MB w211 ilmajousituksen speksit?
MB w211 ilmajousituksen speksit?
Moro! Tossa oman farmarin ilmajousien kanssa pähkäillessä tuli mieleen pari juttua.
Pussiin menee letku ja piuha. Eli mikä virka kyseisillä johdoilla on? Paineanturi?
Tuleeko keulasta pelkästään yhdellä letkulla ilma,joka haaroittuu sitten perän takana molemmille puolille? Jonkinnäköinen takaisku oltava siinä haarotusventtiilissä?
Sitten tuo taso anturi. Kuulopuheiden mukaan perässä pitäs olla anturi mikä nuuskii auton korkeutta,omassa sitä kuitenkaan ei löydy.
Kaikki tämä saa alkunsa ideasta sovittaa autoon tavallinen ilmapalje. Leikkaa liimaa osio ei oo ongelma mutta tuo piuha kummastuttaa.
Onko jollain mittoja siitä pussista? Ei oikee rullamitalla saa.
Auto mb 270 e 2003
Pussiin menee letku ja piuha. Eli mikä virka kyseisillä johdoilla on? Paineanturi?
Tuleeko keulasta pelkästään yhdellä letkulla ilma,joka haaroittuu sitten perän takana molemmille puolille? Jonkinnäköinen takaisku oltava siinä haarotusventtiilissä?
Sitten tuo taso anturi. Kuulopuheiden mukaan perässä pitäs olla anturi mikä nuuskii auton korkeutta,omassa sitä kuitenkaan ei löydy.
Kaikki tämä saa alkunsa ideasta sovittaa autoon tavallinen ilmapalje. Leikkaa liimaa osio ei oo ongelma mutta tuo piuha kummastuttaa.
Onko jollain mittoja siitä pussista? Ei oikee rullamitalla saa.
Auto mb 270 e 2003
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Kukahan sen takapään tasoanturin on varastanut. Olisko kuitenkin niin että et ole sen paikkaa vaan löytänyt?
Ei tuossa ole ollenkaan paineanturia (pelkkä tasonsäätö, ei Airmatic). Takapusseissa on sähköohjattu venttiili, samoin kompressorissa.
Haaroitusventtiilissä ei tarvita takaiskuja eikä saakaan olla kun perää laskettaessa ilma tulee sitä samaa putkea pitkin takaisin (kompressorin kuivaimen läpi ulkoilmaan). Ilman kulkusuuntaa ohjataan jousien venttiileillä ja kompressorin paineenlaskuventtiilillä (tietenkin myös itse kompressorilla kun ilmaa pitää pumpata jousiin).
Ei tuossa ole ollenkaan paineanturia (pelkkä tasonsäätö, ei Airmatic). Takapusseissa on sähköohjattu venttiili, samoin kompressorissa.
Haaroitusventtiilissä ei tarvita takaiskuja eikä saakaan olla kun perää laskettaessa ilma tulee sitä samaa putkea pitkin takaisin (kompressorin kuivaimen läpi ulkoilmaan). Ilman kulkusuuntaa ohjataan jousien venttiileillä ja kompressorin paineenlaskuventtiilillä (tietenkin myös itse kompressorilla kun ilmaa pitää pumpata jousiin).
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D
Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mikä pussin anturi? Ilmajousessa on venttiili, ei anturia. 211:ssä on takapäässä yksi anturi, uudemmissa malleissa yksi kummallakin puolella. 211:ssä anturi keskellä autoa, vipuvarsi kallistuksenvakaajassa kiinni josta mittaa kulmaa eli perän korkeutta.Huhtala_ kirjoitti:Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D
Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Perkele,venttiiliä tarkotin.DBFI kirjoitti:Mikä pussin anturi? Ilmajousessa on venttiili, ei anturia. 211:ssä on takapäässä yksi anturi, uudemmissa malleissa yksi kummallakin puolella. 211:ssä anturi keskellä autoa, vipuvarsi kallistuksenvakaajassa kiinni josta mittaa kulmaa eli perän korkeutta.Huhtala_ kirjoitti:Se jäi kirjottamatta että en oo löytäny:D
Rautalangasta. Mikä ton pussin anturin tehtävä täs kompleksissa on? Auto tällähetkellä pitää perää maassa. Nostaa muutaman sentin ja jättää siihen. Toisenpuolen pussissa ilma ja toisellapuolella ei. Launch näytti taka akselin asentotunnistinta. Kuulopuheet ties kertoa että niitä on takana kaks kappaletta?
Anto vikakoodin rear axel sensorille. Eli tarkottas sitä korkeus anturia,silti tuntu hämärältä että toinen pussi on tyhjä jos siellä takana on vain yksi korkeusanturi.
Ja tarkemmin kun tutki testerillä,sano että kompuran käyttö ei mahdollista.
