R129 rättikatto lopetti toimintansa
R129 rättikatto lopetti toimintansa
5 vuotta virheettömästi toiminut rättikatto sanoi työsopimuksensa irti viime viikonloppuna Kaivopuistossa. Avausvaiheessa katon avaus keskeytyi tuulilasin päällä olevien lukkojen kohdalla ja katto jäi sojottamaan takaosastaan kohti taivasta. Tämän jälkeen nappulasta ei tapahtunut enään mitään ja katto piti nostaa työkaluilla manuaalisesti ylös. Manuaalin mukaan takaosastaan kattoa ei voi lukita ja se jäi 10cm sieltä auki.
Auto on ollut nyt tutkittavana ja sensoreiden tutkimisella katto saatiin kerran toimimaan niin, että takapää lukittui kiinni mutta sen jälkeen se on taas ihan eloton. Nyt avattaessa kattoa, ikkunat laskeutuvat mutta sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Testeri antaa useammasta anturista vikakoodin. Limit sensor antaa jatkuvaa häiriötä. Mihin osaan tämä viittaa? Voiko jokin olla hajoittanut kerralla useamman anturin vai viittaako nämä useammat anturin herjat ohjausyksikön hajoamiseen?
Akku on vaihdettu uuteen koska jenkkifoorumien mukaan se voi aiheuttaa häiriötä katon toimivuuteen mutta ei muutosta = samat vikakoodit.
Öljyvuotoja ei ole löytynyt ja takaluukussa oleva säiliö oli ylärajallaan.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Auto on ollut nyt tutkittavana ja sensoreiden tutkimisella katto saatiin kerran toimimaan niin, että takapää lukittui kiinni mutta sen jälkeen se on taas ihan eloton. Nyt avattaessa kattoa, ikkunat laskeutuvat mutta sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Testeri antaa useammasta anturista vikakoodin. Limit sensor antaa jatkuvaa häiriötä. Mihin osaan tämä viittaa? Voiko jokin olla hajoittanut kerralla useamman anturin vai viittaako nämä useammat anturin herjat ohjausyksikön hajoamiseen?
Akku on vaihdettu uuteen koska jenkkifoorumien mukaan se voi aiheuttaa häiriötä katon toimivuuteen mutta ei muutosta = samat vikakoodit.
Öljyvuotoja ei ole löytynyt ja takaluukussa oleva säiliö oli ylärajallaan.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Arvelen että olet jo lukenut BenzWorldin sivuilta R129 katon ongelmien ratkaisuista:
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En löytänyt koodilistoista limit sensor, arvaukseksi menee mutta olisiko ovien rajakytkimet (vikakoodit 17 ja 18)?
Itselläni oli vastaava tilanne, vikakoodeja useasta eri kohdasta. Talvisäilytyksen jälkeistä akun alhaista jännitettä epäilin viitaten BenzWorlidin artikkeleihin. Akku oli vuoden ikäinen ja latasin sen vasta kunnolla ongelmien ilmestymisen jälkeen.
Loppujen lopuksi mikään komponetti ei ollut rikki. Vikakoodit piti lukea ja nollata useaan kertaan. Joka kierroksen jälkeen vikakoodien määrä väheni. Siis en käyttänyt kattoa välillä vaan luin ja nollasin koodit, virta pois päältä ja sitteen uusi luku/nollauskierros. Käytin vain hyppylankaa konehuoneen moninapapistokkeessa, vikakoodit luin keskikonsolin kataon avus/sulkemisnapista. Koodit piti ensin lukea ja sitten nollata. Tämä oi tärkeää ja nollaus ei aina onnistunut (siksi tuli useita kertoja). Vasta kun sain 1=ei vikoja kokeilin kattoa ja se toimi.
Ei nuo kovin tieteellisiä ohjeita ole mutta huolellinen nollaus on mielestäni tärkeää. Vikakoodilista on ohessa.
http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... oller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En löytänyt koodilistoista limit sensor, arvaukseksi menee mutta olisiko ovien rajakytkimet (vikakoodit 17 ja 18)?
