W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Eli uusi auto ostettu tyhjäkäynti vikaisena ja käynnistettäessä pysy normaalisti, mutta kun antaa kaasua niin sammui. Mainittakoon että auto toimii muuten täysin normaalisti.
Tulppien ja virranjakajankannen vaihdon jälkeen mentiin jo parempaan suuntaan. (Ei sammuillut kokoajan) Tämän jälkeen tyhjäkäyntimoottori puhdistettiin ja huomattiin että luisti ei liiku. Öljyllä ja ja sähköllä luisti lähti liikkumaan. (Jää noin 0.5senttiä raolleen?) Ja viallisen lambdan vaihdettua mersu pysyy käynnissä, kierrokset n.500 ja röpöttää ja hytkyttää.
Mitäs seuraavaksi?
Tulppien ja virranjakajankannen vaihdon jälkeen mentiin jo parempaan suuntaan. (Ei sammuillut kokoajan) Tämän jälkeen tyhjäkäyntimoottori puhdistettiin ja huomattiin että luisti ei liiku. Öljyllä ja ja sähköllä luisti lähti liikkumaan. (Jää noin 0.5senttiä raolleen?) Ja viallisen lambdan vaihdettua mersu pysyy käynnissä, kierrokset n.500 ja röpöttää ja hytkyttää.
Mitäs seuraavaksi?
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Kylmällä koneella näköjää sammuu jokatapauksessa
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Jos alipainemittarin neula ei ole tappia vasten tyhjäkäynnillä on jossakin alipainevuoto..kumikaukalo ruiskun alla ja huohotin putket.
Bensanpaine tai painevaraaja viallinen pumpun vieressä...jos farkku on toinen pumppu pimeä.
Bensanpaine tai painevaraaja viallinen pumpun vieressä...jos farkku on toinen pumppu pimeä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Starttipilottia suihkuttamalla ruiskun alle ei ainakaan käynti muuttunut. Seuraavaksi ayyniin alipainemittariatlas kirjoitti:Jos alipainemittarin neula ei ole tappia vasten tyhjäkäynnillä on jossakin alipainevuoto..kumikaukalo ruiskun alla ja huohotin putket.
Bensanpaine tai painevaraaja viallinen pumpun vieressä...jos farkku on toinen pumppu pimeä.
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Tyhmä kysymus mutta tarkoitatko alipainemittarilla rconomy mittaria? Jossain toisessa topicissa oli puhetta tästä
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Juurikin se.
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Nyk; c124 230ce
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Tässä mallissa sitä ei ole. Vika paikannettu kumikouruun tai tyhjäkäynnin säätimen letkuun
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Juu nuo niitä yleisimpiä paikkoja imuilma vuodoille, kaukalon hintaa en muista vaan ei marmorillakaan nuo alipaineputket ole kalliita.Varsinkin jos letkut kovettuneet on niissä yleensä halkeamiakin joista sitten horii ilmaa. Kannattaa myös huomioida tuo yj-rele joka aiheuttaa mitä kummallisempia käynti ja käyntiin lähtö häiriöitä..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Joo kiitos vastaksista. Mistäs tuollaisen kumikaukalon saa kun googlella en löytänyt? Tai sattuisiko jollain hyvinkään lähellä olemaan tuollainen kaukalo?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Käväise jollain Vehon alaisella huolto ja varaosapisteellä, löytyy rekkarin mukaan oikeat osien numerot, näissä kun hiukan on vuosimalli ja tyyppi eroja m102 moottoreissakin, itsellä 3 erilaista versiota tallissa.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Ei mitään käytettyä,kovia koppuroita vaan uusi...merteil,kl varzosat,veho...samat tai voi olla muuten vehon hinta nyt halvempi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Sellanen vielä että onko mitään muuta mitä pitää ottaa huomioon kun irroittaa ruiskua kuin että -napa pois ja paineet systeemistä?
