H&R vai Eibach W203 C320 T:hen?
H&R vai Eibach W203 C320 T:hen?
Nyt tarvitsisin raadilta (eli sinulta) painavaa sanaa. Kumman jousisetin tilaan W203 C320-farmariin: H&R Sport Springs vai Eibach Prokit?
Samanlaisessa sedanissa minulla oli Eibach ja tykkäsin kovasti kun autosta tuli parempi ajaa mukavuuden kärsimättä. Ja lisäksi kun ulkonäkökin (omasta mielestäni) parani. Eli jatkanko Eibach-linjalla vai onko syytä vaihtaa merkkiä?
Nykyisellään T-Mobilessa on aika iso rako etulokasuojan kohdalla. Se olisi kiva saada pienemmäksi ilman että perä alkaa kuitenkaan laahata maata. Toisaalta oli sedanissakin aika iso aukko ennen Eibachin sarjaa (ennen - jälkeen).
Samanlaisessa sedanissa minulla oli Eibach ja tykkäsin kovasti kun autosta tuli parempi ajaa mukavuuden kärsimättä. Ja lisäksi kun ulkonäkökin (omasta mielestäni) parani. Eli jatkanko Eibach-linjalla vai onko syytä vaihtaa merkkiä?
Nykyisellään T-Mobilessa on aika iso rako etulokasuojan kohdalla. Se olisi kiva saada pienemmäksi ilman että perä alkaa kuitenkaan laahata maata. Toisaalta oli sedanissakin aika iso aukko ennen Eibachin sarjaa (ennen - jälkeen).
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
No nythän se sitten selviää kun tulee kokeilluksi samansorttinen auto molemmilla jousilla. Paikallista Lorinserin edustajaa ei liiemmälti kiinnostanut tehdä bisnestä kaltaiseni varattoman henkilön kanssa, joka tilaa pelkkiä jousia eikä halua tilata koko heidän välivarastoaan tyhjäksi. Ja koska farmarin Eibachit pukkasivat jostain syystä olemaan H&R:ää kalliimpia, taivuin siis asettamaan tilaukseni H&R Sport Springseistä. Vähän jännittää että tuleeko liian kova... ...mutta eivät nuo H&R:tkään kai ihan kauheat voi olla, koska aika moni muukin niiden puoleen näyttää kallistuneen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
.
Väriä et saanut vaihtumaan.
Peräkontti kuitenkin pullistui.
Vaihda iskarit samalla, jäykemmät jouset.......... niinkun tiedätkin.
Eibachien kansasa ei kyllä alkup. mukavuus paljoa huonone, niinkuin tiedätkin.
Halpa ja hyvä harvoin kohtaa, niinkuin....
Farkku on kyllä sedania paremman näköinen, niin....
Onnea vaan uudelle autolle.
.
Väriä et saanut vaihtumaan.
Peräkontti kuitenkin pullistui.
Vaihda iskarit samalla, jäykemmät jouset.......... niinkun tiedätkin.
Eibachien kansasa ei kyllä alkup. mukavuus paljoa huonone, niinkuin tiedätkin.
Halpa ja hyvä harvoin kohtaa, niinkuin....
Farkku on kyllä sedania paremman näköinen, niin....
Onnea vaan uudelle autolle.
.
Heh, eteen tuli ihan saman värinen auto kuin sedanini. Mittarissa +-1000 mailia sama lukema kuin allani olleessa autossa. Sisustan väri on inaansa eri. Farmarissa on "oyster" sisusta kun sedanissa oli "ash". Eli saman verran ruskea kuin edellisessä oli harmaa. Ihan samat varusteet molemmissa, paitsi farmarissa oli lisänä vielä lampunpesimet ja istuingrillit. Ne ovat aika hyvä lisä sitä ajatellen, että jos täältä joskus tullaan takaisin Suomen-niemelle.tuikku kirjoitti:.Väriä et saanut vaihtumaan. Peräkontti kuitenkin pullistui....

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Eihän auto mikään tuottoisa sijoituskohde ole. Yleensä.tuikku kirjoitti:...Mitekäs siellä välirahat autokaupassa on kehittyneet, täällähän ei pari-kolmekaan vuotta käytetty näytä pitävän enää yhtään arvoaan....
Jos olisin löytänyt yksityisen, joka olisi halunnut sedanini, olisin voinut tässä saada ihan hyvänkin kaupan. Nyt tuli vähän takkiin, mutta niin kai sitä pitää vain ajatella että harrastukset maksavat. Muuten harmittaa tämmöinen autojen kanssa puljailu liiaksi.
