Onhan tästä aiheesta kirjoiteltu, mutta kun ei nyt haku löydä. Mutta asiaan, näyttö herjasi akun jännitettä ja kun mittasin akun niin löytyy 12,5 v, mutta latausvirta tyhjäkäynnillä
n. 12,1 v. Auto -01 ja siinä on 190 A vesijäähdytteinen laturi. Joskus ennen mittasin tyhjäkäynnillä 14v latausta. Alkaako laturi olla tiensä päässä vai onko jotain tehtävissä ?
Kilometrejä 352 000 eikä laturille ole tehty aikaisemmin mitään. Akku hankittu marmoritiskiltä 7 vuotta sitten. Mitenköhän tässä nyt tulisi edetä ?
Viimeksi muokannut hanta, La 04.06.2016 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vähän lisätietoa ongelmaan, kun ajaessa laittaa valot parkeille, niin herja (UNDERVOLTAGE CONSUMER DEFECTIVE) häviää, mutta palautuu kun ajovalot on päällä.
Laturi taitaakin olla 190 A. Meneekö uusiksi laturi vai voisiko vika johtua jostain muusta ? Kellään arvauksia/tietoa ?
hanta kirjoitti:Vähän lisätietoa ongelmaan, kun ajaessa laittaa valot parkeille, niin herja (UNDERVOLTAGE CONSUMER DEFECTIVE) häviää, mutta palautuu kun ajovalot on päällä.
Laturi taitaakin olla 190 A. Meneekö uusiksi laturi vai voisiko vika johtua jostain muusta ? Kellään arvauksia/tietoa ?
Kyllä tuo vahvasti viittaa laturiin koska latausjännitettä ei käytännössä ole ollenkaan.
Tuo mitä aiemmin mittailit (noin 14V) on kohdallaan ja tyhjäkäynnilläkin valot päällä lukeman tulisi olla jokseenkin sama.
Mä varmistaisin nyt ensin sen akun kunnon ennen laturin vaihtamista. 7 vuotta on mielestäni akulle jo aika paljon ja vaihtaisin sen kyllä ehkä jopa ilman mitään sen suurempia testailuja.. Onkos muuten tuon kokoinen laturi ihan alkuperäinen tuohon autoon? Kuulosta varsin tehokkaalta laturilta.
No akku kyllä otti hyvin virtaa yön aikana ja kun lähdin ajelemaan niin sen jännite alkoi heti putoamaan. Montaa kilometriä ei tullut ajettua, mutta pitäisihän sen laturin työntää koko ajan
sitä 14 v auton käydessä. Veholla laturi 1200;- ebaystä näyttäisi löytyvän 169;- + lähetys 20;- + pantti 100;- minkä saa takaisin, kun lähettää vanhan perään.
Sinuna varmistaisin ensin että moottorin kyljessä oleva lisälämmitin ei ole vioittunut, se on yksi tyyppivika ja käyttäytyy tuohon tapaan. Hae tietoa avainsanoilla "w203+akku+tyhjenee", tarvittaessa johtimen katkaisulla ongelmasta selviää.
rikonen kirjoitti:Sinuna varmistaisin ensin että moottorin kyljessä oleva lisälämmitin ei ole vioittunut, se on yksi tyyppivika ja käyttäytyy tuohon tapaan. Hae tietoa avainsanoilla "w203+akku+tyhjenee", tarvittaessa johtimen katkaisulla ongelmasta selviää.
Kiitos vihjeestä, mutta akusta häviää virta vain ajon aikana, lisälämmitinhän vie oikosulkuun mennessään virtaa myös auton seistessä. Ja vaikka kulutusta olisikin, niin eikös latausvirran kuitenkin pitäisi olla ainakin lähellä tuota 14 v ? Nyt on latausvirta alempi kuin akun jännite moottori sammutettuna.
hanta kirjoitti:No akku kyllä otti hyvin virtaa yön aikana ja kun lähdin ajelemaan niin sen jännite alkoi heti putoamaan. Montaa kilometriä ei tullut ajettua, mutta pitäisihän sen laturin työntää koko ajan
sitä 14 v auton käydessä. Veholla laturi 1200;- ebaystä näyttäisi löytyvän 169;- + lähetys 20;- + pantti 100;- minkä saa takaisin, kun lähettää vanhan perään.
Vielä yksi oljenkorsi ennen kuin lähtee kallista laturia vaihtamaan.. Mittasitko latausjännitteen akun päästä? Mittaa piruuttaan suoraan laturin päästä, niin tietää häviääkö jännite johtimien välillä.
BillyJoe kirjoitti:
Vielä yksi oljenkorsi ennen kuin lähtee kallista laturia vaihtamaan.. Mittasitko latausjännitteen akun päästä? Mittaa piruuttaan suoraan laturin päästä, niin tietää häviääkö jännite johtimien välillä.
Juu, akun päästä mittasin, mutta itse asiassa luovutin jo, ja tilasin uuden laturin kun liitosten putsaaminenkaan ei muuttanut tilannetta. Tänään ajelin n 30 km kaupassa käyntiä ym, vara-akku takaluukussa, ja lopuksi jouduin sitä käyttämään auton starttaamiseen. Siitä n 10 km kotiin ja loppumetreillä jo moottorin käyntikin alkoi tökkiä.. akun kuva punaisella näytössä. No 350 tkm ajettu laturi, uusi 190;- rahteineen; ei tuo paha juttu ole jos sillä tulee kuntoon. Täytyy nyt ajella tolla pökötillä sen aikaa, niin ei tarvitse joka yö latailla ja pelätä ettei virta riitä kotimatkaan. Kiitoksia kaikille kommenteista, palailen kun laturi vaihdettu.
