Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - syynä oli MAF

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - syynä oli MAF

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Keltainen moottorin häiriövalo on tullut tutuksi lähiaikoina :thumbup: Ostin vuoden vaihteen jälkeen W203 C230:n (2006 loppuvuonna valmistunut, 2007 malli). Auto on uitettu Saksasta Suomeen joulukuussa. Se on todella kiva ja toimii hyvin muuten, mutta nyt on kahteen kertaan syttynyt moottorin häiriövalo, ja palaa tälläkin hetkellä.

Tiesin jo ostohetkellä että siinä on jotain happitunnistinhäikkää, mutta moinen sivuseikka ei tietenkään estänyt syyntakeettoman autokuumeisen henkilön kaupantekoa. Auto kävi silloin vikakoodinluvussa Mercedes-huollossa. Raportissa kohdassa "ME 9.7 - Moottorielektroniikka 9.7" oli Koodi 0750 "Vasemman sylinteririvin seoksenmuodostuksen itsesovitus laihemmalle tyhjäkäynnillä on alle sallitun rajan." (P0175).

Korjaamopäällikkö sanoi sen ehkä johtuvan happitunnistimista (lambda-) kun kysyin, että mitä tuo tarkoittaa suomeksi.

Siitä viikon päästä syttyi kuuluisa keltainen CEL-valo tauluun. Koodit luettiin ja nollattiin M-B huollossa samalla kun asennutin lohkolämmittimen ym. pientä. Silloin oli ilmestynyt sama homma myös oikean sylinteririvin tietoihin, 0746 (P0172).

Noh, siitä viiden päivän päästä taas syttyi valo tauluun. Oletan että vika on edelleen sama. Torstaina auto menee Mercedes-huoltoon diagnoosiin, että onko vika toisintunut ja mikä tarkalleenottaen on sitten vikana.

Ajattelin kysäistä täältä foorumin guruilta että mikä on mielipide, kun olen lukenut juttuja että vika ei välttämättä ole lambdoissa (joita on siis yhteensä 4. kappaletta: ennen ja jälkeen molempien katalysaattorien), vaan vika voisi ollakin esim.:

1) Tukossa oleva PA-suodatin?
2) Imuilmavuoto?
3) Ilmamassamittari?

Jos vikana on kuitenkin ne lambdat, niin mistä se johtuu? Autolla on ajettu 122 000km, kai niiden nyt pitäisi vähän enemmän kestää, vai eikö? Edellinen omistaja on ilmeisesti ollut aikamoinen 'köröttelijä', eli voiko ne olla vain karstaiset? Voiko lambdoja puhdistaa / polttaa niistä karstat jotenkin pois jos ne muuten toimii? Niiden liittimissäkin voi tietysti varmaan olla jotain häikkää.

Voiko nyt autolla ajaminen rikkoa jotakin, esim. katalysaattorit?! Eikös se periaatteessa käy liian rikkaalla?

Auto kuitenkin tuntuu toimivan normaalisti ja käy hyvin. Olen sillä joka päivä tyytyväisenä ajellut. Häiriövalo vaan hieman latistaa tunnelmaa ajaessa.
Viimeksi muokannut Matti_L, Pe 29.04.2016 13:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moottori kaiketi joku v6...luepa ulkomaanforumeilta....nimittäin kävi mielessä jos v6 niin imusarja läpissä jotain vikaa ja onko niissä yleensä ollut sitä....280 ja 350 on ainakin ja toispuoleisesti toimivia koneita mennyt rikkikin....voi löytyä tolla c230 täältäkin haulla.
Toinen onkohan katit auki...ei pakoputki tai sarja vuotoa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Imuilmavuodot selvittää näppärästi ruiskimalla esim bräkleeniä konehuoneessa auton käydessä. Omassa w208ssa vuoti kahden suuttimen alapääntiivisteet ja sytytti tuon vikavalon. Herjat olivat samankaltaisia.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis ...moottori taitaa ollakin tässä 1.8...m271?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Pitäisi vähän katsella niitä arvojakin sillä starilla, eikä pelkästään vikakoodeja.
Helpoin ja halvin tapa lähteä liikkeelle on antaa autolle normaaliajossa vähän enemmän kierroksia kuin normaalisti. Ihan pelkästään sillä on monesti lähtenyt papparaisten tukkimat vekottimet kuntoon, mitkä yleensä ilmoittavat lambdavikaa. Tämä siis jos auto noin niin kuin muuten mielestäsi toimii kuten pitääkin.
Tolkku tosin kannattaa pitää mukana tuossa kengittämisessäkin, terveiset Jarille jos sattuu tämä osumaan silmään :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja acparma »

atlas kirjoitti:Siis ...moottori taitaa ollakin tässä 1.8...m271?
Taitaa olla m272 2.5 V6. 2006 ei enää valmistettu 1.8 C230 merkinnällä. Balance Shaft Gear?
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Kiitos vastauksista.

Anteeksi, en muistanut mainita auton moottorityyppiä. Se on M272, eli vapaastihengittävä 2.5-litrainen V6, ei Kompressor. Tarkemmin sanottuna 272920 30 524203.

Se on sitä sarjanumeroa, että sitä legendaarista tasapainoakselin kulumista ("balance shaft failure") ei pitäisi ilmetä, koska rakennetta on vahvistettu.

Imusarjaongelmia kyllä saattaa ollakin.

Sain kyllä Star-raportit jossa on ne kaikki vikatilanteisiin rekisteröidyt moottorin arvot imuilman lämpötiloista lähtien, mutta en oikein itse ymmärrä niistä mitään. Katsotaan huomenna mitä "ammattilaiset" on mieltä kun tekevät tarkan diagnoosin. Nehän kyllä varmasti vaihtaa mielellään kallista osaa, vaikka olisivat kunnossakin...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=148937" onclick="window.open(this.href);return false;


Kun luin, oliko toinen vastaava topik niin neuvo ammattilaiselta että läpät purkaa pois....samaa miettinyt serkun 350 koneisesta s211 autosta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Matti_L kirjoitti:Terve,

Kiitos vastauksista.

