W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja rexa »

Millaisin kilometrivälein W 211 automaattiin pitää vaihtaa öljy ? Ostin tuon auton eilen ja näyttäisi kuittien perusteeella että se öljy on vaihdettu n, 100 tkm sitten, olisi varmaan syytä vaihtaa ?

Toinen juttu : Akun kuva ja teksti "visit workhsop" näkyy ajotietokoneen näytöllä punaisena, pikkuakku on uusittu auton myyjän toimesta ( pienehkö liike) kesäkuulla, ja ison akun uusin eilen, auto on seisonut kesäkuusta eiliseen asti, tuo vika kuulemma on ilmaantunut seisonta-aikana :twisted:

Mittasin akun vaihdon jälkeen latausjännitteen tyhjäkäynnillä ison akun navoista, valot, sisävalot ja puhallin päällä, volttimittari näytti 13,8 V , kierroksia en voinut lisätä kun olin yksin mittaamassa.... Mutta omasta mielestä tuo vaikuttaa ihan hyvälle ?

Pikkuakun vaihdosta en tiedä että miten se on tehty, ilmeisesti vain otettu vanha pois ja pantu uusi (MP-akku) tilalle, ilman sen kummempia vikakoodien nollauksia, ja pitääkö sellaista tehdä, jostain luin että ennen 2004 valmistettuhin pitäisi, minun autoni on 2002 vuonna tehty, ts, ihan ensimmäisiä.
W 211 E 220 CDI A -03
Mauni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 01.09.2015 18:09
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja Mauni »

60 tonnin välein kannattaa vaihtaa öljyt.

Vähän alhainen latausjännite, saisi olla yli 14 volttia. Kylmällä akulla saattaa tietty olla tuota luokkaa. Paljonko näyttää seisonnan jälkeen ennen starttia?
Diesel on voimaa ja turbodiesel ylivoimaa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Öljyn vaihto väli on ok, mutta lataus jännite ei saisi nousta yli 13.8 volttia tyhjäkäynillä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

arska10 kirjoitti:Öljyn vaihto väli on ok, mutta lataus jännite ei saisi nousta yli 13.8 volttia tyhjäkäynillä
Miksi ei?

Ei se kierroksillq ja tyhkäkäynnillä juurikaan eroa. 13.8 riittää. Riippuu vielä mistä mitatu. Yli 14 parempi jos autossa on sinne kuuluvat agm patterit(molemmat).

Akkuohjaimessakin voi olla vikaa.
2007 R 320cdi
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja rexa »

Tänään käytin autoa Nikusella testerissä, antoi seuraavat vikakoodit: 9070 Katkaisurele, viallinen, 9092 Lisäakku, viallinen, 9091 Lisäakun kytkentärele, viallinen.

Lisäakun piti olla siis uusi ( Puuilosta ostettu) auton myyneen liikkeen mukaan, he itse olivat sen vaihtaneet...., No ajattelin että ehkäpä se on ollut jo ostaessa viallinen kuten ne halpis-kiinanakut usein ovat, Akkutalossa vaihdatin vielä uuden Varta-pikkuakun, hämmästys oli suuri kun se paikallaanollut pikkuakku olikin vm, 2010 Varta javielä mersun leimoilla, siis 6 vuotta vanha.... Soitin auton myyneeseen liikkeeseen ja sain toki jonkinlaisen selityksen asialle, mutta ei se nyt oikein kivalle tunnu...

Lisäakun kytkentärele löytyy Veholta hyllystä hintaan 112 €, pitäisköhän se vielä ostaa ? josko auto tulisi kuntoon ?
W 211 E 220 CDI A -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Punainen varoitus edelleen vaikka pikkuakku vaihdettiin ? Sen kaapelissa on sulake heti akunkengän vieressä, harvoin kyllä menee. Tosi harvoin menee relekään :eh:
wiimax.fi
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja rexa »

Jostain ulkomaan saitilta luin että näissä ensimmäisissä, siis pre 04 W211,ssa ( minun on käytt, otto 06/2002) tuo varoitus jää BCM,n muistiin eikä lähde pois kuin mersun omalla diagnoosityökalulla ( Star ? ) oiskohan noin ? Auto kyllä pelaa muuten hyvin, paitsi että penkinlämmittimet eivät toimi, ei siis minkäänlaista elonmerkkiä niissä, ei edes valot vilku katkaismissa.
W 211 E 220 CDI A -03
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

Ei tarvitse kuittailla pois mitenkään. Käsittääkseni ei kovin ronkeli ole tuon pikkuakun jännitteestä, kun herjaili ainakin omassa vain aika-ajoin. Vaihdettaessa oli akulla 12 vuotta ikää.
W211 220cdi
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: W 211 E 220 CDI Automaattiöljyn vaihto + akkuvalo ??

Viesti Kirjoittaja rexa »

Huttiainen kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Öljyn vaihto väli on ok, mutta lataus jännite ei saisi nousta yli 13.8 volttia tyhjäkäynillä
Miksi ei?

Ei se kierroksillq ja tyhkäkäynnillä juurikaan eroa. 13.8 riittää. Riippuu vielä mistä mitatu. Yli 14 parempi jos autossa on sinne kuuluvat agm patterit(molemmat).

Akkuohjaimessakin voi olla vikaa.
Mittasin aamulla ennen käynnistystä pääakun lepojännitteen se oli: 12,5 v , ja akku on siis uusi Varta, ostettu kaksi päivää aiemmin.

Latausjännite oli tyhjäkäynnillä 13,85 V ja kun kaveri painoi hiukan kaasua ( n, 2000 rpm ) se nousi 14,09 V lukemaan, eli kaikki siis kunnossa siltä osin.

Mittaukset tehtiin peräkontissa asustelevan pääakun navoista.

Pikkuakun sulakekin oli ehyt, mutta ne sen pikkuakun telineen alla kulkevat johdot lilluivat vedessä, jota oli kertynyt akun alla olevaan "ammeeseen", koska vedenpoistoreikä oli täynnä mädäntyneitä puunlehtiä ym scheisseä, tyhjensin ja kuivasin altaan sekä johtonipun, ja suihkin CRC,tä johtonippun, siihen pitää vielä paneutua paremmin, ei nimittäin näyttänyt oikein hyvälle, seuraavaksi ohjelmassa on pikkuakun erotusreleen vaihto, se on jo ostettunakin , Oulun MB-osasta löytyi hyllystä 80 € oli hintaa, rintapellin yläosassa keskellä, tuulilasinpyyhkijöiden lähellä on kiinni se rele.
W 211 E 220 CDI A -03
Vastaa Viestiin