Itselläni oli vastaava tilanne, vikakoodeja useasta eri kohdasta. Talvisäilytyksen jälkeistä akun alhaista jännitettä epäilin viitaten BenzWorlidin artikkeleihin. Akku oli vuoden ikäinen ja latasin sen vasta kunnolla ongelmien ilmestymisen jälkeen.
Loppujen lopuksi mikään komponetti ei ollut rikki. Vikakoodit piti lukea ja nollata useaan kertaan. Joka kierroksen jälkeen vikakoodien määrä väheni. Siis en käyttänyt kattoa välillä vaan luin ja nollasin koodit, virta pois päältä ja sitteen uusi luku/nollauskierros. Käytin vain hyppylankaa konehuoneen moninapapistokkeessa, vikakoodit luin keskikonsolin kataon avus/sulkemisnapista. Koodit piti ensin lukea ja sitten nollata. Tämä oi tärkeää ja nollaus ei aina onnistunut (siksi tuli useita kertoja). Vasta kun sain 1=ei vikoja kokeilin kattoa ja se toimi.
Ei nuo kovin tieteellisiä ohjeita ole mutta huolellinen nollaus on mielestäni tärkeää. Vikakoodilista on ohessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
...huomasin vasta nyt että sulla on -96 jolloin vikakoodit pitää lukea Starilla....
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
SL666 ohjeisiin en paljoa osaa lisätä. Osa vikakoodeista estää katon toiminnan eli ne on kuitattava pois.
Oletan, että helpot kikat olet jo kokeillut, kuten ikkunoiden ja katon katkaisijoiden painaminen pitkään; virta pois ja uusi yritys. Katon viat ovat lähes aina muualla kuin ohjausyksikössä, vaikkei sen vikaantuminen aivan ennenkuulumatonta ole. Jos kerrot täsmällisemmin, mitkä vikakoodit katto heittää, foorumilaiset pystynevät antamaan parempia neuvoja.
Onnea vianetsintään! Jaa, kun vika selviää.
Oletan, että helpot kikat olet jo kokeillut, kuten ikkunoiden ja katon katkaisijoiden painaminen pitkään; virta pois ja uusi yritys. Katon viat ovat lähes aina muualla kuin ohjausyksikössä, vaikkei sen vikaantuminen aivan ennenkuulumatonta ole. Jos kerrot täsmällisemmin, mitkä vikakoodit katto heittää, foorumilaiset pystynevät antamaan parempia neuvoja.
Onnea vianetsintään! Jaa, kun vika selviää.
Viimeksi muokannut pazo, Pe 19.08.2016 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Tuota linkittämääsi ultimate threadia olen vilkuillut mutta sieltä ei vielä ole tullut vastaan mitään juuri tähän osuvaa.SL666 kirjoitti:...huomasin vasta nyt että sulla on -96 jolloin vikakoodit pitää lukea Starilla....
Autoni on tullut tehtaalta ulos loppuvuonna 95, eli missä se vikakoodien lukuun tarkoitettu pistoke sijaitsee? Minulla akku sippasi kerran tänä keväällä kun auto seisoi toisen korjaamon pihalla melkeen 2 viikkoa ja ikkunoiden asentokytkimet menivät vikatilaan alhaisen jännitteen takia. Autosta piti silloin nollata vikakoodit kun ikkunoiden takia turvakaari meni myös vikatilaan (turvakaaren nappulassa paloi silloin punaiset valot mutta nyt niitä ei pala). Rättiä en silloin kokeillut kun palakatto oli päällä, mutta ei varmaan olisi toiminut. Sama yli 5v vanha akku oli kiinni kun tämä tapahtui viikonloppuna, eli tässäkin tapauksessa on voinut käydä niin, että jännite on laskenut hetkellisesti ja systeemi seonnut. Kun vikakoodeja on paljon kuten sinullakin oli, niin ehkä sama kikka voisi toimia tässäkin tapauksessa. Ihmettelen toisaalta miten yhtäkkiä, mitään varoittamatta monta kohtaa olisi pragannut samalla.
