Vito 115cdi - poljettua
Vito 115cdi - poljettua
Noniin, tällä viikolla tuli käväistyä Veholla kokeilemassa uuden korimallin Vitoa, eikä tietenkään muu kuin tuo tehokkain malli kelvannut. Lähtökohdiksi voin sanoa, että olen ajanut aika monta tuhatta kilometriä 2003 Vito 112cdi L kombi-mallilla (siis sillä, joka on verhoiltu muovilla, ei väliseinää ja lasit ympäri), joten vertailukohtaa löytyy.
Koeajettava malli oli lyhyellä akselivälillä, eikä kuljetettavaa koeajolenkillä juuri ollut. Ei kai kukaan näin mukavaa lelua kuitenkaan tavarankuljetukseen osta...
Ensivaikutelma autosta oli, että onpas laatuvaikutelma parantunut. Kojelaudan halvannäköinen muovi ja katkaisimet ovat vaihtuneet paljon edustavammannäköisiksi. Samalla mittaristo on muuttunut melko vaikealukuiseksi, esim. moottorin lämpötilaa en nähnyt mistään ja muutenkin kilkettä vilkkui turhan paljon (etenkin se typerä vilkkuva keltainen kolmio kiihdytettäessä). Koeajomallissa oli automaattinen ilmastointi, joka tuntui olevan varsin looginen ja toimiva. Oven sulkeutumisääni on paljon mersumaisempi kuin vanhemmassa mallissa. Siitä iso plussa.
No, hassunnäköinen elektroninen avain sisään ja ei muuta kuin liikkeelle. Autossa oli väliseinä eikä sivulaseja, joten näkyvyys oli todella paljon kehnompi kuin tutummassa Vitossa. Onneksi takana ei ollut mitään. No, Raision Veholta ei pääse lähtemään kuin moottoritielle, joten pääsi heti polkemaankin. Kiihtyvyys ei tuntunut juurikaan rajummalta kuin 112cdi:ssä, onhan uusi malli jonkin verran painavampikin. Pieni pettymys, sillä odotin 150 hevoisen kuljettavan autoa kuin autoa oikeinkin ripeästi. Kunhan saan videota nettiin, niin pääsette näkemään miten se oikein lähtee...
Kiihtyvyyttä taisi vähän rajoittaa kyseisen mallin automaattivaihteisto, joka tosin on nykymuodin mukaisesti tiptronic-mallinen, eli vehjettä veivaamalla vasemmalle tai oikealle voi itse valita vaihteen. Toimiva ratkaisu muuten, ja kyllä minäkin tämän automaatilla ottaisin jos olisin ostamassa. Hyvin kiihtyvässä dieselautossa saa koko ajan olla käsi vaihdekepillä, jos manuaalin menee ottamaan.
Takavedon ansiosta kiihdytys on junamaisen vakaata vanhemman mallin vetelyyn verrattuna, ja muutenkin vauhtia kertyy kuin varkain. Koeajopäivänä ei ollut erityisen liukasta, joten takavedon mahdolliset ongelmat jäivät kokematta. Yllättäen auto ei ollut juurikaan hiljaisempi kuin vanha malli. Moottorin äänet on paremmin eristetty, mutta esim. matka-ajossa vanhan mallin moottoria ei kuule rengasmelun yli. Sama asia tässäkin, rengasmelua on turhan paljon. Muuten kulku on varsin mukavaa, ajotuntuma on suhteellisen jämäkkä ja alustakin tuntuu vähän vanhempaa mallia tukevammalta. Kyllä tällä kelpaisi reissuun lähteä.
Paria henkilöautoakin tuli vähän valoissa kiusattua, siihen tämä sopii varsin mainiosti. Kiihdyttäessä tosiaan joku typerä keltainen valo vilkkuu melkein viiteenkymppiin asti
Täytynee vähän täydentää juttuja sitä mukaa kun tulee vielä mieleen fiiliksiä, tässä kuitenkin kiteytys (lähinnä verraten vanhaan):
+ Kiihtyy, ettei jalkoihin jää
+ Laadukkaan oloinen
+ Saa eri pituisina, joten mahtuu tavaraa
+ Tukeva alusta
- Rengasmelua ei ole saatu vähennettyä tarpeeksi
- Takaveto on kuulemma kinkkinen, jos ajaa lumisilla teillä (tähän tulee lääkkeeksi nelivetomalli ensi vuonna?)
