Löytyisikö foorumilta ideaa ongelmaani. Auto on SL320 -95 ja tarina on seuraavanlainen.
Rättikaton etulukkojen hydrauliikkasylinteri vasemmalta vuosi jo viime syksynä ja nyt alkukesästä ei paine jaksanut enää lukkoa avata. No teetin molemmille puolille mäntiin varsitiivisteet ja ostin sopivat o-renkaat tiivistekeskukselta vantaalta. Vaihto oli yksinkertainen ja mukava homma ja sain systeemin koottua ongelmitta. Tarkistin vielä että järjestelmän pitäisi olla itse itsensä ilmaava ja vararenkaan alla olevassa pumpun säiliössä oli hydrauliikkaöljyä tarpeeksi. Rättikattoa avattaessa avaaminen jää nyt jotenkin kesken. takalasi jää ylös eikä homma etene siitä mihinkään. Etulukot sulkeutuvat moitteetta, eikä sylinterit enää vuoda. Mutta kattoa ei saa ylös eikä alas kokonaan kuin avaustyökaluja käyttämällä. Kovakaton nostin sitten paikalleen niin siinä järjestelmä kyllä sulkee lukot mutta ei avaa niitä. Katon lukot täytyy siis avata käsipelillä ja napista lukot napsahtavat kiinni.
Mistähän lähtisin vikaa kaivelemaan. Onneksi avoautokelejä ei liika ole ollut...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kaiveluun kannattaa lähteä vikakoodien luvulla; esimerkiksi joku katon monista mikrokatkaisimista on saattanut vikaantua. Katon napin valo jää vilkkumaan avaamisen jäädessä kesken, mutta sammuu sitten? Olet painanut nappia jatkuvasti runsaan minuutin, mikä nollaa osan katon vikakoodeista? Samoin ikkunat on "normeerattu" samaan tapaan? Onnea diagnosointiin!
Jos vikakoodeja ei löydy, vika on suurella todennäköisyydellä vuotavissa sylintereissä. Omassa R129:ssä oli viime syksynä samoja oireita kovan katon kanssa. Rätti toimi vielä kohtuu hyvin. Kun irrotin sylinterit, niistä vuotavia oli muistaakseni 6kpl. Vaihdoin kaikki sylinterit Top Hydraulicsilta tilattuihin, korjattauihin sylinterihin ja katto toimi sen jälkeen moitteetta.
Kaikki sylinterit kannattaisi vaihtaa kerralla. Mikäli korjaa/vaihtaa vain muutaman, vanhoihin sylintereihin kohdistuu kovempi paine, joka yleensä rikkoo vanhat sylinterin kumit. Jenkki-foorumeilla on tästä paljonkin keskustelua / neuvoja.
Itsellä ainakin oli sylintereitä vaihtaessa ongelmia saada etulukkojen mikrokytkimet säädettyä oikein. En muista enää miten katto tarkalleen oireili silloin, mutta kuitenkin järjestelmä saattoi kuvitella, että lukot eivät ole kiinni, vaikka olivat (tai päinvastoin). Sen verran muistan, että niiden säätämisessä meinasi väsyneenä usko loppua.
Omassani katto jossain vaiheessa kieltäytyi kokonaan toimimasta sylinterijumpan jälkeen, ja siihen auttoi kun jätti akun irti yöksi. Ilmeisesti jotkin vikakoodit nollautuivat.
Samoilla linjoilla edellisen kanssa - kannattaa korjata kertarysäyksellä kaikki. Eivät ne muut paljon paremmassa kunnossa ole, ja kohta luultavasti huomaat että takapyörien eteen alkaa muodostua lätäkkö. Etusylinterit on tietysti sijaintinsa vuoksi näppärä hoitaa erikseen muista, mutta varsinkin takapäässä pääsee vähemmällä vaivalla kun hoitaa kaiken kerralla.
Jos tosiaan englanti sujuu, kannattaa suunnata jenkkifoorumeille, siellä on läjäpäin tietoa.
Kiitoksia vastauksista. Täytyy kokeilla kaikkia konstit ennen kuin vaihdan loput tiivisteistä. Avausnappi muuten vilkuttaa jatkuvasti ja mikrokytkimien kanssa tosiaan oli pientä jumppaa
Klassisen tilanteesta tekee se, että auto on kuudetta vuotta toiminut moitteetta, mutta sillä hetkellä kun meinaan lähteä myyntikuvia ottamaan niin jokin paikka laukeaa. Toisaalta olisi ikävää jos se olisi lauennut uudella omistajalla heti ensimmäisen katonavauksen yhteydessä...ikävää udelle omistajalle
No niin. Nyt toimii katto taas. Vika löytyi sitten noista mikrokytkimistä. Muutaman kerran kun säädin niin löyty säädöt kohdalleen. Auto on nyt myynnissä nettiautossa ID 8360053. Tulkaahan ostoksille