Minun pitää kysyä korjaamolta vielä tarkemmin tarkat vikakoodit. Tuo linkittämäsi kuvan koodi 25 (limit switch signals illogical) voisi olla sama mitä korjaamon raportiin on kirjoitettu. Onneksi katto toimi sen kerran vielä korjaamolla, että se saatiin suljettua = autolla voi nyt ajaa ja sen voi jättää parkkiin. Jippii.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Diagnostiikkapistoke lienee joko moottoritilassa takana oikealla (X11/4) muovikannen alla tai jo OBD2 kuskin jalkatilassa (X11/22). Autosi valmistumisen aikoihin Daimler siirtyi digitaaliseen OBD2 pistokkeeseen, mutta hieman eri aikoihin eri markkinoilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Yritin myös hakea lisää tietoja jotka sopisivat paremmin ongelman kuvaukseesi mutta en valitettavasti sopivaa vastaavaa tapausta löytänyt.
Oma kokemus rajoittuu vm . 1993 katon totaaliseen toimimattomuuteen joka hoitui vikakoodien nollauksella. Vikakoodeja oli myös minulla todella monta ja tuntui että niitä tuli lisää luku/nollaus kierroksissa. Epäilin myöskin katon ohjausyksikön N52 (matkustajan takana lattialla/kardaanitunnelin päällä). BenzWorldin sivuilta löytyi ohje mitata ohjausyksikköön tulevan kaapelin moninapaliittimestä rajakytkimien tulotiedot. Tein sen ja sain oikeat tulokset ja luulin ohjausyksikön olevan rikki. Kuitenkin jatkoin vianselvittämistä nollaamalla vikakoodit (akku oli koko ajan lautauksessa) ja se auttoi. Katto toimi eikä uusia vikakoodeja enää tullut.
Kun tänään hain vikakoodeista ja ratkaisuista tietoja, löysin R129 mallille valmistettu 1/94....6/96 eri vikakoodilistan (ohessa). Alijännitteelle on oma koodi kuten ohjainyksikön viallisuudellekin. Aikaisemmin lähettämäni oli tarkoitettu 12/93 asti.
Oma kokemus rajoittuu vm . 1993 katon totaaliseen toimimattomuuteen joka hoitui vikakoodien nollauksella. Vikakoodeja oli myös minulla todella monta ja tuntui että niitä tuli lisää luku/nollaus kierroksissa. Epäilin myöskin katon ohjausyksikön N52 (matkustajan takana lattialla/kardaanitunnelin päällä). BenzWorldin sivuilta löytyi ohje mitata ohjausyksikköön tulevan kaapelin moninapaliittimestä rajakytkimien tulotiedot. Tein sen ja sain oikeat tulokset ja luulin ohjausyksikön olevan rikki. Kuitenkin jatkoin vianselvittämistä nollaamalla vikakoodit (akku oli koko ajan lautauksessa) ja se auttoi. Katto toimi eikä uusia vikakoodeja enää tullut.
Kun tänään hain vikakoodeista ja ratkaisuista tietoja, löysin R129 mallille valmistettu 1/94....6/96 eri vikakoodilistan (ohessa). Alijännitteelle on oma koodi kuten ohjainyksikön viallisuudellekin. Aikaisemmin lähettämäni oli tarkoitettu 12/93 asti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Omani meni katon sylinterirempan yhteydessä ja kerran sen jälkeenkin erään toisen jumpan yhteydessä samantyyppiseen tilaan. Molemmilla kerroilla akun irrottaminen yöksi ilmeisesti nollasi riittävästi vikakoodeja, minkä jälkeen kaikki sujui taas normaalisti. Koodeista itsestään en tiedä mitään, koska ei ole ollut pääsyä stariin.
Katon takalukotkin saa muuten kyllä kiinni manuaalisesti. Vanhemmissa vuosimalleissa takakontin verhoilussa on luukut, joista pääsee kattotyökalun tai vastaavan kiintoavaimen kanssa aukomaan/sulkemaan lukot, mutta uudemmissa pitää hieman raottaa verhoilua. Pikaisella googlauksella löytyi pari kuvaa BenzWorldista, jotka tosin liittyvät avaukseen, mutta kyllä ne mielestäni lukkoonkin saa yhtä lailla.