Kiitokset vaan Raision Veholle auton lainasta. Palvelu oli paljon parempaa kuin varaosia haettaessa...
Koeajettava malli oli lyhyellä akselivälillä, eikä kuljetettavaa koeajolenkillä juuri ollut. Ei kai kukaan näin mukavaa lelua kuitenkaan tavarankuljetukseen osta...
Ensivaikutelma autosta oli, että onpas laatuvaikutelma parantunut. Kojelaudan halvannäköinen muovi ja katkaisimet ovat vaihtuneet paljon edustavammannäköisiksi. Samalla mittaristo on muuttunut melko vaikealukuiseksi, esim. moottorin lämpötilaa en nähnyt mistään ja muutenkin kilkettä vilkkui turhan paljon (etenkin se typerä vilkkuva keltainen kolmio kiihdytettäessä). Koeajomallissa oli automaattinen ilmastointi, joka tuntui olevan varsin looginen ja toimiva. Oven sulkeutumisääni on paljon mersumaisempi kuin vanhemmassa mallissa. Siitä iso plussa.
No, hassunnäköinen elektroninen avain sisään ja ei muuta kuin liikkeelle. Autossa oli väliseinä eikä sivulaseja, joten näkyvyys oli todella paljon kehnompi kuin tutummassa Vitossa. Onneksi takana ei ollut mitään. No, Raision Veholta ei pääse lähtemään kuin moottoritielle, joten pääsi heti polkemaankin. Kiihtyvyys ei tuntunut juurikaan rajummalta kuin 112cdi:ssä, onhan uusi malli jonkin verran painavampikin. Pieni pettymys, sillä odotin 150 hevoisen kuljettavan autoa kuin autoa oikeinkin ripeästi. Kunhan saan videota nettiin, niin pääsette näkemään miten se oikein lähtee...
Kiihtyvyyttä taisi vähän rajoittaa kyseisen mallin automaattivaihteisto, joka tosin on nykymuodin mukaisesti tiptronic-mallinen, eli vehjettä veivaamalla vasemmalle tai oikealle voi itse valita vaihteen. Toimiva ratkaisu muuten, ja kyllä minäkin tämän automaatilla ottaisin jos olisin ostamassa. Hyvin kiihtyvässä dieselautossa saa koko ajan olla käsi vaihdekepillä, jos manuaalin menee ottamaan.
Takavedon ansiosta kiihdytys on junamaisen vakaata vanhemman mallin vetelyyn verrattuna, ja muutenkin vauhtia kertyy kuin varkain. Koeajopäivänä ei ollut erityisen liukasta, joten takavedon mahdolliset ongelmat jäivät kokematta. Yllättäen auto ei ollut juurikaan hiljaisempi kuin vanha malli. Moottorin äänet on paremmin eristetty, mutta esim. matka-ajossa vanhan mallin moottoria ei kuule rengasmelun yli. Sama asia tässäkin, rengasmelua on turhan paljon. Muuten kulku on varsin mukavaa, ajotuntuma on suhteellisen jämäkkä ja alustakin tuntuu vähän vanhempaa mallia tukevammalta. Kyllä tällä kelpaisi reissuun lähteä.
Paria henkilöautoakin tuli vähän valoissa kiusattua, siihen tämä sopii varsin mainiosti. Kiihdyttäessä tosiaan joku typerä keltainen valo vilkkuu melkein viiteenkymppiin asti
Täytynee vähän täydentää juttuja sitä mukaa kun tulee vielä mieleen fiiliksiä, tässä kuitenkin kiteytys (lähinnä verraten vanhaan):
+ Kiihtyy, ettei jalkoihin jää
+ Laadukkaan oloinen
+ Saa eri pituisina, joten mahtuu tavaraa
+ Tukeva alusta
- Rengasmelua ei ole saatu vähennettyä tarpeeksi
- Takaveto on kuulemma kinkkinen, jos ajaa lumisilla teillä (tähän tulee lääkkeeksi nelivetomalli ensi vuonna?)
