MB w211 ilmajousituksen speksit?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Moro! Tossa oman farmarin ilmajousien kanssa pähkäillessä tuli mieleen pari juttua.
Pussiin menee letku ja piuha. Eli mikä virka kyseisillä johdoilla on? Paineanturi?
Tuleeko keulasta pelkästään yhdellä letkulla ilma,joka haaroittuu sitten perän takana molemmille puolille? Jonkinnäköinen takaisku oltava siinä haarotusventtiilissä?
Sitten tuo taso anturi. Kuulopuheiden mukaan perässä pitäs olla anturi mikä nuuskii auton korkeutta,omassa sitä kuitenkaan ei löydy.
Kaikki tämä saa alkunsa ideasta sovittaa autoon tavallinen ilmapalje. Leikkaa liimaa osio ei oo ongelma mutta tuo piuha kummastuttaa.
Onko jollain mittoja siitä pussista? Ei oikee rullamitalla saa.

Auto mb 270 e 2003
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kukahan sen takapään tasoanturin on varastanut. Olisko kuitenkin niin että et ole sen paikkaa vaan löytänyt?

Ei tuossa ole ollenkaan paineanturia (pelkkä tasonsäätö, ei Airmatic). Takapusseissa on sähköohjattu venttiili, samoin kompressorissa.

Haaroitusventtiilissä ei tarvita takaiskuja eikä saakaan olla kun perää laskettaessa ilma tulee sitä samaa putkea pitkin takaisin (kompressorin kuivaimen läpi ulkoilmaan). Ilman kulkusuuntaa ohjataan jousien venttiileillä ja kompressorin paineenlaskuventtiilillä (tietenkin myös itse kompressorilla kun ilmaa pitää pumpata jousiin).
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D

Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Huhtala_ kirjoitti:Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D

Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Mikä pussin anturi? Ilmajousessa on venttiili, ei anturia. 211:ssä on takapäässä yksi anturi, uudemmissa malleissa yksi kummallakin puolella. 211:ssä anturi keskellä autoa, vipuvarsi kallistuksenvakaajassa kiinni josta mittaa kulmaa eli perän korkeutta.
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

DBFI kirjoitti:
Huhtala_ kirjoitti:Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D

Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Mikä pussin anturi? Ilmajousessa on venttiili, ei anturia. 211:ssä on takapäässä yksi anturi, uudemmissa malleissa yksi kummallakin puolella. 211:ssä anturi keskellä autoa, vipuvarsi kallistuksenvakaajassa kiinni josta mittaa kulmaa eli perän korkeutta.
Perkele,venttiiliä tarkotin.
Anto vikakoodin rear axel sensorille. Eli tarkottas sitä korkeus anturia,silti tuntu hämärältä että toinen pussi on tyhjä jos siellä takana on vain yksi korkeusanturi.
Ja tarkemmin kun tutki testerillä,sano että kompuran käyttö ei mahdollista.

Edit: tosin testeri tunnisti auton korkeuden. Ja luku muuttui kun autoa nosti ylöspäi
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Mikä tuota pussin venttiiliä käskee aukeamaan? Tasoanturi? Kuitenkin tasoanturi tietää testerillä auton korkeuden ja ilmoittaa auton mittariin myös että on liian matala.
Kompuran letku irti ja sieltä tulee ilmaa,ihan kohtuu paljon jopa.

Edit: tyhjä pussi irti ja pitävyys testattu. Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tasoanturit kannattaa ensi herkistellä spray öljyllä. Niillä on tapana jumitella
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Huhtala_ kirjoitti:Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
Normaali ajokorkeudessa siis? Vaatii tasonsäädön kalibroinnin ja tämän lisäksi korkeuseron balanssoinnin starilla.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

simosami kirjoitti:Tasoanturit kannattaa ensi herkistellä spray öljyllä. Niillä on tapana jumitella
Kannattaa öljytä ja herkistellä mutta ihan jumissahan anturi ei ollut kun sieltä muuttuvia lukemia luettiin eikä se jumitellessaankaan aiheuta perän toispuoleista nostoa.
sonikki kirjoitti:
Huhtala_ kirjoitti:Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
Normaali ajokorkeudessa siis? Vaatii tasonsäädön kalibroinnin ja tämän lisäksi korkeuseron balanssoinnin starilla.
Starilla saa perän suoraksi manuaaliohjauksilla mutta kalibrointi ajaa vain tasoanturin kohdalleen, ei korjaa "kallistusvirhettä", siis tässä 211 farkussa.

EDIT: kävikin ilmi että tulkitsin sonikin viestin virheellisesti, en poistanut viestiä mutta syytä huomioida että kommenttini ei osunut sonikin tarkoittamaan asiaan.
Viimeksi muokannut DBFI, Su 02.10.2016 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Auton perä maassa. (60mm) autohan on jonkunaikaa seissyt.
Toinen pussi on kova,mutta ei autoa ole nostanut kun juuri sen 4cm. Eli voi olla että toi kompura on joskus yskässyt sinne paineet ja se ei ole niitä vuotanut,toisin kun tyhjän pussin puoli.
Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen. Korkeusanturin nivelet herkkiä ja tottelee korkeuden muutosta hyvin. Pystyykö pussin venttiiliä mittaamaan? Paljonko piuhasta kuuluis tulla voltti/ampeeri?
Muoviputken nipat tuntuu olevan taas jotain mallia erikoinen,eikä tavallinen helmikään tunnu kiristävän. Varmaan rasvarin helmi olis vähän paremman mallinen kun tuo normaali ilmahelmi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Star kiinni ja katsoo sillä mikä vikoo. Turhaa ajankulua mittailla painemittarilla ja yleismittarilla, oikein hyvin saa selville testerillä kun tuollainen vika päällä.
wiimax.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

DBFI kirjoitti:kalibrointi ajaa vain tasoanturin kohdalleen, ei korjaa "kallistusvirhettä", siis tässä 211 farkussa.
Juu ei niin, sen takia kirjoitinkin että tuo balanssointi kalibroinnin lisäksi.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Mennään sitten näin. Saksanmaalta tulossa nyt uus tasoanturi ja kompura. On kyllä ihme jos kompura on kunnossaolevanakin noin uskomattoman surkea tuotoltaan.