Katon takalukotkin saa muuten kyllä kiinni manuaalisesti. Vanhemmissa vuosimalleissa takakontin verhoilussa on luukut, joista pääsee kattotyökalun tai vastaavan kiintoavaimen kanssa aukomaan/sulkemaan lukot, mutta uudemmissa pitää hieman raottaa verhoilua. Pikaisella googlauksella löytyi pari kuvaa BenzWorldista, jotka tosin liittyvät avaukseen, mutta kyllä ne mielestäni lukkoonkin saa yhtä lailla.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Päivitystä ceissiin:
Akku oli irti 24h mutta ei auttanut. Kokeilin turvakaarta, eikä edes se lähde toimimaan. Kuuluun vain napsahdus takaa pelkääjän puolelta, kuten aikaisemminkin. Akun kiinnityksen jälkeen, ovien avaamisen yhteydessä ikkunat laskeutuivat puolitiehen molemmilla puolilla ja tämä taitaa ollaa normaalia (virrattomuuden jälkeen)? Vai onko tuo jo merkki jostain anturiviasta? Synkkasin molemmat ikkunat ja testasin että ne toimivat (eli laskeutuvat vähän kun avaat oven), ennen turvakaaren testausta.
Moottoritilasta löytyi tuo pyöreä 38 reikänen diagnostiikkapistoke (kuvassa X11/4) ja pitää seuraavaksi alkaa nollaamaan vikamuistia tyhjäksi SL666:n ohjeiden mukaan. Millä ohjeilla olette nollaajan tehneet (wot is hyppylanka?? ) vai oletteko tilanneet jonkun kiinaskannerin jota voi suositella?
Akku oli irti 24h mutta ei auttanut. Kokeilin turvakaarta, eikä edes se lähde toimimaan. Kuuluun vain napsahdus takaa pelkääjän puolelta, kuten aikaisemminkin. Akun kiinnityksen jälkeen, ovien avaamisen yhteydessä ikkunat laskeutuivat puolitiehen molemmilla puolilla ja tämä taitaa ollaa normaalia (virrattomuuden jälkeen)? Vai onko tuo jo merkki jostain anturiviasta? Synkkasin molemmat ikkunat ja testasin että ne toimivat (eli laskeutuvat vähän kun avaat oven), ennen turvakaaren testausta.
Moottoritilasta löytyi tuo pyöreä 38 reikänen diagnostiikkapistoke (kuvassa X11/4) ja pitää seuraavaksi alkaa nollaamaan vikamuistia tyhjäksi SL666:n ohjeiden mukaan. Millä ohjeilla olette nollaajan tehneet (wot is hyppylanka?? ) vai oletteko tilanneet jonkun kiinaskannerin jota voi suositella?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Normaalia käytöstä, auto tahtoo sanoa että synkkaapa ikkunat.E38 kirjoitti: Akun kiinnityksen jälkeen, ovien avaamisen yhteydessä ikkunat laskeutuivat puolitiehen molemmilla puolilla ja tämä taitaa ollaa normaalia (virrattomuuden jälkeen)? Vai onko tuo jo merkki jostain anturiviasta? Synkkasin molemmat ikkunat ja testasin että ne toimivat (eli laskeutuvat vähän kun avaat oven), ennen turvakaaren testausta.
Ei taida noista ohjeista olla mitään hyötyä näin uudessa autossa. Tarttee sen STARin ymmärtääkseni.E38 kirjoitti: Moottoritilasta löytyi tuo pyöreä 38 reikänen diagnostiikkapistoke (kuvassa X11/4) ja pitää seuraavaksi alkaa nollaamaan vikamuistia tyhjäksi SL666:n ohjeiden mukaan. Millä ohjeilla olette nollaajan tehneet (wot is hyppylanka?? ) vai oletteko tilanneet jonkun kiinaskannerin jota voi suositella?
