalla. ECU pakettiin ja Vaasan matkalle. Odotellaan rauhassa, nyt on ammattimiehet asialla.
Parin viikon ja muutaman kymmenen puhelun jälkeen selviää että Vaasan liikkeellä ei ole laitteistoa jolla analysoida onko ECU:ssa vikaa, eikä ole sitä toimivaa ECU:a hyllyssä. Sen sijaan oli tinattu kampaliittimen juotokset, jos niissä vaikka olisi ollut vikaa. Hintaa juottamiselle 130 €. Mukana oli lappu "Juotokset korjatttu, jos ei toimi niin hommaa toinen ECU, voidaan kloonata samaan hintaan".
No niin, mitäs nyt keksitään. Taas Kuukkeli esiin ja Askolasta löytyy seuraava paja. Soitto Askolaan ja sieltä vastaa asiallinen kaveri joka kertoo että kyllä se vika siellä ECU:ssa on jos kerta se on jäädyttämällä käyntiin lähtenyt. "Tuoppa ECU tänne niin laitetaan kuntoon". Mahtavaa !! Oli sopivasti reissu Espooseen viikonloppuja ja tulomatkalla sunnuntaina jätin ECU:n Askolaan.
Sunnuntai- illalla tuleekin soitto Askolasta. ECU:ssa on joku komponentti liimatttu jollakin tuntematomalla aineella ja Askolan insinööri ei uskalla ottaa komponenttia irti, eikä ole muutenkaan kiinnostunut koko asiasta. Täh ! Mitä helvettiä ? Miksi sitten tarjosi apua jos ei oikeesti tee sille boxille mitään ??
Vaasan AAA-luokiteltu Tivoli lupasi kloonata ECU:n samaan hintaan joten käskin Askolaa lähettämään ECU:n Vaasaan ja sitten etsimään ECU:a. Sellainen löytyy Italiasta hintaan 230 € ja Eurasta hintaan 450 €. Luigilla oli sen verran vahvat referenssit ja kun Eura lupasi ottaa ECU:n takaisin ja palauttaa rahat jos sillä ei tähtikeula starttaa niin Euran kanssa kaupat ja ECU sieltä Vaasaan.
Muutama viikko meni mukavasti vaimon Audilla ja anopin Pololla ja sitten koitti suuri päivä. ECU:ja tuli postissa kaksi kappaletta. Kloonattu meseen ja tulille !Vaan eipä lähdekään. Ei lähde kloonatulla. Orkkis paikoilleen ja start, mutta sillä ei edes starttaa !!!!
Soitto Vaasaan ja selviää että kloonaus tässä tapauksessa tarkoittaa että orkkis boksista on juotettu joku piiri irti ja tinattu se "uuteen" boxiin, jolloin ajonesto on siirretty uuteen ja sillä pitäisi alkaa mesen ryskyttämään. Mutta ei !!
Seuraavana aamuna lavetti pihaa ja mese Kouvolaan paikalliseen Mese-liikeseen. Iltapäivällä tuleekin puhelu "kuule autossa on kampiakselin asennonosoitin rikki. 250 € tekee ja töitä sopivasti". No hitto ! "Tilatkaa äkkiä ja laittakaa se loota kuntoon !"
Ja taas mennään !! Tulee puhelu ja ilmoitus että kampiakselin osoitin on vaihdettu, mitään vikakoodia ei tule, mutta ei käynnisty !!!! "Nyt pitäisi tilata uusi ECU koska autossa ei ole orkkis ECU paikoillaan niin ei voi olla varma toimiiko tuo kloonattu ECU". Noh, ei kai auta kun tilata uusi ECU. 1700 €.
Sitten, keskiviikkona 16.11 tulee ilmoitus joka tässä vaiheessa ei ihmeemmin yllättänyt. "Autoon on vaihdettu uusi ECU. Meillä on hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät on ne, että yhtään vikakoodia ei ole ja huonot on ne että auto ei käynnisty !". Asentaja lähti lomalle ( toivottavasti ei hermosellaiselle mun auton takia ) ja homma jatkuuu Kotkassa heti tai meillä 28.11, jos ei ole kiire. No ei ole kiire enää kun kiesi on ollut jos 2kk poissa ajosta.