Tässä maassa näyttää trendi olevan, että hintavan auton myyminen yksityisenä on aika vaikeaa. Mahdollista kylläkin. Ongelma on kuitenkin siinä, että porukka haluaa rahoitusjärjestelyitä ja korotona maksuaikaa. Yksityisenä niiden antaminen on aika hankalaa.
Autojen hintakehitys taas näyttää olevan, että Mersu pudottaa hintaansa 20k kun sen ajaa liikkeestä ulos. 40kmailin kohdalla hinta on puolittunut ja yli neljävuotiasta ei enää kovin moni halua. Näin siis karrikoiden.
Disclameri: Edellä mainitsemani Ameriikka-kokemukset ovat siis täysin omasta perspektiivistä katseltuna. Jos jollakulla on toisenlaisia kokemuksia, niin olen kyllä valmis joustamaan joka suuntaan. En väitä näkemyksieni olevan missään määrin absoluuttisia totuuksia.

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Eilen H&R:ltä sitten vihdoin saapui laatikko. UPS:n kuriiri toi rakennussarjan, jossa jousien kyljissä sanotaan 29392. Sain ensin hepulin, että olivat H&R:ltä lähettäneet minulle C320-sedanin setin vaikka rautalangasta väänsin osien tulevan farmariin. 29392 nimittäin on H&R:n weppisivulla olevan Application Guiden mukaan sedanin sarjan numero. Farmarin koodi on 52792-2.eerola kirjoitti:...taivuin siis asettamaan tilaukseni H&R Sport Springseistä..
Soittelin tänään heti aamulla H&R:lle ja he selvittelivät asiaa. Pisteet firmalle asiallisesta asiaani suhtautumisesta, tilanteen ymmärtämisestä ja fiksusta paneutumisesta ongelmaan probleemitilanteessa.
Lopputulos, miksi tämän episodin tähän raportoinkin on: Laatikon kyljessä lukee sarjan numero. Siinä kohdassa saamassani laatikossa lukee 52792-2. Ja vaikka laatikon kyljessä lukeekin 52792-2, sisältä löytyy aivan tarkoituksella 29392-koodillisia osia. Eli hepulin saaminen oli tässä tapauksessa turhaa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Noniin, vihdoin ja viimein löysin sellaisen välin, että sain H&R:n jouset asennetuksi farmariin. Täältä löytyy kotimatkalla marketin pihalla räpsäisemäni kuva. Parempia poseerailuja saapuu varmastikin myöhemmin.Mauri H. kirjoitti:Ei muuta kuin vieterit alle ja kertomaan kokemuksia
C320 T:stä ei tullut pelkäämääni kivirekeä. Auton perä meni kuitenkin mielestäni aika alas. Se oli jo vakiojousillakin suhteessa yllättävän alhaalla. Eibacheilla sedanini perä jäi suhteessa vähän ylemmäksi. Makuasia, mutta tykkäsin Eibachin sedanille antamasta asennosta hiukan enemmän. Lisäksi kun H&R toi autoa aikalailla enemmän alas kuin Eibach, joudun varmasti dremelöimään vähän takapuskurin kulmaa takalokasuojan sisältä. 8,5/ 18 ET38 vanne 235:n renkailla näyttää raapaisevan syvissä kuopissa hiukan.
Farmarissa oli 4:n kumit takana, eikä minulla ollut lauantai-iltana korkeampia plakkarissa. Optimi olisi ollut vähän korkeammalla kumilla, mutta ihan hyvä näinkin. Käytännön elämän kannalta tärkein, eli ajettavuus parani huomattavasti. Enää auto ei huoju ja ohjauskin alkoi keskittää ihan eri tavalla.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Ehkä hiukan jäykempi voisi olla. Sen verran että siitä voisi selvitä vaikkapa laittamalla vaikkapa Bilsterinin taksi-iskarit. Ameriikkalainen on kuitenkin lisännyt arvostamieni iskarimerkkien hintalappuihin sen verran mojovat Eurooppa-preemiot, että en viitsi alkaa ilman lopputulostakuuta testailla. Ehkä seuraavan kerran käydessäni KL-varaosien toiminta-alueella matkalaukkuun eksyy pari tuollaista...tuikku kirjoitti:...Eikö tunnu siltä, että takapää saisi olla vähän jäykempikin, mullakin heitoissa painuu takapää aikas syvälle....

Nyt uuden päivän valjettua sain Mersusta vähän kurantimpia kuvia kuin tuo marketin pihalla räpsäisemäni. Täältä löytyy.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Madallus on onnistuneen näköinen.
BTW:
Autosi on muuten niin minun makuuni että
Todella hyvännäköinen ja täydellinen väriyhdistelmä. Madalluskin näyttää hyvältä
.
Autosi on muuten niin minun makuuni että



Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Re: Madallus on onnistuneen näköinen.
