W201 Tyhjäkäynti ongelma
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti 05.01.2016 19:30
W201 Tyhjäkäynti ongelma
Semmonen hiukan outo vika ilmaantu pakkasten tultua.
Kun auton lyö kylmänä käyntiin, tyhjäkäynti on 2000rpm ja hiljalleen lämmettyä nousee yli 4000rpm.
Ja tyhjäkäynti kiekat jää noin ylös vaikka välillä kaasua antaski. Vika kuitenki häviää kun antaa puol minuuttia pyöriä kovilla kiekoilla ja sitten sammuttaa auton. Kun käynnistää uudelleen tyhjäkäynti tippuu 1000rpm nurkille ja auto pelaa kui unelma.
Monia topiceja tutkinu ja ehtiny, muttei vastaavaa vikaa oo vielä löytyny muilta, vaikka paljon tyhjäkäynti vikoja tuntuu näistä löytyvän
Kyseessä -90 2litranen ruisku W201
Kun auton lyö kylmänä käyntiin, tyhjäkäynti on 2000rpm ja hiljalleen lämmettyä nousee yli 4000rpm.
Ja tyhjäkäynti kiekat jää noin ylös vaikka välillä kaasua antaski. Vika kuitenki häviää kun antaa puol minuuttia pyöriä kovilla kiekoilla ja sitten sammuttaa auton. Kun käynnistää uudelleen tyhjäkäynti tippuu 1000rpm nurkille ja auto pelaa kui unelma.
Monia topiceja tutkinu ja ehtiny, muttei vastaavaa vikaa oo vielä löytyny muilta, vaikka paljon tyhjäkäynti vikoja tuntuu näistä löytyvän
Kyseessä -90 2litranen ruisku W201
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
Tervetuloa vaan foorumille! Nuo oireet voisivat natsata tyhjäkäyntisäätimen takerteluun. Sehän on se "kiertovesipumpun näköinen" mötikkä 3-ja 4-sylinterien imusarjojen välissä kumikiinnikkeellä. Siihen tulee kaksi letkua, toinen päältä ja toinen alta. Se alaletku voi äkkinäistä hirvittää mutta käsi mahtuu vallan hyvin kopeloimaan sitä alapuolelta. Alaputken toinen pää liittyy määräjakajan alla olevaa kumikaukaloon. Liitoksissa ei ole ainakaan alunperin klemmareita. Tämä on kaasuläpän ohitussysteemi, ts. tyhjäkäynnin säätö. Huomaa että kaasuläppä on kumikaukalon alla, ei siis määränsäätäjän ilmamittari. Ilmanputsarikotelo tietysti pois. Säätimen puhdistuksesta on täällä kirjoitettu ihan maailman tappiin asti. Alkuunsa voisi kokeilla suihkutella luistipäähän Brakleenia ja huljuutella sillä, mieluiten ei moottoriosaan. Ultraäänipesuakin on kokeiltu. Tämä on tietysti vain yksi vikamahdollisuus, muitakin kyllä löytyy, joskus hyvinkin etsimisen takana.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti 05.01.2016 19:30
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
Tattista tästä.
Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
Itellä jäi joskus huutamaan ja avaimella kuittaamalla sai vian "korjaantumaan". Syyksi paljastui kaasuläpän asennon tunnistin. Toiminta on helppo tarkistaa. Kaasuläpän johto tulee imusarjan väliin ja löytyy kun poistaa ilmanputsarikotelon. Paikantamisessa vielä että samassa kohdassa on maadoituspisteitä ja liittimen näkee kun katsoo ylhäältä alaspäin. Liitin on kolminapainen. Tarkistus tapahtuu yleismittarilla ja ohmimittauksella pitäisi yhdistää 2 johtoa kun kaasuläppä kiinni ja kaasuläppä täysin auki pitäisi toisten johtojen yhdistää. 3 napaa. Maa, kaasuläppäkiinni, kaasuläppä täysin auki.Hate Laukkanen kirjoitti:Tattista tästä.
Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
omas tenavassa kans käyntiongelmaa ja tän nähtyäni kävin mittaamas ja sain molemmista lukemaks karvan alle 1 ohm. siis en yhtäaikaa vaan läppä kii toiselta puolen ja läppä auki niin toiselta puolen ton lukeman. mitähän pitäis näyttää? että mittasinkohan oikein...?Ojiz kirjoitti:Itellä jäi joskus huutamaan ja avaimella kuittaamalla sai vian "korjaantumaan". Syyksi paljastui kaasuläpän asennon tunnistin. Toiminta on helppo tarkistaa. Kaasuläpän johto tulee imusarjan väliin ja löytyy kun poistaa ilmanputsarikotelon. Paikantamisessa vielä että samassa kohdassa on maadoituspisteitä ja liittimen näkee kun katsoo ylhäältä alaspäin. Liitin on kolminapainen. Tarkistus tapahtuu yleismittarilla ja ohmimittauksella pitäisi yhdistää 2 johtoa kun kaasuläppä kiinni ja kaasuläppä täysin auki pitäisi toisten johtojen yhdistää. 3 napaa. Maa, kaasuläppäkiinni, kaasuläppä täysin auki.Hate Laukkanen kirjoitti:Tattista tästä.
Pitää hiukan purkaa tuota ja koittaa huljutella enimmät paskat sieltä pois jos vaikka heräis eloon. Sinänsä ois järkeen käypä vika koska lämpö tuntuu auttavan vian korjaantumiseen
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
öö öö siis.. eli onko nyt jotain häikkää kun näyttää vastukseks hiukan alle ohmia?ei oikeen sähköhommat(kaan) ole vahvinta osaamista.atlas kirjoitti:Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.

Re: W201 Tyhjäkäynti ongelma
Ihan oikein sait mitattua jos läppä kiinni yhdisti toinen ja läppä auki yhdisti toinenjarski_89 kirjoitti:öö öö siis.. eli onko nyt jotain häikkää kun näyttää vastukseks hiukan alle ohmia?ei oikeen sähköhommat(kaan) ole vahvinta osaamista.atlas kirjoitti:Vanhemmissa on kaksi johtoinen toi läppä...uudemmissa sitten 3johtoinen....se on vain kontakti kärkinen kytkin eli vastusta ei sais tulla.