Edit: Piti vielä sanoa, että on varmaan ihan hyvä merkki, että ikkunat toimivat normaalisti ja synkkaaminen onnistuu jne. Ainakaan koko ohjausyksikkö ei ole kaputt.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
E38, autossasi saattaa hyvinkin olla vilkkukoodeihin perustuva katon diagnostiikka. Kuten SL666:n edellä viittaa, se jatkui 6/96 saakka (ainakin joillain markkina-alueilla). Siinä tapauksessa vikakoodien luku ja nollaus olisi halpaa & helppoa kuin heinänteko
Vilkkukoodinlukijoista on netissä runsaasti ohjeita, mm tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=159637" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilkkukoodinlukijoista on netissä runsaasti ohjeita, mm tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=159637" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Vanhan v. 1993 mallin kanssa tein näin:
- hyvä olla kaveri istumassa autossa, hoitaa virta-avaimen ja laskee katon avaus/sulkemisnapin välähdykset
- konehuoneen moninapapistokeen päältä muovikannet pois
- virta päälle, moottoria ei käynnistetä
- sähköjohdon pätkällä oikosuljetaan navat 1 (maa) ja 21 (38-napainen pistoke)
- oikosulku pidetään 2-4 sekuntia ja sitten johto irti ja lasketaan avaus/sulkemisnapin välähdykset (helposti siirrettävä sähköjohdopätkä alias hyppylanka, köh )
- välähdyksien lukumäärä vastaa taulukon vikakoodia
- jos vikakoodeja on useampia, em. luku toistetaan
- koodin lukemisen jälkeen nollaus oikosulkemalla uudestaan 6-8 sekunnin ajaksi
- jos vikakoodeja on monta, menee aikaa koska luku-nollaus on hidasta
- muistelen että tuntui hankalalta ja kerta, pari piti harjoitella mutta sitten sujui helposti
Katon vikakoodien lukemisessa siis riittää lyhyt sähköjohto ja väähdykset saa katon avaus/sulkemisnapista. Jos haluaa lukea muiden toimintojen koodeja, tarvitaan LED ja siihen sopivat "jalat" ja kytkin oikosulkua varten.
- hyvä olla kaveri istumassa autossa, hoitaa virta-avaimen ja laskee katon avaus/sulkemisnapin välähdykset
- konehuoneen moninapapistokeen päältä muovikannet pois
- virta päälle, moottoria ei käynnistetä
- sähköjohdon pätkällä oikosuljetaan navat 1 (maa) ja 21 (38-napainen pistoke)
- oikosulku pidetään 2-4 sekuntia ja sitten johto irti ja lasketaan avaus/sulkemisnapin välähdykset (helposti siirrettävä sähköjohdopätkä alias hyppylanka, köh )
- välähdyksien lukumäärä vastaa taulukon vikakoodia
- jos vikakoodeja on useampia, em. luku toistetaan
- koodin lukemisen jälkeen nollaus oikosulkemalla uudestaan 6-8 sekunnin ajaksi
- jos vikakoodeja on monta, menee aikaa koska luku-nollaus on hidasta
- muistelen että tuntui hankalalta ja kerta, pari piti harjoitella mutta sitten sujui helposti
Katon vikakoodien lukemisessa siis riittää lyhyt sähköjohto ja väähdykset saa katon avaus/sulkemisnapista. Jos haluaa lukea muiden toimintojen koodeja, tarvitaan LED ja siihen sopivat "jalat" ja kytkin oikosulkua varten.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Oho, kappas vain. Aina oppii. Löysin tämän tueksi jenkkifoorumilta koodinlukijan manuaalin, joka sanoo samaa. Näköjään joitakin muitakin koodeja saa luettua perinteisellä tavalla myös tuoreemmissa malleissa. Olen tähän asti elänyt siinä käsityksessä, että faceliftiin mennessä tämä on mennyttä maailmaa.pazo kirjoitti:E38, autossasi saattaa hyvinkin olla vilkkukoodeihin perustuva katon diagnostiikka. Kuten SL666:n edellä viittaa, se jatkui 6/96 saakka (ainakin joillain markkina-alueilla). Siinä tapauksessa vikakoodien luku ja nollaus olisi halpaa & helppoa kuin heinänteko
Vilkkukoodinlukijoista on netissä runsaasti ohjeita, mm tässä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=159637" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Jahas, sama dokkari näköjään löytyi myös linkkaamastasi ketjusta
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Kiitos kaikille vastauksista! Yritän saada jonku kaverin talliin tai LEDin käsiini. Raportoin tulokset sitten tänne.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Joopa joo...Ei ollut kovin suksee
Eli jos aloitetaan ihan perusjutuista. Luenhan diagnostiikkapistoketta oikein ja navat ovat kuten kuvassa olen ne laittanut?