Viivan alapuolella taitaa olla kohta 4000 € jos laskee kakki hinaukset mukaan. Noh rahaahan se vaan on......
Päätin sitten avautua maahantuojalle ja kertoa mitä olen mieltä tämän päivän autojen vianetsinnästä ja tavasta että vaihdellaan 1700 € osa ja todetaan että oho, ei se ollutkaan rikki. Jotenkin mulla vaan on sellainen kutina että olisi mahdollista tehdä sellainen ihmekone, jonka voisi kytkeä autoon ECU:n paikalle tai jonnekin muualle ja todeta missä vika on.
Niin, vianetsintä jota auton mukaan ei ole, jatkuu 28.11. Mistäköhän lähdetään liikkeelle etsimään vikaa jota ei ole.
Nokka-akselin asennonosoitin, kampiakselin asennonosoitin, hajonnut ECU, vai oliko se hajonnut.
Tarina jatkuu...............
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Aika expertti on muuten Teppo Lampen,Lieksa..otapa häneen yhteyttä...sinne tulee veholtakin autoja joita eivät saa siellä kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Kouvolasta on Lieksaan 400 km ja auto pitäisi varmaan saada sinne.....
Kyllä mäkin olen sitä mieltä että sellaisia janttereita on, ketkä osaa KORJATA vikoja. Merkikliikkeessähän vikaa ei korjata vaan se poistetaan vaihtamalla osia niin kauan että vika poistuu.
Kyllä mäkin olen sitä mieltä että sellaisia janttereita on, ketkä osaa KORJATA vikoja. Merkikliikkeessähän vikaa ei korjata vaan se poistetaan vaihtamalla osia niin kauan että vika poistuu.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Niin...matkaa on mutta voithan puhelimessa jo alustavasti kysellä mitä sille voisi tehdä.
Ulkomailta asti nimittäin tulee kaverille korjaus kyselyjä...
Ulkomailta asti nimittäin tulee kaverille korjaus kyselyjä...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Kuulostaa samalta kuin yks sprintteri, eculle annettiin meidän tapauksessa kuumaa ja läks käyntiin, tottakai oletus, että ecu sökö.
Noh lopputuleman vika olikin kuitenkin ecun ohjausreleessä, oli kärjet vähän kärsineet.
Kannatta sekin tsekata.
Noh lopputuleman vika olikin kuitenkin ecun ohjausreleessä, oli kärjet vähän kärsineet.
Kannatta sekin tsekata.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Tarina ja opetus......Veljällä 10v sitten 525 bensa bmw..tuli vikaa ja maahantuoja ei löydä vikaa ja osia vaihdettu paljon..kaikki entiset toimivat takaisin ja kuulemma Kouvolassa on yksi Suomen paras bmw tietäjä..ei löydä sekään vikaa..työn osuutta jo 4000e.
Auto seisomaan ja työpaikalla oli mitsulla ajava rallia asentaja joka sitten alkoi tutkimaan sitä kun oli aikaa...ekaksi perus juttua mitä nykyään ei enää osata tehdä..kun tuijotetaan testeriin...puristepaine mittaus ja pahvin kannas palanut...se kuntoon ja se löysi vielä jonkin anturin lisäksi mikä rikki ja alkoi toimimaan.
Perus jutut vaan jää unohduksiin kun läppäriä tuijotetaan.
Auto seisomaan ja työpaikalla oli mitsulla ajava rallia asentaja joka sitten alkoi tutkimaan sitä kun oli aikaa...ekaksi perus juttua mitä nykyään ei enää osata tehdä..kun tuijotetaan testeriin...puristepaine mittaus ja pahvin kannas palanut...se kuntoon ja se löysi vielä jonkin anturin lisäksi mikä rikki ja alkoi toimimaan.