Kiittää ja kumartaa.Aki H. kirjoitti:...Autosi on muuten niin minun makuuni että...

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Farmarin takapyörän kotelon verhoilu on hiukan erilainen kuin sedanissa. Takapuskurin yläreunan kohdalla verhoilu tekee kulman renkaan joustolinjalle. Tästä seuraa, että syvissä heitoissa iso pyörä raapaisee mennessään tuohon kohtaan. Leikkasin Dremelillä verhoilusta kulman pois. Lisäksi varmistin juttua hienosäätämällä samailsella työkalulla puskurimuovia sisäpuolelta. Lopuksi linjasin pyöräkotelon parempaan formuun polyuretaanilla eli sikaflexillä. Nyt ei enää raavi. Hyvä tuli helpolla.eerola kirjoitti:...kun H&R toi autoa aikalailla enemmän alas kuin Eibach, joudun varmasti dremelöimään vähän takapuskurin kulmaa takalokasuojan sisältä. 8,5/ 18 ET38 vanne 235:n renkailla näyttää raapaisevan syvissä kuopissa hiukan...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Kuten täällä totean, perä alkoi syödä rengasta aika iloiseen tahtiin kun ajaa reippaasti kunnon kuorma päällä. Menen kohta säädättämään takakulmia ja sitten siirryn pikkuhiljaa rengaskaupoille. Saapa nähdä saako takarengasta passelimpaan kulmaan, koska se on hiukan kaaren sisällä...tuikku kirjoitti:...Kumeillahan se perä sitten hiukan nousee.....
Samalla katselin KL:n hinnastosta kumeja ja huomasin yllätyksekseni että ainakaan heidän listallaan ei ollut kuin seuraavat kumit
1 - 5 mm
2 - 9 mm
3 - 13 mm
4 - 17 mm
Minulla on jo nyt nelosen kumit ja perä silti aika alhaalla. Mielestäni. Eli onko juttu tosiaan niin, että yhtään korkeampaa ei löydy?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
No höh. Mikä tämä tällainen Mersu on jossa ei cambereita saa säädetyksi!? Onko tämä totta vai onko W/S203:n takacambereihin joku jippo?eerola kirjoitti:...Menen kohta säädättämään takakulmia ja sitten siirryn pikkuhiljaa rengaskaupoille. Saapa nähdä saako takarengasta passelimpaan kulmaan, koska se on hiukan kaaren sisällä...
Libanonilainen käytti osaamistaan ja sääti taka-aurauksen sellaiseksi että nyt sentää pitäisi kulua tasaisesti. Mutta ei huvita mennä ostamaan uusia renkaita, jos ne kuluvat pois alta tsenttonin.
Miten te muut olette hoitaneet 203:n tapauksessa tuon camber-kysymyksen? Googletin Internettiä vähän ja löysin tällaisen firman. Se näyttää tekevän oikein virallisia säädettäviä camber-tankoja. Mutta on aika suolaiset hinnat kaltaiselleni diplomipihille henkilölle...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Taakse saa myös säätöpuslat, sitä en tiedä miten ne toimii. Saatavilla useista eri mestoista, mutta ainakin rennsportilla on.eerola kirjoitti:Onko tämä totta vai onko W/S203:n takacambereihin joku jippo?
Mikäs se kipsa oli josta 124 kuskit tilasi vastaavia tankoja? Taisi olla hinnaltaan n. 150€ pari, jenkeissä sekin, mutta nämä sinun esittämäsi vaikuttavat huomattavasti laadukkaammilta. Itsellekkin pitää vastaavat hommata ja taidan kallistua noihin speedybenzeihin. 124 kuskeille taisi toimitusaikakin olla törkeen pitkä ja sopeedyltä irtoo n. kahdessa viikossa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
.
Säätöpusla taitaa toimia siten, että siinä ei se reikä ole ihan "putken" keskellä.
Kun sitten sitä kääntelee paikallaan, niin saa tangonkin mittaa hiukan muuttumaan. Varmaankin halvempi ja ehken parempikin vaihtoehto, jos ei paljoa tarvi muutosta.
Onkohan se nyt ihan varma, että siinä tangossa on se vika.
Eikös taka-akselin hässäkän tarkoitus olisi nimenomaan, että se rengas pysyisi oikeassa asennossa lähes kaikissa akseliston asennoissa.
Tosin se pusla ei varmaankaan maksa niin paljoa, ettei kannattaisi kokeilla.
Varmaan on paljon asentajastakin ja kokemuksesta kiinni.
Kyllä tehtaan antamien arvojenkin sisällä on pelivaraa, sen suhteen miten ohjautuvan auton haluaa.
