W211 200 cdi vakio ahtopaine

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
nilkcah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 08.05.2015 15:18

W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja nilkcah »

Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

nilkcah kirjoitti:Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
Ei ole vakio tai sitten mittauksessa on jotain vikaa

E: varsinkin jos vika tilaa ei tule
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuura kirjoitti:
nilkcah kirjoitti:Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
Stari antaa kyseiset tiedot ahtopaineesta...ihan normitulokset.
Jos sen mukaan on normali niin testerissä/sen käytäjässä vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
W211 200cdi,n vakioahdot bochin järjestelmällä on noin 1,2bar.
Itse en uskalla 1,6,tta laittaa ahtopyynnöksi vakioahtimelle, se on liikaa.
Eikä ilman määrä enää edes lisäänny, ollaan jo niin huonon hyötysuhteen alueella.

Delphiläisessä systeemissä vakioahto 200cdi,llä on noin 1,6bar.
Jos auto on tällä tekniikalla, niin kaikki on ok.

-06,nen voi olla kumpi vaan.
Eikä tässä käy ilmi, kumpaa tarkoitetaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos jotain näistä ymmärtäisit, niin ymmärtäisit, ettei toteutuneesta ahtopaineesta yksistään kannata vielä mitään päätellä.
Se tieto ei vielä riitä.
Staari kertoo ohjelman nykyisen tilanteen - ei sitä, onko siihen tehty muutoksia suhteessa vakioon, vai ei.
Siinä cdi203 on aivan oikeassa.

Se, että ohjelman pyytämä sekä toteutunut parametri ovat yhtenevät - on kyllä hyvä asia, ei ole ristiriitaa.
Mutta siitä ei voi tietää vielä ohjelman todellista alkuperää, siitä tietää vaan ettei pyydetyllä ja toteutuneella asialla ole ollut toiminnallista ristiriitaa mittausaikana - ei muuta.

Hyvin ja oikein tehdyssä ohjelmassa nämä tärkeimmät yksittäiset komponentit, syöttömäärä ja ilmamäärä/ahtopaine, ovat oikealla tasolla suhteessa käytettyihin osiin ja toiminta kerrottu ohjelmassa oikein, jotta kaikki testerin näyttämätkin pitäisivät yhtä vallitsevan tilanteen kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

tuura kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Jos jotain näistä ymmärtäisit, niin ymmärtäisit, ettei toteutuneesta ahtopaineesta yksistään kannata vielä mitään päätellä.
Se tieto ei vielä riitä.
Staari kertoo ohjelman nykyisen tilanteen - ei sitä, onko siihen tehty muutoksia suhteessa vakioon, vai ei.
Siinä cdi203 on aivan oikeassa.

Se, että ohjelman pyytämä sekä toteutunut parametri ovat yhtenevät - on kyllä hyvä asia, ei ole ristiriitaa.
Mutta siitä ei voi tietää vielä ohjelman todellista alkuperää, siitä tietää vaan ettei pyydetyllä ja toteutuneella asialla ole ollut toiminnallista ristiriitaa mittausaikana - ei muuta.

Hyvin ja oikein tehdyssä ohjelmassa nämä tärkeimmät yksittäiset komponentit, syöttömäärä ja ilmamäärä/ahtopaine, ovat oikealla tasolla suhteessa käytettyihin osiin ja toiminta kerrottu ohjelmassa oikein, jotta kaikki testerin näyttämätkin pitäisivät yhtä vallitsevan tilanteen kanssa.
Kumpikohan meistä todellisuudessa tietää enemmän moottoritekniikasta, veikkaan suoralta kädeltä että minä. Pistetäänkö näkyville opintotodistukset ja käytännön työkarriääri.
No jopas nyt alko :lol:
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
nilkcah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 08.05.2015 15:18

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja nilkcah »

Kyseessä on boschin järjestelmä ja siihen ei ole tehty muutoksia. Ahto 1.2 bar kun vedetään jalka suorana. Mutta antaa kuitenkin tuon 1.6 bar siinä kiihdytyksessä alkuvaiheessa kun kaasu isketään pohjaan. Ennen tekemääni huoltoa ahto ei käynyt missään vaiheessa yli 1.2. Siksi kyselen että joko ollaan normaali lukemissa vai vieläkö jatketaan putsailua. Sen verran toki on viritelty että putki on täysin tyhjä ja "tuhoboxi" on polttoainejakotukin päässä. Ja tosissaan obd portin kautta arvoja mittaan.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