Perus jutut vaan jää unohduksiin kun läppäriä tuijotetaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Unohtui laittaa että tässä mun tapauksessa on Delphin ECU, eli kuulemma se hankalampi tapaus.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
No mutta kun se tutkiminen/korjaaminen on huonoa bisnestä. Repullinen osia vaihtamalla saa paremman katteen.JuhaP kirjoitti: Kyllä mäkin olen sitä mieltä että sellaisia janttereita on, ketkä osaa KORJATA vikoja. Merkikliikkeessähän vikaa ei korjata vaan se poistetaan vaihtamalla osia niin kauan että vika poistuu.
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Jossakin korjaaamossa oli muuten ihan kokeilu käytössä uutta osaa sarja...toki jo käytettyjä paikallaan joilla testattiin vikoja...niitä ei myyty mutta sitten asiakas osti siihen uuden mikä oli rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
No niin, nyt tuli taas diagnoosia.
Puristuspaineet ovat 12 - 18 baria, kun pitäisi olla 23 - 30 bar.
Tämä johtuu korjaamon mukaan todennäköisesti siitä, että polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi. Korjaamo ehdotti että polttoaineruiskut lähetetään tarkistettaviksi.
Kaikki tämä on tapahtunut 11 km matkalla. Auto lähti laagista käyntiin Porvoossa. Meni Porvoon motarilla johonkin vikatilaan ja lopulta sammuin 11 km ajon jälkeen.
Kuulostaa uskomattomalta. Mitään käyntihäiriöitä tai laiskuutta autossa ei ollut ennen kuin sammui motarille. Pakoputken pääkin oli aivan kirkas, missään tapauksessa kone ei ollut väljä.
Autolla on ajettu 230 000 km.
Puristuspaineet ovat 12 - 18 baria, kun pitäisi olla 23 - 30 bar.
Tämä johtuu korjaamon mukaan todennäköisesti siitä, että polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi. Korjaamo ehdotti että polttoaineruiskut lähetetään tarkistettaviksi.
Kaikki tämä on tapahtunut 11 km matkalla. Auto lähti laagista käyntiin Porvoossa. Meni Porvoon motarilla johonkin vikatilaan ja lopulta sammuin 11 km ajon jälkeen.
Kuulostaa uskomattomalta. Mitään käyntihäiriöitä tai laiskuutta autossa ei ollut ennen kuin sammui motarille. Pakoputken pääkin oli aivan kirkas, missään tapauksessa kone ei ollut väljä.
Autolla on ajettu 230 000 km.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
JuhaP kirjoitti:Unohtui laittaa että tässä mun tapauksessa on Delphin ECU, eli kuulemma se hankalampi tapaus.
Ootko toisella avaimella koittanut?
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Juuri sain tiedon että auto oli startatessa "hörähtänyt" eli kai se yritti sitten käyntiin tänään.
Mutta tämän jälkeen siis tuo puristupainediagnoosi.
Puristuspaineet ovat 12 - 18 baria, kun pitäisi olla 23 - 30 bar.
Tämä johtuu korjaamon mukaan todennäköisesti siitä, että polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi. Korjaamo ehdotti että polttoaineruiskut lähetetään tarkistettaviksi.
Kaikki tämä on tapahtunut 11 km matkalla. Auto lähti laagista käyntiin Porvoossa. Meni Porvoon motarilla johonkin vikatilaan ja lopulta sammuin 11 km ajon jälkeen.
Kuulostaa uskomattomalta. Mitään käyntihäiriöitä tai laiskuutta autossa ei ollut ennen kuin sammui motarille. Pakoputken pääkin oli aivan kirkas, missään tapauksessa kone ei ollut väljä.
Autolla on ajettu 230 000 km.
Mutta tämän jälkeen siis tuo puristupainediagnoosi.
Puristuspaineet ovat 12 - 18 baria, kun pitäisi olla 23 - 30 bar.
Tämä johtuu korjaamon mukaan todennäköisesti siitä, että polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi. Korjaamo ehdotti että polttoaineruiskut lähetetään tarkistettaviksi.
Kaikki tämä on tapahtunut 11 km matkalla. Auto lähti laagista käyntiin Porvoossa. Meni Porvoon motarilla johonkin vikatilaan ja lopulta sammuin 11 km ajon jälkeen.
