Asiaa mersusta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Timpero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 20.01.2016 23:43

Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Timpero »

Hei ajattelin vaihtaa ton vakioratin rallirattiin jos mahdollista.
Ongelmana on se, että vakioratissa on airbag joten onko iso homma vaihtaa ja saako ehjänä ton airbagin takaisin ?
Onko miten suositeltavaa käyttää 220E 16v bensa mersussa 95e bensaa ?
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Melkein pitäisin trollina mutta. . .

Ilmapussin saa helposti pois ratista tai ainakin niistä mitä itse olen ihmetellyt mutta en kyllä ymmärrä miten sen saa tungettua "rallirattiin" ja miltäköhän tuntuu tuon keskiö naamassa, kun "typpikaasu" laukeaa. Ihan himmeetä hommaa yrittää survoa tätä möykkyä johonkin puupäreeseen jossa on muovinen keskusta Burmalaisesta joulutinasta tehdyillä puolilla. Mutta aina kannattaa tehä vain se mitä itse haluaa. Kokemusta rikkaanpana kohti laatikkoa :lol:

E10 soveltuu bensiinikäyttöisiin Mercedes Benz henkilöautoihin vuoden 1990 malleista lähtien.
Poikkeuksina ovat AMG-mallit sekä ensimmäisen sukupolven suoraruiskutteiset bensiinimallit C200 CGI(W203) ja CLK 200 CGI (C209).
Mainittuja CGImalleja ei ole koskaan myyty uutena Suomessa, mutta käytettyinä niitä on tuotu maaha

//http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus//
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Timpero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 20.01.2016 23:43

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Timpero »

Siis lause oli ehkä huonosti muotoiltu, mutta järki kaikessa.
Siis enmä vituss tota airbaggii oo laittamassa rallirattiin vaan tarkotuksena olis ottaa se ehjänä pois ja katsastusta varten pistää sit kiinni vakioratin kanssa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Saahan sen ratin tietysti pois ehjänä, helpostikin. Samalla sitten, kun ottaa airbagin pois, ja jatkaa auton käyttöä, niin SRS -järjestelmä on häiriötilassa, jolloin vikavalo tietty palaa koko ajan. En ole varma, mutta voi olla, että samalla vikatila poistaa toiminnasta vyönkiristimet (ja matkustajan bagin, jos sellainen on). Mutta jos ei kerran sitä airbagia tarvi, niin ei kai sitten kiristimiäkään. Itselle ei tulisi mieleenkään poistaa noin oleellista tuvallisuusvarustetta, mutta mitäpä se mulle kuuluu, jos joku niin haluaa tehdä...

Luultavasti tuo 220 E on samalla tyyppihyväksynnällä kuin vanhemmatkin W124:t, joissa ei alun perin bagia ollut muuta kuin lisävarusteena. Niin että sen puoleen, jos poistaa bagin (tai molemmat, jos niitä on ne kaksi) ja varoitusvalon, niin sen voinee muutoskatsastaa airbagittömäksi. http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7099,d.bGs
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja pera8x »

itse antaisin bägillisen ratin vaan olla paikoillaan. pyrkimyshän on, ettei sitä airbägiä koskaan tarttisi. mutta sitten, kun sattuu vahinko, niin se on hyvä olla olemassa. toki jokainen painii itsekseen, että kumpiko on tärkeämpi, oma henki, vai ralliratti..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Saa ainakin uudempiin bägillisiä mutta eihän ne ole ralliratteja vaan urheilullisempia...ihan hienon näköisiä...hintaa on vain kivasti.
Mutta luulen että mitä ajat takaa tai millaista rattia niin asia kaatuu sitten tähän.
Ralli ratti...revittelyä....bägin räjähdys....ei hyvä....vaikka ilman sitä rallirattiakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3112
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

SECciin pistin kanssa orkkis "bägiratin" takaisin, mutta Ihan eri asianhan sitten on, että toimiiko joku 25v. vanha bägi vielä ja tuleeko sieltä ulos muuta kuin savua ja kankaan harsoja :problem:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Muistelisin jostain lukeneeni, että Mersu testaili esim. w126 bägejä jokusia vuosia taaksepäin ja toimivuusprosentti 100%.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Testaus tapahtui 90-luvun lopulla. Tehdas osti asiakkaalta ykkössarjan 126:n ja teki törmäystestin sillä. Asiakas sai uuden Ässän tilalle. Tuon aikakauden turvatyynyn vaihtoikä on 15 vuotta. Tarra taisi sijaita kuskinoviaukossa B-pilarissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aikamoista saarnaamista taas tässä topikissa. Tekninen kysymys ja aletaan saivartelemaan...

