W211 200 cdi vakio ahtopaine
W211 200 cdi vakio ahtopaine
Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Ei ole vakio tai sitten mittauksessa on jotain vikaanilkcah kirjoitti:Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
E: varsinkin jos vika tilaa ei tule
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Jos sen mukaan on normali niin testerissä/sen käytäjässä vikaatuura kirjoitti:Stari antaa kyseiset tiedot ahtopaineesta...ihan normitulokset.nilkcah kirjoitti:Onko muilla mitattu minkälaisia ahtoja vakio ahtimella? Itsellä w211 -06 200cdi joka antoi ennen huoltoa 1.2bar ja nyt huollon jälkee hipoo jopa 1.6baria. Vähän imusarjaa putsailin ja coolerin pesin sisältä bensalla ja tietenkin uus ilmansuodatin. Joko tämä ahtaa tarpeeksi vai pitäiskö vielä pystyy vakiona parempaan?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
.
W211 200cdi,n vakioahdot bochin järjestelmällä on noin 1,2bar.
Itse en uskalla 1,6,tta laittaa ahtopyynnöksi vakioahtimelle, se on liikaa.
Eikä ilman määrä enää edes lisäänny, ollaan jo niin huonon hyötysuhteen alueella.
Delphiläisessä systeemissä vakioahto 200cdi,llä on noin 1,6bar.
Jos auto on tällä tekniikalla, niin kaikki on ok.
-06,nen voi olla kumpi vaan.
Eikä tässä käy ilmi, kumpaa tarkoitetaan.
W211 200cdi,n vakioahdot bochin järjestelmällä on noin 1,2bar.
Itse en uskalla 1,6,tta laittaa ahtopyynnöksi vakioahtimelle, se on liikaa.
Eikä ilman määrä enää edes lisäänny, ollaan jo niin huonon hyötysuhteen alueella.
Delphiläisessä systeemissä vakioahto 200cdi,llä on noin 1,6bar.
Jos auto on tällä tekniikalla, niin kaikki on ok.
-06,nen voi olla kumpi vaan.
Eikä tässä käy ilmi, kumpaa tarkoitetaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
.
Jos jotain näistä ymmärtäisit, niin ymmärtäisit, ettei toteutuneesta ahtopaineesta yksistään kannata vielä mitään päätellä.
Se tieto ei vielä riitä.
Staari kertoo ohjelman nykyisen tilanteen - ei sitä, onko siihen tehty muutoksia suhteessa vakioon, vai ei.
Siinä cdi203 on aivan oikeassa.
Se, että ohjelman pyytämä sekä toteutunut parametri ovat yhtenevät - on kyllä hyvä asia, ei ole ristiriitaa.
Mutta siitä ei voi tietää vielä ohjelman todellista alkuperää, siitä tietää vaan ettei pyydetyllä ja toteutuneella asialla ole ollut toiminnallista ristiriitaa mittausaikana - ei muuta.
Hyvin ja oikein tehdyssä ohjelmassa nämä tärkeimmät yksittäiset komponentit, syöttömäärä ja ilmamäärä/ahtopaine, ovat oikealla tasolla suhteessa käytettyihin osiin ja toiminta kerrottu ohjelmassa oikein, jotta kaikki testerin näyttämätkin pitäisivät yhtä vallitsevan tilanteen kanssa.
Jos jotain näistä ymmärtäisit, niin ymmärtäisit, ettei toteutuneesta ahtopaineesta yksistään kannata vielä mitään päätellä.
Se tieto ei vielä riitä.
Staari kertoo ohjelman nykyisen tilanteen - ei sitä, onko siihen tehty muutoksia suhteessa vakioon, vai ei.
Siinä cdi203 on aivan oikeassa.
Se, että ohjelman pyytämä sekä toteutunut parametri ovat yhtenevät - on kyllä hyvä asia, ei ole ristiriitaa.
Mutta siitä ei voi tietää vielä ohjelman todellista alkuperää, siitä tietää vaan ettei pyydetyllä ja toteutuneella asialla ole ollut toiminnallista ristiriitaa mittausaikana - ei muuta.
Hyvin ja oikein tehdyssä ohjelmassa nämä tärkeimmät yksittäiset komponentit, syöttömäärä ja ilmamäärä/ahtopaine, ovat oikealla tasolla suhteessa käytettyihin osiin ja toiminta kerrottu ohjelmassa oikein, jotta kaikki testerin näyttämätkin pitäisivät yhtä vallitsevan tilanteen kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
No jopas nyt alkotuura kirjoitti:Kumpikohan meistä todellisuudessa tietää enemmän moottoritekniikasta, veikkaan suoralta kädeltä että minä. Pistetäänkö näkyville opintotodistukset ja käytännön työkarriääri.tuikku kirjoitti:.
Jos jotain näistä ymmärtäisit, niin ymmärtäisit, ettei toteutuneesta ahtopaineesta yksistään kannata vielä mitään päätellä.