.
Säätöpusla taitaa toimia siten, että siinä ei se reikä ole ihan "putken" keskellä.
Kun sitten sitä kääntelee paikallaan, niin saa tangonkin mittaa hiukan muuttumaan. Varmaankin halvempi ja ehken parempikin vaihtoehto, jos ei paljoa tarvi muutosta.
Onkohan se nyt ihan varma, että siinä tangossa on se vika.
Eikös taka-akselin hässäkän tarkoitus olisi nimenomaan, että se rengas pysyisi oikeassa asennossa lähes kaikissa akseliston asennoissa.
Tosin se pusla ei varmaankaan maksa niin paljoa, ettei kannattaisi kokeilla.
Varmaan on paljon asentajastakin ja kokemuksesta kiinni.
Kyllä tehtaan antamien arvojenkin sisällä on pelivaraa, sen suhteen miten ohjautuvan auton haluaa.
.
Edellämainitsemani itämainen aurauskulmien säätäjä sanoi, että yksi tapa säätää camberia on avartaa alkuperäistä reikää ovaaliksi. Näin ymmärtääkseni saavutetaan vastaava viritys kuin säätöpuslalla. Hän kuitenkin sanoi, että sillä tavalla tehty ratkaisu saattaa sopivan iskun tullen vinksahtaa vähän turhan helposti. Hän on kokemukseni mukaan kovasti ammattitaitoinen (=ymmärtää enemmänkin kuin pelkän kirjatiedon ja mittarin näyttämän) heppu ja on yleensä tiennyt hyvin mistä puhuu. Joten ellei kukaan pysty antamaan perusteluja säätöpuslan hyvyydelle, en varmaankaan uskalla sille tielle lähteä.tuikku kirjoitti:Säätöpusla taitaa toimia siten, että siinä ei se reikä ole ihan "putken" keskellä...
...Varmaankin halvempi ja ehken parempikin vaihtoehto, jos ei paljoa tarvi muutosta....
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
tuolla on camber tanko 140€ makso mulle puhuu suomea toimitus kesti viikon ja yhen päivän
http://www.benzboy.com/
http://www.benzboy.com/
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
W126 280SE
W638 110CDI
Taitaa olla AMG,n malleissa vakiona.eerola kirjoitti:Edellämainitsemani itämainen aurauskulmien säätäjä sanoi, että yksi tapa säätää camberia on avartaa alkuperäistä reikää ovaaliksi. Näin ymmärtääkseni saavutetaan vastaava viritys kuin säätöpuslalla. Hän kuitenkin sanoi, että sillä tavalla tehty ratkaisu saattaa sopivan iskun tullen vinksahtaa vähän turhan helposti. Hän on kokemukseni mukaan kovasti ammattitaitoinen (=ymmärtää enemmänkin kuin pelkän kirjatiedon ja mittarin näyttämän) heppu ja on yleensä tiennyt hyvin mistä puhuu. Joten ellei kukaan pysty antamaan perusteluja säätöpuslan hyvyydelle, en varmaankaan uskalla sille tielle lähteä.tuikku kirjoitti:Säätöpusla taitaa toimia siten, että siinä ei se reikä ole ihan "putken" keskellä...
...Varmaankin halvempi ja ehken parempikin vaihtoehto, jos ei paljoa tarvi muutosta....
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Jotenkin tuntuu että tuossa säätöpuslassa ei hirveitä säätövaroja ole, joten kyllä suosiolla kannattanee hommata tanko jos autoa on madallettu reilusti, sitä en osaa sanoa kuinka paljon pitää madaltaa että pusla ei riitä. Veikkaisin että Eerolan tapauksessa puslan säätövara kuitenkin riittää, koska madallustahan ei ole kuin n. 30mm ja pusla on varmasti tankoa pitkäikäisempi ratkaisu.
Edit: Osta suosiolla tanko. Näyttää nimittäin puslilla olevan hintaa 495$ per satsi. Tuolla hinnalla saat hommattua pari kolme satsia tankoja ja säätövara ainakin riittää. http://www.renntechmercedes.com/pdf/W203.PDF
Edit: Osta suosiolla tanko. Näyttää nimittäin puslilla olevan hintaa 495$ per satsi. Tuolla hinnalla saat hommattua pari kolme satsia tankoja ja säätövara ainakin riittää. http://www.renntechmercedes.com/pdf/W203.PDF
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
...mutta valitettavasti "FITS W 201 202 124 210". Ei 203. Muuten olisi jo kohtuullisen siedettävän hintainen.sku kirjoitti:tuolla on camber tanko 140€ makso mulle puhuu suomea toimitus kesti viikon ja yhen päivän
http://www.benzboy.com/
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]