Ei kannata sitten syödä sokeria eikä rasvaisia ruokia. Eikä asua/työskennellä homeisissa tiloissa . Jne :lol:

Mielestäni voi ajaa 95E bensalla, jotkut sanoo vaan että ei kulje niin hyvin tai kuluttaa enemmin... kokeile niin tiedät. Itse ajoin 50/50 Re85 seoksella mutta bensa on niin halpaa nyt että olen 1996 C180 tankkin laittanut nyttemmin taas 95E10 bensiiniä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Asiaa mersusta

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Timpero kirjoitti:Siis lause oli ehkä huonosti muotoiltu, mutta järki kaikessa.
Siis enmä vituss tota airbaggii oo laittamassa rallirattiin vaan tarkotuksena olis ottaa se ehjänä pois ja katsastusta varten pistää sit kiinni vakioratin kanssa.
Se onkin sitten toinen juttu :mrgreen: Hiukkasen alko itselläkin sutimaan.

W210 -95 Väykystä lähtee näin: Tuskin se lankussa toisin on?

Kaksi torxia sieltä mittarin puolelta auki tyynyn eli keskiön takaa (reiät siellä ratin takana) ja yksi oranssi johto airbäginkin pohjasta irti => tyyny on kädessä. Johtoja sivuun (töötin ja se airbag) ja ratin keskiöruuvi irti (on muuten tiukassa). Älä väännä rattilukkoa vasten => hajoaa.

Sitten on ufo-jutut tai tosiasiat siitä, että se airbag vastaa virittynyttä aikapommia. Minusta ei, mutta pieni kunnioitus "pommia" kohtaan on paikallaan. Ainakin avaimet taskuun. Ja mielummin akunkenkä irti? miksi?. Joku väitti, että jossain on myös latautuneita kondensaattoreita odottamassa hetkeä läväyttää tyyny silmille, jos aivastaa. En ole löytänyt. Tietysti kannattaa toimia turvallisesti.

Sitten kun laitat virran ja tyyny on pois => syttyy vikavalo SRS => sammuu kyllä, mutta palaa aina käynnistäessä pari minsaa. => eli uudella ruorilla saa ihailla aina startin jälkeen varoitusvaloa pari minsaa tai jatkuvasti. Sitten kun laitat alkuperäisen ruorin takaisin niin pitää nollata häiriövalo katsastukseen. Se palaa ensimmäisen häriön jälkeen ikuisesti, jos sitä ei nollaa.

Lisäksi eristäisin sen airbagin vapaan johdon pään jotenkin siellä uuden ruorin sisällä. Se mitä tekee mahdolliset muut turvavarusteet on ennustamatonta mutta sinähän olet pioneeri tällä saralla. En minä nyt ihan kokeilematta jättäisi, jos tuo pienempi ruori on halun kohde. Sitä tehdään mitä halutaan. Korkeintaan repsikan tyyny laukeaa ja jos on turvavyönkiristimet niin hampaat kalahtaa yhteen. Voihan se auto tietysti lähteä lapasesta, kun tuo aktivoituminen tapahtuu korkeammassa marssinopeudessa.

Pahoitelut "epäilystä" mutta kun oikeesti luulin, että haluat jameloida sen tyynyn johonkin toiseen ruoriin :lol:

Sitten jos etenet pitemmälle ohjauspylvästä mittaristoa kohti, niin ainakin Väykyssä kannattaa tuumata, ennen kuin irroittaa sen "mustan kiekon"
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Vastaa Viestiin