Kiinnitin tavallisen ulkolämpömittarin pyyhkijänsulkaan niin ettei mittari ottanut tuulilasiin kiinni koska lasin takana sisällä lämmintä. Ulkolämpö oli miinus 16 astetta ja 4km lenkin jälkeen motarilla 100kmh nopeudessa mittari näytti miinus 21,en tiedä olisko laskenut lisää jos olisin ajellut puolipäivää. Kuitenkin merkittävä ero lämmössä. En viittinyt polvistella maassa ja laittaa mittaria kiinni maskiin kun nyt jo kattelivat jotta hullu taitaa olla, toki arvio sattuu lähelle

Kotona laitoin heti hätäavuksi pahvin syylärin eteen mutta hommattava se oma suoja maskin eteen.
Sitten kokeilin myös yöksi neljää kunnon räsymattoa konepellille yöksi (-20C) ja laitoin sisätilalämmittimen moottoritilaan ja lohkolämmittimen päälle aamulla pariksi tuntia. Joo tiedän ettei niin saa tehdä eikä ajaa ylinopeutta tai juovuksissa, katoin että puhaltaa peltiä kohti ja laitteessa lämpökytkin. Käynnistyksen jälkeen minuutissa moottorilämmöt oli karvan verran yli 40 astetta eli vaikutus oli todella paljon, samalla lämmitti pellin alla akkua jota kylmä rassaa eniten koko autossa.
Kaupungilla käytän aina räsymattoa konepellillä vaikka se on mennyt muodista aikoja sitten, vaan kun en välitä muodista tai muitten mielipiteistä vaan lämpimästä ja käytän järkeä. Ennen -70 luvulla matto konepellillä oli aivan normaalia ja pahvi syylärin edessä, mutta nyt kun ollaan niin nykyaikaisia ja unohdettu vanhat hyvät konstit. Välillä oli muotia tasakatot,kokolattiamatot ja jätettiin pois puulämmitys uudisrakennuksista, kun se oli niin maalaista ja vanhanaikaista eli järjenkäyttö lopetettiin massa-ajattelussa. No nyt sisällä käytetään myssyä ja ulkona se otetaan pois, kyllä on viisasta seurata muotia


Ennen ajettiin yöpikajunaa Helsingistä Kolariin ja kovalla pakkasella autonkuljetusvaunun yläritsille ajettiin ensimmäiseksi tuulta halkomaan suuri auto perä edellä. Keula edellä autot eivät perillä käynnistyneet kun konetila ankkajäässä eikä silloin liioin ollut webastoja. Rivissä muut eivät olleet niin arkoja hyytymään.
Ennen vanhat automiehet, ainakin maaseudulla, ottivat kovalla pakkasella akun sisään yöksi. Ei nyt ihan tyynyn alle mutta lämpimään kuitenkin, aamulla kulkupeli lähti paljon nöyremmin tulille. Nyt tietty hankalaa, kun kaikenmaailman härpäkkeet tarvitsevat jatkuvasti virtaa yölläkin autossa.
Naapurimaassa Venäjällä kansan pahin vihollinen on Putlerin lisäksi pakkanen sillä sitä vastaan ei voi suojautua. Autoissa ei ole ollenkaan moottorilämmittimiä sillä ei ole lämmitystolppiakaan, jos niitä laitettaisiin niin ne varastetaan ensimmäisenä yönä. Vanhoissa hatarissa asunnoissa pakkanen pyrkii sisään vieraisille ja sitä vastaan on lämmitettävä rankasti joka taas lisää tulipaloja. Hormit ovat ikivanhoja eivätkä kestä kovaa lämmitystä, kaukolämpöputket ovat usein eristämättömät ja maa on siitä kohti sula ja paljas talvellakin. Noin puolet lämmöstä menee harakoille, mutta ainakin edes ne tyytyväisiä. Kerrostaloissa hyvin yleistä ettei lämpöä tai lämmintävettä tule kuin satunnaisesti. Jääkaappeja ei ole läheskään kaikilla ja talvella eväät laitetaan ikkunoitten väliin niin voikin kestää kovana ja maito kylmänä kuten votka. Eli näin naapurissa talvella mutta siellä on myynnissä hyviä karvahattuja ja muita talvitamineita, venäläiset osaavat pukeentua hyvin talvea vastaan kun Siperia on sitä opettanut vuosisatoja. Autokansana ovat vielä alkutaipaleella, sillä vasta -91 alkoivat saada vapaasti autoja ja sen kyllä huomaa kun siellä liikkuu.
Jatketaan kärvistelyä ja ollaan onnellisia vaihtuvista vuodenajoista, helle tekee laiskaksi