Jos ne ovat näin niin kertaakaan en saanut luettua yhtään vikakoodia. Tilasin Ebaysta tähän tarkoitetun LEDilukijan mutta yhteyttä ei saanut muodostettua kertaakaan (lähes tunnin yritin). Koitin myös ihan hyppylangalla mutta katon avausnappula ei välähtänyt kertaakaan (kokeilin 2-4s ja 8-9s pituisia aikoja). Vekotin oli ihan mykkä. Mutta nyt tulee se hauskoin kohta: starttasin auton ja taulussa palaa nyt ABS, ASR ja jarrujen yleinen vikavalo, jotka eivät sammu! (tähän sopiva kommentti sensuroitu!!) Napa josta jarruja luetaan on 6 ja voin vannoa, että siihen en näppejäni pistänyt.
Irrotin akun ja luen iltarukouksen, että jarrujen vikavalot nollaantuvat sillä. Onko ideoita missä mättää? Muistelen, että korjaamolla sanottiin että lopulta "tietokoneeseen" ei saanut enään yhteyttä = vikamuisteja ei päässyt sieläkään enään lukemaan.
Sellainen havainto myös, että kun auton käynnistää katon avausnappula ja turvakaaren nappulan valot välähtävät kerran ja sammuvat sitten. Jos ohjausyksikkö olisi rikki niin eikö kaiken järjen mukaan nämä valot pitäisi jäädä palamaan?
Eli jos aloitetaan ihan perusjutuista. Luenhan diagnostiikkapistoketta oikein ja navat ovat kuten kuvassa olen ne laittanut?
Jos ne ovat näin niin kertaakaan en saanut luettua yhtään vikakoodia. Tilasin Ebaysta tähän tarkoitetun LEDilukijan mutta yhteyttä ei saanut muodostettua kertaakaan (lähes tunnin yritin). Koitin myös ihan hyppylangalla mutta katon avausnappula ei välähtänyt kertaakaan (kokeilin 2-4s ja 8-9s pituisia aikoja). Vekotin oli ihan mykkä. Mutta nyt tulee se hauskoin kohta: starttasin auton ja taulussa palaa nyt ABS, ASR ja jarrujen yleinen vikavalo, jotka eivät sammu! (tähän sopiva kommentti sensuroitu!!) Napa josta jarruja luetaan on 6 ja voin vannoa, että siihen en näppejäni pistänyt.
Irrotin akun ja luen iltarukouksen, että jarrujen vikavalot nollaantuvat sillä. Onko ideoita missä mättää? Muistelen, että korjaamolla sanottiin että lopulta "tietokoneeseen" ei saanut enään yhteyttä = vikamuisteja ei päässyt sieläkään enään lukemaan.
Sellainen havainto myös, että kun auton käynnistää katon avausnappula ja turvakaaren nappulan valot välähtävät kerran ja sammuvat sitten. Jos ohjausyksikkö olisi rikki niin eikö kaiken järjen mukaan nämä valot pitäisi jäädä palamaan?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
No jopa vastustaa. Navat ovat kuvassasi oikeat. Tuleehan napoihin 2 ja 3 virta? Diagnostiikan sulake lienee nro 37 autossasi. Katon sulakkeethan ovat hutlaarissa.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Tarkistin eilen illan päätteeksi sulakkeet ja olivat kaikki kunnossa (takaluukku ja konehuone).
Napojen virtaa en ole vielä tarkistanut.
Napojen virtaa en ole vielä tarkistanut.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Laitetaan tänne nyt tämäkin tieto, että jos joltakin pimenee R129:n nopeusmittari ja ASR, ABS ja seisontajarruvalo alkaa palamaan mittaristossa niin ns. Base module, joka sijaitsee kuvan osoittamassa paikassa, on polttanut sulakkeen. Niitä on siellä mallista riippuen kolme tai kaksi (minulla oli 2 ja toinen sökönä). Vaihdoin sinne uuden ja valot sammuivat laakista. Moduulissa ei ole vikamuistia. Sulake vaihdetaan tuonne akun ollessa irti.