Anteeksi, en muistanut mainita auton moottorityyppiä. Se on M272, eli vapaastihengittävä 2.5-litrainen V6, ei Kompressor. Tarkemmin sanottuna 272920 30 524203.

Se on sitä sarjanumeroa, että sitä legendaarista tasapainoakselin kulumista ("balance shaft failure") ei pitäisi ilmetä, koska rakennetta on vahvistettu.

Imusarjaongelmia kyllä saattaa ollakin.

Sain kyllä Star-raportit jossa on ne kaikki vikatilanteisiin rekisteröidyt moottorin arvot imuilman lämpötiloista lähtien, mutta en oikein itse ymmärrä niistä mitään. Katsotaan huomenna mitä "ammattilaiset" on mieltä kun tekevät tarkan diagnoosin. Nehän kyllä varmasti vaihtaa mielellään kallista osaa, vaikka olisivat kunnossakin...
Laita näkyvvin itse sovituksen arvot niin jos nittä jossain välissä,
aika usein kyse on imusarja onkelmista
mese fi hyvä kuva mikä sitä voi vaivata
ja ne toiset läpät on tosiaan turhat
toisia valotaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Tässä skannattuna M-B -huollossa luetut vikakoodit / raportti, jos jollakin tulee niistä jotain mieleen.

Korjaamon mielipide oli, että ensin tarkistetaan ne lambdojen liittimet ja -lämpövastukset (en tiennyt että lambdoissa on lämmitysvastukset...) ja tehdään mahdollisesti jotain softapäivityksiä. Sitten vasta aletaan vaihdella kalliimpia osia...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

No niin. Auto oli tänään tutkittavana M-B -merkkiliikkeessä. Valitettavasti paljoa ei vielä selvinnyt. Ainoastaan lambdojen sähköliittimet on nyt käyty läpi, ja niissä vika ei ollut. Olivat myös tarkistaneet jakoketjujen venymän, jota ei ole. Sen tosin tiesinkin.

Sitten kun oli pitänyt alkaa tutkimaan itse lambdoja ja niiden lämmitysvastuksia, oli korjaamon Star -järjestelmä alkanut oikutella, ja kaatunut aina 10min välein. Aika erikoista? Eli tänään eivät sitten ehtineet tehdä diagnoosia loppuun asti. Parin viikon päähän seuraava yritys sitten. Ajellaan häiriövalo taulussa siihen asti...
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - lambdoissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Homma etenee... Seuraava huoltoaika peruuntui mekaanikon sairastuttua, ja vasta tällä viikolla auto oli tarkemmassa dignoosissa Mercedes-huollossa. Ja olikin pitkään, melkein koko päivän pukeilla käynnissä ja Starin päässä tutkittavana.

Ilmeisesti aika mystinen juttu selvittää ammattilaisellekin, mutta vika ei välttämättä nyt ole lambdoissa, vaan nyt kokeillaan ensin vaihtaa ilmamassamittari, eli tuttavallisemmin MAF.

Irroittelin tuossa pääsiäisen kunniaksi MAF:in, ja sieltä löytyi originaali 11/2006 valmistunut BOSCH, numero A 273 094 09 48.

Marmoritiskillä hintalappu uudelle MAF:ille olisi vaatimaton 560€ + vaihtotyö :shock: , KL-varaosilla BOSCH 192€ + itse vaihdettuna työt hintaan 0€. Arvatkaa kummasta hankin osan? Netissä oli joku saksalainen kauppa (mafshop tms.), jossa hinta olisi ollut joku 106€ + toimituskulut. Ostan kuitenkin Suomesta.

Tilaustavaraa, että menee viikko-pari. Sitten pääsee vaihtamaan ja testaamaan vaikuttaako.

Kysymys: tarvitseeko vaihtoa mitenkään kuitata autolle?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - sittenkin MAF?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Joissain autoissa (moottorista/ecusta?) riippuen siellä on adaptioden nollaus myös MAFfin puolelle, arvojen kyllä pitäisi 'valua' kohdilleen ajanmyötäkin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - sittenkin MAF?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole välttämätöntä ajaa perusasetusta testerillä, jos vika on siinä niin tulee osan vaihdolla kuntoon.
TIPS-dokkari ei näyttäisi olevan auton vikakoodeille. Kattien tukkeutuminen on näissä joskus mahdollista, mutta eipä muista millaista vikakoodia siitä seuraa.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - sittenkin MAF?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:Ei ole välttämätöntä ajaa perusasetusta testerillä, jos vika on siinä niin tulee osan vaihdolla kuntoon.
TIPS-dokkari ei näyttäisi olevan auton vikakoodeille. Kattien tukkeutuminen on näissä joskus mahdollista, mutta eipä muista millaista vikakoodia siitä seuraa.
Bensinin vekotimissa usein tulee koodia sytyskatkoista jos kat on tukossa
tai lambdoista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vikakoodia & häiriövaloa pukkaa - sittenkin MAF?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Tämä vika selvisi: se oli käyttöikänsä päässä oleva ilmamassamittari.

Vaihdoin uuden BOSCH:in + varotoimenpiteenä uudet tiivisteet ja nollasin vikakoodit. Olen jo pari viikkoa vaihdon jälkeen ajellut, eikä häiriövalo ole tullut takaisin. Auto tuntuu vastaavan herkemmin kaasuun.

Kiitos kaikille taas henkisestä tuesta :thumbup:
Vastaa Viestiin