Se tieto ei vielä riitä.
Staari kertoo ohjelman nykyisen tilanteen - ei sitä, onko siihen tehty muutoksia suhteessa vakioon, vai ei.
Siinä cdi203 on aivan oikeassa.
Se, että ohjelman pyytämä sekä toteutunut parametri ovat yhtenevät - on kyllä hyvä asia, ei ole ristiriitaa.
Mutta siitä ei voi tietää vielä ohjelman todellista alkuperää, siitä tietää vaan ettei pyydetyllä ja toteutuneella asialla ole ollut toiminnallista ristiriitaa mittausaikana - ei muuta.
Hyvin ja oikein tehdyssä ohjelmassa nämä tärkeimmät yksittäiset komponentit, syöttömäärä ja ilmamäärä/ahtopaine, ovat oikealla tasolla suhteessa käytettyihin osiin ja toiminta kerrottu ohjelmassa oikein, jotta kaikki testerin näyttämätkin pitäisivät yhtä vallitsevan tilanteen kanssa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Kyseessä on boschin järjestelmä ja siihen ei ole tehty muutoksia. Ahto 1.2 bar kun vedetään jalka suorana. Mutta antaa kuitenkin tuon 1.6 bar siinä kiihdytyksessä alkuvaiheessa kun kaasu isketään pohjaan. Ennen tekemääni huoltoa ahto ei käynyt missään vaiheessa yli 1.2. Siksi kyselen että joko ollaan normaali lukemissa vai vieläkö jatketaan putsailua. Sen verran toki on viritelty että putki on täysin tyhjä ja "tuhoboxi" on polttoainejakotukin päässä. Ja tosissaan obd portin kautta arvoja mittaan.
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.nilkcah kirjoitti:Kyseessä on boschin järjestelmä ja siihen ei ole tehty muutoksia. Ahto 1.2 bar kun vedetään jalka suorana. Mutta antaa kuitenkin tuon 1.6 bar siinä kiihdytyksessä alkuvaiheessa kun kaasu isketään pohjaan. Ennen tekemääni huoltoa ahto ei käynyt missään vaiheessa yli 1.2. Siksi kyselen että joko ollaan normaali lukemissa vai vieläkö jatketaan putsailua. Sen verran toki on viritelty että putki on täysin tyhjä ja "tuhoboxi" on polttoainejakotukin päässä. Ja tosissaan obd portin kautta arvoja mittaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Miksi nousisituura kirjoitti:Nousee.arska10 kirjoitti: Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Jos suutimien rail painetta pudotetaan, niin eikö ahtopaine putoa silloin?arska10 kirjoitti:Miksi nousisituura kirjoitti:Nousee.arska10 kirjoitti: Kytke se tuhopxi irti ja koita mitä tekee nouseeko vielä ahtopaine.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
.
Ahtopaineasia menee yksinkertaistettuna näin:
Lyhyt oppimäärä:
Ohjelmassa on kartta, jolla pyydetään ahtopainetta, suhteessa kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon.
Siis ohjelmassa on muitakin arvoja ahtopaineelle, kun vaan maksimi.
Toteutuneen ahtopaineen täytyy muillakin, kun vaan kaasupohjassa- asennolla pysy tietyssä haarukassa suhteessa ohjelman pyyntöön.
Aika yleisesti tuon mallin ecuissa +/- 0,25bar haarukka.
Kun raja - arvo ylittyy, tai alittuu riittävän pitkän ajan, noin 5sek on varmaan tässäkin tapauksessa aika lähellä oikeaa, niin toiminnallinen ristiriita on ajallisesti kestänyt yli vikatilan raja-arvon jonne ohjelma sitten hyppääkin.
Eli ahto voi väliin piikittääkkin yli sallitun, muttei se haita mitään, kunhan paine tasaantuu "ruotuun" riittävän nopeasti.
Tämän lisäksi ohjelmassa on yksittäinen arvo suurimmalle mahdolliselle paineelle, jonka ylityksestä seuraa heti virheilmoitus.
Se on tässä tapauksessa muistaakseni lähellä 1,7bar painetta.
Ahtopaineasia menee yksinkertaistettuna näin:
Lyhyt oppimäärä:
Ohjelmassa on kartta, jolla pyydetään ahtopainetta, suhteessa kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon.
Siis ohjelmassa on muitakin arvoja ahtopaineelle, kun vaan maksimi.
Toteutuneen ahtopaineen täytyy muillakin, kun vaan kaasupohjassa- asennolla pysy tietyssä haarukassa suhteessa ohjelman pyyntöön.
Aika yleisesti tuon mallin ecuissa +/- 0,25bar haarukka.
Kun raja - arvo ylittyy, tai alittuu riittävän pitkän ajan, noin 5sek on varmaan tässäkin tapauksessa aika lähellä oikeaa, niin toiminnallinen ristiriita on ajallisesti kestänyt yli vikatilan raja-arvon jonne ohjelma sitten hyppääkin.