Kiitokset vaan Raision Veholle auton lainasta. Palvelu oli paljon parempaa kuin varaosia haettaessa...
Re: Vito 115cdi - poljettua
Pirulainen, kun olisit ilmoitellut etukäteen. Oltaisiin tehty oikea vertailutesti onko tehot/kiihtyvyys parantuneet tuohon 110D malliin verrattuna. Minullakin kun on automaatti...Tuc kirjoitti: Raision Veholta ei pääse lähtemään kuin moottoritielle, joten pääsi heti polkemaankin. Kiihtyvyys ei tuntunut juurikaan rajummalta kuin 112cdi:ssä, onhan uusi malli jonkin verran painavampikin. Pieni pettymys, sillä odotin 150 hevoisen kuljettavan autoa kuin autoa oikeinkin ripeästi. Kunhan saan videota nettiin, niin pääsette näkemään miten se oikein lähtee...
Joku vois mennä vielä koeajamaan tuon Raisoon, niin ilmoittelee mulle
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tässä sitä videota kun lupailin. Ihan riittävästi lähtee, mutta ei tosiaan mikään raketti...
http://students.tukkk.fi/tuukka.simonen ... V00892.MPG
http://students.tukkk.fi/tuukka.simonen ... V00899.MPG
http://students.tukkk.fi/tuukka.simonen ... V00892.MPG
http://students.tukkk.fi/tuukka.simonen ... V00899.MPG
Kävin ajamassa manuaalilaatikkoista 115 tuossa päivänä eräänä.Täytyy sanoa että on aika eri luonteinen kone tuo 115 kuin oma "lastutettu" vanha Vito ,vaikka hevoset on samat (vääntö omassa n.40Nm parempi).Ei tuolla oikein 6 vaihteella ohituksia tehdä,pitäis varmaan käyttää spesialistilla niin sais 180Hv (vääntöjä en muista).On se kyllä turhaa olla noita vaihteita niin paljon,joten valintani olisi aivan varmasti automaatti.Kyllähän tuo uusikin liikkuu (max vääntö 330Nm 1000-2000rpm??)mutta vähän petyin.
Talvi ominaisuudet ovat lyhyellä ja kuormattomalla aivan hanurista.Jos yrittää normaalisti ajella ja vaikka kääntyä risteyksestä ja joutuu pysähtymään niin liikkeelle lähtiessä kun pyörä vähän sutii niin jo heti luistonesto alkaa jarrutella ja alkaa tulla kiire.Sitten kun saa vauhtia vähän niin jo kohta ajovakauden hallinta puuttuu peliin ja taas vauhti hidastuu...tai jotain sinne päin.Saahan luiston estoa pois ja painoa kyytiin lisää ja vaikka pitempi malli niin asiat ovat jo paremmin.On vain tuon etuvedon jälkeen todella onneton liikkuja.
Kysyin myyjältä vielä paria asiaa.Kone vaihtoehtojahan olisi jopa 217Hv V6,sillä luulisi pönttö autonkin liikkuvan suht kevyesti,muttei kuulemma suomen valikoimassa.Ja väri ,ei saa perus mustana...
Kyllähän se on ruma ja vaikka mitä mutta jos nyt kuitenkin kävis pankissa ja...No mutta kannattaa ehdottomasti ajaa talvikelillä jos on ennen ajellut vanhalla mallilla niin osaa arvostaa etuvetoa pakettiautossa.Ps en ole koskaan harkinnut ostavani itselleni etuvetoista henkilöautoa...