Miten saan bensan tulon loppumaan letkusta joka menee paineentasaajaan?
Miten saan bensan tulon loppumaan letkusta joka menee paineentasaajaan?
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Tankinkorkki löysälle tai pois niin ei työnnä bensaa siitä letkusta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Kiitos!
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Seuraavan ongelmaan. Kumikaukalo vaihdettu ja letku lisäilmaluistille. Enään ei pysy käynnissä ollenkaan.
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Voi olla että on seosta jo vuotavalla huonoilla letkulla ja kaukalossa säädelty eli nyt ei vuoda ja seos perseellään eli säätöä siihen..voit pyöritellä sitä suuntaan ja toiseen kunnes löytyy..pidät vaan lähtökohdan mielessä vaikka ei se silläkään käy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Huohotin putken kaula on haljennut lisäilmaluistilta imusarjaan, onko tässä todennäköinen vika?
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Siinä on kyllä selkeä vuoto kohta josta hörii ilmaa ja seos ohenee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Itseasiassa koko kaula on poikki. Btw tilasin saksasta uuden kumikaukalon 21e ja toimitus näköjään venyi viikkon. Päätin hakea kl varaosista puolet kallimmalla, niin viikon päästä käyttämätön kaukalo tarjolla jos jollain tarvetta
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Mersu saatu nyt toimimaan ja seos säädettyä pulssisuhde mittarilla, niin ettö mittari on 48-52 välissä.
Viel korkeilta kierroksilta laskettaessa kierrokset käyvät nopeasti n.600 ja sen jälkeen palaat tuohon 750-850 väliin. Onko tämä normaalia vai vieläkö on jotain hienosäätöä?
Viel korkeilta kierroksilta laskettaessa kierrokset käyvät nopeasti n.600 ja sen jälkeen palaat tuohon 750-850 väliin. Onko tämä normaalia vai vieläkö on jotain hienosäätöä?
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Ootko tarkistanut, että molemmat kaasuvivuston palautusjouset on paikallaan
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... p-die.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... p-die.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Missä tuo toinen jousi kuuluu olla? Itellä tuntuu olevan kanssa tyhjäkäynti ongelmaa, pyörii siinä 1000-1200rpm paikkeilla (mutta ei seilaa). Laskevat myös melko laiskasti. Samanlainen auto kuin aloittajalla.
Yksi jousi näkyy suoraan siinä vipusysteemissä ruiskun kuppeessa, ja joku jousen tapainen on kaasuvaijerin päässä, mutta lienee vaan joku vaimennus jousi. Vaijeri on aavistuksen löysällä ja vivusto liikkuu mielestäni niin kuin pitää.
Yksi jousi näkyy suoraan siinä vipusysteemissä ruiskun kuppeessa, ja joku jousen tapainen on kaasuvaijerin päässä, mutta lienee vaan joku vaimennus jousi. Vaijeri on aavistuksen löysällä ja vivusto liikkuu mielestäni niin kuin pitää.
W124 200E
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Toinen jousi on kaasuläpällä ruiskun alla ...määris pois ja tutkimaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Tuo on 1,8:sta, saattaisi olla samanlainen rakenne...
http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... pedal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... pedal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Nyt tuli peilillä kateltua, tuntuu jouset pelaava, mutta mikä on tuo ruuvi joka näkyy peilissä?
Ruuvin toisella puolella on sitten tuo kaasuläppää käyttävän vivun pää, saapikö tuosta säädettyä tyhjäkäyntiä? Minkä takia sitten tuosta ruuvista ei ole mitään mainintaa korjaamo kirjoissa tai muuallakaan?
Täytyy joku päivä napata yj-rele irti, niin saisi selville onko tyhjäkäynti vika sähköpuolella vai mekaaninen..