Edit: Onko täällä topikkia missä olis porukkaa mikä lainais/kävis tekemässä erikoistyökaluilla hommia?
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Huhtala_ kirjoitti:Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
On hyvä muistaa, että hydrauliikkajärjestelmissä paine tulee aina kuormasta. Painemittarin näyttämään vaikuttaa siis auton kuormaus. Airmaticin kompressorin paineenrajoitusventtiili on tasossa 21 bar. 15 bar takapusseissa kuulostaisi selkeästi/rajusti kuormatulta. Jostain olisi sellainen kuva, että sama kompressori kävisi myös tasonsäädölliseen autoon. Joku tarkentanee, mikäli näin ei ole.

Huhtala_ kirjoitti:Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen.
Vaihdoin omaan kompressoriini männänrenkaan. Menee paineennousutestistä läpi reilusti alle tavoiteajan. Luulisi tasonsäädöllisessä järjestelmässä olevan samaan testiin mahdollisuus. Kuluneisuutta oli havaittavissa vanhassa renkaassa, sekä sylinterin seinämässä. Imupuolen linjat suodattimineen kannattaa pitää hyvässä kunnossa.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

7 baria jaksoi juuri ja juuri pitää airmatic auton tolpillaan, muttei jaksanut nostaa enää alustaa. Joten liian pieni on paine. 14+ baria pitää tehdä teztissä että on hyvässä kunnossa.
2007 R 320cdi
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Paine mitattu suoraan kompuran päästä.
30cm letkulla ja mittarilla paine nouse viidessä minuutissa 7bar,eikä vuotoja.
Joten kuullostaa tuo tuottokin melko heikolta
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni 40 sekuntia ja pitää nousta paineet.
wiimax.fi
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

dealer kirjoitti:Muistaakseni 40 sekuntia ja pitää nousta paineet.
Sitten ei luulis olevan epäselvyyttä. Kompura. Kiitos vastanneille! Koitetaan saada nousemaan,jahka osat kolahtaa postiin
kimero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 08.11.2011 13:13

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja kimero »

Mistä saa ostettua männänrenkaan tähän wabcon kompuraan, olis muuten toimiva kompura mutta rengas kulunut loppuun?
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

A.Asiamies kirjoitti:
Huhtala_ kirjoitti:Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
On hyvä muistaa, että hydrauliikkajärjestelmissä paine tulee aina kuormasta. Painemittarin näyttämään vaikuttaa siis auton kuormaus. Airmaticin kompressorin paineenrajoitusventtiili on tasossa 21 bar. 15 bar takapusseissa kuulostaisi selkeästi/rajusti kuormatulta. Jostain olisi sellainen kuva, että sama kompressori kävisi myös tasonsäädölliseen autoon. Joku tarkentanee, mikäli näin ei ole.

Huhtala_ kirjoitti:Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen.
Vaihdoin omaan kompressoriini männänrenkaan. Menee paineennousutestistä läpi reilusti alle tavoiteajan. Luulisi tasonsäädöllisessä järjestelmässä olevan samaan testiin mahdollisuus. Kuluneisuutta oli havaittavissa vanhassa renkaassa, sekä sylinterin seinämässä. Imupuolen linjat suodattimineen kannattaa pitää hyvässä kunnossa.
Mistä löysit renkaan kompuraan? Jossain olin näkeväni että bemarin kompuraan oli saatava huoltosetti missä tuli mukana rengas. Oli joku suomalainen saitti. KL:ssä myyjä vaan nauro kun kysyin saako kompuraan mitään huoltosettiä ei kuulemma muutakun uutta vaan peliin :problem:
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Täältä:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja täällä lähempää:

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

simosami kirjoitti:Täältä:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja täällä lähempää:

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo joskus samaa kanssa katselin, mutta jäi kyselemättä että käykö mb:n pumppuun.
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja simosami »

kleinbus79 kirjoitti:
simosami kirjoitti:Täältä:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja täällä lähempää:

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo joskus samaa kanssa katselin, mutta jäi kyselemättä että käykö mb:n pumppuun.
Mistä sen varmasti tietää. Tämä on lainaus ekasta ilmoituksesta: Land Rover/Discovery 2 BMW Mercedes VW Toureg Porsche
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Huhtala_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 09.03.2014 17:05

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Huhtala_ »

Purkasin vanhan kompuran ja tulin tulokseen ettei kannata 180 euron hintaan alkaa renkaita vaihtelemaan.
Ebaysta uus tilalle ja perä alkoi nousta,tosin pussi jysähti kymmenen minuutin jälkeen,mutta sen vaihdon jälkeen taas ajossa. Jos sitä kompuran toimimattomuutta joku joskus tutkii niin sen komuran paineen pitää hypätä 8-10 baariin ihan vikuroimatta.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Ja testissä 14 baaria hetkessä.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Vastaa Viestiin