sylinterin iskutilavuudet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

jos haluan nostaa autosta iskutilavuutta näin se tapahtuisi mutta saako lailliseksi? onko olemassa muita keinoja nostaa tilavuutta jos ei halua kallista koneistusta?

itse suunnitelin teettää alumiinista kansitiivisteen mallisen korokkeen kannen ja lohkon väliin ja sit vaan alkuperäset kannen tiivisteet korokkeen molemmin puolin ja melko vähällä sais nostettua tilavuutta 200D stä 250Dhen ongelma on kuinka saan noi seokset sit kohillee? toinen ongelma että riittäkö kettingissä vara tolle hommalle?
W124 4ever
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5519
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja S202 »

Männästä sentti pois niin tilavuus on 300:sen luokkaa ja tehot myös. Jos korottaa niin parempi mitä enemmän ajettu=ketju venyny. Seoksensäätö on ollu mersussa automaattinen vuodesta -79.
S124 300TE
W124 300D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13746
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nyt suosittelisin kysymään rumilukselta neuvoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hebe124 kirjoitti:jos haluan nostaa autosta iskutilavuutta näin se tapahtuisi mutta saako lailliseksi? onko olemassa muita keinoja nostaa tilavuutta jos ei halua kallista koneistusta?
Hyvin helppo ja laillinen tapa on laittaa autoon 250d moottori. Tai 300d moottori.

Molemmat kestävät erittäin hyvin ja ovat helppoja asentaa ja katsastaa.

Miksi pitäisi alkaa itse pilaamaan jotakin moottoria omilla hokkuspokkus-virityksillä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis ei tolleen sitä tilavuutta saa.....pitää saada männän pinta alaa ja iskutilavuutta kasvattaa..ei palotilaa..tehot ja puristus suhde laskee..ei,ei,ei...unohda moiset mutta halvin on laittaa sinne se 250d kone...ja jos tehoa haluat dieselistä niin vielä halvempaa kun ostat tai vaihdat cdi koneiseen tai isompikoneiseen suoraan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja pera8x »

DBFI kirjoitti:Nyt suosittelisin kysymään rumilukselta neuvoja.

nyt täytyy sanoa, että samaa mieltä. kysy vaikka kulmalalta, tai rumilukselta neuvoa. se osaa kyllä kertoa kuinka tohon saadaan lisää iskutilavuutta ilman moottorivaurionriskiä. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

pera8x kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Nyt suosittelisin kysymään rumilukselta neuvoja.

nyt täytyy sanoa, että samaa mieltä. kysy vaikka kulmalalta, tai rumilukselta neuvoa. se osaa kyllä kertoa kuinka tohon saadaan lisää iskutilavuutta ilman moottorivaurionriskiä. :D
Tää on varmasti hyvä neuvo. Itse epäilen, että kun tuolla menetelmällä nostaa tilavuutta, niin juuri tuolla sylinteriluvulla vääntöjännitysten solmupisteet saattavat mennä umpisolmuun, ja se ei ole hyvä. Mutta eiköpähän mainituilta nimimerkeiltä tähänkin saada vastaus. (Harmi vaan, että molemmilla taitaa olla ikuinen banni tälle foorumille.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Nozki kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Nyt suosittelisin kysymään rumilukselta neuvoja.
nyt täytyy sanoa, että samaa mieltä. kysy vaikka kulmalalta, tai rumilukselta neuvoa. se osaa kyllä kertoa kuinka tohon saadaan lisää iskutilavuutta ilman moottorivaurionriskiä. :D
Tää on varmasti hyvä neuvo. Itse epäilen, että kun tuolla menetelmällä nostaa tilavuutta, niin juuri tuolla sylinteriluvulla vääntöjännitysten solmupisteet saattavat mennä umpisolmuun, ja se ei ole hyvä. Mutta eiköpähän mainituilta nimimerkeiltä tähänkin saada vastaus. (Harmi vaan, että molemmilla taitaa olla ikuinen banni tälle foorumille.)
tuomasnuutti nimimerkillä tuo nykyään kirjottelee (siis rumilus), nyt pysynyt jonkin aikaa pois foorumilta, joten olisiko uutta nimimerkkiä tuloillaan?

