W201 Tyhjäkäynti ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hate Laukkanen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 05.01.2016 19:30

W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hate Laukkanen »

Semmonen hiukan outo vika ilmaantu pakkasten tultua.

Kun auton lyö kylmänä käyntiin, tyhjäkäynti on 2000rpm ja hiljalleen lämmettyä nousee yli 4000rpm.

Ja tyhjäkäynti kiekat jää noin ylös vaikka välillä kaasua antaski. Vika kuitenki häviää kun antaa puol minuuttia pyöriä kovilla kiekoilla ja sitten sammuttaa auton. Kun käynnistää uudelleen tyhjäkäynti tippuu 1000rpm nurkille ja auto pelaa kui unelma.

Monia topiceja tutkinu ja ehtiny, muttei vastaavaa vikaa oo vielä löytyny muilta, vaikka paljon tyhjäkäynti vikoja tuntuu näistä löytyvän

Kyseessä -90 2litranen ruisku W201
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja wolf »

Tervetuloa vaan foorumille! Nuo oireet voisivat natsata tyhjäkäyntisäätimen takerteluun. Sehän on se "kiertovesipumpun näköinen" mötikkä 3-ja 4-sylinterien imusarjojen välissä kumikiinnikkeellä. Siihen tulee kaksi letkua, toinen päältä ja toinen alta. Se alaletku voi äkkinäistä hirvittää mutta käsi mahtuu vallan hyvin kopeloimaan sitä alapuolelta. Alaputken toinen pää liittyy määräjakajan alla olevaa kumikaukaloon. Liitoksissa ei ole ainakaan alunperin klemmareita. Tämä on kaasuläpän ohitussysteemi, ts. tyhjäkäynnin säätö. Huomaa että kaasuläppä on kumikaukalon alla, ei siis määränsäätäjän ilmamittari. Ilmanputsarikotelo tietysti pois. Säätimen puhdistuksesta on täällä kirjoitettu ihan maailman tappiin asti. Alkuunsa voisi kokeilla suihkutella luistipäähän Brakleenia ja huljuutella sillä, mieluiten ei moottoriosaan. Ultraäänipesuakin on kokeiltu. Tämä on tietysti vain yksi vikamahdollisuus, muitakin kyllä löytyy, joskus hyvinkin etsimisen takana.
Hate Laukkanen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 05.01.2016 19:30

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hate Laukkanen »

Tattista tästä.

Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Hate Laukkanen kirjoitti:Tattista tästä.

Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Itellä jäi joskus huutamaan ja avaimella kuittaamalla sai vian "korjaantumaan". Syyksi paljastui kaasuläpän asennon tunnistin. Toiminta on helppo tarkistaa. Kaasuläpän johto tulee imusarjan väliin ja löytyy kun poistaa ilmanputsarikotelon. Paikantamisessa vielä että samassa kohdassa on maadoituspisteitä ja liittimen näkee kun katsoo ylhäältä alaspäin. Liitin on kolminapainen. Tarkistus tapahtuu yleismittarilla ja ohmimittauksella pitäisi yhdistää 2 johtoa kun kaasuläppä kiinni ja kaasuläppä täysin auki pitäisi toisten johtojen yhdistää. 3 napaa. Maa, kaasuläppäkiinni, kaasuläppä täysin auki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarski_89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 29.12.2011 19:39

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jarski_89 »

Ojiz kirjoitti:
Hate Laukkanen kirjoitti:Tattista tästä.

Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Itellä jäi joskus huutamaan ja avaimella kuittaamalla sai vian "korjaantumaan". Syyksi paljastui kaasuläpän asennon tunnistin. Toiminta on helppo tarkistaa. Kaasuläpän johto tulee imusarjan väliin ja löytyy kun poistaa ilmanputsarikotelon. Paikantamisessa vielä että samassa kohdassa on maadoituspisteitä ja liittimen näkee kun katsoo ylhäältä alaspäin. Liitin on kolminapainen. Tarkistus tapahtuu yleismittarilla ja ohmimittauksella pitäisi yhdistää 2 johtoa kun kaasuläppä kiinni ja kaasuläppä täysin auki pitäisi toisten johtojen yhdistää. 3 napaa. Maa, kaasuläppäkiinni, kaasuläppä täysin auki.
omas tenavassa kans käyntiongelmaa ja tän nähtyäni kävin mittaamas ja sain molemmista lukemaks karvan alle 1 ohm. siis en yhtäaikaa vaan läppä kii toiselta puolen ja läppä auki niin toiselta puolen ton lukeman. mitähän pitäis näyttää? että mittasinkohan oikein...?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jarski_89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 29.12.2011 19:39

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jarski_89 »

atlas kirjoitti:Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.
öö öö siis.. eli onko nyt jotain häikkää kun näyttää vastukseks hiukan alle ohmia?ei oikeen sähköhommat(kaan) ole vahvinta osaamista. :lol:
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

jarski_89 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.
öö öö siis.. eli onko nyt jotain häikkää kun näyttää vastukseks hiukan alle ohmia?ei oikeen sähköhommat(kaan) ole vahvinta osaamista. :lol:
Ihan oikein sait mitattua jos läppä kiinni yhdisti toinen ja läppä auki yhdisti toinen :D Kunnossa siis! Toinen on tyhjäkäyntiasento ja toinen täyskaasuasento. (läppäauki, hana auki , täyskaasu)
Vastaa Viestiin