ML270cdi alipaineongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hartzaq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.04.2015 15:08

ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja Hartzaq »

Eli vika on seuraavanlainen: Auto menee satunnaisesti eri tilanteissa vikatilaan jolloin tehot häviää tai tippuu olemattomiin. Paljon on tutkittu, hutkittu ja yritetty vikaa paikantaa mutta ongelma ei ole poistunut. Vikatilan ilmaantuessa vikakoodi on joko P1470-016(Charge Pressure control positive control variation (Charge pressure is too low)), jolloin auto on niin tehoton ja hengetön ettei sillä viitsi ajaa yhtään. Toinen vikatilan koodi on P1403-032 (exhaust gas recirculation positive control variation. EGR rate too low), jolloin auto käyttäytyy tehottomasti mutta kun kunnolla polkee niin jostain löytyy aina menohaluja. Molemmat vikatilat ilmaantuvat täysin satunnaisesti, kylmä / lämpimänä, matka- tai kaupunkiajossa. Molemmat viat viittaavat alipaineella ohjattuihin Turbon ja EGR:n kelloihin. Molempien kelloja ohjaavat venttiilit(ne mustat mölikät joita sähköllä ohjataan) on vaihdettu uusiin ilman minkäänlaista vaikutusta. Kaikki letkut on käyty läpi käsikopelolla, alipainesitamalla mittarin kera sekä paineistamalla, eikä missään vuotoa. Samoin alipainekellot sekä turbolla että EGR:llä on alipaineistettu, ei vuotoa. EGR on puhdistettu, Turbon tanko taas puolestaan liikkuu ainakin silloin kun auto laitetaan käyntiin niin kello vetelee itsensä sisään sen tangon. Aluksi vika ilmaantui vain turbon puolella ja korjaantui säätötankoa lyhentämällä, mutta noin vuoden päästä eli viime keväänä vika alkoi uusiutua ja nyt viimeisen puoli vuotta tuota edellä kuvattua on riittänyt. Kaaviokuvien mukaan MLssä ei ole muuta alipaineohjattua kuin nuo kaksi edellä kuvattua ja jarrut vai onko?

Osaisiko joku kertoa voiko vika olla vielä jossain muualla kuin alipainepumpussa? entäpä onko jollakulla tiedossa millaista alipainetta(kPA tjsp) järjestelmässä pitäisi olla käynnissä ollessa tai kierroksilla? Entäpä, kuuluuko alipaineen laskea kun jarrua pumpataan?

Kaikki apu ja arvailut tervetullutta!
Hartzaq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.04.2015 15:08

Re: ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja Hartzaq »

Onko tosi että tästä asiasta tietäviä mersugurbeloita ei löydy? :o :shock:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja joskami »

Helpoin katsoa onko järjestelmässä riittävä alipaine, alipaine on yleensä -0,4-0,7bar auton käydessä.
Mitattuna egr:ltä tai ahtimen säätimeltä.
Joskun joutunut laittamaan t-haaralla olevan letkun, että on päässyt ajossa katsomaan alipaineita.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Hartzaq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.04.2015 15:08

Re: ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja Hartzaq »

joskami kirjoitti:Helpoin katsoa onko järjestelmässä riittävä alipaine, alipaine on yleensä -0,4-0,7bar auton käydessä.
Mitattuna egr:ltä tai ahtimen säätimeltä.
Joskun joutunut laittamaan t-haaralla olevan letkun, että on päässyt ajossa katsomaan alipaineita.
Kiitos noista lukemista. Vika näyttää selvenneen ja osoittaa EGR venttiilin suuntaan. Veemäinen vika... Venttiilin kalvo oli vain hieman halki ja alkoi vuotamaan kun riittävästi alipainetta antoi. Eli imemällä letkun päästä ei huomannut mitään, kieli tarttui ja pysyi kiinni letkun päässä. Kun kellon alipaineisti mittarin kanssa niin noin -30kPa alipaineen se vielä piti sisällään ja laski tosi hitaasti siitä mutta sitä suuremmat alipaineet hurahti kerralla hukkaan. Tuolla alipaineella jota kello kesti, niin venttiili aukesi aivan aavistuksen verran. Otettaessa EGR venttiili pois alipainepiiristä alipaine oli kutakuinki -60kPA eli sen -0,6bar ja EGR vena mukana -30kPA.

Tänään saan nakattua toisen EGR venan paikalleen niin päästään antamaan lopullinen tuomio :clap:
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ma 13.08.2018 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hartzaq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20.04.2015 15:08

Re: ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja Hartzaq »

venit kirjoitti:Tuota, onkohan tuossa autossa laisinkaan perinteistä alipainepumppua?
En tiedä mitä tarkoitat perinteisellä alipainepumpulla mutta moottorin etuosassa on pumppu joka tekee alipainetta tarvittaville laitteille.

By The Way! Auto tuli kuntoon tuolla EGR kellolla ja on toiminut nyt kohta viikon kuin unelma. Veemäinen vika mutta löytyi lopulta.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML270cdi alipaineongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

venit kirjoitti:Tuota, onkohan tuossa autossa laisinkaan perinteistä alipainepumppua?
Ihan mielenkiinnosta, miten muuten dieselissä saisi alipainetta (järkevästi) kuin pumpulla?
Sitä kuitenkin moni toimilaite tarvitsee.
Vastaa Viestiin