Halvalla löysit laturin Pari vuotta sitten purin vastaavan laturin paloiksi kun meni oman auton laturista laakeri. Laakerit ja hiilet ei maksanu ku muutaman kympin eikä ollu mahoton homma tehä. Eniten pääs ärräpäitä irrottaessa/kiinnittäessä kun mulla oli 2.7 koneella ja niin perkuleen ahdasta konehuoneessa. Ja se 190A vesijäähdytteinen painaa aika tasan 10 kiloa..
Ulkomuistista sanoisin että se mun 2.7 latas jopa 14.7V..
Mun (entisessä) autossa oli 221tkm kun laturia remppasin.
S205 C200 4matic ”AMG” -16
Entiset:
S204 C220 cdi A avantgarde -14
S204 C220 cdi A avantgarde -08
W204 C220 cdi A avantgarde -07
W203 C270 cdi A elegance -02
W202 C180 esprit -93
hanta kirjoitti:ebaystä näyttäisi löytyvän 169;- + lähetys 20;- + pantti 100;- minkä saa takaisin, kun lähettää vanhan perään.
Tälläsenkö tilasit? Itsehän pari vuotta sitten tilasin tuollaisen vähän vastaavan (Boschin 150A), mutta se kesti kokonaisen päivän ja hajosi. Sanoivat firmasta, että lähetä takaisin, mutta kun kerroin olevani suomesta, loppui yhteydenpito siihen. Sain siitä kyllä uuden dioidihässäkän ja lataussäätimen otettua, mutta muuten se rohisi kuin viimeistä päivää.
Itsellä jäi myös vanhan lähetyskulut kysymättä, kun ei sille ollut mitään tarvetta enää, ku samantein hajosi. Mutta oletko selvittänyt mitä tuon vanhan palautus maksaa? Vai onko parempi kärsiä pantin menetys?
hanta kirjoitti:ebaystä näyttäisi löytyvän 169;- + lähetys 20;- + pantti 100;- minkä saa takaisin, kun lähettää vanhan perään.
Tälläsenkö tilasit? Itsehän pari vuotta sitten tilasin tuollaisen vähän vastaavan (Boschin 150A), mutta se kesti kokonaisen päivän ja hajosi. Sanoivat firmasta, että lähetä takaisin, mutta kun kerroin olevani suomesta, loppui yhteydenpito siihen. Sain siitä kyllä uuden dioidihässäkän ja lataussäätimen otettua, mutta muuten se rohisi kuin viimeistä päivää.
Itsellä jäi myös vanhan lähetyskulut kysymättä, kun ei sille ollut mitään tarvetta enää, ku samantein hajosi. Mutta oletko selvittänyt mitä tuon vanhan palautus maksaa? Vai onko parempi kärsiä pantin menetys?
Tilasin 190 A:n Delphin laturin. Postin hintojen mukaan alle 10 kg paketti Saksaan maksaa n. 30;- joten se on lisäkustannus projektiin. No katsotaan miten käy, aika paljon on tullut ebaystä ostettua ja muutama ongelmakin tullut vastaan, mutta ovat tähän mennessä ratkenneet.
Laturi tuli eilen ja tänään vaihdoin sen paikalleen. Ei siinä kyllä lukenut "delphi" eikä mitään muutakaan, mutta mukana tulleessa lapussa luki: "remanufactured in Germany" ja että testissä ladannut 14,2 v. Samaa lukemaa se näyttää nytkin autossani, joten eiköhän tuo toimi. Sitä pientä piuhojen kosketinta jouduin vähän muokkaamaan hiomalla, kun ei muuten suostunut menemään paikoilleen. Aika jumppa oli muutenkin ensikertalaiselle, kun laturi tosiaan painaa 7 kg ja tiivisteet pyrkivät vesikierrosta putoilemaan asennusvaiheessa. Lähti kyllä yläkautta, eikä siis tarvinnut irroittaa kallistuksenvakaajaa; ilmanputsarin ja ahtoputkea joutuu joka tapauksessa irroittamaan että pääsee niihin ylempiin ruuveihin käsiksi.
No eipäs tämä nyt ihan mennytkään nappiin. Laturi tihkuu vettä. Vesiputken liitokset ja laturin ja rungon välinen liitos kuivat, mutta sen takanaolevan muovin välistä tippuu hiljakseen vettä kun kone käy. Saksalaiset kehottavat lähettämään takaisin (ostajan kustannuksella) tarkastettavaksi.. Täytyy tutkia vielä tarkemmin ja taitaa olla pienempi tappio korjata vuoto täällä kuin lähettää takaisin ja odottaa 2-3 viikkoa ? että kertovat onko syy sittenkin täällä päässä. Jos ostatte Delphin "tehdaskorjatun" niin älkää ostako tällaista ALANKO-merkkistä. Mistähän noihin löytyisi varaosia ? Stefa ?