Edit: tosin testeri tunnisti auton korkeuden. Ja luku muuttui kun autoa nosti ylöspäi
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mikä tuota pussin venttiiliä käskee aukeamaan? Tasoanturi? Kuitenkin tasoanturi tietää testerillä auton korkeuden ja ilmoittaa auton mittariin myös että on liian matala.
Kompuran letku irti ja sieltä tulee ilmaa,ihan kohtuu paljon jopa.
Edit: tyhjä pussi irti ja pitävyys testattu. Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
Kompuran letku irti ja sieltä tulee ilmaa,ihan kohtuu paljon jopa.
Edit: tyhjä pussi irti ja pitävyys testattu. Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Tasoanturit kannattaa ensi herkistellä spray öljyllä. Niillä on tapana jumitella
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Normaali ajokorkeudessa siis? Vaatii tasonsäädön kalibroinnin ja tämän lisäksi korkeuseron balanssoinnin starilla.Huhtala_ kirjoitti:Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Kannattaa öljytä ja herkistellä mutta ihan jumissahan anturi ei ollut kun sieltä muuttuvia lukemia luettiin eikä se jumitellessaankaan aiheuta perän toispuoleista nostoa.simosami kirjoitti:Tasoanturit kannattaa ensi herkistellä spray öljyllä. Niillä on tapana jumitella
Starilla saa perän suoraksi manuaaliohjauksilla mutta kalibrointi ajaa vain tasoanturin kohdalleen, ei korjaa "kallistusvirhettä", siis tässä 211 farkussa.sonikki kirjoitti:Normaali ajokorkeudessa siis? Vaatii tasonsäädön kalibroinnin ja tämän lisäksi korkeuseron balanssoinnin starilla.Huhtala_ kirjoitti:Voiko olla että se pussin venttiili ei nyt jostain syystä aukea,toinen puoli on kuitenkin 4cm korkeammalla kuin toinen.
EDIT: kävikin ilmi että tulkitsin sonikin viestin virheellisesti, en poistanut viestiä mutta syytä huomioida että kommenttini ei osunut sonikin tarkoittamaan asiaan.
Viimeksi muokannut DBFI, Su 02.10.2016 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Auton perä maassa. (60mm) autohan on jonkunaikaa seissyt.
Toinen pussi on kova,mutta ei autoa ole nostanut kun juuri sen 4cm. Eli voi olla että toi kompura on joskus yskässyt sinne paineet ja se ei ole niitä vuotanut,toisin kun tyhjän pussin puoli.
Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen. Korkeusanturin nivelet herkkiä ja tottelee korkeuden muutosta hyvin. Pystyykö pussin venttiiliä mittaamaan? Paljonko piuhasta kuuluis tulla voltti/ampeeri?
Muoviputken nipat tuntuu olevan taas jotain mallia erikoinen,eikä tavallinen helmikään tunnu kiristävän. Varmaan rasvarin helmi olis vähän paremman mallinen kun tuo normaali ilmahelmi
Toinen pussi on kova,mutta ei autoa ole nostanut kun juuri sen 4cm. Eli voi olla että toi kompura on joskus yskässyt sinne paineet ja se ei ole niitä vuotanut,toisin kun tyhjän pussin puoli.
Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen. Korkeusanturin nivelet herkkiä ja tottelee korkeuden muutosta hyvin. Pystyykö pussin venttiiliä mittaamaan? Paljonko piuhasta kuuluis tulla voltti/ampeeri?
Muoviputken nipat tuntuu olevan taas jotain mallia erikoinen,eikä tavallinen helmikään tunnu kiristävän. Varmaan rasvarin helmi olis vähän paremman mallinen kun tuo normaali ilmahelmi
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Star kiinni ja katsoo sillä mikä vikoo. Turhaa ajankulua mittailla painemittarilla ja yleismittarilla, oikein hyvin saa selville testerillä kun tuollainen vika päällä.
wiimax.fi
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Juu ei niin, sen takia kirjoitinkin että tuo balanssointi kalibroinnin lisäksi.DBFI kirjoitti:kalibrointi ajaa vain tasoanturin kohdalleen, ei korjaa "kallistusvirhettä", siis tässä 211 farkussa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mennään sitten näin. Saksanmaalta tulossa nyt uus tasoanturi ja kompura. On kyllä ihme jos kompura on kunnossaolevanakin noin uskomattoman surkea tuotoltaan.
Edit: Onko täällä topikkia missä olis porukkaa mikä lainais/kävis tekemässä erikoistyökaluilla hommia?
