Joo sieltä oikean takapyörän viimeisestä mutkasta, siis vähän ennen letkun liitintä paukahti ruosteinen putki poikki. Sen verran irroittelin jo vanhaa että että menee sieltä pa-tankin ja auton lattian välistä ahtaasta paikasta tuo putki. Onko kukaan vaihtanut ? Voiko tankkia laskea sen verran alaspäin irroittamalla tankin alla olevan pannan (sekin pirun ruosteisilla ruuveilla kiinni) että saa putken oikealle paikalleen, vai laittaisko putken suosiolla tankin alapuolelta/vierestä ? Kellään kokemusta ja vihjeitä ? Kiitos !
Itse vedin ABS-pumpulta perään asti kaksi uutta putkea ilman liitoksia kieppitavarana. Toinen oli viiden metrin ja toinen 7,5 metrin kieppi, kun ei muuta sattunut löytymään. Kaksi viiden metrin kieppiä olisi riittänyt. Vedin putket edestä taaksepäin ja tankin vierestä, tankkia en ottanut pois. Jonkun verran sai auton alla jumpata, mutta onnistui se kohtuullisella työllä. Jarruputken kiinnikkeitä on auton alla ja konehuoneessa. Isot pohjamuovit joutuu poistamaan ja koneen alla olevat löystämään, kun rintapellin alaosassa on hankala kiinnike. Putki kiertää takaiskarin lautasen luota ja sen kohdan suojasin kumiletkun pätkällä ennen putken paikalleen laittoa ja päätyliittimien laittoa. Liitosten tekolaite maksoi kolmekymppiä tarvikekaupassa. Loppupään jarruletkut uusin samalla kuten ilmaruuvit. Nyt on toimivat jarrut eivätkä putket vuoda enää.
Molemmat putket kannattaa todennäköisesti vaihtamaan, harvoin toinen syöpyy ilman toista.
Mulla vaihdettiin pumpulta saakka taakse uudet. Autoliike maksoi toisen puolen, ite varmuuden vuoks teetin toisen puolen. Yhteensä 300, ei mun mielestä tolkuton hinta, jos ei sitten tykkää itte koppuloida
tomant kirjoitti: ↑To 10.01.2019 21:56
Itse vedin ABS-pumpulta perään asti kaksi uutta putkea ilman liitoksia kieppitavarana. Toinen oli viiden metrin ja toinen 7,5 metrin kieppi, kun ei muuta sattunut löytymään. Kaksi viiden metrin kieppiä olisi riittänyt. Vedin putket edestä taaksepäin ja tankin vierestä, tankkia en ottanut pois. Jonkun verran sai auton alla jumpata, mutta onnistui se kohtuullisella työllä. Jarruputken kiinnikkeitä on auton alla ja konehuoneessa. Isot pohjamuovit joutuu poistamaan ja koneen alla olevat löystämään, kun rintapellin alaosassa on hankala kiinnike. Putki kiertää takaiskarin lautasen luota ja sen kohdan suojasin kumiletkun pätkällä ennen putken paikalleen laittoa ja päätyliittimien laittoa. Liitosten tekolaite maksoi kolmekymppiä tarvikekaupassa. Loppupään jarruletkut uusin samalla kuten ilmaruuvit. Nyt on toimivat jarrut eivätkä putket vuoda enää.
Molemmat putket kannattaa todennäköisesti vaihtamaan, harvoin toinen syöpyy ilman toista.
tomant
Moro kyseisen tässä välissä että mahtaako sedanissa ja farmarissa olla nuo 5m pätkät kumpaankin takakulmaan?
Kassu99 kirjoitti: ↑Ke 20.01.2021 09:00
Moro kyseisen tässä välissä että mahtaako sedanissa ja farmarissa olla nuo 5m pätkät kumpaankin takakulmaan?
Muistaakseni sedanissa oli pisin putki eli oikeaan takakulmaan asti 5 metrin luokkaa riippuen miten tankin ohitus tehdään. Vasempaan takakulmaan riittää lyhyempi putki, ehkä luokkaa 4 m. Kannattaa kokeilla pituus vaikka sähköpiuhalla ensin, kun suunnittelee tankin ohituksen. Alkuperäiset menevät korin ja tankin välissä ja siellä tankin päällä on myös jatkos. Alkuperäisiä käytettäessä pitää tankki ottaa pois.
Terve
Minulla olisi kans jarruputki vaihto edessä kun vasentakajarru putki rupesi vuotamaan heti taka jousen kohtaa.
Varaosamyyjä sanoi että siellä on puolessavälissä liitos ? Onko se liitos juuri tankin yläpuolella vai helpommassa kohdassa.
Lehtonen71 kirjoitti: ↑Ti 16.02.2021 15:07
Terve
Minulla olisi kans jarruputki vaihto edessä kun vasentakajarru putki rupesi vuotamaan heti taka jousen kohtaa.
Varaosamyyjä sanoi että siellä on puolessavälissä liitos ? Onko se liitos juuri tankin yläpuolella vai helpommassa kohdassa.
Todennäköisesti jatkos on siellä tankin päällä, koska omassani en jatkosta löytänyt, kun en tankkia poistanut.
Lehtonen71 kirjoitti: ↑Ti 16.02.2021 15:07
Terve
Minulla olisi kans jarruputki vaihto edessä kun vasentakajarru putki rupesi vuotamaan heti taka jousen kohtaa.
Varaosamyyjä sanoi että siellä on puolessavälissä liitos ? Onko se liitos juuri tankin yläpuolella vai helpommassa kohdassa.
Todennäköisesti jatkos on siellä tankin päällä, koska omassani en jatkosta löytänyt, kun en tankkia poistanut.
tomant
Oliskohan mahdollista, että alkuperäinen on yhtenäinen ilman jatkosta. Varaosana sitten on tarjolla myös pätkiä. Pätkinä olisi helpompi asennella, ja/tai tarvittaesa voisi vaihtaa vain heikon osuuden. Vaikkakin useimmiten taidetaan kuitenkin korjaukset tehdä metritavarasta.
tehodia kirjoitti: ↑Ti 16.02.2021 17:44
Oliskohan mahdollista, että alkuperäinen on yhtenäinen ilman jatkosta. Varaosana sitten on tarjolla myös pätkiä. Pätkinä olisi helpompi asennella, ja/tai tarvittaesa voisi vaihtaa vain heikon osuuden. Vaikkakin useimmiten taidetaan kuitenkin korjaukset tehdä metritavarasta.
On se mahdollista, koska Mersu saattaa hyväksyä jatkokset, vaikka meidän katsastuskonttorimme eivät hyväksy. Miten jatkos tehdään hyväksytysti, sitä en osaa sanoa. Minulle katsastusmies sanoi, ettei ylimääräisiä jatkoksia saa tehdä ja siksi vedin yhtenä putkena ABS-laitteelta jarrusylinteriin asti.
tehodia kirjoitti: ↑Ti 16.02.2021 17:44
Oliskohan mahdollista, että alkuperäinen on yhtenäinen ilman jatkosta. Varaosana sitten on tarjolla myös pätkiä. Pätkinä olisi helpompi asennella, ja/tai tarvittaesa voisi vaihtaa vain heikon osuuden. Vaikkakin useimmiten taidetaan kuitenkin korjaukset tehdä metritavarasta.
On se mahdollista, koska Mersu saattaa hyväksyä jatkokset, vaikka meidän katsastuskonttorimme eivät hyväksy. Miten jatkos tehdään hyväksytysti, sitä en osaa sanoa. Minulle katsastusmies sanoi, ettei ylimääräisiä jatkoksia saa tehdä ja siksi vedin yhtenä putkena ABS-laitteelta jarrusylinteriin asti.
tomant
Tuo on muuttunut 2018, eli nyt saa virallisestikin tehdä (lisä)jatkoksia mersuun. Ainakin valtuutetussa huollossa pitäisi tietää, millä osilla saa tehdä.
dealer kirjoitti: ↑Ti 16.02.2021 18:48
Jos katsastuskonttori hylkää oikein tehdyn jarruputken jatkoksen 203:ssa niin aiheesta voi keskustella Traficomin ohjeen ääressä.
Mitä tarkoittaa kohdassa 2: "Two additional connecting points per brake line (2) are permissible for part replacement of a brake line (2): Only part replacement for brake lines (2) with line diameter of Ø 4.75 mm (wheel line)" ? Onko tuo 4,75 mm tavanomainen koko ja saako sitä jatkaa vain vaihtamalla osia eli ilman ylimääräisiä jatkoksia?
Traficom kirjoitti:Kaksi lisäliitoskohtaa per jarruputki (2) sallitaan. Jarruputken (2) osittainen korvaaminen on sallittua vain
niille putkille, joiden halkaisija on Ø 4.75 mm (d) (pyörän linja).
Jarruputken katkaisuun tulee käyttää jarruputkileikkuria. Liitoskohdan pitää olla virheetön ja puhdas.
Korjatun jarruputken kokonaispituuden tulee olla sama kuin alkuperäisen putken. Putken taivutussäde
ei saa olla alle 13 mm. Jarruputkien etäisyys muihin komponentteihin tulee olla riittävän suuri.
Jarruputkessa ei saa olla muokkauksesta aiheutuneita taitteita tai kaventumia. Liitoksien tekemiseen
tulee käyttää standardin DIN 74234 mukaisia työkaluja ja tarvikkeita.
Muiden putkien (jarrupääsylinteristä hydrauliikkayksikköön), muovipinnoitettujen putkien ja jarruletkujen korjaaminen ei ole sallittua.
4,75mm on se tavanomainen jarruputken koko, kyllä.
Tuo suomenkileinen käännös sanoo asian selkeämmin kuin englanninkielinen teksti. Tosin englantilaisessa sanotaan myös kohdassa 5, että "A bending radius of 13 mm must not be exceeded here. " Eli taivutussädettä 13 mm ei saa ylittää, ja suomenkielisessä käännoksessä on sekin korjattu. Olisikohan tuo englanninkielinen teksti saksankielisestä käännetty ja sisältää omituisuuksia ,-) Tulee mieleen aikoinaan FIA:n määräykset, jotka koskivat jotakin ralliautojen luokituksia - niissäkin alkuperäinen ranskankielinen oli sitova ja englanninkielinen käännös saattoi poiketa siitä.
Tein yhteen jatkon pitkän pohjamuovin kätköön auton puoleen väliin.
Rauta putken liitoksen teko sujui Lazer sarjalla. Sitä voi olla vaikea tehdä halpis työkalulla. Putki oli puhki vasemman pyöräkotelon jarruputki kannakkeen kohdalta. Ripustin putken tankin kiinnityspantaan, siitä vielä pitkä pätkä oikealle taakse. Olihan siinä jumppaa ensikertalaisella.
Taidan kans itse mennä vaan nöyränä auton alle ja tehdä jatkoliitoksen siihen mistä löytää tervettä vanhaa jarruputkea.
Kiitokset kaikille jotka osallistui keskestuluun sain hyviä tipsejä remppaa varten.
Lehtonen71 kirjoitti: ↑Ke 17.02.2021 19:57
Taidan kans itse mennä vaan nöyränä auton alle ja tehdä jatkoliitoksen siihen mistä löytää tervettä vanhaa jarruputkea.
Kiitokset kaikille jotka osallistui keskestuluun sain hyviä tipsejä remppaa varten.
taka putkesta kys niin se ehjä kohta löytyy yleensä kuskin penkin vaiheilta,
jos vielä alkuperäinen rauta putkin niin hyvä liitos tulee hydrauli liitimestä,
ilman mittän kartion(mikä haleaka/murtuu) painellua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Remontti tehty ja todella ei siellä mitään liitosta ollut . Tein jatkon kuskin penkinalle ja kiersin tankin ettei tarvitse sitä irroittaa.
Alkuperänen putki on rautaa ja sen liitoksen tekeminen oli vähän haastavaa kun auto oli perästä ylhäällä ja vas sivusta vähän.
Käytin tavallisia jarruputkiliitoksia ja on se vielä ainakin pitänyt katsotaan sit Marraskuussa ku katsastus setä sitä polkee.