Katto ei pelaa vieläkään ja maanantaina kokeillaan Starilla jos vanharouva haluisi sanoa sille jotain.
Katto ei pelaa vieläkään ja maanantaina kokeillaan Starilla jos vanharouva haluisi sanoa sille jotain.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Älä pidä jännityksessä. Saitko Starin päähän ja sanoiko mitään?
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Ongelma on ratkaistu ja katto toimii!
Auto oli korjamolla 3 viikkoa sitten, silloin siitä ehdittiin lukea Starilla vikamuisti ja tauluun tuli seuraava herja: "Illogical limit switch signals". Eli viittasi siihen, että jokin katon sensori ei vörki. Helpotus oli suuri kun ohjausboxi ei ollut sittenkään rikki.
Sitten auto seisoi 2,5 viikkoa odottaen uutta aikaa ja viime viikolla korjaamolla lähdettiin sitten rajaamaan kohta kohdalta, katon vikamanuaalin kanssa mahdollisia vian lähteitä pois. Ongelma oli lopulta lievästi sanottuna erikoinen mutta halpa. Takaluukussa oleva sulakke nro.9 oli polttanut itseensä reiän kuten kuvasta näkee:
Sulake antoi virran mennä läpi mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että katto olisi pysynyt oikeassa tahdissa avausrutiinissa, ikkunoiden laskun jälkeen. Siitä johtuen herjat palasivat aina kun vikamuistin tyhjensi. Olin myös oikeilla jäljilla kun katsoin sulakkeet läpi mutta olen varmasti pitänyt peukaloa tuossa kohdassa jolloin reikä peittyi. Reikä on myös niin pieni, että se jää helposti huomaamatta jos nopeasti vilkasee. Vaihdoin konehuoneeseen myös liudan uusia sulakkeita, mutta tämä sitten jäi välistä kun 40:stä ei ollut käsillä ja sulake näytti ihan ookoolle taskulampulla.
Vikamanuaali oli R129 Roadster Soft Top (RST), Roll Bar (RB) (Manual Deployment) ja sen saa ladattua täältä: http://manual.startekinfo.com/volumes/ba3/11_3/p21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto oli korjamolla 3 viikkoa sitten, silloin siitä ehdittiin lukea Starilla vikamuisti ja tauluun tuli seuraava herja: "Illogical limit switch signals". Eli viittasi siihen, että jokin katon sensori ei vörki. Helpotus oli suuri kun ohjausboxi ei ollut sittenkään rikki.
Sitten auto seisoi 2,5 viikkoa odottaen uutta aikaa ja viime viikolla korjaamolla lähdettiin sitten rajaamaan kohta kohdalta, katon vikamanuaalin kanssa mahdollisia vian lähteitä pois. Ongelma oli lopulta lievästi sanottuna erikoinen mutta halpa. Takaluukussa oleva sulakke nro.9 oli polttanut itseensä reiän kuten kuvasta näkee:
Sulake antoi virran mennä läpi mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että katto olisi pysynyt oikeassa tahdissa avausrutiinissa, ikkunoiden laskun jälkeen. Siitä johtuen herjat palasivat aina kun vikamuistin tyhjensi. Olin myös oikeilla jäljilla kun katsoin sulakkeet läpi mutta olen varmasti pitänyt peukaloa tuossa kohdassa jolloin reikä peittyi. Reikä on myös niin pieni, että se jää helposti huomaamatta jos nopeasti vilkasee. Vaihdoin konehuoneeseen myös liudan uusia sulakkeita, mutta tämä sitten jäi välistä kun 40:stä ei ollut käsillä ja sulake näytti ihan ookoolle taskulampulla.
Vikamanuaali oli R129 Roadster Soft Top (RST), Roll Bar (RB) (Manual Deployment) ja sen saa ladattua täältä: http://manual.startekinfo.com/volumes/ba3/11_3/p21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Oho, sehän oli pienestä kiinni. Hyvä että tuli kuntoon! Ja hyvä tietää itsekin vastaisuuden varalle.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Erinomaisen hienoa että vika löytyi mutta kyllä oli kovin erikoinen oli vika, huh.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Joo taitaa olla niin, että tämän ikäisissä vehkeissä sulakkeiden uusiminen ilman sen suurempaa syytä, on ihan järkevää "huoltotoimenpidettä". Siellä voi olla pahimmillaan monta alkuperäistä vielä kiinni. Vaikka rikkinäinen osa maksaa alle euron, niin työlle on aina hinta + vaiva/aika mitä tämmösten hölmöjen vikojen löytämiseen menee.