Edit: Onko täällä topikkia missä olis porukkaa mikä lainais/kävis tekemässä erikoistyökaluilla hommia?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
On hyvä muistaa, että hydrauliikkajärjestelmissä paine tulee aina kuormasta. Painemittarin näyttämään vaikuttaa siis auton kuormaus. Airmaticin kompressorin paineenrajoitusventtiili on tasossa 21 bar. 15 bar takapusseissa kuulostaisi selkeästi/rajusti kuormatulta. Jostain olisi sellainen kuva, että sama kompressori kävisi myös tasonsäädölliseen autoon. Joku tarkentanee, mikäli näin ei ole.Huhtala_ kirjoitti:Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
Vaihdoin omaan kompressoriini männänrenkaan. Menee paineennousutestistä läpi reilusti alle tavoiteajan. Luulisi tasonsäädöllisessä järjestelmässä olevan samaan testiin mahdollisuus. Kuluneisuutta oli havaittavissa vanhassa renkaassa, sekä sylinterin seinämässä. Imupuolen linjat suodattimineen kannattaa pitää hyvässä kunnossa.Huhtala_ kirjoitti:Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 677
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
7 baria jaksoi juuri ja juuri pitää airmatic auton tolpillaan, muttei jaksanut nostaa enää alustaa. Joten liian pieni on paine. 14+ baria pitää tehdä teztissä että on hyvässä kunnossa.
2007 R 320cdi
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Paine mitattu suoraan kompuran päästä.
30cm letkulla ja mittarilla paine nouse viidessä minuutissa 7bar,eikä vuotoja.
Joten kuullostaa tuo tuottokin melko heikolta
30cm letkulla ja mittarilla paine nouse viidessä minuutissa 7bar,eikä vuotoja.
Joten kuullostaa tuo tuottokin melko heikolta
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Sitten ei luulis olevan epäselvyyttä. Kompura. Kiitos vastanneille! Koitetaan saada nousemaan,jahka osat kolahtaa postiindealer kirjoitti:Muistaakseni 40 sekuntia ja pitää nousta paineet.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mistä saa ostettua männänrenkaan tähän wabcon kompuraan, olis muuten toimiva kompura mutta rengas kulunut loppuun?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mistä löysit renkaan kompuraan? Jossain olin näkeväni että bemarin kompuraan oli saatava huoltosetti missä tuli mukana rengas. Oli joku suomalainen saitti. KL:ssä myyjä vaan nauro kun kysyin saako kompuraan mitään huoltosettiä ei kuulemma muutakun uutta vaan peliinA.Asiamies kirjoitti:On hyvä muistaa, että hydrauliikkajärjestelmissä paine tulee aina kuormasta. Painemittarin näyttämään vaikuttaa siis auton kuormaus. Airmaticin kompressorin paineenrajoitusventtiili on tasossa 21 bar. 15 bar takapusseissa kuulostaisi selkeästi/rajusti kuormatulta. Jostain olisi sellainen kuva, että sama kompressori kävisi myös tasonsäädölliseen autoon. Joku tarkentanee, mikäli näin ei ole.Huhtala_ kirjoitti:Kompurasta mitattu paineet,tälläkertaa mittarilla. Juuri ennen sammumista paineet 7bar. Viisari nousee epätasaisesti ja hitaasti.
Eikös näissä se paine pitäis olla jotain 15bar?
Vaihdoin omaan kompressoriini männänrenkaan. Menee paineennousutestistä läpi reilusti alle tavoiteajan. Luulisi tasonsäädöllisessä järjestelmässä olevan samaan testiin mahdollisuus. Kuluneisuutta oli havaittavissa vanhassa renkaassa, sekä sylinterin seinämässä. Imupuolen linjat suodattimineen kannattaa pitää hyvässä kunnossa.Huhtala_ kirjoitti:Eli nyt taas kallistusin ton kompuran puoleen.

Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Täältä:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä lähempää:
http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä lähempää:
http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Joo joskus samaa kanssa katselin, mutta jäi kyselemättä että käykö mb:n pumppuun.simosami kirjoitti:Täältä:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä lähempää:
http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Mistä sen varmasti tietää. Tämä on lainaus ekasta ilmoituksesta: Land Rover/Discovery 2 BMW Mercedes VW Toureg Porschekleinbus79 kirjoitti:Joo joskus samaa kanssa katselin, mutta jäi kyselemättä että käykö mb:n pumppuun.simosami kirjoitti:Täältä:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... t&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja täällä lähempää:
http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1514" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Purkasin vanhan kompuran ja tulin tulokseen ettei kannata 180 euron hintaan alkaa renkaita vaihtelemaan.
Ebaysta uus tilalle ja perä alkoi nousta,tosin pussi jysähti kymmenen minuutin jälkeen,mutta sen vaihdon jälkeen taas ajossa. Jos sitä kompuran toimimattomuutta joku joskus tutkii niin sen komuran paineen pitää hypätä 8-10 baariin ihan vikuroimatta.
Ebaysta uus tilalle ja perä alkoi nousta,tosin pussi jysähti kymmenen minuutin jälkeen,mutta sen vaihdon jälkeen taas ajossa. Jos sitä kompuran toimimattomuutta joku joskus tutkii niin sen komuran paineen pitää hypätä 8-10 baariin ihan vikuroimatta.
Re: MB w211 ilmajousituksen speksit?
Ja testissä 14 baaria hetkessä.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.