Kannattaa myös lukea Heben aikaisempia viestejä, ennenkuin mitään järkevää edes kuvittelee vastaavansa :D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

noroljan kirjoitti: ...

Kannattaa myös lukea Heben aikaisempia viestejä, ennenkuin mitään järkevää edes kuvittelee vastaavansa :D
Näin on, toivottavasti kukaan ei luule, että toi itse kirjoittamani edellinen viesti olisi omasta mielestäni edes etäisesti millään tavalla järkevää. :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hebe124 kirjoitti:jos haluan nostaa autosta iskutilavuutta näin se tapahtuisi mutta saako lailliseksi? onko olemassa muita keinoja nostaa tilavuutta jos ei halua kallista koneistusta?

itse suunnitelin teettää alumiinista kansitiivisteen mallisen korokkeen kannen ja lohkon väliin ja sit vaan alkuperäset kannen tiivisteet korokkeen molemmin puolin ja melko vähällä sais nostettua tilavuutta 200D stä 250Dhen ongelma on kuinka saan noi seokset sit kohillee? toinen ongelma että riittäkö kettingissä vara tolle hommalle?

Iskutilavuus ei kasva yhtään vaikka liimaisi ämpärin sylinterikannen ja sylinterin väliin koska ISKU eikä sylinterin halkaisija muutu mitenkään. Ainoastaan palotila kasvaa eli tuolla tavalla saa moottorin jonka puristussuhde laskee murto-osaan alkuperäisestä.

Koska puristussuhteen nostolla tavoitellaan suurempaa hyötysuhdetta ja korkeampaa tehoa, on puristussuhteen pienentämisellä päinvastainen vaikutus. Kysyjähän ei kerro tavoitteleeko tehon laskua vaiko nousua.

Diesel-moottorissa lisäksi täytyy ottaa huomioon puristussuhde joka palotilaa kasvattamalla laskee jolloin moottori ei enää käy millään tavalla.

Sylinteritilavuuden kasvu saadaan suurentamalla porausta ja/tai kasvattamalla iskunpituutta. Koska sylinterilohko ei muutu, on iskunpituuden kasvaessa lyhennettävä kiertokankia eli asennettava lyhyemmät kanget ja/tai laittamalla/teettämällä männät joissa männäntapin korkeus sovitetaan vastaamaan kampiakseli-/kiertokankipakettia.

Jenkeillä oli aikoinaan Fordin 385-sarjan veekasista kaksi versiota eli 429 cid ja 460 cid. Pienempään sai stroker-kitin jossa tuli 460 cid kampiakseli ja männät ja tilavuus nousi 429 -> 460.

Mutta Mercedeksen kohdalla kyse ilmeisestikin on tehon nostosta joten toistan aiemman viestin: kannattaa laittaa valmis isompi moottori.
Kaikkein paras tapa on ottaa autosoitin vanhasta ja ostaa valmiiksi isommalla moottorilla oleva auto. Tuo on kaikkein toimintavarmin ja kestävin sekä myös halvin tapa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Edelleen hiukan sitä mieltä että nää on trolleja. Jos älyää et ketju ei ehken yllä niin varmaankin älyää muutakin?

Trolleja sanon mä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Edelleen hiukan sitä mieltä että nää on trolleja. Jos älyää et ketju ei ehken yllä niin varmaankin älyää muutakin?

Trolleja sanon mä.
Nimenomaan. Ennenkin on pohdittu, että olis mielenkiintoista tietää, kuka tän ketjun aloittajan nimimerkin takana on. En yllättyisi, jos olisi joku foorumilta toisen nimimerkin takaa useimmille hyvinkin tuttu tyyppi, millä nyt en viittaa keneenkään tiettyyn henkilöön.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

Re: sylinterin iskutilavuudet

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

miksi mua pitää aina trollata? minulla on syntyperäisiä ongelmia ja välillä minun pitää käydä jossain jota minun ei kaikille tarvi sanoa. en ole kaikkien kanssa samalla aaltopituudella ja välillä se sattuu :( haluan vain tuunata ja rakentaa omaa mersua niin ku haluan vaikka voi olla erikoisia ideoita. kiitti kuitenkin näistä valaisevista vastauksista pitää siis vaan saada isompi moottori ton 200 sen tilalle :thumbup:
W124 4ever
Vastaa Viestiin