Kuulostaa uskomattomalta. Mitään käyntihäiriöitä tai laiskuutta autossa ei ollut ennen kuin sammui motarille. Pakoputken pääkin oli aivan kirkas, missään tapauksessa kone ei ollut väljä.
Autolla on ajettu 230 000 km.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Minä näistä mitään käsitä mutta kuulostaa kyllä taas paksulta!JuhaP kirjoitti:Juuri sain tiedon että auto oli startatessa "hörähtänyt" eli kai se yritti sitten käyntiin tänään.
Mutta tämän jälkeen siis tuo puristupainediagnoosi.
Puristuspaineet ovat 12 - 18 baria, kun pitäisi olla 23 - 30 bar.
Tämä johtuu korjaamon mukaan todennäköisesti siitä, että polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi. Korjaamo ehdotti että polttoaineruiskut lähetetään tarkistettaviksi.
Kaikki tämä on tapahtunut 11 km matkalla. Auto lähti laagista käyntiin Porvoossa. Meni Porvoon motarilla johonkin vikatilaan ja lopulta sammuin 11 km ajon jälkeen.
Kuulostaa uskomattomalta. Mitään käyntihäiriöitä tai laiskuutta autossa ei ollut ennen kuin sammui motarille. Pakoputken pääkin oli aivan kirkas, missään tapauksessa kone ei ollut väljä.
Autolla on ajettu 230 000 km.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Ennen väljistymistä tulisi monta monta monta kertaa ruutuun ilmoitus liian suuresta öljymäärästä moottorissa....polttoaineruiskut ovat vuotaneet ylimääräistä dieseliä sylintereihin niin paljon, että sylinterit ovat hioutuneet voitelun puutteessa väljiksi...
Mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan.
Ilmeisesti kuitenkin Starilla tutkittu kaikki mahdollinen muukin eikä pelkästään vikakoodien lukua ja kaikki näyttää olevan OK.
Seurataan...
wiimax.fi
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Niin, jos ei ole väljä ja kaikissa pytyissä paine on 12 -18 bar niin mistä hvetistä se fuskaa ? .
Vai, voiko tuossa olla mittausvika ? Suutinvika ? Kone on kyllä päältä ihan siisti eikä sen näköinen että päälle olisi mitään mönjää kasaantunut.
Vai, voiko tuossa olla mittausvika ? Suutinvika ? Kone on kyllä päältä ihan siisti eikä sen näköinen että päälle olisi mitään mönjää kasaantunut.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Jos ei lähde käyntiin mutta polttoainetta tulee ja startataan paljon huuhtoutuu öljy pois sylinterin seinämistä ja puristuspaineet laskevat, pitäisi saada sinne vähän öljykalvoa...
wiimax.fi
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Eli soitan huomenna pajalle ja neuvon laittamaan tippakannulla öljyä sylintereihin ja sitten tulille.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Antaako sama mittari ja mittaaja järkeviä lukuja jos mittaa toisesta cdistä?JuhaP kirjoitti:Niin, jos ei ole väljä ja kaikissa pytyissä paine on 12 -18 bar niin mistä hvetistä se fuskaa ? .
Vai, voiko tuossa olla mittausvika ? Suutinvika ? Kone on kyllä päältä ihan siisti eikä sen näköinen että päälle olisi mitään mönjää kasaantunut.
Voiko jakoketju venyä niin paljon että nokka jää väärälle tahdille ja venttiilit vuotaa?
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Tolleen on käynyt ainakin yhden volvo ka-moottorin kanssa...liika starttaus ja öljy kalvo pois..pyöri kevyesti...öljyä sylinteriin ja pamahti aina heti tulille....luulen että siinä varmaan jotenkin vuosi jostain sitä löpöä imusarjaan tai oli ilmavikaa koska heti se ei lähtenyt vaan sahauksen jälkeen.
Ei se sitä moottoria kyllä väljistänyt.
Ei se sitä moottoria kyllä väljistänyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Öljyä sinne sylintereihin oli laitettu eikä auta.