Eli ahto voi väliin piikittääkkin yli sallitun, muttei se haita mitään, kunhan paine tasaantuu "ruotuun" riittävän nopeasti.
Tämän lisäksi ohjelmassa on yksittäinen arvo suurimmalle mahdolliselle paineelle, jonka ylityksestä seuraa heti virheilmoitus.
Se on tässä tapauksessa muistaakseni lähellä 1,7bar painetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Epäilen vaan vahvasti tuota tuhoboxia
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
Eikö silloin huijaa ecua ja ahtopaine nousee. Jos ecu ei tiedä tuosta tuhoboxista mitääntuura kirjoitti:Tuhoboksilla tai muillakin ohjelmamuutoksilla pyritään lisäämään moottorin täytöstä.arska10 kirjoitti:Epäilen vaan vahvasti tuota tuhoboxia
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 200 cdi vakio ahtopaine
.
Näitä boxeja on kahdella toimintaperiaatteella, molemmat vääristävät moottorinohjaimelle menevää tietoa ja näin aikaiseksi tehon lisäystä, kun ohjain alkaa korjaamaan vääristettyä tietoa "oikeaksi".
Tooiset vääristävät suuttimen aukioloaikaa.
Toiset vääristävät railputken painetietoa.
Kummatkaan eivät osaa muuttaa ahtopainepyyntiä.
Ahtopaine kuitenkin hiukan nousee, miksi ?
Ahtopaineen nousun mekanismi tässä tilanteessa:
Ahtopainetta siis pyydetään suhteessa kaasupolkimen asentoon (tällä pyydetään syöttöjä), sekä kierroslukuun.
Ahtimen säädinsiivet toimivat ja ennakoivat tulevaa tilannetta suhteessa syöttömäärään ja kierroslukuun.
Siis, oikein eculle kerrottu syöttömäärä on avain oikein toteutuneelle säätötoimellekkin.
Koska syötönlisäys nyt tällä boxilla perustuu nimenomaan oikean ruiskutusmäärän pimittämiseen, vääristämiseen, ei säätökään tieten toimi oikein.
Ecu näkee syöttömäärän pienempänä, kun se todellisuudessa on.
Todellinen syöttömäärä on suurempi => Pakokaasujen todellinen massavirta on koko ajan suurempi, kuin mitä säätötoimet ko oikealla syöttömäärällä edellyttäisivät. Ovat siis vallitsevaan tilanteeseen riittämättömät. Siksi ahtopaine pyrkii olemaan siellä säätöhaarukan yläpäässä ja piikittelemään ankarasti. Vallitseva säätöpoikkeama ei siis johdu siitä, etteikö ohjelma pystyisi pitämään tilannetta paremmin hallinnassa, vaan siitä, että se ei näe todellista tilannetta ja toimii vääristetyn tiedon varassa.
Näitä boxeja on kahdella toimintaperiaatteella, molemmat vääristävät moottorinohjaimelle menevää tietoa ja näin aikaiseksi tehon lisäystä, kun ohjain alkaa korjaamaan vääristettyä tietoa "oikeaksi".
Tooiset vääristävät suuttimen aukioloaikaa.
Toiset vääristävät railputken painetietoa.
Kummatkaan eivät osaa muuttaa ahtopainepyyntiä.
Ahtopaine kuitenkin hiukan nousee, miksi ?
Ahtopaineen nousun mekanismi tässä tilanteessa:
Ahtopainetta siis pyydetään suhteessa kaasupolkimen asentoon (tällä pyydetään syöttöjä), sekä kierroslukuun.
Ahtimen säädinsiivet toimivat ja ennakoivat tulevaa tilannetta suhteessa syöttömäärään ja kierroslukuun.
Siis, oikein eculle kerrottu syöttömäärä on avain oikein toteutuneelle säätötoimellekkin.
Koska syötönlisäys nyt tällä boxilla perustuu nimenomaan oikean ruiskutusmäärän pimittämiseen, vääristämiseen, ei säätökään tieten toimi oikein.
Ecu näkee syöttömäärän pienempänä, kun se todellisuudessa on.
Todellinen syöttömäärä on suurempi => Pakokaasujen todellinen massavirta on koko ajan suurempi, kuin mitä säätötoimet ko oikealla syöttömäärällä edellyttäisivät. Ovat siis vallitsevaan tilanteeseen riittämättömät. Siksi ahtopaine pyrkii olemaan siellä säätöhaarukan yläpäässä ja piikittelemään ankarasti. Vallitseva säätöpoikkeama ei siis johdu siitä, etteikö ohjelma pystyisi pitämään tilannetta paremmin hallinnassa, vaan siitä, että se ei näe todellista tilannetta ja toimii vääristetyn tiedon varassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5