nilkcah kirjoitti:Kyseessä on boschin järjestelmä ja siihen ei ole tehty muutoksia. Ahto 1.2 bar kun vedetään jalka suorana. Mutta antaa kuitenkin tuon 1.6 bar siinä kiihdytyksessä alkuvaiheessa kun kaasu isketään pohjaan. Ennen tekemääni huoltoa ahto ei käynyt missään vaiheessa yli 1.2. Siksi kyselen että joko ollaan normaali lukemissa vai vieläkö jatketaan putsailua. Sen verran toki on viritelty että putki on täysin tyhjä ja "tuhoboxi" on polttoainejakotukin päässä. Ja tosissaan obd portin kautta arvoja mittaan.
Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

tuura kirjoitti:
arska10 kirjoitti: Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.
Nousee.
Miksi nousisi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

arska10 kirjoitti:
tuura kirjoitti:
arska10 kirjoitti: Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.
Nousee.
Miksi nousisi
Jos suutimien rail painetta pudotetaan, niin eikö ahtopaine putoa silloin?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtopaineasia menee yksinkertaistettuna näin:

Lyhyt oppimäärä:
Ohjelmassa on kartta, jolla pyydetään ahtopainetta, suhteessa kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon.
Siis ohjelmassa on muitakin arvoja ahtopaineelle, kun vaan maksimi.
Toteutuneen ahtopaineen täytyy muillakin, kun vaan kaasupohjassa- asennolla pysy tietyssä haarukassa suhteessa ohjelman pyyntöön.
Aika yleisesti tuon mallin ecuissa +/- 0,25bar haarukka.
Kun raja - arvo ylittyy, tai alittuu riittävän pitkän ajan, noin 5sek on varmaan tässäkin tapauksessa aika lähellä oikeaa, niin toiminnallinen ristiriita on ajallisesti kestänyt yli vikatilan raja-arvon jonne ohjelma sitten hyppääkin.
Eli ahto voi väliin piikittääkkin yli sallitun, muttei se haita mitään, kunhan paine tasaantuu "ruotuun" riittävän nopeasti.

Tämän lisäksi ohjelmassa on yksittäinen arvo suurimmalle mahdolliselle paineelle, jonka ylityksestä seuraa heti virheilmoitus.
Se on tässä tapauksessa muistaakseni lähellä 1,7bar painetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Epäilen vaan vahvasti tuota tuhoboxia
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

tuura kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Epäilen vaan vahvasti tuota tuhoboxia
Tuhoboksilla tai muillakin ohjelmamuutoksilla pyritään lisäämään moottorin täytöstä.
Eikö silloin huijaa ecua ja ahtopaine nousee. Jos ecu ei tiedä tuosta tuhoboxista mitään
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näitä boxeja on kahdella toimintaperiaatteella, molemmat vääristävät moottorinohjaimelle menevää tietoa ja näin aikaiseksi tehon lisäystä, kun ohjain alkaa korjaamaan vääristettyä tietoa "oikeaksi".
Tooiset vääristävät suuttimen aukioloaikaa.
Toiset vääristävät railputken painetietoa.

Kummatkaan eivät osaa muuttaa ahtopainepyyntiä.

Ahtopaine kuitenkin hiukan nousee, miksi ?

Ahtopaineen nousun mekanismi tässä tilanteessa:
Ahtopainetta siis pyydetään suhteessa kaasupolkimen asentoon (tällä pyydetään syöttöjä), sekä kierroslukuun.
Ahtimen säädinsiivet toimivat ja ennakoivat tulevaa tilannetta suhteessa syöttömäärään ja kierroslukuun.
Siis, oikein eculle kerrottu syöttömäärä on avain oikein toteutuneelle säätötoimellekkin.
Koska syötönlisäys nyt tällä boxilla perustuu nimenomaan oikean ruiskutusmäärän pimittämiseen, vääristämiseen, ei säätökään tieten toimi oikein.

Ecu näkee syöttömäärän pienempänä, kun se todellisuudessa on.
Todellinen syöttömäärä on suurempi => Pakokaasujen todellinen massavirta on koko ajan suurempi, kuin mitä säätötoimet ko oikealla syöttömäärällä edellyttäisivät. Ovat siis vallitsevaan tilanteeseen riittämättömät. Siksi ahtopaine pyrkii olemaan siellä säätöhaarukan yläpäässä ja piikittelemään ankarasti. Vallitseva säätöpoikkeama ei siis johdu siitä, etteikö ohjelma pystyisi pitämään tilannetta paremmin hallinnassa, vaan siitä, että se ei näe todellista tilannetta ja toimii vääristetyn tiedon varassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin