Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET HUOM!
Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET HUOM!
Mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö esim. sumuvalon tapauksessa:
Polttimolle tulevien plus- ja miinus-johtojen välillä on jännitemittarin mukaan 12 volttia kun polttimo ei ole kytkettynä. Ja kun kytken ehjän polttimon johtoihin, se ei kuitenkaan pala. Seuraavaksi vedän polttimolle uuden miinusjohdon, ja taas toimii. Eli perimmäisenä kysymyksenä on miksei polttimossa kulje virtaa vaikka johdoissa on jännite?
Polttimolle tulevien plus- ja miinus-johtojen välillä on jännitemittarin mukaan 12 volttia kun polttimo ei ole kytkettynä. Ja kun kytken ehjän polttimon johtoihin, se ei kuitenkaan pala. Seuraavaksi vedän polttimolle uuden miinusjohdon, ja taas toimii. Eli perimmäisenä kysymyksenä on miksei polttimossa kulje virtaa vaikka johdoissa on jännite?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
"miksei polttimossa kulje virtaa vaikka johdoissa on jännite"
I=U/R
Jossa:
I=virta
U=jännite
R=resistanssi(vastus)
Jos maajohdossa on huono kosketus, se saattaa näyttää jännitettä plussan ja maan väliltä, mutta kun liitosta kuormitetaan, kasvaa sen vastus niin suureksi, että virta tippuu nollille (kuin myös jännite + ja - johtimen välistä mitattuna).
I=U/R
Jossa:
I=virta
U=jännite
R=resistanssi(vastus)
Jos maajohdossa on huono kosketus, se saattaa näyttää jännitettä plussan ja maan väliltä, mutta kun liitosta kuormitetaan, kasvaa sen vastus niin suureksi, että virta tippuu nollille (kuin myös jännite + ja - johtimen välistä mitattuna).
Tai vaihtoehtoisesti ajateltuna toiselta kantilta eli U=RI. Huonon liitoksen resistanssi on aikalailla vakio mutta virran kulkua lisättäessä (kytkettäessä esim. jännitemittarin tilalle hehku tahi moottori) kasvaa vastuksen (huonon liitoksen) yli oleva jännite ja vastaavasti toimilaitteen yli vaikuttava jännite putoaa. Systeemin napajännite (akkujännite) pysyy samana mutta teho häviää tuohon huonoon liitokseen (siis tottakai myös piirin läpi menevä virta tippuu, kun resistanssia tulee lisää).markox kirjoitti:Jos maajohdossa on huono kosketus, se saattaa näyttää jännitettä plussan ja maan väliltä, mutta kun liitosta kuormitetaan, kasvaa sen vastus niin suureksi, että virta tippuu nollille (kuin myös jännite + ja - johtimen välistä mitattuna).
t.
Risto
E500 – 211.070
Re: Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET H
Tässä tapauksessa miinusjohdon resistanssi on niin suuri, että se rajaa virran hyvin pieneksi, jolloin lampun ylivaikuttava jännite on lähes tulkoon nolla.jesse kirjoitti:Mistä johtuu seuraavanlainen ilmiö esim. sumuvalon tapauksessa:
Polttimolle tulevien plus- ja miinus-johtojen välillä on jännitemittarin mukaan 12 volttia kun polttimo ei ole kytkettynä. Ja kun kytken ehjän polttimon johtoihin, se ei kuitenkaan pala. Seuraavaksi vedän polttimolle uuden miinusjohdon, ja taas toimii. Eli perimmäisenä kysymyksenä on miksei polttimossa kulje virtaa vaikka johdoissa on jännite?
Jos akkujännite olisi vaikkapa 13 V, ja johdon resistanssi 1 k ohmi, ja lampun kylmäresistanssi 10 ohmia ja yleismittarin sisäinen resistanssi 1M ohmi.
Voi laskea vaikkapa näin, koko kytkennän virta I = U / R, esim 13 V / 1010 ohmia = 12.87 mA.
Kuorman ylivaikuttava jännite U = R*I, esim. 10 ohmia * 12.87 mA = 0.13 V.
Ja johdon ylivaikuttava 1000 ohmia * 12.87 mA = 12.87 V.
Ja samalla tavalla sitten lasket yleismittarin resistanssin kanssa, jolloin saat vastaukseksi käytännössä 13 V.
Selvisikö?

Re: Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET H
Selvis, eihän tuossa mitään epäselvää ollut.AH kirjoitti:Selvisikö?
vastaus kysymykseen: Lampun 'miinus' johdin ei ole kytkettynä suoraan auton koriin/akun maajohtoon. Tuo selvinnee myös mittarillakin kun sammutat auton ja mittaat resistanssia akun - navan ja sen johdon pää välillä. Älä kuitenkaan mittaa mielellään resistanssia mikäli akun + napa on kytketty (-> mittari voi hajota).
Tulos pitäisi lähennellä nollaa. Onko se sitten väärin kytketty (maajohto=puskurissa), liitos ruosteessa vai karvat miltei poikki onkin toinen juttu. Tuota viimeistä en uskoisi, koska mikäli se olisi muutaman haivenen varassa ne palaisivat poikki kun kytket polttimon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Asia selvä. Kiitos vastauksista!
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke 02.10.2024 09:08
Re: Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET HUOM!
Kiitos itellä oli sama ongelma.Vanha akku napajännite 12v polttimo ei pala ,akun kuntoa ei voi päätellä napajännitteestä
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET HUOM!
yleismittarin sisäinen resistanssi on jotain megaohmeja, tai ainakin hyvin korkea. Jos mittaan 12 volttia niin se ei voi tietää vaikka siinä 12 voltin piuhassa tai maapiuhassa olisi 10Kohmin vastus. Vasta kun lamppu kytketään jonka resistanssi on esim 0-10ohmia, niin silloin jännitehäviö alkaa tapahtua sarjassa olevan 10Kohmin ja 10ohmin lävitse. Koska pisteeseen tulevan virran määrä on sama kuin pisteestä lähtevän, niin sarjassa lamppu ei voi saada kuin 0.0012 Amppeeria. kun kunnon johdoissa se saisi 12Volt/10ohmia, eli 1.2A.
mittaat ns kissasähköä joka ei kestä kuormitusta.
mittaat ns kissasähköä joka ei kestä kuormitusta.
W212 E350cdi
Re: Miksi jännite häviää kun kuorma kytketään? SÄHkÖMIEHET HUOM!
Akun kunnon (sisäresistanssin) voi päätellä (laskea) napajännitteestä mittaamalla tyhjäkäyntijännitteen ilman kuormaa ja jännitteen kuorman kanssa.