Vaikka SL on pelannut talvetkin tosi hienosti, niin vanharouva pääsee ensimmäistä kertaa minun aikana talveksi talliin lepäämään ja otan nyt Minin alle...
Vaikka SL on pelannut talvetkin tosi hienosti, niin vanharouva pääsee ensimmäistä kertaa minun aikana talveksi talliin lepäämään ja otan nyt Minin alle...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Kiitos jakamisesta! Katon ohjausboksin kärähtäminen olisikin ollut harvinainen vika, mutta koska diagnosointi on hankalaa, bokseja vaihdetaan turhaan ja siksi kai ehjiä on kohtuuhintaan tarjolla käytettynä. Esimerkiksi sytkäboksien kohdalla tilanne on toisenlainen. Selvisikö korjaamolla muuten autosi diagnostiikan sukupolvi: "analogiset" vilkkukoodit vai digitaaliset? Mainiota, että vika selvisi ja korjauskin oli helppo.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Ei tullut tästä puhetta kun ihmettelin "monttu auki" sulaketta, kun korjaamolle pääsin. Aluksi autoa katsottiin Vianorilla, mutta osaaja oli Autokorjaamo Kari Järvinen Herttoniemessä, herra tuntuu tietävän tästä(kin) mallista paljon ja palvelu tosi hyvää = suosittelen.pazo kirjoitti:Selvisikö korjaamolla muuten autosi diagnostiikan sukupolvi: "analogiset" vilkkukoodit vai digitaaliset?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Nostelen vanhaa aihetta. Potilaana olisi -93 vuoden r129, mistä pimeni katon ohjaus kokonaan. Kaikki alkoi kun akku hyytyi ja tilalle vaihdettiin uusi. Elikkäs katon ohjausnapista ei tapahdu mitään, valo vain vilkkuu napissa. Koitettiin ikkunat resetoida (ylös + 5sec), sulakkeet on tarkistettu. Eniten ihmetytti kun starilla en saannut katon ohjausmoduuliin yhteyttä sitten millään. Toimiiko tuo hyppylanka vikakoodiluku myöskin tässä tapauksessa? Melkein vois seuraavaks kokeilla sitä. Ennen akun kyykkäämistä katto on toiminut moitteetta.
Star C3 @LPR
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Kyllä tuossa vuosimallissa pitäisi olla pyöreä 38-nastainen OBD1 pistoke sekä vilkkukoodit. Hyppylankakin toimii, mutta kannattaa kyllä tehdä vilkkukoodin lukija, jos juotoskolvi yhtään pysyy kädessä.
Varmista alkajaisiksi, että nastassa 3 on 12V. Ellei, on koko OBD-dignostiikka vailla virtaa.
Varmista alkajaisiksi, että nastassa 3 on 12V. Ellei, on koko OBD-dignostiikka vailla virtaa.
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Eihän autolle annettu apuvirtaa missään vaiheessa? RST-moduulit ottavat herkästi siitä itseensä.
Voi olla kaukaa haettua, mutta kannattaisi myös tarkastaa manuaalisesti, lukkojen avaamiseen/sulkemiseen tarkoitetulla työkalulla, että kaikki lukot ovat kaikki samassa asennossa (auki tai kiinni).
Voi olla kaukaa haettua, mutta kannattaisi myös tarkastaa manuaalisesti, lukkojen avaamiseen/sulkemiseen tarkoitetulla työkalulla, että kaikki lukot ovat kaikki samassa asennossa (auki tai kiinni).
R129 500SL 1989 (MR)
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: R129 rättikatto lopetti toimintansa
Unohtui mainita että moottorin puolen ohjainboxiin pääsin starilla käsiksi, mut tuohon katon boxiin taas en. Mitään muuta autolle ei ole tehty kuin vaihdettu akku vanhan tilalle.
Star C3 @LPR