Sain juuri vinkin, että vika voi olla imupuolen tukoksessa. Ahtoputki tukossa, kaapuläppä jumissa tjsp.
Tytär ajoi autolla jäniksen päälle elokuussa ja on ollut koko ajan sitä mieltä, että se jänis tämän aiheutti. Voiko se Jussivainaa olla siellä imuputkessa
Hmm....oikeen kun insinöörimäisesti ajattelee, niin kyllä se taitaa niin olla, että jos ei ole ilmaa mitä puristaa niin ei kai voi tulla painettakaan
Tuon testaaminen menee huomiselle....
Sain juuri vinkin, että vika voi olla imupuolen tukoksessa. Ahtoputki tukossa, kaapuläppä jumissa tjsp.
Tytär ajoi autolla jäniksen päälle elokuussa ja on ollut koko ajan sitä mieltä, että se jänis tämän aiheutti. Voiko se Jussivainaa olla siellä imuputkessa
Hmm....oikeen kun insinöörimäisesti ajattelee, niin kyllä se taitaa niin olla, että jos ei ole ilmaa mitä puristaa niin ei kai voi tulla painettakaan
Tuon testaaminen menee huomiselle....
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Onkos ne merkkiliikkeen ammattimiehet sortuneet tutkimaan perusasioita...tuleeko koneeseen ilmaa...saako se polttoainetta...mutta mutta kun ei ole niitä vikakoodeja
Veikkaan että tuossa on taas kerran kymppien vikaa korjattu tonneilla.
Yhteen tuttavan Subaruun ehdotettiin moottorin vaihtoa kun se nyki eikä siitä saatu vikakoodeja......
ja toisen tutun Mondeon kone piti melkoista ulinaa/vihellystä ja tästäkään ei saatu vikakoodeja eikä myöskään vikaa kuntoon. Tosin omistaja kyllästyi lähes puolenvuoden pompotteluun ja vaihtoi autoa... Ja nämäkin merkkiliikkeiden esimerkillistä toimintaa ja selityksen suoraan merkkikorjaamoiden satukirjasta osa II
Veikkaan että tuossa on taas kerran kymppien vikaa korjattu tonneilla.
Yhteen tuttavan Subaruun ehdotettiin moottorin vaihtoa kun se nyki eikä siitä saatu vikakoodeja......
ja toisen tutun Mondeon kone piti melkoista ulinaa/vihellystä ja tästäkään ei saatu vikakoodeja eikä myöskään vikaa kuntoon. Tosin omistaja kyllästyi lähes puolenvuoden pompotteluun ja vaihtoi autoa... Ja nämäkin merkkiliikkeiden esimerkillistä toimintaa ja selityksen suoraan merkkikorjaamoiden satukirjasta osa II
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Tässä yksi hyvä syy miksi en osta "uudempaa" tekniikkaa omaavaa autoa. Mulla ei perse kestäis ensimmäistä tonniakaan korjauskustannuksissa, ei oo varmaan kauaa kun pitää siirtyä VR:n leiviin kuljettaakseen itteään töihin.
W210 E320cdi
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Esim. ohjainyksikön toiminnan pystyy pitkälti testaamaan autossa oskilloskoopilla/ testerillä.
Oletko saanut selvitystä kirjallisena mitä autosta on mitattu / tutkittu?
Oletko saanut selvitystä kirjallisena mitä autosta on mitattu / tutkittu?
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Pikatestin suoritus
Sylinterin tiiviyden tarkistus (tuloporaukset)
Puristuspainetarkistus (hehkutulpat irroitettuna)
Kaikkien sylintereiden tähystys (tuloporaukset)
Auton sähköverkon jännite ylläpitäminen (tarkastus)
Johtosarjan tarkastus (pikatestin jälkeen)
Kampiakselin asentoanturi vaihdettu
Nokka-akselin asentoanturi vaihdettu
ECU vaihdettu
Yhden pytyn suutin vaihdettu
Auto yritti lähteä käyntiin tällä viikolla, mutta ei "jaksanut" käydä, jonka johdosta mitattiin puristuspaineet jne.