Talvi ominaisuudet ovat lyhyellä ja kuormattomalla aivan hanurista.Jos yrittää normaalisti ajella ja vaikka kääntyä risteyksestä ja joutuu pysähtymään niin liikkeelle lähtiessä kun pyörä vähän sutii niin jo heti luistonesto alkaa jarrutella ja alkaa tulla kiire.Sitten kun saa vauhtia vähän niin jo kohta ajovakauden hallinta puuttuu peliin ja taas vauhti hidastuu...tai jotain sinne päin.Saahan luiston estoa pois ja painoa kyytiin lisää ja vaikka pitempi malli niin asiat ovat jo paremmin.On vain tuon etuvedon jälkeen todella onneton liikkuja.
Kysyin myyjältä vielä paria asiaa.Kone vaihtoehtojahan olisi jopa 217Hv V6,sillä luulisi pönttö autonkin liikkuvan suht kevyesti,muttei kuulemma suomen valikoimassa.Ja väri ,ei saa perus mustana...
Kyllähän se on ruma ja vaikka mitä mutta jos nyt kuitenkin kävis pankissa ja...No mutta kannattaa ehdottomasti ajaa talvikelillä jos on ennen ajellut vanhalla mallilla niin osaa arvostaa etuvetoa pakettiautossa.Ps en ole koskaan harkinnut ostavani itselleni etuvetoista henkilöautoa...
Liikaa on sopivasti
Tuo oli syy, mitä varten esim. isäni osti kiireellä yhden viimeisistä Suomeen tuoduista etuvetovitoista. Vanhalla Hiacella ajelleena voin sanoa, että on se niin maan perusteellisen paljon mukavampaa talviliukkailla pakettiautossa tuo etuveto. Hiacella parempikin kuski oli koko ajan helisemässä ja ylämäkilähdöt sai unohtaa kokonaan liukkaalla kelillä. Välillä ei päässyt edes talliin ajamaan, kun 3cm korkea töyssy pysäytti auton. Ei kai nyt helvetti joka kerta pitäisi tarvia ottaa vauhtia siihen, että saa auton talliin?Vitottaja kirjoitti:No mutta kannattaa ehdottomasti ajaa talvikelillä jos on ennen ajellut vanhalla mallilla niin osaa arvostaa etuvetoa pakettiautossa.Ps en ole koskaan harkinnut ostavani itselleni etuvetoista henkilöautoa...
Onneksi uudesta Vitosta on tosiaan tulossa se nelivetomalli
Luistonestohan noissa uusissa vitoissa on vakiona. Kyllä sillä liikeelle pääsee.
Itsellä on tämän talven ollut ajossa Hiace ja alla uudet nokian kitkanastarenkaat. Kun renkaat on hyvät niin ei ole kertaakaan tarvinnut ylämäkilähtöjä jännittää ja muutenkin on voinut ajaa aivan normaalisti vaikka välillä on ollut liukastakin.
Itsellä on tämän talven ollut ajossa Hiace ja alla uudet nokian kitkanastarenkaat. Kun renkaat on hyvät niin ei ole kertaakaan tarvinnut ylämäkilähtöjä jännittää ja muutenkin on voinut ajaa aivan normaalisti vaikka välillä on ollut liukastakin.
Re: Vito 115cdi - poljettua
Kyllä sen huomaa, että kuljetatte pakuillanne pääasiassa terveisiä,
kun pidätte sitä etuvetoa niin mainiona.
Itselläni on 115 CDI ja kyydissä kulkee tavallisesti 500-1000 kiloa.
Välillä on myös jarrullinen teliperävaunu, jonka kokonaispaino on 2500 kg.
En voisi edes harkita etuvetoista pakettiautoa.
kun pidätte sitä etuvetoa niin mainiona.
Itselläni on 115 CDI ja kyydissä kulkee tavallisesti 500-1000 kiloa.
Välillä on myös jarrullinen teliperävaunu, jonka kokonaispaino on 2500 kg.
En voisi edes harkita etuvetoista pakettiautoa.
Pitäisköhän kokeilla?
Veho taas muistutti koeajomahdollisuudella. Kuljetan isoa mutta kevyttä kuormaa, joten etuvetomalli on ollu hyvä. Nyt olis neliveto testattavana ja pitäähän sitä tyypätä. Vertailen sitten nelivetoa tuohon 2000 mallin 112 cdi:hin. Muuten on edessä merkin vaihto.