Ruuvin toisella puolella on sitten tuo kaasuläppää käyttävän vivun pää, saapikö tuosta säädettyä tyhjäkäyntiä? Minkä takia sitten tuosta ruuvista ei ole mitään mainintaa korjaamo kirjoissa tai muuallakaan?
Täytyy joku päivä napata yj-rele irti, niin saisi selville onko tyhjäkäynti vika sähköpuolella vai mekaaninen..
W124 200E
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Voithan kokeilla ruuvata sitä mutta itse en ole ikinä ruuvaillut sitä koska ecu ja apulaitteet toimiessaan säätää itse tyhjäkäynnin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Nyt taas diaknoosin teko edennyt, kylmällä koneella tyhjäkäynti oli noin 1000rpm, mutta hummaili parin sadan kierroksen verran. Nappasin yj releen irti, niin tasottui vähän alle 1000rpm. Eli vika lienee sähköpuolella, onko tuohon jotain "tyyppi vikaa" olemassa?
Mitenkä rikkinäinen yj rele temppuilee? En hirvinnyt ruveta sitä vielä purkamaan, kun pitäisi tänään vielä töihin päästä autolla..
Mitenkä rikkinäinen yj rele temppuilee? En hirvinnyt ruveta sitä vielä purkamaan, kun pitäisi tänään vielä töihin päästä autolla..
W124 200E
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Potentiometri tutkintaan....
Kai se kaasuläppä on nyt oikein säädetty....piti mennä muistaakseni aivan kiinni kun lisäilmaluisti hoitaa tyhjiksen kierrokset ja ilman sitäkautta.
Kai se kaasuläppä on nyt oikein säädetty....piti mennä muistaakseni aivan kiinni kun lisäilmaluisti hoitaa tyhjiksen kierrokset ja ilman sitäkautta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Mitenkä tuon kaasuläpän saa säädettyä? Ja miten lisäilma luistin toiminta voidaan helpoiten tarkistaa?
Edellinen omistaja sanoi, että tuo tyhjäkäynti nousi kannen tiivisteen vaihdon jälkeen, mutta eikait tuon luulisi olevan mekaaninen vika (eli vaikka imuvuoto) kerta yj releen irroitus helpottaa.
Jaa mutta voihan sielä ollakkin joku alipaine putki löysällä, mihin kaikkialla tähän tulee alipaineputkia ja millä tavalla ne on yleensä kiinni? Ilmeisesti ilmamäärän säätimelle menee joku putki, mutta se ei ollut millään klemmarilla tms kiinni vaan oli vain tökätty siihen kiinni. Ajattelin että kaipa näin kuuluu olla...
Edellinen omistaja sanoi, että tuo tyhjäkäynti nousi kannen tiivisteen vaihdon jälkeen, mutta eikait tuon luulisi olevan mekaaninen vika (eli vaikka imuvuoto) kerta yj releen irroitus helpottaa.
Jaa mutta voihan sielä ollakkin joku alipaine putki löysällä, mihin kaikkialla tähän tulee alipaineputkia ja millä tavalla ne on yleensä kiinni? Ilmeisesti ilmamäärän säätimelle menee joku putki, mutta se ei ollut millään klemmarilla tms kiinni vaan oli vain tökätty siihen kiinni. Ajattelin että kaipa näin kuuluu olla...
W124 200E
Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti
Eipä ole vikaa vielä löytynyt, mutta nyt uutuutena kun ilmat viileni (aamulla oli liki nollaa) tahtoo sammua tyhjäkäynnillä heti käynnistyksen jälkeen, pyörii kuitenkin jotenkin reilu 600rpm. Mutta kun kaasuun koskee ensimmäistä kertaa nousee kierrokset sinne 1000rpm paikoille ja alkaa humpata.
Käynnistyy kuitenkin hyvin ja toimii ajossakin hienosti, bensan kulutuskin kohtuullinen...
Käynnistyy kuitenkin hyvin ja toimii ajossakin hienosti, bensan kulutuskin kohtuullinen...
W124 200E