Sylinterin tiiviyden tarkistus (tuloporaukset)
Puristuspainetarkistus (hehkutulpat irroitettuna)
Kaikkien sylintereiden tähystys (tuloporaukset)
Auton sähköverkon jännite ylläpitäminen (tarkastus)
Johtosarjan tarkastus (pikatestin jälkeen)
Kampiakselin asentoanturi vaihdettu
Nokka-akselin asentoanturi vaihdettu
ECU vaihdettu
Yhden pytyn suutin vaihdettu
Auto yritti lähteä käyntiin tällä viikolla, mutta ei "jaksanut" käydä, jonka johdosta mitattiin puristuspaineet jne.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
En minäkään vaihda uudempaan niinkauan kun pelti päällä pysyy. Näiden kanssa touhutessa on se hyvä puoli että tietää aina saavansa kuntoon jos jotain vikaa tulee. Eikä tarvii koko jäljellä olevaa omaisuutta tuhlata turhiin "diagnooseihin" ja osien kokeiluvaihtoihin. Ja kun autoa osaa ajaa ja on tottunut huoltamaan ja joskus tarvii korjatakkinkin jotain,ei tarvitse mitään rengaspaine tunnistimia yms. turhia hilpakkeita ja niiden "vikailmoituksia"joita uusissa on pilvin pimein. Mutta joskushan näistäkin on luovuttava,olisko sähköauto sitten seuraava...aika näyttää... Tais mennä offtoopicin puolelle mutta menköön!simoks kirjoitti:Tässä yksi hyvä syy miksi en osta "uudempaa" tekniikkaa omaavaa autoa. Mulla ei perse kestäis ensimmäistä tonniakaan korjauskustannuksissa, ei oo varmaan kauaa kun pitää siirtyä VR:n leiviin kuljettaakseen itteään töihin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Mulla samanlainen auto hyytyi ja vain hörähteli kun sähköohjattu egr- venttiili lumittui mekaanisesti "päälle" Tää on perusjuttu ja varmaan jo tsekattukin sun tapauksessa
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Siitä autosta ei ole tsekattu mitään muuta kuin vikakoodin lähteet, paitsi onko joku pakoputken liitos irti kun sanoin että huomattavan kova pakoääni tai vastaava siitä kuului jo jonkin aikaa.
Itse asiassa mietin äsken aivan samaa että onko siellä pakopuolella nyt joku tukos joka estää moottorin ilmansaannin ja ei näy vikakoodina. Kun auto sammui motarille niin mun mielestä auton edestä katsottuna moottorin oikealla sivulla takana joku osa kuumeni aika voimakkaasti.
Itse asiassa mietin äsken aivan samaa että onko siellä pakopuolella nyt joku tukos joka estää moottorin ilmansaannin ja ei näy vikakoodina. Kun auto sammui motarille niin mun mielestä auton edestä katsottuna moottorin oikealla sivulla takana joku osa kuumeni aika voimakkaasti.
Viimeksi muokannut JuhaP, To 24.11.2016 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Melkoista tunarointia on ollut monessa paikassa
tuota kun lukee niin mieleen tulee
Nyt kun on tuhansia tuhalattu
mitä se remontti millä se tulle kuntoon saa maksaa
jos remontit mitkä enemmin aiheutavat lisää vikoja ovat saaneet maksaa tonneja
tuota kun lukee niin mieleen tulee
Nyt kun on tuhansia tuhalattu
mitä se remontti millä se tulle kuntoon saa maksaa
jos remontit mitkä enemmin aiheutavat lisää vikoja ovat saaneet maksaa tonneja
Mökkillä
'
'
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Pari viikkoa sitten oli viimeksi vastaava tapaus eri merkkisessa diesel autossa, egr jumissa. Ei vikakoodeja. Hörähti mutta ei lähtenyt käyntiin. Se kannattais katsoa seuraavana
Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy
Kyllä tuon JuhaP:n kannattais viedä tai pyytää tuota "mökkinaapuria" tulla käymään. Tulis auto kerralla kuntoon !