Hajosipas vasta 22 vuotta vanhasta mersustani tänään ajovalojen katkaisija!
Nuppi pyörii tyhjää, ilmeisesti sinne sisään katkesi metallinen "putki", jonka pitäisi välittää voima itse kytkimelle. Pystyn pihdeillä vaivalloisesti vääntämään valot päälle tai pois.
Uutta osaa siis kuitenkin tarvitsisi, mutta näitä on näköjään eri pinnimäärillä.
Autoni on W124 200d vuodelta 93 ja siinä on airbag ja ABS-jarrut, joidenkin lähteiden mukaan nämä vaikuttavat valokatkaisijan tyyppiin.
Mikäköhän kytkin olisi autooni sopiva?
Olisiko jollain myydä sopivaa osaa tai tietoa mistä sellaista kannattaisi alkaa hakemaan? Motonetissä ei näyttänyt olevan.
Vaihtoon löysinkin jo hyvät ohjeet osoitteesta http://www.pelicanparts.com/techarticle ... Switch.htm
W124 200d ajovalojen katkaisija
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 140
- Liittynyt: To 30.11.2006 11:51
Re: W124 200d ajovalojen katkaisija
Jyväskylästä löytyy katkasija uuden nupin kanssa + paneli 23.00 € +pk. Gsm 0407558535
Huutonetissä kohde numero 387049877
Huutonetissä kohde numero 387049877
Re: W124 200d ajovalojen katkaisija
Moi klaukkalasta löytyy 10eur kpl. O5o 3322514
Re: W124 200d ajovalojen katkaisija
Ostin ensimmäiseltä postaajalta kytkimen. Nyt alkaa asentelu, saa nähdä miten onnistuu.
Re: W124 200d ajovalojen katkaisija
Rupesin hommiin pihalla pakkasessa. Avasin ensin viisi 8 mm -kantaista ruuvia ja sain paneelin liikkumaan alaspäin.
Sitten yritin avata seisontajarrun vapautuskahvan kiinnitysruuveja, tämä ei kuitenkaan onnistunut koska ylin ruuvi ei näkynyt raosta. Olisikohan sitten jarru jo niin äärimmilleen kiristetty, että ei ole enää alkuperäisessä paikassaan tuo rako. Väänsin vaan voimalla koko systeemiä sen verran alaspäin että sain katkaisijan vaihdettua, mitään ei hajonnut.

Rikkinäinen katkaisija:

Ei ikinä selvinnyt mitä eri pinnimääriä W124-mersujen kytkimissä on, mutta ostamani kytkin oli identtinen edellisen kanssa ja sopi paikalleen hyvin.

Minulla on nyt ylimääräinen kytkimen "ympäryslevy". Jos joku sellaisen haluaa, voin lähettää postikulujen hinnalla.
Sitten yritin avata seisontajarrun vapautuskahvan kiinnitysruuveja, tämä ei kuitenkaan onnistunut koska ylin ruuvi ei näkynyt raosta. Olisikohan sitten jarru jo niin äärimmilleen kiristetty, että ei ole enää alkuperäisessä paikassaan tuo rako. Väänsin vaan voimalla koko systeemiä sen verran alaspäin että sain katkaisijan vaihdettua, mitään ei hajonnut.

Rikkinäinen katkaisija:

Ei ikinä selvinnyt mitä eri pinnimääriä W124-mersujen kytkimissä on, mutta ostamani kytkin oli identtinen edellisen kanssa ja sopi paikalleen hyvin.

Minulla on nyt ylimääräinen kytkimen "ympäryslevy". Jos joku sellaisen haluaa, voin lähettää postikulujen hinnalla.
Re: W124 200d ajovalojen katkaisija
Vastaisuuden varalle, niin ei sitä seisontajarrun kahvaa tartte ollenkaan irrottaa. Se tulee kyllä alas paneelin mukana, ja jos haluaa paneelin kokonaan pois, niin siitä seisontajarrun vapautuskahvasta pitää irrottaa vaijeri. Mutta se irrotetaan sieltä sisäpuolelta, eli se tulee näkyviin, kun paneelin kääntää kunnolla alas.
Sen sijaan ilmeisesti jäi avaamatta (tai tarkemmin ottaen löysäämättä) konepellin avauskahvan ruuvi? En nyt muista, oliko siinä kahvassa ihan reikä niin, että ruuviin pääsee käsiksi koskematta kahvaan vai oliko niin, että kahvaa pitää kääntää auki saadakseen näkyviin sen ruuvin siellä kahvan rungossa. No, joka tapauksessa, kun sitä riittävästi löysää, niin saa kahvan runkoineen irti siitä paneelista ja työnnettyä läpi siitä paneelista olevasta reiästä. Sit paneeli on vapaasti käännettävissä alas.
EDIT: Jos oikein olen näkevinäni, niin tuossa seisontajarrun kahvaa esittävässä kuvassa näkyvä reikä on juuri se, johon tulee se vaijeri kiinni. Eli se ei ole ruuvinreikä (eikä kahvan reikä, jonka läpi kuuluisi päästä käsiksi rungossa olevaan ruuviin).
Sen sijaan ilmeisesti jäi avaamatta (tai tarkemmin ottaen löysäämättä) konepellin avauskahvan ruuvi? En nyt muista, oliko siinä kahvassa ihan reikä niin, että ruuviin pääsee käsiksi koskematta kahvaan vai oliko niin, että kahvaa pitää kääntää auki saadakseen näkyviin sen ruuvin siellä kahvan rungossa. No, joka tapauksessa, kun sitä riittävästi löysää, niin saa kahvan runkoineen irti siitä paneelista ja työnnettyä läpi siitä paneelista olevasta reiästä. Sit paneeli on vapaasti käännettävissä alas.
EDIT: Jos oikein olen näkevinäni, niin tuossa seisontajarrun kahvaa esittävässä kuvassa näkyvä reikä on juuri se, johon tulee se vaijeri kiinni. Eli se ei ole ruuvinreikä (eikä kahvan reikä, jonka läpi kuuluisi päästä käsiksi rungossa olevaan ruuviin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09